2008-04-03, 16:21
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mx2
Vad spelar det för roll om någon pajas-journalist snappar upp ett och annat?
Låt dom skriva sin skit. Får kanske folk upp ögon för detta igen, kanske till och med blir aktuellt med ett gripande av psykgubben. Vad finns det för risker?? Om man inte själv är inblandad i sörjan och oroar sig för att ens namn ska dyka upp rätt som vad det är

Exakt. Det vore bra om särskilt med spåret med en alternativ el. flera gärningsmän skulle vakna till liv. Tänk om AH t.o.m sitter oskyldigt dömd på rättspsyk ?.

För övrigt så tycker jag att det är en fjäder i hatten för fb när material härifrån ganska bevisligen används av pressen. Visar ju kanske att flashback börjar bli en mer legitim uppgiftskälla och mediefaktor.

Men samtidigt känns det lite dubbelmoral när nästan samma medier i den ena stunden skriver milt sagt onyanserat, nedsättande om samma forum som de i den andra stunden hämtar material ifrån.

Blev lite OT.
Citera
2008-04-03, 16:29
Medlem
Intressant detta, jag visste inte ens om det.
Citera
2008-04-03, 16:33
Medlem
OK, AH bör vara född kring 1960-61. Han lär ju inte heta samma sak numera och även om han gör det så lär det ju vara omöjligt att hitta killen med ett så vanligt namn.

Om inte någon känner till mer om honom eller har nån bekant med ytterligare information så ser jag bara att det finns ett två vägar framåt:

-Antingen att gräva fram domen. Tingsrättsdomen går att ordna via Landsarkivet i Lund. Blev det en hovrättsdom? Blir lite moment 22 dock, får man fram persnr går det nog att ta reda på mer om AH, men måste man inte ha persnr för att få fram domen?

-Eller att gräva i tidningarna från den tiden för ytterligare information. Tidningarna höll rätt hårt på integriteten på den tiden dock.

Ingen som är bekant med en svagbegåvad 48-åring med jobb inom vården...?
Citera
2008-04-03, 16:36
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
OK, AH bör vara född kring 1960-61. Han lär ju inte heta samma sak numera och även om han gör det så lär det ju vara omöjligt att hitta killen med ett så vanligt namn.

Om inte någon känner till mer om honom eller har nån bekant med ytterligare information så ser jag bara att det finns ett två vägar framåt:

-Antingen att gräva fram domen. Tingsrättsdomen går att ordna via Landsarkivet i Lund. Blev det en hovrättsdom? Blir lite moment 22 dock, får man fram persnr går det nog att ta reda på mer om AH, men måste man inte ha persnr för att få fram domen?

-Eller att gräva i tidningarna från den tiden för ytterligare information. Tidningarna höll rätt hårt på integriteten på den tiden dock.

Ingen som är bekant med en svagbegåvad 48-åring med jobb inom vården...?

Funderar på detta. Nån vänlig själ som kan tänkas ta tag i detta.? Domen alltså?
För som sagt, enligt av varandra oberoende källor skall AH bo i Malmö.
(Dessa källor är enligt mig väldigt trovärdiga, tänker inte gå in på varför)

Edit: http://www.birthday.se/fodelsedagsso...day=&x=10&y=16

Kan det vara så enkelt?

Och till alla Er journalister/murvlar som läser denna tråd: Nu blev ni allt nyfikna va...
Senast redigerad av Carl Serung 2008-04-03 kl. 16:42.
Citera
2008-04-03, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Kan det vara så enkelt?

Inte riktigt va? Killen kan ha fyllt år i häktet och vi är inte säkra på om han var 18 eller 19 när han greps. Så själva födelsedatumet slår på ett par år, typ 1960-61.

Om man sedan begränsar sig till Malmö så har vi ett antal Anders Hansson där vi inte ens vet om nån av dom är den rätte eftersom han kan ha bytat namn. Det är inte säkert att karln bytt namn dock.

Det går inte att peka ut vederbörande på de grundvalarna.
Citera
2008-04-03, 16:45
Medlem
Hugaligen, förresten. Första träffen där pekar ju på en kille som bor väldigt nära Värnhem dessutom.

Men det behövs ju ett personnr för att vara säker.
Citera
2008-04-03, 16:46
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Inte riktigt va? Killen kan ha fyllt år i häktet och vi är inte säkra på om han var 18 eller 19 när han greps. Så själva födelsedatumet slår på ett par år, typ 1960-61.

Om man sedan begränsar sig till Malmö så har vi ett antal Anders Hansson där vi inte ens vet om nån av dom är den rätte eftersom han kan ha bytat namn. Det är inte säkert att karln bytt namn dock.

Det går inte att peka ut vederbörande på de grundvalarna.

Iof inte...Jag är dock rätt säker på att han INTE bytt namn. Skall gräva vidare i AH fallet. Det där med att han jobbade med att montera ihop rullatorer kan vara nåt. Har också hört att han skall ha jobbat på industri utanför Malmö.
Citera
2008-04-03, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZVIVIX
Det kan väl i sammanhanget sägas att det på läkarsidan var lite si och så. Den biträdande överläkaren som var ansvarig för avdelningen var ett nut case.

Vid en intervju i TV 3 för ett antal år sedan så var han fullt övertygad om att det var en polsk kvinnlig överläkare (och hennes ”små polackjäntor” som hade utfört morden). Han fungerade tydligen inte alls särskilt bra som läkare vid den aktuella tidpunkten för morden.
Blev senare av med sin legitimation. Var vid tiden för intervjun gästgifveriägare och fortfarande helt insnöad på sitt ”polack-spår”.

En av anledningarna till att böl:en blev av med legitimationen var att vid i alla fall en jourtjänstgöring var frånvarande från arbetsplatsen. Han satt istället och tittade på tennis i Båstad. Alltså en dryg timmes bilväg från Östra Sjukhuset. Det säger sig självt att med en sådan ansvarskänsla så har han knappast haft någon större kontroll på sin avdelning.
Citera
2008-04-03, 22:30
Medlem
prudenss avatar
Jag erbjuder mig att luska fram domen. Kanske smartast att vända sig till Malmö tingsrätt först? Eller?
Citera
2008-04-04, 08:07
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Jag erbjuder mig att luska fram domen. Kanske smartast att vända sig till Malmö tingsrätt först? Eller?

Du har PM!
Citera
2008-04-04, 08:18
Medlem
mx2s avatar
Håll det nu uppdaterat i tråden med. Då jag inte kan bidra med någon vidare information och vill då inte fylla någons pm-BOX då jag inte har något relevant. Vill följa utveckligen här dock.

EDIT: stavfel
Citera
2008-04-04, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prudens

Hej prudens!

Jag har kollat lite efter vilka arkiv som kan vara bra att leta i.

Till att börja med så kan vi säga att på själv tingsrätten ligger så gamla handlingar normalt inte kvar. ENligt vissa källor skall de efter en tid föras över till Landsarkivet i respektive län. För Skåne län ligger det i Lund.

Man kan dock leta lite grann själv på www.nad.ra.se som är en sökbas för alla nationella arkiv. Om man söker på "Malmö tingsrätt" där, så finner man att det verkar som om Malmö Tingsrätts domar från 1971-1990 befinner sig på Malmö stadsarkivs depå i Norra hamnen.

Del A innehåller "domböcker och protokoll" inklusive "slutgiltiga beslut i brottmål". I de slutgiltiga besluten torde t ex brottsrubricering, namn och personnummer redovisas och det är förmodligen bara en kille som dömts för 11 mord....

De slutgiltiga besluten i brottmål är i sin tur uppdelat på dels olika rotlar och dels olika årgångar. Exakt vad en rotel är vet jag inte men jag gissar att det är olika utredningsgrupper eller nåt.

Det vore hemskt bra, för att begränsa ditt sökande, om nån som äger t. ex. Nordisk Kriminalkrönika eller på annat sätt sitter på mer info, kan svara på följande frågor:

1. Vilket år föll domen i tingsrätten?
2. Vid vilken rotel dömdes han?

Detta för att du inte ska behöva plocka fram och söka igenom alltför många volymer (då kan du t. ex. plocka fram de volymer som rör rotel 1 år 1980 istället för alla 5 rotlar år 1980). Du måste nog också ringa arkivet ngn dag i förväg för att dom ska kunna plocka fram volymerna ur magasinet.

Ring gärna och prata med Stadsarkivet, dom ligger på Isbergs gata ute i hamnen och har nr 040-105300. Så får vi se vad de kan hjälpa till med.

När du väl har hittat rätt mål så gissar jag att man faktiskt kan gå vidare med att plocka fram själva domstolsakten från brottmålet som säkert innehåller en hel del smaskigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in