Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Jag erbjuder mig att luska fram domen. Kanske smartast att vända sig till Malmö tingsrätt först? Eller?
Hej prudens!
Jag har kollat lite efter vilka arkiv som kan vara bra att leta i.
Till att börja med så kan vi säga att på själv tingsrätten ligger så gamla handlingar normalt inte kvar. ENligt vissa källor skall de efter en tid föras över till Landsarkivet i respektive län. För Skåne län ligger det i Lund.
Man kan dock leta lite grann själv på
www.nad.ra.se som är en sökbas för alla nationella arkiv. Om man söker på "Malmö tingsrätt" där, så finner man att det verkar som om Malmö Tingsrätts domar från 1971-1990 befinner sig på Malmö stadsarkivs depå i Norra hamnen.
Del A innehåller "domböcker och protokoll" inklusive "slutgiltiga beslut i brottmål". I de slutgiltiga besluten torde t ex brottsrubricering, namn och personnummer redovisas och det är förmodligen bara en kille som dömts för 11 mord....
De slutgiltiga besluten i brottmål är i sin tur uppdelat på dels olika rotlar och dels olika årgångar. Exakt vad en rotel är vet jag inte men jag gissar att det är olika utredningsgrupper eller nåt.
Det vore hemskt bra, för att begränsa ditt sökande, om nån som äger t. ex. Nordisk Kriminalkrönika eller på annat sätt sitter på mer info, kan svara på följande frågor:
1. Vilket år föll domen i tingsrätten?
2. Vid vilken rotel dömdes han?
Detta för att du inte ska behöva plocka fram och söka igenom alltför många volymer (då kan du t. ex. plocka fram de volymer som rör rotel 1 år 1980 istället för alla 5 rotlar år 1980). Du måste nog också ringa arkivet ngn dag i förväg för att dom ska kunna plocka fram volymerna ur magasinet.
Ring gärna och prata med Stadsarkivet, dom ligger på Isbergs gata ute i hamnen och har nr 040-105300. Så får vi se vad de kan hjälpa till med.
När du väl har hittat rätt mål så gissar jag att man faktiskt kan gå vidare med att plocka fram själva domstolsakten från brottmålet som säkert innehåller en hel del smaskigheter.