Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
Bara för att man har suttit inlåst i 20 år betyder inte detta att man är "frisk" eller att man inte kommer mörda igen, eller du tror blint på vårt rättssystem där man kan mörda en person och sen ha sonat sitt straff när man släpps efter x antal år? Dessutom blivit släppt för att man uppfört sig "exemplariskt"?
Vem som är "frisk" och vem som inte är det och exakt när man har sonat sitt brott (om det nu är möjligt) är 2 återkommande frågor. Jag konstaterar att mannen som den här tråden handlar om bedömdes vara tillräckligt frisk för att släppas ut. Sedan så skett har han inte återfallit i brott, kan man
ANTA (för då hade media nog varit snabba att rapportera). Om han sonat sina gärningar eller ej får var och en avgöra. Jag personligen ser det inte nödvändigtvis som att man måste sona sina brott för att kunna gå vidare i samhället som en "hygglig" medborgare, hur hygglig en morddömd person nu kan vara?
Citat:
Anser du att man ska släppa fri en våldtäktsman som våldtagit och mördat små barn, t.ex 10 åriga Helene från Hörby eller Engla, bara för att han har avtjänat sitt straff?
Det är ju ingen lätt fråga att svara på. Vill jag att en person som Ulf Olsson, som våldtagit och mördat en liten flicka, ska släppas fri igen så han ges möjlighet att göra om samma sak? Kanske mot mitt eget barn? I mitt eget bostadsområde? Finns det nog ingen som vill, men det man måste fråga sig: hur många personer av Ulf Olssons kaliber finns det i landet? Motiverar mängden potentiella gärningsmän av det slaget att vi låser in precis alla mördare på livstid i ordets rätta bemärkelse? Är återfallsrisken verkligen så hög? Det skulle innebära en extrem kostnad för samhället och jag menar att den inte är motiverad. Samhället handlar ju inte bara att skydda befolkningen från våldsbrottslingar, det finns ju så mass mycket andra saker också. Vi kan inte bara se världen från en enda vinkel, vi måste bredda vår syn och inse att det finns 500 miljoner prylar som man kan göra för att förbättra samhället. Att låsa in mördare på livstid är 1 sätt, men det finns hur många andra samhällsproblem som är betydligt viktigare att lösa.
Citat:
VAD anser DU är ett lämpligt straff för denna typer av människor?
På ett sätt kan jag tycka att Ulf Olsson och andra gelikar med honom ska få utstå samma behandling som offren ifråga, men på ett annat så vill jag inte att så ska ske alls för då är jag inte så mycket bättre än honom. Nuvarande systemet fungerar bra i mitt tycke, dödsstraff är ingeting jag förespråkar.
Citat:
Om man mördar 27 och försökt att mörda ytterligare 15 så anser jag att man antingen ska bli inlåst i resten av sitt liv eller så ska man fan sövas...
Spelar bakomliggande orsaker någon roll för dig, eller är det mesta svart eller vitt från ditt perspektiv?
Citat:
OM en hund biter en människa blir den avlivad, om en människa dödar 27 av sin egen art så får han vård och sen frihet + ett arbete på Samhall där han får montera rullatorer.
Ja tänk, saftmördaren fick vård, blev fri och
VAD VI VET har han inte begått några nya mord eller mordförsök eller andra mindre angenäma brott. Det bästa hade kanske istället varit att spärra in honom i en mörk cell någonstans med luft och vatten som enda föda? Då hade han fått äta råttor för att överleva. Sen om han hade lyckats rymma hade han förhoppningsvis tagit livet av lika många som första vändan för att ge utlopp för det hat som vi odlat fram hos honom? Det hade ju varit en riktig höjdare och någonting vi bör eftersträva.
Ironi åsido, men jag personligen ser ju hellre att våldsverkare (det tar på något sätt emot att kalla gärningsmannen i det här fallet för en sån, men men...) rehabiliteras och behandlas bra så långt det bara går så de kan göra "comeback" och bli en bidragande del av samhället igen, utan att känna hat. Jag tror mycket på medmänsklighet.
Citat:
Han dödade för att han tyckte synd om dem gamla och sjuka, tänk om han monterar hjulen dåligt på en rullator så att 80-åriga Asta kör omkull sin rullator?
Ja tänk om. Tänk om världen vore helt perfekt utan mord, orättvisor och katastrofer? Vad skulle vi lättroade själar då sitta och diskutera?
Citat:
Om man har våldtagit barn och kvinnor och dessutom tagit livet av dem så vill jag personligen inte se att en sådan person får komma ut i samhället igen, hur kan en person i vit rock eller en domare i rätten avgöra att den personen nu är lämpad att släppas ut i samhället?
Jag sätter min tilltro till kunniga inom området, till Örebro tingsrätt och Göta hovrätt (i värsta fall HD) som är utsedda att avgöra när det är tid att livstidsdömda för sina straff tidsbestämda. På samma sätt som jag sätter min tilltro till läkare som ska operera, till flygkaptener som ska flyga, till busschafförer som trafikerar vägarna. Alla dessa har ju på sitt sätt andra människors liv i sina händer. Ifrågasätter du alla yrkersgrupper som jag nyss räknade upp eller hyser du misstänksamhet mot "personer i vita rockar" och "domare i rätten" som hanterar ärenden som rör morddömda av någon speciell anledning? Du får gärna förklara varför isåfalll.
Citat:
Jag kanske är lite för mycket "öga för öga och tand för tand", men har man valt begå de ultimata brotten så ska man väl för fan straffas därefter också?
Dödsstraff eller total inlåsning existerar som du vet inte. Du vet vilka straff som finns och det är där diskussioner av det här slaget bör ha sin utgångspunkt om du frågar mig. Personer som döms för mord försvinner ju inte från kartan, även om vissa skulle vilja det. Som landet lutar så är ju tanken att livstidsdömda ska ges en chans att komma ut i samhället igen, och då är ju frågan vilka personer vi vill ha ut igen? Ett mord kan man aldrig ångra men man
KAN komma till insikt och försöka göra det bästa av situationen. För mig framstår det som att saftmördaren gjort just det, men det är klart, jag vet ju inte vilka tankar som figurerar i hans huvud. De senaste 15 åren kanske han filat på en masterplan som går ut på att ta kål på dubbelt så många människor som sist?
Citat:
Eller du är en sådan dära flower power människa som hellre vänder andra kinden till och kramar om och förlåter en person som släckt 27 personers liv?
Jag tror aldrig någon annan person har kallat mig för "flower power-människa" förut, men det är väl så att någon gång skall vara den första. Som jag skrev nyss så förespråkar jag medmänsklighet, även mot "Sveriges värsta seriemördare" som den här tråden handlar om. Vi övriga måste väl ändå göra allt som står i vår makt för att minska risken för att personer gör om samma hemska gärningar? När jag läser om den beryktade saftmördaren så får jag intrycket av att han tillslut insåg vad han ställt till med och tog avstånd. Du kanske har någon annan uppfattning om honom?
Citat:
Min åsikt är att det svenska rättssystemet är helt fucked up, vi värnar mer om brottslingarnas välmående än vad vi skyddar våra nära och kära.
Jag förstår inte hur du kan vara av den åsikten och till på köpet så tycker jag inte att du tänker speciellt mycket längre än näsan räcker. Tror du vi ägnar tid, pengar och energi på "brottslingarnas välmående" för att vi inte har något bättre för oss i det här landet, eller för att vi vill minska risken att personerna begår liknande brott i framtiden (det vill säga skydda nära och kära)? Tänk på det och återkom.