2011-11-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Noterna som ingår i kråksången, är att den gängse visan är som sådan att barn som regel till en början av uppenbara skäl får samma medborgarskap som fadern/föräldrarna. Varför på ett annat sätt?!
Jag skiter personligen i om MB är svensk, italienare, turk eller ivorian.

Men kände mig manad att lägga till en kommentar till det där du skrev: Det är långt ifrån "gängse visan" eller "som regel" att ett barn får sin fars (eller mors) statstillhörighet vid födseln. Olika länder ser nämligen ganska olika på det där. Rörigt är det också. Som fan ibland.

Exempel 1:

Barnet X föds i landet Y. Modern är medborgare i landet Y, fadern är medborgare i landet Z.
Enligt landet Y är barnet därmed medborgare i Y, men enligt landet Z är det medborgare i Z.
Dubbelt medborgarskap alltså, och båda länderna "gör anspråk" på barnet.

Exempel 2:

Barnet A föds i landet B. Modern är medborgare i landet C, fadern är medborgare i landet D.
Barnet får medborgarskap i landet B automatiskt. Landet C ger barnet medborgarskap eftersom modern har det. Landet D ger också barnet medborgarskap eftersom fadern har det.

(Sen händer det faktiskt ibland att folk plötsligt blir statslösa också. Som för Tom Hank i Terminalen, typ)

Detta måste vara nåt slags rekord i OT.
Citera
2011-11-07, 17:43
Medlem
Basil Fawltys avatar
Bryr mig inte heller om Birros landstillhörighet, men den har en viss betydelse om man vill bli partiledare i ett land

Birros bolag har tydligen gått bra, nästan miljonen i vinst : http://www.dagensopinion.se/marcus-birros-debutbokslut-964-000-kronor-vinst

Säga vad man vill om Birro, men det är inte dåligt att göra så mycket pengar av sådan skit som han producerar. Sedan kan man tycka att det är litet ynkligt av honom att snyfta i pressen om att han blir "vräkt" när han blir av med TV4-lägenheten när han fick kicken av TV4.
Han satt ju inte på pottkanten precis.

Noterar också att Birro blir alldeles fuktig i trosan när han lovordar boken om Zlatan.

Citat:
Sveriges genom alla tider främsta punkare. (Zlatan) Alla kategorier.
Årets skönaste citat kom rätt sent.
- Jag borde ha slagit sönder en bar och kraschat en bil i fontänen där uppe på Avenyn och vinglat hem i kallingarna. Det hade varit mer en skandal på min nivå.
Gud, vad jag önskar att det var jag som sagt det där.

Årets skönaste citat ??

Vem säger det mest om ?
Citera
2011-11-07, 20:19
Medlem
Mahres avatar
Gick i skolan med en av dem, den lille mest gollumliknande. Obetydlig figur, gjorde inget större väsen av sig mer än att man fick en instinktiv motvilja, något med det på alla sätt fejkade beteendet. Tal, kroppspråk -alla maner man kan tänka sig. Så uppenbart fejk redan vid så unga år. Medelklassbarn som så gärna skulle vilja vara något annat. Oklart varför? Sen har ju fejken fortsatt med viss framgång, de som inte vet bättre kanske tror på dem. Själv skulle jag inte pissa på dem om de brann, men ser det från den ljusa sidan -kan två clowner leva på att skriva så kan man väl kanske skriva något själv. Mediehorandet kan de få behålla, det kommer att bita dem i svansen och de kommer att dö bortglömda.
Citera
2011-11-07, 22:30
Medlem
Nu är han ledsen i sin blogg att han aldrig blir bjuden på fotbollsgalan.

Citat:
Även innan jag hade ett förflutet drömde jag mig tillbaka till det.

Fotbollsgala i kväll.

Jag har aldrig blivit bjuden dit.

Jag överlever det också.

http://bloggar.expressen.se/birro/2011/11/ny-vecka-nytt-liv/

Stackars, stackars Birro. Och finkulturen släpper inte heller in honom. Det är synd om Birro.
Citera
2011-11-07, 23:15
Medlem
Azzabrazzas avatar
Är Birro möjligtvis den nye Ranelid? Samma ambivalenta förhållande till utanförskapet förenar dem båda. Möjligtvis är Birro en större posör, då hans person och begåvning är av det mer ordinära slaget.
Citera
2011-11-08, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Om Sverige som stat går under imorgon, finns det då några svenskar kvar?
Så det räcker - och ändå blir (några) över.
Marcus Birro lär icke förty oskrymtat försvinna då ..

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag tror att gränsen gick vid just åtta år på den tiden, så lite till hade Adriano (efter den homosexuelle romerske kejsaren Hadrianus) fått vänta. Antagligen var Adriano något slags italiensk chauvinist, som flytt den dåtida fattigdomen och analfabetismen i södra Italien, men trots det ville göra gällande att han var del av en högre kultur än den svenska.

Jo, Marcus Adriano ... Birro har inte avvikit från kursen.

...
Hadrianus' biss med Trajanus, Antinous och andra välfriserade grabbar i "kretsen" är komprometterande för Birro. Helt klart ...
Skämt och allvar åsido vill man ju veta huruvida Antinous' handbärande (suicidium) på sig själv, som myten vill göra gällande, i Nilen – var föranlett av sin homosexstallbroder Adrianus och dennes etiskt dåliga påverkan? Var sedan Birros farsa Adriano kommer in i denna dioskurhistoria kunde vi kanske fråga Marcus Birro om – som precis som Hadrianus var/är i äktenskap med en ... fru – och däri(nom) hade/haft dylika problem med att "få till" kilhattar ...

Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Jag skiter personligen i om MB är svensk, italienare, turk eller ivorian.
Åja. Det finns ett synnerligen fruktsamt värde i att Birro just är gipsgubbe à la italiano.
Hans levande megalomanilegend blir fan så mycket mer underhållande. (Inte alls samma sak om underlägsenhetskomplex-författaren Marcus Birro hade varit turk, ivorian eller dylikt [ointressant]).

Citat:
Ursprungligen postat av Basil Fawlty
[...]
Säga vad man vill om Birro, men det är inte dåligt att göra så mycket pengar av sådan skit som han producerar. Sedan kan man tycka att det är litet ynkligt av honom att snyfta i pressen om att han blir "vräkt" när han blir av med TV4-lägenheten när han fick kicken av TV4.
Han satt ju inte på pottkanten precis. [...]
MB:s gnölande nu efter att han (kommer) tvingas lämna tillbaka (låne)lägenheten i Sthlm tidigare än han förväntat och planerat för – är återigen mest en högdrags-koketterande manöver han dyngsprider. Han får vara glad över att över huvud taget ha fått bevista Sveriges huvudstad familjeboendes – den korta tid det nu blev.

Citat:
Ursprungligen postat av Mahre
[...] Mediehorandet ...
Detta är hans (jag höll på att säga enda) livs- och levnadselixir.

Citat:
Ursprungligen postat av Azzabrazza
Är Birro möjligtvis den nye Ranelid? Samma ambivalenta förhållande till utanförskapet förenar dem båda. Möjligtvis är Birro en större posör, då hans person och begåvning är av det mer ordinära slaget.
Sansa dig! Ranelid är rena Tranströmer i en (Birro-)jämförelse.
Citera
2011-11-08, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Han är så urbota korkad och obildad, att jag med förtröstan kan säga att den dag han är borta, kan vi känna oss förvissade om att vi för all framtid slipper se hans like.

Jag gillar inte heller Birro för fem öre. Men du verkar ju ha ett besatt hat av karln. Bara skit i pajasen
Citera
2011-11-09, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beibel
Jag gillar inte heller Birro för fem öre. Men du verkar ju ha ett besatt hat av karln. Bara skit i pajasen
Allvarligt talat.

Jag vet inte om jag gillar eller inte gillar Birro etc. Det handlar mer om att lite lätt kommunikativt peta på en oestetiskt uppblåst och anskrämligt grågräll Göteborgsspärrballong.
Han och hans s.k. kulturgärning förtjänar ju (dessvärre!) viss uppmärksamhet – och får också den toxiska växtnäring som nödgas.

Sven-Gustaf gör helt rätt som då och då uppmärksammar Marcus Birros väsen med dylika sanna konstateranden. I och för sig en otjänst, då MB likväl lever på sådan rätt-visande granskning ...

Det reellt illavarslande för närvarande är för övrigt att Expressen fortsätter utbetalningen av s.k. ekonomiskt stödbidrag till Birro – med våra skattepengar noghända.

Jag tycker faktiskt att M. Birro (i och med avhysningen, den annalkande, från Högalids-lägenheten) borde flytta tillbaks till Sveriges baksideområde, och varför inte nu till ... Trollhättans stad!
Här kan ni se att de arbetar med en drivet aktiv och spännande AMS-politik, och vad jag kan se skulle ta emot den italienske kvasikulturarbetaren med öppna och varma armar:

http://www.trollhattan.se/Startsida/Social-service/Arbetsmarknadsstod-sysselsattning-och-praktik/
Citera
2011-11-13, 05:01
Medlem
Mannen med den kroniskt maligna självdistansen bjuder här på sin aktuella intellektuella status (ifrån nät-Expressens Birros bord – varning för starkt skadliga bilder på den italienske poeten vid ca 16.00 inne i programmet):

http://tv.expressen.se/nyheter/birrosbord/1.2617178/bb06-sa-festar-spelarna-pa-fotbollsgalan

(För övrigt: Varför i hela världen bemödar sig en såpass seriös journalist som Lars Adaktusson att ställa upp i Birro-kabarén?)
Citera
2011-11-13, 17:52
Medlem
Man kan ju fråga sig vad exakt Marcus Birro gör och presterar för att förtjäna den mediala uppmärksamhet han hela tiden får. I förrgår, 11 nov., var han med i SVT:s Go'kväll [heter i formell mening].

Birro tar 100 %-igt självklart upp detta faktum också på sin webbplats i fredags – genom att där, med rubriken "Go’Kväll" (så!), skriva detta:

Fredag den 11:e november 18:15 Medverkade Marcus i Go Kväll i SVT 1 intervju/middagsgäst http://svtplay.se/v/2600293/gokvall/11_11

(Meningen före är alltså precis som han har skrivit den – skiljeteckenanvändningen och versaliseringen är hans egen.)
Han fortsätter således med att oförblommerat uttrycka sig på ett anmärkningsvärt dåligt sätt vad gäller svenskt skriftspråk.

Att han sedan anger sig själv i tredje person, är ju ett signum för folk med en skev självbild och en defekt självdistans.
Jag hade inte tagit upp detta faktum om det inte vore så att hans huvudsakliga arbetsverktyg just är språket. (Hade han hetat Paolo Roberto - som är ett extremt skräckexempel vad gäller svenskt skriftspråk - skulle saken vara i ett annat läge ...)
Varför skriver han som han gör?
Citera
2011-11-14, 16:56
Medlem
Basil Fawltys avatar
Citat:

Läs då dagens blogginlägg i Expressen från nämnde skribent :

http://bloggar.expressen.se/birro/2011/11/en-halvitalienares-forsvarstal/

Jag skulle skämmas att publicera en sådan text även om jag knappat in den på min Iphone med minimalistiskt tangentbord.

Passa också på att läsa http://www.penguinbay.net/?p=37347

Helt obegripligt att Birro lyckats skaffa sig en medial plattform. Karln är en stor bluff rakt igenom - men Expressen publicerar ändå texter av honom i stort sett dagligen. Expressen borde skämmas.
Citera
2011-11-14, 18:19
Medlem
EugeneHutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Man kan ju fråga sig vad exakt Marcus Birro gör och presterar för att förtjäna den mediala uppmärksamhet han hela tiden får. I förrgår, 11 nov., var han med i SVT:s Go'kväll [heter i formell mening].

Birro tar 100 %-igt självklart upp detta faktum också på sin webbplats i fredags – genom att där, med rubriken "Go’Kväll" (så!), skriva detta:

Fredag den 11:e november 18:15 Medverkade Marcus i Go Kväll i SVT 1 intervju/middagsgäst http://svtplay.se/v/2600293/gokvall/11_11

(Meningen före är alltså precis som han har skrivit den – skiljeteckenanvändningen och versaliseringen är hans egen.)
Han fortsätter således med att oförblommerat uttrycka sig på ett anmärkningsvärt dåligt sätt vad gäller svenskt skriftspråk.

Att han sedan anger sig själv i tredje person, är ju ett signum för folk med en skev självbild och en defekt självdistans.
Jag hade inte tagit upp detta faktum om det inte vore så att hans huvudsakliga arbetsverktyg just är språket. (Hade han hetat Paolo Roberto - som är ett extremt skräckexempel vad gäller svenskt skriftspråk - skulle saken vara i ett annat läge ...)

Hur många böcker har du skrivit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in