2018-12-21, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caramboll
Du har några poänger, det måste jag ge dig, men ditt grundresonemang är ihåligt. Återigen, som svensk medborgare skall vi begära, kräva och förvänta oss stöd från moderlandet om vi råkar illa ut också utomlands. Som jag redan skrivit orsakar statens underlåtenhet att stödja medborgare i problem utomlands att också andra lättare råkar illa ut, för ett svenskt medborgarskap betyder tydligen inte särskilt mycket.

Jag tycker att du svamlar lite angående att följa andra länders lagstiftning etc. Det är tydligt i fallet IJ att Eritreas lagstiftning, rätts- och straffsystem är minst sagt svajigt. Naturligtvis ska man hjälpa medborgare som av en eller annan anledning hamnar i kläm i ett sådant system, det är en principsak och dessutom som sagt en hygienfaktor som minskar risken att också andra medborgare råkar illa ut.

Du glider dessutom åter över min sista poäng vilken är att lite hjälp i förväg kan vara något som gör att större problem längre fram kan undvikas. Jag upprepar: IJ har barn i Sverige och kommer därför att stanna i Sverige så långt det är möjligt för henne. En utsträckt hand till henne idag med lite hjälp på traven kan vara allt som behövs för att hon inte återigen ska verka på fel sida av lagen. Och åtminstone jag vill inte se fler tiggare utanför ICA. Jag hoppas snarare på fler skattebetalare och kan IJ åter bli en av dessa så är det värt att investera lite i henne.
Jag förstår dig och försöker inte glida undan någon poäng, jag håller bara inte riktigt med dig...
Min poäng är att jag tycker inte att hon hamnat i kläm, hon har satt sig i skiten. Hon är ingen turist som råkade vara på fel plats vid fel tillfälle, missförstod lokala lagar, förargade en korrupt myndighetsutövare, mm. Hon var på flykt undan den svenska samhällsapparaten. Under den flykten begick hon nya brott i ett nytt land och blev straffad för det. Plötsligt ska det då gå bra att ta del av det svenska samhället och åtnjuta olika förmåner. Ett visst mått av rättshjälp tycker jag att Sverige kan bjuda även sina kriminella på men då inte primärt för den enskildes skull utan för att jag tror att det är ett effektivt sätt att sprida vår syn på rättssäkerhet över världen, alltså genom att implementera den i skarpa fall. Vi skulle iom det signalera till alla och envar att Sverige ser efter sina medborgares intressen samtidigt som vi inte ursäktar deras brott mot de lagar som de facto gäller på platsen förutsatt att de i sin tur är förenliga med internationell rätt.

Apropå den sista poängen så glider jag inte över den, vi är bara oense. Jag litar inte ett smack på henne men det spelar (lyckligtvis) ingen roll. Sverige har lagt ned åtalet och har således inget otalt med henne heller. Men skyldiga henne menar jag bestämt att vi inte är. Att belöna henne för sin tidigare kriminalitet med förmåner som en icke kriminell bara kan drömma om är förvisso en etablerad ordning men jag ogillar den alltjämt. Hon avhåller sig måhända från fortsatt kriminalitet men på bekostnad av tusentals andras upplevelse om hur annorlunda samhället möter dem som möjligtvis gjort lite risiga livsval men utan att skada någon annan. Ur ett brett perspektiv tror jag alltså att det är en dålig samhällsinvestering genom de signaler som särbehandlingen skulle sända. Hennes barns väl och ve har ju också historiskt fått stå efter hennes kriminella vanor, jag tror knappast att deras existens plötsligt skulle motivera henne att dra sitt eget lass i tillvaron. Jag kan inte låta bli att vara pessimistisk men jag hoppas ju också att hon kan nöja sig med en tillvaro med ett segt jobb och slask under skorna i utbyte mot att somna och vakna i sin egen säng, prata med vem hon vill när hon vill, vetskapen att morgondagen i vart fall inte blir sämre. Jag tror dock att hennes problem ligger betydligt djupare än drömmar om snabba cash. Jag menar verkligen inte att raljera nu men samtalskontakt med en psykolog tror jag vore en tänkbar "investering". Förhoppningsvis även befriad från negativa signaler mot andra som hamnat lite utanför och inte får hjälp.

Jag tror att vi båda förstår varandras poänger men våra grundresonemang skiljer sig. Sedan tycker du kanske att mitt är ihåligt men jag tycker inte det osv.
Citera
2018-12-21, 18:41
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jag förstår dig och försöker inte glida undan någon poäng, jag håller bara inte riktigt med dig...
Min poäng är att jag tycker inte att hon hamnat i kläm, hon har satt sig i skiten. Hon är ingen turist som råkade vara på fel plats vid fel tillfälle, missförstod lokala lagar, förargade en korrupt myndighetsutövare, mm. Hon var på flykt undan den svenska samhällsapparaten. Under den flykten begick hon nya brott i ett nytt land och blev straffad för det. Plötsligt ska det då gå bra att ta del av det svenska samhället och åtnjuta olika förmåner. Ett visst mått av rättshjälp tycker jag att Sverige kan bjuda även sina kriminella på men då inte primärt för den enskildes skull utan för att jag tror att det är ett effektivt sätt att sprida vår syn på rättssäkerhet över världen, alltså genom att implementera den i skarpa fall. Vi skulle iom det signalera till alla och envar att Sverige ser efter sina medborgares intressen samtidigt som vi inte ursäktar deras brott mot de lagar som de facto gäller på platsen förutsatt att de i sin tur är förenliga med internationell rätt.

Apropå den sista poängen så glider jag inte över den, vi är bara oense. Jag litar inte ett smack på henne men det spelar (lyckligtvis) ingen roll. Sverige har lagt ned åtalet och har således inget otalt med henne heller. Men skyldiga henne menar jag bestämt att vi inte är. Att belöna henne för sin tidigare kriminalitet med förmåner som en icke kriminell bara kan drömma om är förvisso en etablerad ordning men jag ogillar den alltjämt. Hon avhåller sig måhända från fortsatt kriminalitet men på bekostnad av tusentals andras upplevelse om hur annorlunda samhället möter dem som möjligtvis gjort lite risiga livsval men utan att skada någon annan. Ur ett brett perspektiv tror jag alltså att det är en dålig samhällsinvestering genom de signaler som särbehandlingen skulle sända. Hennes barns väl och ve har ju också historiskt fått stå efter hennes kriminella vanor, jag tror knappast att deras existens plötsligt skulle motivera henne att dra sitt eget lass i tillvaron. Jag kan inte låta bli att vara pessimistisk men jag hoppas ju också att hon kan nöja sig med en tillvaro med ett segt jobb och slask under skorna i utbyte mot att somna och vakna i sin egen säng, prata med vem hon vill när hon vill, vetskapen att morgondagen i vart fall inte blir sämre. Jag tror dock att hennes problem ligger betydligt djupare än drömmar om snabba cash. Jag menar verkligen inte att raljera nu men samtalskontakt med en psykolog tror jag vore en tänkbar "investering". Förhoppningsvis även befriad från negativa signaler mot andra som hamnat lite utanför och inte får hjälp.

Jag tror att vi båda förstår varandras poänger men våra grundresonemang skiljer sig. Sedan tycker du kanske att mitt är ihåligt men jag tycker inte det osv.
Tack för ett nyanserat och utförligt inlägg! Ja, jag tror att vi förstår varandra, men dessutom att vi i grunden kan enas om det mesta i sak - tillsammans med signaturen dubbelbottnad. Jag tror inte att någon av oss tycker om att brottslingar får positiv särbehandling. Och jag sympatiserar med dina farhågor om vilka negativa signaler det kan sända till hårt arbetande ärliga människor. Sådan hjälp till fd brottslingar måste ske på ett väl avvägt sätt, med syfte att ta vara på den resurs som en produktiv människa är för ett land (tänk vilka enorma resurser i form av utbildning, vård, nyttjande av det offentliga mm mm som har satsats på varenda person som växer upp i det här landet) och vilken tärande faktor en individ som aktivt motverkar samhället är. Psykologhjälp kan visst vara ett alternativ, men man behöver även läkarvård, tak och mat för att kunna ta till sig den kostsamma psykologhjälpen - annars kan man lika gärna kasta pengar i sjön. Sen måste fler enkla jobb med låg tröskel till så att folk snabbare kan bli självförsörjande - och då inte enbart vika alla dessa till migranter - också svenskfödda kan av flera olika skäl vara i behov av eller vilja ha så kallade enkla jobb (dum term egentligen). Ja det finns så mycket att säga och nyansera och så litet tid - men tror som sagt att vi egentligen delar en hel del åsikter.
Citera
2018-12-22, 00:16
Medlem
Ingela får den vård hon behöver och är berättigad till som svensk medborgare, oroa er inte.
Citera
2018-12-22, 10:21
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Ingela får den vård hon behöver och är berättigad till som svensk medborgare, oroa er inte.
Så bra, men hur vet du det?

Nu diskuterade vi ju kanske främst hur hon som svensk medborgare inte fick mycket stöd att tala om från ambassaden i Addis Adeba men det kanske du inte hade några åsikter om?
Citera
2018-12-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caramboll
Så bra, men hur vet du det?

Nu diskuterade vi ju kanske främst hur hon som svensk medborgare inte fick mycket stöd att tala om från ambassaden i Addis Adeba men det kanske du inte hade några åsikter om?
Kan/vill inte gå närmare in på vad jag vet och hur, men självklart får hon vård och stöd mot förfrågan - precis som alla andra svenskar i Sverige.
I övrigt har jag inga åsikter, nej.
Citera
2018-12-28, 20:53
Medlem
MadameRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumifierad
Påminner hon inte om Åsa Waldau/Kristi brud i sitt sätt att prata? Mjuk, medryckande och med total avsaknad av reflektion. Väldigt beräknande.

Jag tänkte samma sak. Waldau och Johanna Möller.
Citera
2018-12-30, 23:28
Medlem
Osceolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadameR
Jag tänkte samma sak. Waldau och Johanna Möller.

Dessa ”damer” är sociala, trevliga och snygga att se på, ibland i motljus men okidokki.
Vad kan vi män lära oss av detta?
Citera
2018-12-31, 10:37
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osceola
Dessa ”damer” är sociala, trevliga och snygga att se på, ibland i motljus men okidokki.
Vad kan vi män lära oss av detta?

Att inte stoppa kuken i sådant kvinnfolk.
Senast redigerad av b00b00 2018-12-31 kl. 11:34.
Citera
2019-01-11, 12:07
Medlem
mjohan84s avatar
Är det hon?

https://imgur.com/a/16xO6gb
Citera
2019-01-11, 12:14
Medlem
Hon är ändå ett jävla bad ass! Hon satt 8 år i Kality-fängelset i Etiopien i 8 år och höll på att svälta ihjäl och dö av diverse sjukdomar och problem mm..medans Johan Persson & Martin Schibbye satt i 438 dagar och fick mat och läkare av svenska ambassaden. Sen skrev de en bok om hur jobbigt de haft det. Trots att det framgår tydligt i boken att det kunde ha undvikts om de följt reglerna.
Citera
2019-01-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Är det hon?

https://imgur.com/a/16xO6gb
Inte på bilden iaf, nej.
Citera
2019-01-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vackertjej
Hon är ändå ett jävla bad ass! Hon satt 8 år i Kality-fängelset i Etiopien i 8 år och höll på att svälta ihjäl och dö av diverse sjukdomar och problem mm..medans Johan Persson & Martin Schibbye satt i 438 dagar och fick mat och läkare av svenska ambassaden. Sen skrev de en bok om hur jobbigt de haft det. Trots att det framgår tydligt i boken att det kunde ha undvikts om de följt reglerna.
Skinn på näsan saknas definitivt inte och att ha tagit sig igenom den tiden utan att gå under är en bedrift som inte ens den här surgubben kan ta ifrån henne...

Jag är inte intresserad av hennes historier om hur en lång rad onda män lurat henne att ta en lika lång rad dåliga livsbeslut men en bok om hennes tid på fängelset skulle jag köpa. El Choco på afrikanska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in