2018-12-16, 19:32
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramboll
Ok, tack! Ja, det stämmer, det nämndes att i programmet att de satt med hennes kille därnere.

Beskrev de också situationen i fängelset som minst sagt besvärlig eftersom man själv måste fixa livsmedel och vatten etc, plus själv ordna något sätt att laga till käket?

Jag kommer faktiskt inte ihåg då det är ett tag sedan jag läste boken. Men det var väl inget lyxhotell de satt på direkt...
Citera
2018-12-16, 19:35
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Jag kommer faktiskt inte ihåg då det är ett tag sedan jag läste boken. Men det var väl inget lyxhotell de satt på direkt...

Har dock för mig att jag hört nånstans att också dom var besvikna över svalt intresse från svenska ambassaden och myndigheter.
Citera
2018-12-16, 19:51
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Låter inte så troligt. Men i Sverige brukar före detta kriminella kunna skaffa sig bra karriär just tack vare det, massor av exnazister, terrorister, gangbangers och missbrukare som tjänar storkovan på att fara runt och prata om det.

Men just IJ verkar ju mer hatad än ovanstående folk. Undrar varför? Hon har ju inte mördat någon. På tal om det - är det ingen som vet vad som hände Adam på riktigt? Tydligen död idag men mer än så fick man ju inte höra. Självmord? ÖD?

Efterfrågade den informationen för ett tag sen, men fick ingen respons på det. Denna ”Adam” måste ju vara känd av någon här, tycker man.
Citera
2018-12-16, 19:52
Medlem
Citat:
Nu lyssnat på reportagen.

Huruvida hon är psykopat eller inte lämnar jag med varm hand åt trådens alla psykiatriker och psykologer att bedöma.

Sitt straff för begångna brott har hon i vilket fall som helst mer än väl avklarat. Jämför t ex med islamisterna som planerade att döda så många som möjligt på den danska tidningen Berlingske som snart släpps ut efter kortare straff än så i bekvämt svenskt fängelse. När ni som tycker att IJ borde fått ruttna bort i fängelse därnere har gått ut i neongula västar och på gator och torg protesterat mot den svenska straffrabatten för våldtäktsmän, mördare och terrorister så kommer jag att lyssna på era argument igen.

Vad jag fastnade vid var dessa saker:
Hur kan Sverige som skänker enorma biståndspengar till Etiopien inte ens se till att svenska medborgare och människor som är födda i Sverige eller har svenska föräldrar och barn åtminstone får mat, värme och läkarvård i etiopiska fängelser?

Vad är det för sopprötter som satt eller sitter på svenska ambassaden i Addis (med undantag för en kvinna där som omnämnes som lite av en fixare) som inte kunde förse IJ och de två andra tomtarna (Schibbye/Person) också för den delen med lite pengar till mat eller mat direrkt? Med de priserna därnere måste det trots allt handla om verkliga småpengar. Dessutom borde de kunna komma på tätare besök, och hålla sitt löfte till IJ om att inga reportrar ska möta henne på flygplatsen - men däremot att den utlovade sjuksköterskan skulle ha varit där (allt detta iaf enligt IJ i sista avsnittet).

Hemkommen hade IJ ingenstans att ta vägen. Ingen läkarkoll gjordes, inga förberedelser för hennes hemkomst eller anstalter att hjälpa henne till rätta från myndighetssverige. Uselt. Hon är trots allt mor till svenska barn och även svensk själv (trots att hennes personummer förverkades iom lång utomlandsvistelse). Det handfallna och ointresserade Sverige ser kanske hellre att hon måste börja med kriminalitet igen för att kunna klara sig, än att man hjälper henne något till rätta i början?

Jag tycker att vi har ett rätt kasst land faktiskt.

Jag delar din bedömning i mycket av det du skrivit. Även om IJ är manipulativ, och kanske psykopat, behandlades hon fruktansvärt illa och orättvist av svenska myndigheter. Jag känner igen det från svenska ambassader i utlandet. Passervicen har skurits ner markant, och t.o.m. avvecklats helt i flera länder. Det är horribelt, att man som svensk medborgare och skattebetalare inte har ett värde i UD:s och myndigheternas ögon.
Senast redigerad av dubbelbottnad 2018-12-16 kl. 19:52. Anledning: korr
Citera
2018-12-16, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Iofs, med nytt personnummer så kanske hon landat ett god man-jobb för en drös täta pensionärer. Så hon kan tömma deras konton.

Har hon verkligen fått nytt personnummer? Hur vet du det? Hon var visserligen avregistrerad från Folkbokföringen, p.g.a. de många åren i utlandet, men hon lär inte ges ett nytt personnummer bara av den orsaken.
Citera
2018-12-16, 20:10
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Har hon verkligen fått nytt personnummer? Hur vet du det? Hon var visserligen avregistrerad från Folkbokföringen, p.g.a. de många åren i utlandet, men hon lär inte ges ett nytt personnummer bara av den orsaken.

Tyckte det nämndes i tråden innan. När det gällde IJ vara utvandrad sedan längre tid. Hur det funkar, har jag tyvärr sämre kunskap om.
Citera
2018-12-16, 22:01
Medlem
Var Ingela gravid när hon benådades? Tycker det finns en del som talar för det. Helt omöjligt att ingen här skulle veta, så sjung ut nu!
Citera
2018-12-16, 22:45
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Var Ingela gravid när hon benådades? Tycker det finns en del som talar för det. Helt omöjligt att ingen här skulle veta, så sjung ut nu!
Inget som framkommer i radiodokumentären i alla fall, verkar inte så troligt eftersom hon satt i fängelse?
Citera
2018-12-16, 23:42
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag delar din bedömning i mycket av det du skrivit. Även om IJ är manipulativ, och kanske psykopat, behandlades hon fruktansvärt illa och orättvist av svenska myndigheter. Jag känner igen det från svenska ambassader i utlandet. Passervicen har skurits ner markant, och t.o.m. avvecklats helt i flera länder. Det är horribelt, att man som svensk medborgare och skattebetalare inte har ett värde i UD:s och myndigheternas ögon.
Precis.
Citera
2018-12-16, 23:43
Medlem
King Pins avatar
Finns ingen bild på henne tagen efter att hon kommit till Sverige?
Citera
2018-12-16, 23:43
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Efterfrågade den informationen för ett tag sen, men fick ingen respons på det. Denna ”Adam” måste ju vara känd av någon här, tycker man.
Eller hur. Du skriver Adam med citationstecken - du har säkert en poäng i att det inte var hans riktiga namn.

Ingen som vill berätta vad han hette och vad som hände?
Citera
2018-12-17, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King Pin
Finns ingen bild på henne tagen efter att hon kommit till Sverige?
Bara den i Expressen men där ser man ju inte ansiktet men hon ser vacker ut bakifrån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in