2018-02-13, 16:48
Medlem
Om man tittar på bilden så ser hon inte så sjuk ut:
Citat:
Jan Freij, som tidigare varit Ingela Janssons advokat, säger sig heller inte veta varför Ingela Jansson frisläppts.
– Jag vet inte det. Det kan vara sjukdom. Hon har farit väldigt illa i fängelset och åkt in och ut från sjukhus. Men jag blev jätteförvånad och jätteglad. Hon har kämpat för det här. Men det var ett par år sedan jag hade kontakt med henne senast, säger Jan Freij.
Etiopiens ambassad i Stockholm har ingen information att lämna i ärendet.
– Hon benånades tillsammans med flera andra, men några specifika detaljer om just henne har vi inte, säger en person vid ambassaden.

https://www.expressen.se/gt/stora-ga...r-markligt-ut/
Citera
2018-02-13, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Ja det här lät intressant, undrar vart alla bilar och prylar som hon lurat till sig tagit vägen?

Otroligt märkligt att man skyddar hennes personuppgifter också.

Hon är kvinna därav, sen antagligen har hon köpt manliga apor för sex, prostitution
Citera
2018-02-13, 21:25
Medlem
thegoodshepherds avatar
Ser inte ut som en kvinna som nyss lämnat helvetet... verkar inte varit brist på mat och hennes hållning och gång är normal.

I don not buy this story
Citera
2018-02-13, 21:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Ser inte ut som en kvinna som nyss lämnat helvetet... verkar inte varit brist på mat och hennes hållning och gång är normal.

I don not buy this story

Man ska ju hata slumpen inom kriminologin - dit IJ onekligen hör.
Hon är oanträffbar så länge hon är efterlyst och brotten inte nedlagda. Men dyker upp till synes välmående och i god form på Arlanda så fort hon kan komma hem.

Hon som har gett lurendrejeri, lögner och falskhet ett kvinligt ansikte och duperat allt på två ben.
Ska vi tro att hennes story är helt sann denna gång?
Citera
2018-02-14, 09:10
Medlem
b00b00s avatar
Ja, man kan ju undra om hon ens suttit inne den senaste tiden.
Citera
2018-02-14, 10:13
Medlem
Ingen som känner henne nåt närmare? Från grundskole-tiden typ? Skulle vara lite intressant att höra. Typ hur tidigt dom där tendenserna började märkas. Har ju förstått att familjen är - ja...

-

(Värdelöst vetande: Vreder - eller Wreder då, stavat med W - är ju som bekant ett soldatnamn. Soldater runt om i landet tilldelades samma efternamn utan att nåt släktskap fanns mellan dom.

Namnet hängde i regel med torpet man bodde i under den militära karriären, och man lämnade ofta tillbaka dom efter avsked. Eller snarare: lämnade det vidare till sin efterträdare.

Men ibland har dom blivit kvar som släktnamn. För att klassas som ett sånt, ska det ha hängt med i minsta tre led. Och då kan man begära att få återuppta det.

Råkar veta att det i praktiken bara användes av en generation i det här fallet. Sonen valde bort soldat-namnet som vuxen, några år efter att den pensionerade knekten hängde sig.

Dock först efter att HANS förstfödde hunnit födas samt bära namnet nåt år. Det är för övrigt inte från denne förstfödde som aktuell familj härstammar. Men strikt definitions-mässigt, så blir det ändå tre generationer, och klassas därför som släktnamn.

Således kan man alltså 'återuppta' namnet om man är en av ättlingarna till den här ilskne lille knekten i fråga)
Senast redigerad av Svento 2018-02-14 kl. 10:17. Anledning: Styckeindelning
Citera
2018-02-15, 17:38
Medlem
b00b00s avatar
”Ingela Jansson, 37, var charmig och smart och han fick snabbt starka känslor för henne.
Men plötsligt upptäckte pojkvännen att hon lurat honom – och att han gjorde slut med den nyligen benådade storbedragaren är något han är lättad över i dag.
– Jag hade en jävla tur som inte blev mer indragen i hennes klor, säger mannen.”

https://www.expressen.se/gt/karlekss...alskade-henne/
Citera
2018-02-17, 09:06
Medlem
Först trodde jag att hon åkt fast för att hon varit inblandad i människosmuggling, men hon har ju för fan även i detta fallet bluffat och utgett sig för att vara människosmugglare och sålt på folk flaska pass. Hon har lurat folk i nöd, folk som kanske lagt sina sista pengar på dyra pass och en väg därifrån.

Då är det ju bara jävligt rätt åt henne att hon också fick stanna kvar.
Citera
2018-02-23, 11:33
Medlem
Gällande det där grundläggande mysteriet - varför man nu plötsligt väljer att frige henne... Jag skämtade lite för mig själv: Straffat ut sig.

Så funderade jag igen. Men tänk om det faktiskt verkligen VAR precis så? Neeeeeej, man kan ju inte straffa ut sig ur ett fängelse ju. Fattar du väl?

Varför skulle man inte kunna det?

Som han åklagarn säger: Etiopien är ingen rättsstat. Vi ska inte förvänta oss nån normal byråkratisk logik. Omöjligt att veta vad för saker som hänt där inne, i samspelet med andra internerer samt med personalen.

Kanske blivit alltmer trassel? Så en dag i kaffe-rummet säger nån: 'Men seriöst... Kan vi inte bara skicka hem henne?'. Allmän munterhet först, men så instämmer nån: 'Ja men jag håller med. Vad har VI att vinna på det här?'.

Nån vän av ordning svarar: 'Jag kan inte fatta att jag hör folk säga nåt sånt här. Vadå "vinna på det här"? Man kan inte frige en dömd brottsling för misskötsamhet. Bortsett från den basala principen om gärning och konsekvens - vad skulle det sända ut för signaler till andra fångar?'

'Ja vadå?' replikerar en fjärde. 'Väl bara att skriva hälso-skäl eller whatever? Hälso-skäl skulle ju bli helt perfekt. Var ju inte alls länge sen det var skriverier om det där. Ingela förd akut till sjukhus eller nåt'.

'Ja just fan. Det var vid det där tillfället när vi fick helt slut på Concerta, visst var det?'

Han den där första pragmatikern tar till orda igen: 'Ja jag har definitivt min uppfattning klar hur som helst: Låt Sverige ta henne. Sen får dom hantera hela grejen bäst fan dom vill. Kan väl för i helvete inte vara våran sak att reda ut det här? Eller?'

Han vänder sig mot den där idealisten, vännen av ordning, dock utan att formellt adressera honom personligen: 'Skuld och straff och allt fans helvete. Dom enda som blir straffade är ju VI. Skicka tillbaks henne till Sverige, säger jag. Nån som tycker annorlunda?'

Tittar sig omkring på ett lite teatraliskt sätt.

'För i så fall', avslutar han, 'i så fall så tycker jag faa-an att den personen kan ta hem henne till sig. Men blanda inte in oss andra'.

Bara några dar senare är hon tillbaka på svensk mark.
Citera
2018-02-23, 11:35
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svento
Ingen som känner henne nåt närmare? Från grundskole-tiden typ? Skulle vara lite intressant att höra. Typ hur tidigt dom där tendenserna började märkas. Har ju förstått att familjen är - ja...

Jo, vi är fler i tråden som kände henne under skolåren.
Citera
2018-02-23, 13:27
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Jo, vi är fler i tråden som kände henne under skolåren.

Berätta gärna.
Citera
2018-02-24, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Berätta gärna.

Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto