2008-04-27, 01:02
Medlem
manskrafts avatar
Vill bara sticka in (utan att låta krävande), med att säga att det är en riktigt spännande tråd och jag hoppas att den inte har dött.
Citera
2008-04-27, 01:11
Medlem
ZVIVIXs avatar
Hoppas också att denna tråd hålls tråd vid liv. Något nytt?
Citera
2008-04-27, 01:23
Medlem
månss avatar
Jag hoppas fortfarande på Serungs dom annars verkar det dött tyvärr
Citera
2008-04-27, 12:07
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Jag hoppas fortfarande på Serungs dom annars verkar det dött tyvärr
Jag med. Tyvärr har ju Carl Serung blivit bannad en månad.
Citera
2008-04-29, 07:45
Medlem
Vi hade ju en medlem som skulle ner till stadsarkivet, verkar väl inte ha blivit ngt av det tyvärr. Enda vägen framåt är nog att plocka fram de där papperen - först själva domen för att få fram diarienumret, sen kan man med hjälp av Dnr hitta alla övriga relaterade handlingar.

För att fresta lite så kan jag meddela att i vissa fall från de åren finns både bevismaterial, video- och ljudband och förhörsprotokoll sparade. Med lite flyt (eller kanske mycket flyt) kan ni kanske se AH anno 1989 i polisförhör på Youtube, om nån gör sig besväret att rota igenom arkiven grundligt.
Citera
2008-04-29, 10:41
Medlem
ZVIVIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Vi hade ju en medlem som skulle ner till stadsarkivet, verkar väl inte ha blivit ngt av det tyvärr. Enda vägen framåt är nog att plocka fram de där papperen - först själva domen för att få fram diarienumret, sen kan man med hjälp av Dnr hitta alla övriga relaterade handlingar.

För att fresta lite så kan jag meddela att i vissa fall från de åren finns både bevismaterial, video- och ljudband och förhörsprotokoll sparade. Med lite flyt (eller kanske mycket flyt) kan ni kanske se AH anno 1989 i polisförhör på Youtube, om nån gör sig besväret att rota igenom arkiven grundligt.

Eller också har handlingarna gallrats bort, så enbart domen återstår. Vissa myndigheter gallrar hårt bland sina handlingar ofta enligt vissa mallar. Då görs ingen skillnad mellan ett ovanligt seriemord och dussinärenden typ misshandel eller narkotikainnehav.
Citera
2008-04-29, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZVIVIX
Eller också har handlingarna gallrats bort, så enbart domen återstår. Vissa myndigheter gallrar hårt bland sina handlingar ofta enligt vissa mallar. Då görs ingen skillnad mellan ett ovanligt seriemord och dussinärenden typ misshandel eller narkotikainnehav.

Visst kan det vara så. Det var därför jag skrev "i vissa fall...".

Vi lär iaf inte få reda på det heller förräns nån tar sig tid att packa sig ner till stadsarkivet och gå igenom rullorna. Och det var därför jag gjorde den där lilla utläggningen, för visst skulle det vara mer kittlande om det fanns mkt material kvar?
Citera
2008-04-29, 17:58
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ

Blir sådant material tillgängligt för vem som helst som begär ut det?

P.s: Du menar väl 1979?
Citera
2008-04-30, 03:23
Medlem
Troians avatar
För den som är på jakt efter domen kan det vara idé att ta sig en titt i När Var Hur 1980. I den kan man läsa om föregående års stora händelser, men det finns även en kalender över året, där man kan läsa dag för dag om vad som hänt för något. Att få fram exakt datum på när domen föll är nog ett steg framåt.

Kan möjligen vara När Var Hur 1981 man ska bläddra i...

Personligen skulle jag inte våga beställa domen till min hemadress. Tror det är offentliga uppgifter vilka som gjort sådana beställningar. Däremot bör man kunna hämta den på plats.
Citera
2008-04-30, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Blir sådant material tillgängligt för vem som helst som begär ut det?
För det mesta ja. I vissa fall sekretessbelägger man väl vissa saker med hänsyn till offret möjligen? Finns t o m en skön varning om att bevismaterialet kan inkludera vapen "varför viss försiktighet bör iakttas". Illegala skjutvapen är säkert destruerade med en eller annan morakniv ligger säkert och skräpar i arkiven.
Citat:
P.s: Du menar väl 1979?
Ja.
Senast redigerad av bredställ 2008-04-30 kl. 07:54.
Citera
2008-04-30, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Personligen skulle jag inte våga beställa domen till min hemadress. Tror det är offentliga uppgifter vilka som gjort sådana beställningar. Däremot bör man kunna hämta den på plats.

Du har inte läst tråden va?
Citera
2008-05-01, 00:39
Medlem
ZVIVIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
För den som är på jakt efter domen kan det vara idé att ta sig en titt i När Var Hur 1980. I den kan man läsa om föregående års stora händelser, men det finns även en kalender över året, där man kan läsa dag för dag om vad som hänt för något. Att få fram exakt datum på när domen föll är nog ett steg framåt.

Jag har vid några tillfällen begärt handlingar gällande vissa s.k ”farliga personer” – vid några tillfällen har mina ansökningar behandlats formellt och då finns min begäran och ett beslut allt med mitt namn, adress osv. Sedan är det ju upp till vederbörande att uppsöka mig om det nu skulle finnas någon anledning vilket jag inte tror. Är åtminstone inte rädd. (OT – allt för att hålla tråden vid liv)

Jag tror inte att datum för dom är något problem. Kanske att ärendenummer saknas. Annars handlar det mest nog om vilja. Själv bor jag långt ifrån Skåne.

Handlingar borde finnas på några olika ställen. Men två är aktuella. Domstolsakten, vilken innehåller bland annat förundersökning, dom, rättspsykiatrisk undersökning (oftast sekretessbelagd), personundersökning, rättsmedicinska handlingar etc etc.
Sedan finns det en förundersökningsakt hos polismyndigheten. Rör det sig inte om barn så brukar det ofta inte vara någon större sekretess. Problemet i detta fall är dock att polisen är lite truliga och svåra vad det gället att serva allmänheten med sina handlingar. Domstolarna och andra arkivinstanser är något mer ’serviceminded’. Även om ofta samma lagstiftning råder gällande serviceskyldighet, offentlighet och sekretess. Men glappet mellan formalia och praktiskt handlande kan ibland vara stort.

Alltsammans handlar nog om vilja och ork. Det är inte någon som hittillls har tagit ett enda steg i riktning mot arkiv, tingsrätt, polismyndighet i syfte att leta uppgifter i ärendet. Därför är jag personl,igen tveksam till om denna tråd någonsin kommer att få primäruppgifter från FU och domstolsakt. Men den är intressant ändå.
Senast redigerad av ZVIVIX 2008-05-01 kl. 00:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in