2008-04-15, 22:17
Medlem
OT
BC var mycket aktiv under den vilda strejk som mentalskötarna i Malmö hade januari 1990. Han höll många brinnande tal och upplevdes av en del som väl fanatisk. Då arbetade han på Rättspsykiatriska kliniken på MÖS. Hans besvikelse när den vilda konflikten upplöstes lär ha varit mycket stor.
Han uppgav att han behövde pengarna från kidnappningen till att ”starta eget”

Topic
Det hela utspelade sig på avdelning 26. Långvården var fristående men hade fram till årsskiftet administrativ tillhört Malmö Östra Sjukhus.
Jag vet att jag har en bok som tar upp fallet. Återkommer.
Citera
2008-04-15, 22:47
Medlem
Misstanke om mord och kontakt med polisen togs fredagen den 12 januari 1979.
citat;
” – ”Det är någon som häller Gevisol i patienterna. Den som avviker får betrakta sig som misstänkt”. Den ordern gav … till personalen och återvände till tjänsterummet för att slå larm till docent .., som vid den här tiden var chesfsläkare inom sjukvården i Malmö”

Beredskapsarbetaren dömdes för mord på 16 patienter samt försök till mord på ytterligare 11 patienter. Han medgav i polisförhör att han redan den 5 och 6 oktober -78 hade förgiftat sitt första offer, en 66-årig man.
Dom föll i Malmö Tingsrätt den 28 augusti 1979.
Socialstyrelsen lämnade sin rapport 31 maj 1979.

Den rapporten går säkert också att finna om man vill
Jag minns att jag hörde för en 4-5 år sedan att AH hade begått självmord. Jag minns inte riktigt hur, men jag minns att det var ”dramatiskt”, att det stod om det i pressen. Kan det ha varit gas? Eller att det tog väldigt lång tid innan han hittades? Minns som sagt var ej.
Likaså vill jag minnas att han var uppvuxen hos sin farmor/mormor.
Citera
2008-04-16, 08:51
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olivetta
citat;
” – ”Det är någon som häller Gevisol i patienterna. Den som avviker får betrakta sig som misstänkt”. Den ordern gav … till personalen och återvände till tjänsterummet för att slå larm till docent .., som vid den här tiden var chesfsläkare inom sjukvården i Malmö”

Beredskapsarbetaren dömdes för mord på 16 patienter samt försök till mord på ytterligare 11 patienter. Han medgav i polisförhör att han redan den 5 och 6 oktober -78 hade förgiftat sitt första offer, en 66-årig man.

Jag minns att jag hörde för en 4-5 år sedan att AH hade begått självmord. Jag minns inte riktigt hur, men jag minns att det var ”dramatiskt”, att det stod om det i pressen. Kan det ha varit gas? Eller att det tog väldigt lång tid innan han hittades? Minns som sagt var ej.

Intressant info, har också läst boken. Att AH skulle vara uppväxt his farmor/mormor har jag inte hört. Har dock hört att hans far var en känd överläkare, så jag förstår inte varför han skulle växt upp hos någon annan. Intressant också ang ev självmord, han KAN ju faktiskt vara död. Eftersom en här i tråden håller på att luska fram domen så återstår det att se. Så fort vi har personnumret på Ah så är det busenkelt att kolla om han lever eller inte.
Citera
2008-04-17, 00:16
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olivetta
citat;

Vad som talar emot att han skulle ha begått självmord är att samtliga AH som bodde i Malmö vid den tiden och var födda åren 59-61 är vid liv idag. Så om han inte är född innan eller efter och om han nu var skriven i Malmö så lever han med 100% säkerhet.
Citera
2008-04-17, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Vad som talar emot att han skulle ha begått självmord är att samtliga AH som bodde i Malmö vid den tiden och var födda åren 59-61 är vid liv idag. Så om han inte är född innan eller efter och om han nu var skriven i Malmö så lever han med 100% säkerhet.

Ja, är det som du säger så bör han ju vara i livet. Det är ju inte precis ovanligt att rykte om självmord uppkommer.
Citera
2008-04-17, 08:06
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe

Det hoppas och tror jag med . AH is the shit!

Citera
2008-04-17, 17:10
Medlem
månss avatar
Vansinnigt spännande det här! Något nytt om domen?
Citera
2008-04-18, 09:50
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Vansinnigt spännande det här! Något nytt om domen?

Det är på gång..Håll ut!
Citera
2008-04-18, 13:13
Medlem
Ur KI's digra "Kompendium i Rättsmedicin för Läkarlinjen":

"Vid de flesta akuta förgiftningar saknas karakteristiska obduktionsfynd. Viktiga undantag finns dock. Således ger frätande ämnen
(lut, syror mm) vid yttre besiktning iakttagbara etsskador i munhåla och mungipor med utlöpare på kinder och haka. Bristande
kunskap om detta blev ödesdigert i samband med sjukhusmorden i Malmö 1979."

Citat ur "De Stora Ögonblicken 1979", tryckt dec 1979:

"Den 4 september 1978 fick en 18-årig yngling beredskapsarbete som vårdbiträde på Östra Sjukhuset i Malmö, avdelning 26,
där huvuddelen av patienterna är äldre människor med med behov av omvårdnad än medicinsk vård. De flesta mycket gamla
människor som inte kan klara sig utan hjälp.
Den unge mannens uppgift var att gå ärenden, t.ex. handla i kiosken och läsa för de gamla. Han var uppskattad för sin
tjänstvillighet och beskrivs som en "snäll och blyg, närmast skygg" yngling. Ändå inte särskilt populär bland arbetskamraterna.
-Han hade ett så underligt leende, sa arbetskamraterna senare. Man förstod att allting inte stod rätt till.
Fredagen den 12 januari slog överläkaren larm. Någon sprang omkring och hällde gift i de gamla. Samma kväll greps och
erkände 18-åringen en mordserie utan motstycke i svensk kriminalhistoria.

BILD. Bildtext: Den 28 december 1978 firade avdelning 26 Karolina Nilssons hundraårsdag. Tolv dagar senare mördade 18-
åringen henne med Gevisol. 'Hon var ju så gammal', konstaderade han.

Han berättade - mycket utförligt - hur han efter ungefär en månad på abdelning 26 kom till slutsatsen att de gamlas
lidande var oacceptabelt. I en låst städskrubb hämtade han Gevisol, ett mycket starkt desinfektionsmedel. När ingen såg på
blandade han Gevisol i de gamlas dryck.

BILD. Bildtext: Sjukvårdsbiträdet Gun-Britt Nilsson var den som till slut avslöjade mördarens namn. Hon prövade Gevisol på
sig själv. Doppade fingret i en burk och gned in det på sin kind. Några timmar senare hade hon ett otäckt rött brännskadesår
på kinden och halsen (se bild). -Det gjorde frukansvärt ont. De gamla måste ha lidit oerhört.

Somliga drack fogligt - för att inom några timmar dö under fruktansvärda plågor. Andra spottade, fräste, vrålade av ångest
och försökte komma undan 18-åringens dödssaft. I sådana fall tvingade han ner "medicinen".
Polisförhören är en makaber läsning: 'Det var gubben i rum 1 som kämpade för att få luft från 8 till 12, sen var det över [...]
det var Lill-Anna med den gula koftan som ville slippa [...]'.
Sammanlagt mördades 27 personer. Bland offren: Karolina Nilsson som just fyllt 100 år, och en patient som lagts in tillfälligt
för att aktiveras efter ett lårbensbrott."
Citera
2008-04-18, 18:05
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stephen Hendry
Somliga drack fogligt - för att inom några timmar dö under fruktansvärda plågor. Andra spottade, fräste, vrålade av ångest
och försökte komma undan 18-åringens dödssaft. I sådana fall tvingade han ner "medicinen".
Polisförhören är en makaber läsning: 'Det var gubben i rum 1 som kämpade för att få luft från 8 till 12, sen var det över
Det var intressant, tack för det inlägget. När man läser den beskrivningen så blir man förvånad att han inte avslöjades tidigare! De kan inte ha haft så stor personaltäthet om sådana scener kan utspelas sig oupptäckta.
Citera
2008-04-18, 18:14
Medlem
månss avatar
Jag skickade ett sms till G.W under gårdagens Efterlyst där jag frågade varför denna man aldrig någonsin nämndes när man pratar om svenska serie/massmördare. Som ni säkert märkte fick jag inget svar.. Gubbfan!
Citera
2008-04-18, 18:54
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Jag skickade ett sms till G.W under gårdagens Efterlyst där jag frågade varför denna man aldrig någonsin nämndes när man pratar om svenska serie/massmördare. Som ni säkert märkte fick jag inget svar.. Gubbfan!
Bra initiativ!

Jag föreslår att vi SMS-bombar honom nästa torsdag så kanske han svarar på hemsidan.

http://www.efterlyst.tv3.se

För övrigt kan tilläggas att när det gällde 100-åringen som dog så frågade förhörspersonalen AH om inte han funderade hur de anhöriga kände. Han svarade nått i stil med:

-"Det tänkte jag inte på och inte brydde jag mig om det heller".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in