2012-01-20, 14:15
Bannlyst
DEn här eric är fan ännu dummare. Vad är det för fel på pk-sverige? låt folkk tycka vad fan de vill. jävligt less på alla jävla idioter. kan inte nån spränga sverige i småbitar snart?
Citera
2012-01-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaraja
DEn här eric är fan ännu dummare. Vad är det för fel på pk-sverige? låt folkk tycka vad fan de vill. jävligt less på alla jävla idioter. kan inte nån spränga sverige i småbitar snart?

Låt eric tycka vad fan han vill då?
Du tror att det finns mindre idioter i övriga länder då eller?

Själv finner jag Birro underhållande, när faller han över gränsen totalt och får totalt psykbryt?
Han känns som en sådan som får ett sådant förr eller senare nämligen.
Citera
2012-01-20, 20:03
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Marcus Birro är själva urtypen för den religiösa människan, den märkliga blandning av å ena sidan underdånighet och självpåtaget slaveri under en celestial diktator, å andra sidan ett högmod som saknar gräns och en självpåtagen rätt att tala om för andra människor hur de skall leva sina liv; att göra sig till språkrör för Gud själv. Det är hybris, narcissism och självförakt i en salig blandning.

Denna narcissism är inget nytt hos herr Birro, den har funnits med honom sedan han bodde i Göteborg. Avundsjuk på sin bror - som till skillnad från Marcus faktiskt har talang - försökte han förtvivlat komma in i de fina kulturkretsarna, och när det inte lyckades - självklart beroende på att ingen insåg vilket geni han var - så närde han istället myten om Den Lidande Konstnären där han satt på sin kammare och lyssnade på Morissey och läste Majakovskij.

Han försökte bygga upp en bild av sig själv som en svensk Bukowski, och någonstans på vägen - ganska så tidigt - så slutade det att handla om Konsten; det viktiga var Konstnären. Sedan dess så har allt han gjort och skrivit handlat om vilken stor konstnär han är. Han var dock aldrig någon Bukowski. Allt han skrivit om sitt missbruk är grovt överdrivet. Alla som haft ett par rejäla bakfyllor i sin ungdom kan brodera ut sanningen på samma sätt som Birro.

Detta beteende, att överdriva allt om sig själv, är dock något som går igen, och som är nära kopplat till hans narcissism. När han var alkoholist så var han gravt alkoholiserad. När han förlorade sina ofödda barn så sörjde han mer än någon någonsin gjort. När han blev pappa så älskade han sin son mer än någon älskat någon genom historien, och han blev världens bästa pappa. När han kommenterade fotboll så blev han världens främsta expert. När han blev kristen så blev han den mest kristna personen i Sverige. Allt självklart ur hans egen synvinkel, och det är denna narcissism som gör att han anser sig ha rätt att bestämma över andra människors liv. Birro har gått från Morrissey och Majakovskij till Mussolini som förebild.

Jag undrar också varför Birro fokuserar så mycket på just homosexualitet i sin kritik av den liberala kristendomen? Visst, Bibeln säger "Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.", men den säger också "allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll – vare sig smådjur eller andra vattendjur – det skall gälla som något avskyvärt för er. Avskyvärda skall de vara för er; av deras kött får ni inte äta, och deras döda kroppar skall ni betrakta med avsky. Alla vattendjur som saknar fenor och fjäll skall gälla som något avskyvärt för er." och "Var och en som förbannar sin far och mor skall straffas med döden. Han har ju förbannat sin far och mor, skulden för hans död är hans egen."

Man undrar ju varför Birro inte är lika upprörd över att svensken äter kräftor och tycker att det kanske är lite väl hårt att slå ihjäl sina barn bara för att de svär åt en. Varför fokusera på just den mening i Tredje Mosebok som beskriver homosexualitet?

Det handlar naturligtvis återigen om att Birro måste vara större och bättre och mer än alla andra. När han var alkoholist så var han alkoholist till 100%. När han nu är kristen så måste allt han gör fullkomligen utsöndra kristendom. Han tänker inte själv; hans hjärna fungerar mer som en förstärkare som tar in det kyrkan säger, förstärker det och spottar ut det med Birros egna ord, och kyrkan säger inget om att slå ihjäl sina barn eller förskjuta människor som äter kräftor, alltså har inte Birro någon åsikt om det. Tror ni att Birro läser det som skrivs om honom här? Jag tror det, och därför vill jag ställa en fråga till honom: skulle du slå ihjäl din son Milo om han förbannade dig?
Måste vara en väldigt renodlad personlighet då. För de flesta (dvs i stort sett alla) religiösa personer beter sig inte som han.

Sedan så har han ju formuleringar som iaf jag inte kan få till att de kommer ur någon slags överdrivenhet. T.ex. att det räcker med ett glas vin, nej en mun vin för att man skall förvandlas till ett monster i sina barns ögon. Eller att svensson innerst inne vill att någon förmyndartyp tar glaset med alkohol från deras frusna händer. Nu är jag helt okunnig i hur fyllefrossa fungerar, men låter inte det som att han skriver om sig själv utifrån en kvalitativ skillnad gentemot andra?
Citera
2012-01-21, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Marcus Birro är själva urtypen för den religiösa människan, den märkliga blandning av å ena sidan underdånighet och självpåtaget slaveri under en celestial diktator, å andra sidan ett högmod som saknar gräns och en självpåtagen rätt att tala om för andra människor hur de skall leva sina liv; att göra sig till språkrör för Gud själv. Det är hybris, narcissism och självförakt i en salig blandning.

Denna narcissism är inget nytt hos herr Birro, den har funnits med honom sedan han bodde i Göteborg. Avundsjuk på sin bror - som till skillnad från Marcus faktiskt har talang - försökte han förtvivlat komma in i de fina kulturkretsarna, och när det inte lyckades - självklart beroende på att ingen insåg vilket geni han var - så närde han istället myten om Den Lidande Konstnären där han satt på sin kammare och lyssnade på Morissey och läste Majakovskij.

Han försökte bygga upp en bild av sig själv som en svensk Bukowski, och någonstans på vägen - ganska så tidigt - så slutade det att handla om Konsten; det viktiga var Konstnären. Sedan dess så har allt han gjort och skrivit handlat om vilken stor konstnär han är. Han var dock aldrig någon Bukowski. Allt han skrivit om sitt missbruk är grovt överdrivet. Alla som haft ett par rejäla bakfyllor i sin ungdom kan brodera ut sanningen på samma sätt som Birro.

Detta beteende, att överdriva allt om sig själv, är dock något som går igen, och som är nära kopplat till hans narcissism. När han var alkoholist så var han gravt alkoholiserad. När han förlorade sina ofödda barn så sörjde han mer än någon någonsin gjort. När han blev pappa så älskade han sin son mer än någon älskat någon genom historien, och han blev världens bästa pappa. När han kommenterade fotboll så blev han världens främsta expert. När han blev kristen så blev han den mest kristna personen i Sverige. Allt självklart ur hans egen synvinkel, och det är denna narcissism som gör att han anser sig ha rätt att bestämma över andra människors liv. Birro har gått från Morrissey och Majakovskij till Mussolini som förebild.

Jag undrar också varför Birro fokuserar så mycket på just homosexualitet i sin kritik av den liberala kristendomen? Visst, Bibeln säger "Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.", men den säger också "allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll – vare sig smådjur eller andra vattendjur – det skall gälla som något avskyvärt för er. Avskyvärda skall de vara för er; av deras kött får ni inte äta, och deras döda kroppar skall ni betrakta med avsky. Alla vattendjur som saknar fenor och fjäll skall gälla som något avskyvärt för er." och "Var och en som förbannar sin far och mor skall straffas med döden. Han har ju förbannat sin far och mor, skulden för hans död är hans egen."

Man undrar ju varför Birro inte är lika upprörd över att svensken äter kräftor och tycker att det kanske är lite väl hårt att slå ihjäl sina barn bara för att de svär åt en. Varför fokusera på just den mening i Tredje Mosebok som beskriver homosexualitet?

Det handlar naturligtvis återigen om att Birro måste vara större och bättre och mer än alla andra. När han var alkoholist så var han alkoholist till 100%. När han nu är kristen så måste allt han gör fullkomligen utsöndra kristendom. Han tänker inte själv; hans hjärna fungerar mer som en förstärkare som tar in det kyrkan säger, förstärker det och spottar ut det med Birros egna ord, och kyrkan säger inget om att slå ihjäl sina barn eller förskjuta människor som äter kräftor, alltså har inte Birro någon åsikt om det. Tror ni att Birro läser det som skrivs om honom här? Jag tror det, och därför vill jag ställa en fråga till honom: skulle du slå ihjäl din son Milo om han förbannade dig?
(Väljer här att citera din inlaga helt orörd. )

Lysande text om Marcus Birro och ditos verksamhetsväsen!

Med ett träffande och effektfullt innehåll och en väl beskrivande retorik lyckas du fånga betydande delar av hans karakteristika, hans operationsfält och egentligen själva hans livsgärning i stort.

Helt klart bland det bästa som skrivits i och om Birroämnet på Flashback.

Man kan ju hoppas att han också läser din text – inte minst för att därigenom kunna se sig själv lite klarare i livet såväl som skriftligen se prov på god allmän språkbehandling.
Citera
2012-01-21, 18:19
Medlem
Basil Fawltys avatar
Bra skrivet IshethZenunim!

Tycker mig upptäcka en sida hos Birro, som tydliggjorts senaste tiden. Han når inte in i de finkulturella rummen. Se senaste Birro´s bord, som var pinsam för Birros del, hans tröstlösa tjatande på Jessica Gedin om att få lov att delta i Babel. Jessica markerade också på ett subtilt snyggt sätt att hon anser att Birro inte kan skriva, vilket hon har helt rätt i.

När han nu inte hamnar i de finkulturella sofforna får han nöja sig med den mediala plattform han faktiskt lyckats få, Expressen, TV4, Dalarnas tidning, Dagen osv. Det kan man inte ta ifrån honom.
Han gör i den senaste striden med Nyheter24 en poäng av denna position i mediasverige gentemot Eric Rosén på Nyheter24. Birro skriver minsann från en riktig tidning och inte från "är ett nedpissat gammalt plank", där tydligen Rosén hör hemma.

Idag skriver Birro i sin blogg på Expressen, http://bloggar.expressen.se/birro/ på samma sätt.
Citat:
Med Kärlek Överlever Jag Er Alla. (En lipsills försvarstal).
Hur mycket kärlek rymmer då det blogginlägget? Tja, Birro ger sig på Rosén igen som är en pissig råtta. Sedan får någon Björn Bråfelt sig en känga och alla "mediala" vänner, som inte stöttat Birro de här senaste dagarna? (Birro har aldrig funderat över den verkliga orsaken?)

Vidare om Rosén
Citat:
Råttor håller ofta till på bakgårdar
Citat:
De vill allra helst hamna i det ljus som jag arbetat mig till.

Sedan är det någon sportjournalist vid namn Jan Hansson, som jobbat på GP tidigare och nu enligt Birro degraderats till Borås och nu får sin fiskar varma av Birro för att han varit kritisk mot Birro en gång och kallat honom för en mupp. Han jobbar ju inte heller på en "riktig" tidning.

Citat:
Jag tar kritik varje dag för mina texter. Men jag vägrar finna mig i att ständigt bli personligt påhoppad. Jag tar gärna en saklig och värdig debatt om det jag skriver.
Det är inte lätt att kritisera Birro för en text utan att kritisera Birro själv. Hans texter handlar ju till allra största delen om honom själv.

Om man är så djävla ömhudad som lipsillen Birro kanske man skulle undvika att skriva den sortens texter som han gör.

Sedan undrar jag vilken sorts kärlek Birro snackar om i blogginlägget, den rymmer mest förakt för ett antal skribenter, som inte nått den mediala framgång som Birro skryter om att han själv lyckats nå.

Inte mycket kristen värdighet i det blogginlägget Birro!

Ett bibelcitat kanske vore på sin plats :
Citat:
Du skrymtare, tag först ut bjälken ur ditt eget öga; därefter må du se till, att du kan tala ut grandet i din broders öga
Citera
2012-01-21, 18:32
Medlem
Det absolut största felet Birro gör är att han själv hånar andra lika mycket som han anser sig få skit. Hur mycket okvädningsord har han inte strött omkring sig om andra. Då går det inte att ta på sig offerkaftan och lipa ut på bloggen.
Citera
2012-01-21, 21:27
Medlem
lodkolvens avatar
Verkar som Birro läst mitt inlägg i tråden, im so proud över att han tydligen började böla efter de Marcus Birro: att skrivna snarstuckna texter efter att man fått kritik det ÄR lipsillsbeteende. Ska du inte åka hem till dina "italienska" päron i Göteborg och suga mammas tutte och bli tröstad nu? Alla är ju såååå elaka mot dig, blöjbarn lämna offentligheten om du inte kan acceptera kritik.

Birro kanske skulle kontakta psykiatrin för sin egen skull.

Förövrigt är Birro en poserande och illaskrivande mupp.
Citera
2012-01-21, 21:30
Medlem
lodkolvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVonSmaschforka
Om ni hatar kräket så mycket, varför konfronterar ni inte honom med det IRL istället för att i en FB-tråd uppmuntra honom att begå självmord? Vore inte det ett mer effektivt och värdigt sätt att försöka bli av med honom?..
vill givetvis EJ ha något med Birro att göra, vill inte bli av med honom utan det handlar om att skit ska skit ha och Birro förtjänande lite skit nu, givetvis ÖVERDREV jag.

Hur går det med Milo? Klarar Marcus Birro av att vara en bra pappa?
Citera
2012-01-21, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Det absolut största felet Birro gör är att han själv hånar andra lika mycket som han anser sig få skit. Hur mycket okvädningsord har han inte strött omkring sig om andra. Då går det inte att ta på sig offerkaftan och lipa ut på bloggen.
Birro är så narcissistisk och korkad att han tror att han har rätt att förolämpa andra utan att få kritik tillbaka, han tror att svenska folket har behov av honom som "sanningssägare"...

När grav narcissism slår över i megalomani så handlar det om psykisk sjukdom... Marcus Birro är sinnesssjuk inför öppen ridå, och alla som så önskar kan betrakta spektaklet från första parkett...
Citera
2012-01-22, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basil Fawlty
–––
Idag skriver Birro i sin blogg på Expressen, http://bloggar.expressen.se/birro/ på samma sätt. Hur mycket kärlek rymmer då det blogginlägget? Tja, Birro ger sig på Rosén igen som är en pissig råtta. Sedan får någon Björn Bråfelt sig en känga och alla "mediala" vänner, som inte stöttat Birro de här senaste dagarna? (Birro har aldrig funderat över den verkliga orsaken?)
–––
Sedan är det någon sportjournalist vid namn Jan Hansson, som jobbat på GP tidigare och nu enligt Birro degraderats till Borås och nu får sin fiskar varma av Birro för att han varit kritisk mot Birro en gång och kallat honom för en mupp. Han jobbar ju inte heller på en "riktig" tidning.

Det är inte lätt att kritisera Birro för en text utan att kritisera Birro själv. Hans texter handlar ju till allra största delen om honom själv.

Om man är så djävla ömhudad som lipsillen Birro kanske man skulle undvika att skriva den sortens texter som han gör.
–––
En sorts njutning i någon mening är det likväl att läsa vad Birro ger uttryck för i dessa för honom svåra tider.

De personer jag fetunderstrukit i texten ovan tillskriver alltså Birro som bärare av tillbörliga hundhuvuden för tillfället. För vad? För att de bl.a. skriver bitande och pregnanta texter och kommentarer om Birros mediala förehavanden? Bland annat, skulle jag säga.

Lördagens FotbollsExpressen.se-krönika (föga fotboll i den för övrigt – vad säger [Sport]Expressen.se:s chef om slikt? ...) handlar egentligen, som jag ser det, om det gamla Birrovanliga, fast i en mera febrigt offerparanoisk form.

(I parentes kan jag nämna, för er som inte vet/följer honom på Twitter, att han häromdagen t.ex. ömsom skrev feberinlägg och ömsom hängav sig åt feberretorik som i denna tvittring.)

Tillbaka till lördagens krönika då ...
Vad jag kan utläsa fortsätter Birro att genom frossande av omnipotensmarkörer söka reparera sitt pågående (livs)bristutgörande (är det därför han alltmer famlar – och söker sig till den Andres verklighet/verksamhet ... oftast åkallad G·u·d?).
Han blandar och ger som vanligt i kröniketexten.
Metaforerna är av sådan katakreskaraktär att somliga t.o.m. skulle platsa på Flashbacks språkguru nummer ett Egon3:s katakres-språktråd, sannerligen.

Priset i krönikan, i förföljelsebegärs-försvarstalet tar han väl ändå genom att adressera och ljussätta sina vänner ... medels en sorts skuldbeläggande:
Citat:
Inte en enda av mina ”mediala” vänner har hört av sig och uttryckt sitt stöd. De är glada att detta inte handlar om dem. Men en dag handlar det om dem, och då hade de önskat att de haft någon på SIN sida.
Vad avser han med detta? Tror han sig få fler vänner därmed? ...
Citera
2012-01-22, 01:48
Medlem
Det jag aldrig kommer att kunna släppa med Birro är hur han i ena stunden med blicken fäst mot kameran slog ett slag mot mobbningen berättandes hur han själv var utsatt som liten. Hur de hackade på "poetjäveln" och hur detta satte spår i honom. Han skulle ge igen, visa att han var någon. Nåt år senare fick han frågan om han varit mobbad i skolan i samma program på ett liknande tema. Då existerade inte längre denna mobbning. Han satt ju mest och skötte sig själv. Som om dagliga trakasserier skulle vara något man bara kommer ihåg ibland när man vill fukta sin mediakåta fitta. En hora är han, av dignitet!

Inte bara att killen låtsas ha varit mobbad under sin uppväxt för att sälja böcker, han orkar inte ens leva lögnen i ett år. Birro, du läser det här och du suger! Åstadkom något och sluta förfan kalla dig författare och poet. Poängen med författaryrket är att ha något att berätta, inte att sträva efter en ledande position bland homohatare och tvångsteriliserare!

Du får gärna ursäkta det här med att jag är avundsjuk på dig, gör det! Om det gällde författarskap finns det riktiga författare, om det gällde poesi finns det riktiga poeter och om det gällde pengar finns det de som har betydligt mer. Din "framgång" finns i ditt huvud och jag tycker fanimej synd om dig. Tänk om innan dina barn blir som du.
Senast redigerad av tystva 2012-01-22 kl. 01:53. Anledning: komma
Citera
2012-01-22, 01:49
Medlem
lodkolvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Vad avser han med detta? Tror han sig få fler vänner därmed? ...
När Birro känner sig kränkt(=kritiserad) så kräver han att andra människor ska försvara honom trots att INGEN vill få sina händer nersmutsade genom att befatta med Birros kladdiga, skitiga och stinkande tankegångar. Genom att människor ej aktivt försvarar Birro så tar Birro ett sådant ställningstagande som en direkt kränktning MOT Birro himself.

Förvirrat? Ja. Men det är Birro vi pratar om
Senast redigerad av lodkolven 2012-01-22 kl. 02:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in