Citat:
Ursprungligen postat av Troian
För den som är på jakt efter domen kan det vara idé att ta sig en titt i När Var Hur 1980. I den kan man läsa om föregående års stora händelser, men det finns även en kalender över året, där man kan läsa dag för dag om vad som hänt för något. Att få fram exakt datum på när domen föll är nog ett steg framåt.
Kan möjligen vara När Var Hur 1981 man ska bläddra i...
Personligen skulle jag inte våga beställa domen till min hemadress. Tror det är offentliga uppgifter vilka som gjort sådana beställningar. Däremot bör man kunna hämta den på plats.
Jag har vid några tillfällen begärt handlingar gällande vissa s.k ”farliga personer” – vid några tillfällen har mina ansökningar behandlats formellt och då finns min begäran och ett beslut allt med mitt namn, adress osv. Sedan är det ju upp till vederbörande att uppsöka mig om det nu skulle finnas någon anledning vilket jag inte tror. Är åtminstone inte rädd. (OT – allt för att hålla tråden vid liv)
Jag tror inte att datum för dom är något problem. Kanske att ärendenummer saknas. Annars handlar det mest nog om vilja. Själv bor jag långt ifrån Skåne.
Handlingar borde finnas på några olika ställen. Men två är aktuella. Domstolsakten, vilken innehåller bland annat förundersökning, dom, rättspsykiatrisk undersökning (oftast sekretessbelagd), personundersökning, rättsmedicinska handlingar etc etc.
Sedan finns det en förundersökningsakt hos polismyndigheten. Rör det sig inte om barn så brukar det ofta inte vara någon större sekretess. Problemet i detta fall är dock att polisen är lite truliga och svåra vad det gället att serva allmänheten med sina handlingar. Domstolarna och andra arkivinstanser är något mer ’serviceminded’. Även om ofta samma lagstiftning råder gällande serviceskyldighet, offentlighet och sekretess. Men glappet mellan formalia och praktiskt handlande kan ibland vara stort.
Alltsammans handlar nog om vilja och ork. Det är inte någon som hittillls har tagit ett enda steg i riktning mot arkiv, tingsrätt, polismyndighet i syfte att leta uppgifter i ärendet. Därför är jag personl,igen tveksam till om denna tråd någonsin kommer att få primäruppgifter från FU och domstolsakt. Men den är intressant ändå.