2008-06-17, 10:50
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Har tittat igenom PressText arkivet (har tillgång till detta ibland) som omfattar KvP-Sexpressen sfären. Finns ingen artikel med den rubriken eller några upplysande artiklar ö h t. Den enda artikel jag hittade var från Sexpressen 1994 och där står inget mer än vad som skrivits här i tråden. Det enda som var av intresse var uttalanden från de gamlingar som överlevede, efter att ha tvingats dricka "saft". Ska försöka publicera den i tråden om intresse finns.

Ska leta igenom Mediearkivet som omfattar Aftonhoran och några flera tidningar när jag får lite tid över. Dessa arkiv sträcker sig inte så långt bak dock, bara till 1990 ungefär.

Jag tror mer på att rota i danska mediearkiv, bilden publicerades ju i danska medier.

Minnet är något luddigt vilken tidning det var och hur rubriken var. men jag är helt 100% säker på att jag läste det. kan varit aftonbladet kanske..
Citera
2008-06-19, 22:01
Medlem
månss avatar
Citat:
Har tittat igenom PressText arkivet (har tillgång till detta ibland) som omfattar KvP-Sexpressen sfären. Finns ingen artikel med den rubriken eller några upplysande artiklar ö h t. Den enda artikel jag hittade var från Sexpressen 1994 och där står inget mer än vad som skrivits här i tråden. Det enda som var av intresse var uttalanden från de gamlingar som överlevede, efter att ha tvingats dricka "saft". Ska försöka publicera den i tråden om intresse finns.
Ska leta igenom Mediearkivet som omfattar Aftonhoran och några flera tidningar när jag får lite tid över. Dessa arkiv sträcker sig inte så långt bak dock, bara till 1990 ungefär.

Jag tror mer på att rota i danska mediearkiv, bilden publicerades ju i danska medier.

Intresse finnes!
Ett hett tips: Artikeln Mr. Serung hänvisar till är antagligen från 1995 Mer info kommer men mycket jobb nu tyvärr!
Citera
2008-06-21, 16:10
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Intresse finnes!
Ett hett tips: Artikeln Mr. Serung hänvisar till är antagligen från 1995 Mer info kommer men mycket jobb nu tyvärr!

1995 kan stämma rätt bra..
Citera
2008-06-21, 21:12
Medlem
månss avatar
Sådärja! För ett bra tag sedan satt jag och en polare och snackade om detta fall på en fest, vad vi inte visste var att en annan kille på samma fest satt och lyssnade. Den killen som jag knappt känner överraskade oss totalt för ett par veckor sedan då han berättade att han fixat avsnittet av "Dagar som skakade Sverige" Han hade visst varit ute efter ett helt annat avsnitt ur serien när killen hade berättat att han hade ett som handlade om sjukhusmorden i Malmö. Han slog till på det med bara för att glatt överraska oss och det tackar vi för!
Sitter nu hos en annan polare som kan det där med torrents bättre men vi tror det ska funka.. Ska köra hem och kolla på fotbollen nu men datorägaren har lovat att seeda bra!
Senast redigerad av johnny_vicious 2008-06-23 kl. 11:43. Anledning: länk till upphovsrättsskyddat material //Mod
Citera
2008-06-21, 23:25
Medlem
månss avatar
Citat:
OT: Det var TPB som var nere en 15 min eller nått. Gick inte att ladda ner ö h t. NU funkar det och torrenten är bra seedad.

Bra! Blev lite orolig.. Inte så mycket nytt som framkommer egentligen men där är en del autentiska bilder som kan vara intressant och lite intervjuer med offrens anhöriga. I slutet ses en viss person filmad på sin cykel Tyvärr maskerad men ändå.
Citera
2008-06-21, 23:33
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Bra! Blev lite orolig.. Inte så mycket nytt som framkommer egentligen men där är en del autentiska bilder som kan vara intressant och lite intervjuer med offrens anhöriga. I slutet ses en viss person filmad på sin cykel Tyvärr maskerad men ändå.

Ja, undrar vem det kan vara.. Fast å andra sidan såg jag honom på cykel för ett par veckor sedan...verkar vara samma cykel..AH is the shit!
Citera
2008-06-22, 10:38
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Detta var ju guld! Här får vi ju hela historien serverad på fat.

En sjukhus avd som inte fungerar, en direktör som sitter och mumlar och skyller ifrån sig och en "välartad gosse" vars mor förmodligen hade Margaret White som förebild! Fan vad läskiga sjukhusen var på 70-talet, rena Sovjetkorridorerna!

Interessant att se att historien om intyget som försvann från Värnhem stämmer, dock förklarades ju inte varför. Interessant att höra att Ajanki nämner den livräddande insatsen som det som utlöste mordserien. Åklagaren la ju fram det under rättegången.

Kul bonus med den galne f d överläkaren, en sann kalla-kriget-rättshaverist som tror sig förföljd av Warszawapaktsagenter. Helt i Leif Krantz anda.
Citera
2008-06-23, 02:30
Medlem
En sak jag inte förstår är denna:

Alla som träffade gärningsmannen under den här tiden verkar vara överens om att han var svagbegåvad, saknade initiativförmåga, hade tummen mitt i handen och var tafatt och bortkommen i största allmänhet.

Trots detta lyckas han genomföra sina dåd. Och det är inga impulshandlingar utan snarare något som förutsätter kall planering och beräkning. Inte nog med att han kom på tanken att mörda och (den i och för sig rätt enkla) metoden, men han måste också t.ex. ha valt ut lämpliga tillfällen att servera dödssaften när han visste att han skulle ha tid på sig att lirka/tvinga den i patienterna utan att bli störd. Fick inte saften önskad verkan vid första tillfället kom han sedan tillbaka dagen efter. Och detta upprepades 42 gånger under tre månaders tid! Vi talar alltså om en person som inte ens var kapabel till att bädda en säng utan att be om hjälp! Borde inte en person med sådana egenskaper ha klantat till det rejält långt innan han faktiskt avslöjades?

Nu är inte jag särskilt konspiratoriskt lagd men i det här fallet undrar jag ändå om det inte kan ligga något i de misstankar om en medhjälpare/instruktör i bakgrunden som har ventilerats i tråden. Vad tror ni andra?

EDIT: För övrigt kan det väl tilläggas att det i mina ögon är ytterst anmärkningsvärt att det knappt fanns några läkare i tjänst överhuvudtaget på långvårdskliniken på Malmö Östra Sjukhus. Var inte det här innan nedskärningarna började på allvar? Och hur kunde man överhuvudtaget bedriva verksamheten utan att ha ordentligt med läkare, om det nu låg 50 patienter på varje avdelning?
Senast redigerad av AviLGH 2008-06-23 kl. 03:12.
Citera
2008-06-23, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AviLGH
En sak jag inte förstår är denna:

Alla som träffade gärningsmannen under den här tiden verkar vara överens om att han var svagbegåvad, saknade initiativförmåga, hade tummen mitt i handen och var tafatt och bortkommen i största allmänhet.

Trots detta lyckas han genomföra sina dåd. Och det är inga impulshandlingar utan snarare något som förutsätter kall planering och beräkning. Inte nog med att han kom på tanken att mörda och (den i och för sig rätt enkla) metoden, men han måste också t.ex. ha valt ut lämpliga tillfällen att servera dödssaften när han visste att han skulle ha tid på sig att lirka/tvinga den i patienterna utan att bli störd. Fick inte saften önskad verkan vid första tillfället kom han sedan tillbaka dagen efter. Och detta upprepades 42 gånger under tre månaders tid! Vi talar alltså om en person som inte ens var kapabel till att bädda en säng utan att be om hjälp! Borde inte en person med sådana egenskaper ha klantat till det rejält långt innan han faktiskt avslöjades?

Nu är inte jag särskilt konspiratoriskt lagd men i det här fallet undrar jag ändå om det inte kan ligga något i de misstankar om en medhjälpare/instruktör i bakgrunden som har ventilerats i tråden. Vad tror ni andra?

EDIT: För övrigt kan det väl tilläggas att det i mina ögon är ytterst anmärkningsvärt att det knappt fanns några läkare i tjänst överhuvudtaget på långvårdskliniken på Malmö Östra Sjukhus. Var inte det här innan nedskärningarna började på allvar? Och hur kunde man överhuvudtaget bedriva verksamheten utan att ha ordentligt med läkare, om det nu låg 50 patienter på varje avdelning?

det var ju kraftiga problem och motsättningar på avdelningen vilket säkert bidrog till att uppmärksamheten inte var så hög? dessutom blev kanske vissa saker feltolkade..som när han ville ge gamlingarna nåt att dricka..det var ju "snällt" av honom? och kärringarna på avdelningen slapp göra åtminstone detta själva? en fundering bara..
Citera
2008-06-23, 14:39
Medlem
Eliza CTs avatar
En lång och innehållsrik tråd på ett avskyvärt brott.
Men jag funderar - enl personal i Räddningstjänsten skulle Saftmördaren omkommit i en olycka i bostad nära Värnehmstorget (sallerupsv). Men det är rätt länge sen. Flera med samma namn och dåligt rykte?
Bara en tanke när jag såg tråden.
Mvh
Citera
2008-06-23, 17:24
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
En lång och innehållsrik tråd på ett avskyvärt brott.
Men jag funderar - enl personal i Räddningstjänsten skulle Saftmördaren omkommit i en olycka i bostad nära Värnehmstorget (sallerupsv). Men det är rätt länge sen. Flera med samma namn och dåligt rykte?
Bara en tanke när jag såg tråden.
Mvh
Om du läser hela tråden så kommer du att upptäcka att The Murderer lever och frodas i Malmö. Förmodligen håller han fortfarande på att montera ihop rullatorer.
Citera
2008-06-23, 17:40
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Om du läser hela tråden så kommer du att upptäcka att The Murderer lever och frodas i Malmö. Förmodligen håller han fortfarande på att montera ihop rullatorer.

Tack för upplysningen! Då ska man med andra ord ta vissa uppgifter med en liten nypa salt - trodde den i räddningstjänsten som själv sa sej ha deltagit vid tillfället.
Hoppas han håller sej till tekniken då i fortsättningen. Minns mycket väl det som hände då jag själv jobbade i sjukvården.
Mvh
PS: ber om ursäkt har bara läst ca halva tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in