Citat:
Ursprungligen postat av
caramboll
Nu lyssnat på reportagen.
Huruvida hon är psykopat eller inte lämnar jag med varm hand åt trådens alla psykiatriker och psykologer att bedöma.
Sitt straff för begångna brott har hon i vilket fall som helst mer än väl avklarat. Jämför t ex med islamisterna som planerade att döda så många som möjligt på den danska tidningen Berlingske som snart släpps ut efter kortare straff än så i bekvämt svenskt fängelse. När ni som tycker att IJ borde fått ruttna bort i fängelse därnere har gått ut i neongula västar och på gator och torg protesterat mot den svenska straffrabatten för våldtäktsmän, mördare och terrorister så kommer jag att lyssna på era argument igen.
Vad jag fastnade vid var dessa saker:
Hur kan Sverige som skänker enorma biståndspengar till Etiopien inte ens se till att svenska medborgare och människor som är födda i Sverige eller har svenska föräldrar och barn åtminstone får mat, värme och läkarvård i etiopiska fängelser?
Vad är det för sopprötter som satt eller sitter på svenska ambassaden i Addis (med undantag för en kvinna där som omnämnes som lite av en fixare) som inte kunde förse IJ och de två andra tomtarna (Schibbye/Person) också för den delen med lite pengar till mat eller mat direrkt? Med de priserna därnere måste det trots allt handla om verkliga småpengar. Dessutom borde de kunna komma på tätare besök, och hålla sitt löfte till IJ om att inga reportrar ska möta henne på flygplatsen - men däremot att den utlovade sjuksköterskan skulle ha varit där (allt detta iaf enligt IJ i sista avsnittet).
Hemkommen hade IJ ingenstans att ta vägen. Ingen läkarkoll gjordes, inga förberedelser för hennes hemkomst eller anstalter att hjälpa henne till rätta från myndighetssverige. Uselt. Hon är trots allt mor till svenska barn och även svensk själv (trots att hennes personummer förverkades iom lång utomlandsvistelse). Det handfallna och ointresserade Sverige ser kanske hellre att hon måste börja med kriminalitet igen för att kunna klara sig, än att man hjälper henne något till rätta i början?
Jag tycker att vi har ett rätt kasst land faktiskt.
Jag delar din bedömning i mycket av det du skrivit. Även om IJ är manipulativ, och kanske psykopat, behandlades hon fruktansvärt illa och orättvist av svenska myndigheter. Jag känner igen det från svenska ambassader i utlandet. Passervicen har skurits ner markant, och t.o.m. avvecklats helt i flera länder. Det är horribelt, att man som svensk medborgare och skattebetalare inte har ett värde i UD:s och myndigheternas ögon.