Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-02-05, 18:11
  #1
Medlem
Egon3s avatar
I dagens Göteborgs-Posten finns följande rubrik:
Swedish Meats överväger nedskärningar
Notisen handlar om överkapacitet i den svenska slakteri- och charkbranschen. Huruvida den dubbeltydiga nedskärningen av personalen är ett medvetet grepp av GP eller inte, det kan man fundera på.

I varje fall är en katakres en olyckligt formulerad metafor, eller en metafor som är en sammanblandning av två gängse idiom. NE ger som exempel "en surdeg som retat många". NEO bjuder på "tidens tand (som) läker alla sår". Ordet katakres är grekiskt och betyder felaktig användning.

Utan större anspråk försökte jag på en annan tråd skapa ett par katakreser genom att kalla en enkel lösning för ett »gordiskt ägg« och »en columbiansk knut«.

Så, välkomna med egna eller andras medvetna eller omedvetna katakreser! Jag sökte det svensk-grekiska ordet här på FB och fann ingen tråd att fortsätta på.
Citera
2006-02-05, 19:15
  #2
Medlem
ErrolFlynns avatar
Under sossarnas kongress var en diskussionspunkterna "motion för bättre tandhälsa", det tyckte jag var lite kul.
Citera
2006-02-05, 21:09
  #3
Medlem
Egon3s avatar
Corren den 14 januari 2006:
Presstödet är en het potatis som få politiker vill sätta tänderna i.
Ja, risken är att det isar i tänderna om man biter i den heta potatisen. Kedjade metaforer har jag inget namn på.

För ett par år sedan såg vi flera larm om potatis som behandlats vid hög temperatur:
Akrylamid - en het potatis i massmedia
Citera
2006-02-05, 21:49
  #4
Medlem
Egon3s avatar
De mixade metaforernas urmoder uppstår när man blandar ihop i hög grad och i stor utsträckning. Det blir inte bättre när sammanhanget är ungefär följande:
Drogade bilförare förekommer i hög utsträckning
Rubriksvenska är den matjord i vilken mixade metaforer finner sin utkomst.

Ibland ser man korsningar mellan ur mitt perspektiv och från min utgångspunkt.
Citera
2006-02-17, 00:45
  #5
Medlem
Egon3s avatar
haglen haglade

Den amerikanske vicepresidenten sköt förra lördagen en advokat med hagelbössa. Advokaten skadades rätt illa av ett 100-tal hagel, men får nu sitta uppe medan dom bäddar. Sydsvenskan och/eller TT hade översatt en lägesrapport med en vits som skulle hålla i Göteborg: (min markering)
Jaktolyckan var ämnet för dagen i måndagskvällens pratshower i amerikansk tv och skämten haglade.
Det är vad jag kallar en präktig katakres!

Det blir inte sämre av att Dick Cheney är omvittnat ha-glad, dvs osannolikt rik.
Citera
2006-06-09, 10:47
  #6
Medlem
Egon3s avatar
plattpopulism via MP3

Polisens ingripande mot fildelningssajten Pirate Bay, och turerna bakom ingripandet, har rört upp blandade känslor hos gemene man. Allt hade kanske lugnat ner sig, om det inte hade varit valår. Men, igår sade en av våra mest respekterade statsvetare att samtliga etablerade partier bör agera med viss populism, även om ordet är förnedrat. Populism är helt OK så länge den håller sig på lagom nivå! Precis som med annat godis alltså ...

Hursomhelst så börjar politiker på ömse sidor om justitieministern vädra morgonluft. Ett löfte om att se över den av producenterna beställda lagen skulle gå hem hos de unga väljarna.

Alltnog och emedan, Computer Sweden skriver idag i ämnet:
... När fasaden väl börjat spricka springer alla [partierna] efter. ...
Det kallar jag en katakres, ett mixat idiom. Antingen springer alla efter murbruk för att laga sprickorna, eller också springer alla för att rädda sig om väggen skulle rasa. Nåja, i det faktiska fallet gäller det att när Fredrik Reinfeldt ställer sig i det vänsterpopulistiska hörnet av den politiska arenan, springer snart alla andra politiker också mot det hörnet, Thomas Bodström undantagen.
Citera
2006-06-10, 17:02
  #7
Medlem
petter eremitens avatar
Med anledning av fartyget Albertinas haveri har en haverikommission tillsatts.
Kommissionen ska göra en grundlig utredning och gå till botten med saken.

Gruvarbetaren gick under jorden.

Bastubadarna hamnade i hetluften.

Eldsvådeunge i barnvagn

Ovanstående är några exempel på katakreser, tror jag.
Det sistnämnda är också exempel på rubriksvenska. Ofta använder man nog katakreser i rubriker för att väcka uppmärksamhet.
Citera
2006-06-10, 18:19
  #8
Medlem
Egon3s avatar
Man kanske måste vara inställd på katakresjakt för att studsa på följande rubrik i Bergslagsposten 2006-06-08 :
Ny gångbro i Ställdalen innan sommaren är över
Varför inte vänta till framåt oktober, annars hinner sommaren gå över före kräftkalasen?! Å andra sidan är det bra om skolbarnen kan gå över säkert innan höstterminen är på gång.
Citera
2006-06-11, 14:59
  #9
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Man kanske måste vara inställd på katakresjakt för att studsa på följande rubrik i Bergslagsposten 2006-06-08 :
Ny gångbro i Ställdalen innan sommaren är över
Varför inte vänta till framåt oktober, annars hinner sommaren gå över före kräftkalasen?! Å andra sidan är det bra om skolbarnen kan gå över säkert innan höstterminen är på gång.

De som bor på andra sidan kanske också vill ha sommar!
Citera
2006-06-15, 21:17
  #10
Medlem
Egon3s avatar
Flera källor citerar dagstidningar som skulle ha skrivit: »SAS tappar passagerare i Sverige.«

Antingen är citaten vässade, eller också ändras rubriker av denna typ till »Fler flyger i färre plan« och liknande.

Men DN var inte så långt ifrån en katakres 9 maj 2005:
Det är många minusposter i SAS-koncernens passagerarsiffror för april månad.
... De interkontinentala linjerna och de interskandinaviska rutterna tappade passagerare.
Citera
2006-06-19, 15:49
  #11
Medlem
Egon3s avatar
TV4 rapporterar på sin hemsida om vårdens kvalitet på olika ställen i Sverige.
Citat från TV4: ... Däremot föds flest antal ... barn på Gotland ...
Kombinationen flest antal var jag beredd att klassa som en sammanblandning mellan flest och högst antal eller högsta antalet. Så ser jag till min fasa att självaste Nationalencyklopedin på tre (3) ställen skriver flest antal.

Citat från NE: Flest antal polisrapporterade viltolyckor 1993 hade Älvsborgs län ...

Bättre svenska: Högsta antalet polisrapporterade viltolyckor 1993 hade Älvsborgs län ...

Vad anser Ärade Kolleger?
Citera
2006-06-20, 08:24
  #12
Moderator
Kyrpators avatar
Man baxnar. Encyklopederna måste naturligtvis piskas. Själv föredrar jag störst antal, men högst antal går naturligtvis också bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback