2008-05-05, 23:28
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Jaa,! Sitter just nu med Domen med stort D framför mig och måste säga att det är en intressant men ack så tragisk läsning! För att inte säga grym...

Frågan är nu vad jag gör härnäst? Är det etiskt försvarbart att hänga ut en människa på Internet - som dessutom är konstaterad "sinnessvag" och "skör" och som fortfarande lever? För att inte tala om ev. släkt till "sjukhusmördarens" offer...

Självklart är det försvarbart att lägga upp materialet- knappt någon som hört talas om detta trots att det var så många offer! Du kan ju alltd stryka delar av namnen, t.ex endast behålla initialerna.

Förresten verkar det ju oklart om han överhuvudtaget lever idag?
Ser verkligen fram emot det här, kommer inte kunna koncentrera mig på jobbet inatt!
Citera
2008-05-05, 23:30
Medlem
manskrafts avatar
Citat:
Frågan är nu vad jag gör härnäst? Är det etiskt försvarbart att hänga ut en människa på Internet - som dessutom är konstaterad "sinnessvag" och "skör" och som fortfarande lever? För att inte tala om ev. släkt till "sjukhusmördarens" offer...

Nu tar du ju död på mig av nyfikenhet.
Citera
2008-05-06, 00:40
Medlem
prudenss avatar
Jag har bestämt mig för att lägga ut domen men är osäker på hur. Jag begriper så långt att jag måste scanna in materialet, men hur gör jag sedan?

Någon som kan förklara så en teknisk idiot förstår
Citera
2008-05-06, 01:38
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Jag har bestämt mig för att lägga ut domen men är osäker på hur. Jag begriper så långt att jag måste scanna in materialet, men hur gör jag sedan?

Några program som kanske kan hjälpa (?) till...

http://swedish.ircfast.com/lv/group/...can_To_PDF.htm

http://www.softpedia.com/get/Office-...n-to-PDF.shtml
Citera
2008-05-06, 07:14
Medlem
frankensteins avatar
Vet inte om det går att göra men kan du inte göra om den till .pdf när du scannat den?
Citera
2008-05-06, 13:44
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
I avvaktan på det kan du väl berätta om du läst något intressant i domen som inte kommit fram tidigare. Du kan väl också kolla på t.ex www.upplysning.se om personen fortfarande lever.
Citera
2008-05-06, 15:19
Medlem
Citat:
Jaa,! Sitter just nu med Domen med stort D framför mig och måste säga att det är en intressant men ack så tragisk läsning! För att inte säga grym...

Vilket diarienr har domen, vilken rotel, vilken volym, vilket år? Om du inte själv tänker lägga upp den kan du i alla fall göra det lättare för oss andra som vill läsa den genom att ge oss den informationen, så att vi kan hitta den lätt och enkelt på stadsarkivet.
Citera
2008-05-06, 15:43
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
göra det lättare för oss andra som vill läsa den genom att ge oss den informationen, så att vi kan hitta den lätt och enkelt på stadsarkivet.
Eftersom den kostade 700 Kr så kunde det vara intressant att veta om man kan gå och bläddra i den någostans utan att köpa den?
Citera
2008-05-06, 20:43
Medlem
Originalet på stadsarkivet är det ju din medborgerliga rättighet att få lägga dina flottiga korvfingrar på, men då gäller det ju som jag nämnde att ha ens en rimlig sportmössa att kunna gräva fram den.
Citera
2008-05-06, 21:36
Medlem
månss avatar
Citat:

Med risk för att än en gång låta tjatig
Fick du någon klarhet i hur du ska göra för att lägga upp domen eller behöver du mer hjälp av forumets experter?
Citera
2008-05-06, 22:14
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Med risk för att än en gång låta tjatig
Fick du någon klarhet i hur du ska göra för att lägga upp domen eller behöver du mer hjälp av forumets experter?

Nej då, ingen fara! Jag tror jag har lite bättre koll nu och tackar för hjälpen! Nu återstår att genomföra projektet
Citera
2008-05-09, 16:19
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Nej då, ingen fara! Jag tror jag har lite bättre koll nu och tackar för hjälpen! Nu återstår att genomföra projektet
Hur går det? Har det gått att fastställa att AH är i livet med den info du har från domen? Han har förmodligen bytt identitet efter frisläppandet från psyk? Hur lätt kan man byta persnr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in