2008-04-04, 10:01
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Hej prudens!

Jag har kollat lite efter vilka arkiv som kan vara bra att leta i.

Till att börja med så kan vi säga att på själv tingsrätten ligger så gamla handlingar normalt inte kvar. ENligt vissa källor skall de efter en tid föras över till Landsarkivet i respektive län. För Skåne län ligger det i Lund.

Man kan dock leta lite grann själv på www.nad.ra.se som är en sökbas för alla nationella arkiv. Om man söker på "Malmö tingsrätt" där, så finner man att det verkar som om Malmö Tingsrätts domar från 1971-1990 befinner sig på Malmö stadsarkivs depå i Norra hamnen.

Del A innehåller "domböcker och protokoll" inklusive "slutgiltiga beslut i brottmål". I de slutgiltiga besluten torde t ex brottsrubricering, namn och personnummer redovisas och det är förmodligen bara en kille som dömts för 11 mord....

De slutgiltiga besluten i brottmål är i sin tur uppdelat på dels olika rotlar och dels olika årgångar. Exakt vad en rotel är vet jag inte men jag gissar att det är olika utredningsgrupper eller nåt.

Det vore hemskt bra, för att begränsa ditt sökande, om nån som äger t. ex. Nordisk Kriminalkrönika eller på annat sätt sitter på mer info, kan svara på följande frågor:

1. Vilket år föll domen i tingsrätten?
2. Vid vilken rotel dömdes han?

Detta för att du inte ska behöva plocka fram och söka igenom alltför många volymer (då kan du t. ex. plocka fram de volymer som rör rotel 1 år 1980 istället för alla 5 rotlar år 1980). Du måste nog också ringa arkivet ngn dag i förväg för att dom ska kunna plocka fram volymerna ur magasinet.

Ring gärna och prata med Stadsarkivet, dom ligger på Isbergs gata ute i hamnen och har nr 040-105300. Så får vi se vad de kan hjälpa till med.

När du väl har hittat rätt mål så gissar jag att man faktiskt kan gå vidare med att plocka fram själva domstolsakten från brottmålet som säkert innehåller en hel del smaskigheter.

Heder åt dig Bredställ, som tar dig tid!
Citera
2008-04-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NosaCastro
Rätt. Så långt.
Nu blev det lite väl mycket trafik i min PM-box för att jag ska vara helt nöjd, men jag får väl skylla mig själv.
Jag ska kolla hur mycket jag kan lägga ut, utan att torska på något själv.

Men visst är det ett intessant gammalt fall.
Det finns dessutom flera liknande, som försvunnit i snutarnas "tänk"...

Torska själv? Morden är ju preskiberade för bövelen! Upp med infon!
Citera
2008-04-04, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Kanske med hänsyn till anhöriga. vad jag har hört så var AH:s far en respekterad överläkare.

Han måste vara sååååå stolt över sin son!..fyfan vilket kräk!
Citera
2008-04-04, 21:24
Medlem
neguins avatar
Mycket intressant och jag ser fram emot fortsattning.

En tanke bara. OM det nu visar sig att BC skulle vara delaktig i de 27 morden och de 16 mordförsöken, sa gar han ju vilket fall fri pga att det ar preskiberat, men vad ar det som sager att han i sa fall slutat efter det? 'Halla pa' i 99 dagar och sen kanna sig 'fardig'? Detta ar verkligen inte mitt amne och har ingen koll alls, men kan det inte tankas att det skulle finnas liknande fall som ar ouppklarade?
Citera
2008-04-04, 22:03
Medlem
Nästan läge att starta en sidotråd till den här.
Den kan ju handla om hur en rymling från rättspsyk i Sverige, fortfarande efter tolv år kan lyfta sin pension i Canada.
Dessutom kan han inte utlämnas, då han var dömd till vård och inte fängelse.
Och varför får så många psykdömda förtidspension direkt?

Tycker bara att den här tråden borde handla om den som blev dömd för morden. AH alltså.
Nu var det ju jag själv som drog igång sidospåret, vilket syntes i media direkt.
Någon som känner sig manad?
Citera
2008-04-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Torska själv? Morden är ju preskiberade för bövelen! Upp med infon!

Det finns andra grejer som aldrig preskriberas.
Citera
2008-04-05, 00:36
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Tycker bara att den här tråden borde handla om den som blev dömd för morden. AH alltså.
Ja men det enda som är intressant att veta om AH är väl i stort sett om han är utskriven och ungefär vad han gör, det finns väl ingen anledning att avslöja hans nya namn och ev arbetsplats.
Citera
2008-04-05, 00:46
Medlem
Citat:
Det finns andra grejer som aldrig preskriberas.

Som vadå?
Citera
2008-04-05, 01:11
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ingen som är bekant med en svagbegåvad 48-åring med jobb inom vården...?

Vi kan nog vara ganska säkra på att han inte jobbar kvar inom vården.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det där med att han jobbade med att montera ihop rullatorer kan vara nåt.

Sådana där sorters jobb brukar man ofta göra inom samhall.

Om man sedan tänker på AH:s "mentala status" och vad han gjort så kan jag tänka mig att en sådan arbetsplats är vad som finns kvar åt honom idag. Med tanke på hur arbetsmarknaden är/ser ut.

edit:
Med tanke på vad man läst om BK så verkar han vara ska man säga "störd, men samtidigt väldigt intelligent". Men det kanske bara är jag som inte räknat ut det här än.
Senast redigerad av Celeron 2008-04-05 kl. 01:23.
Citera
2008-04-05, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Som vadå?

Aldrig snubblat över ordet "tystnadsplikt" ?
Citera
2008-04-05, 18:59
Medlem
Barschs avatar
Citat:

Det vore hemskt bra, för att begränsa ditt sökande, om nån som äger t. ex. Nordisk Kriminalkrönika eller på annat sätt sitter på mer info, kan svara på följande frågor:

1. Vilket år föll domen i tingsrätten?
2. Vid vilken rotel dömdes han?

Detta för att du inte ska behöva plocka fram och söka igenom alltför många volymer (då kan du t. ex. plocka fram de volymer som rör rotel 1 år 1980 istället för alla 5 rotlar år 1980). Du måste nog också ringa arkivet ngn dag i förväg för att dom ska kunna plocka fram volymerna ur magasinet.

Domen föll 28 augusti 1979
Ansvarig rotel verkar vara "Kriminalpolisens våldsrotel i Malmö"

Uppgifterna från Nordisk Kriminalkrönika 1980. Lycka till i jakten!
Citera
2008-04-05, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barsch
Domen föll 28 augusti 1979 etc etc!

Lysande! Minskar sökandet en hel del!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto