2012-01-23, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Marcus Birro är själva urtypen för den religiösa människan, den märkliga blandning av å ena sidan underdånighet och självpåtaget slaveri under en celestial diktator, å andra sidan ett högmod som saknar gräns och en självpåtagen rätt att tala om för andra människor hur de skall leva sina liv; att göra sig till språkrör för Gud själv. Det är hybris, narcissism och självförakt i en salig blandning.

Denna narcissism är inget nytt hos herr Birro, den har funnits med honom sedan han bodde i Göteborg. Avundsjuk på sin bror - som till skillnad från Marcus faktiskt har talang - försökte han förtvivlat komma in i de fina kulturkretsarna, och när det inte lyckades - självklart beroende på att ingen insåg vilket geni han var - så närde han istället myten om Den Lidande Konstnären där han satt på sin kammare och lyssnade på Morissey och läste Majakovskij.

Han försökte bygga upp en bild av sig själv som en svensk Bukowski, och någonstans på vägen - ganska så tidigt - så slutade det att handla om Konsten; det viktiga var Konstnären. Sedan dess så har allt han gjort och skrivit handlat om vilken stor konstnär han är. Han var dock aldrig någon Bukowski. Allt han skrivit om sitt missbruk är grovt överdrivet. Alla som haft ett par rejäla bakfyllor i sin ungdom kan brodera ut sanningen på samma sätt som Birro.

Detta beteende, att överdriva allt om sig själv, är dock något som går igen, och som är nära kopplat till hans narcissism. När han var alkoholist så var han gravt alkoholiserad. När han förlorade sina ofödda barn så sörjde han mer än någon någonsin gjort. När han blev pappa så älskade han sin son mer än någon älskat någon genom historien, och han blev världens bästa pappa. När han kommenterade fotboll så blev han världens främsta expert. När han blev kristen så blev han den mest kristna personen i Sverige. Allt självklart ur hans egen synvinkel, och det är denna narcissism som gör att han anser sig ha rätt att bestämma över andra människors liv. Birro har gått från Morrissey och Majakovskij till Mussolini som förebild.

Jag undrar också varför Birro fokuserar så mycket på just homosexualitet i sin kritik av den liberala kristendomen? Visst, Bibeln säger "Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.", men den säger också "allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll – vare sig smådjur eller andra vattendjur – det skall gälla som något avskyvärt för er. Avskyvärda skall de vara för er; av deras kött får ni inte äta, och deras döda kroppar skall ni betrakta med avsky. Alla vattendjur som saknar fenor och fjäll skall gälla som något avskyvärt för er." och "Var och en som förbannar sin far och mor skall straffas med döden. Han har ju förbannat sin far och mor, skulden för hans död är hans egen."

Man undrar ju varför Birro inte är lika upprörd över att svensken äter kräftor och tycker att det kanske är lite väl hårt att slå ihjäl sina barn bara för att de svär åt en. Varför fokusera på just den mening i Tredje Mosebok som beskriver homosexualitet?

Det handlar naturligtvis återigen om att Birro måste vara större och bättre och mer än alla andra. När han var alkoholist så var han alkoholist till 100%. När han nu är kristen så måste allt han gör fullkomligen utsöndra kristendom. Han tänker inte själv; hans hjärna fungerar mer som en förstärkare som tar in det kyrkan säger, förstärker det och spottar ut det med Birros egna ord, och kyrkan säger inget om att slå ihjäl sina barn eller förskjuta människor som äter kräftor, alltså har inte Birro någon åsikt om det. Tror ni att Birro läser det som skrivs om honom här? Jag tror det, och därför vill jag ställa en fråga till honom: skulle du slå ihjäl din son Milo om han förbannade dig?

Lysande text!
Citera
2012-01-23, 16:45
Medlem
Uncle Dukes avatar
Birros senaste krönika ger mig huvudvärk när jag försöker förstå den. Kanske är det pga mina rudimentära kunskaper om fotboll, men jag tror snarare att det är för att Birro skriver när han är trött (för jag hoppas att han inte börjat supa igen, även om jag nog hade skrivit bättre även i berusat tillstånd). Ett axplock ur texten:

Citat:
Skäggig lördag.

Börjar starkt och obegripligt!

Citat:
I kväll gick jag dessutom lagkapten Totti förbi Thomas Nordahl i antal mål i samma tröja i serie A. Nrdahl har gjort 210 mål för Milan.

Nu har Totti gjort 211 mål för Roma. Det är naturligtvis helt och hållet fantastiskt.

Inte nog att Birro verkar ha svårt med språket samt att hålla isär sig själv och Totti (eller hur ska man egentligen tolka "jag dessutom lagkapten Totti"?), det går dessutom stick i stäv med rubriken "Totti officiellt större än Gunnar Nordahl."

Citat:
Varje dag tänker jag på hur coolt och stort det är att min son faktiskt heter Totti Birro. Sådana här kvällar tänker jag lite extra på det.

Ja, fantastiskt coolt och stort, herr Birro! Där ligger alla som döpt sina barn till Jesus i lä!

Citat:
Jag är överlycklig över att Enrique envisas med att ge mig och andra fel. Tålamod är en dygd. Jag har gärna fel tusen gånger om så länge Roma vinner.

Och vem fan är Enrique?
Citera
2012-01-23, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Och vem fan är Enrique?

Enrique är Romas manager/tränare.

Däremot svamlar Birro på Twitter igen med denna godbit:
"MarcusBirro #eftertio Läser man intresse era tankar runt försnong och familj."

Någon borde anställa en personlig assistent till Birro. Någon som läser hans blogginlägg och tweets innan de publiceras. Varför, varför, varför fattar han inte att saker som dessa gör honom till ett stort skämt i kulturvärlden. Att han sen har mage att vilja vara gäst i Babel när gång efter gång bevisat att han inte ens kan stava eller bygga korrekta meningar. Jag tycker ärligt detta för hans egen skull. Ännu en gång undrar jag bara varför han inte har en yrkesstolthet. Hur kan en port/förtfattare tycka att det är ok att sprida blogg och twitter med så mycket fel.
Citera
2012-01-23, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Enrique är Romas manager/tränare.

Däremot svamlar Birro på Twitter igen med denna godbit:
"MarcusBirro #eftertio Läser man intresse era tankar runt försnong och familj."

Någon borde anställa en personlig assistent till Birro. Någon som läser hans blogginlägg och tweets innan de publiceras. Varför, varför, varför fattar han inte att saker som dessa gör honom till ett stort skämt i kulturvärlden. Att han sen har mage att vilja vara gäst i Babel när gång efter gång bevisat att han inte ens kan stava eller bygga korrekta meningar. Jag tycker ärligt detta för hans egen skull. Ännu en gång undrar jag bara varför han inte har en yrkesstolthet. Hur kan en port/förtfattare tycka att det är ok att sprida blogg och twitter med så mycket fel.

Han måste ju vara full? Med tanke på felen som pekas ut i posten ovan och nu det här kan jag inte tänka mig något annat
Citera
2012-01-24, 04:21
Medlem
Citat:
Att han sen har mage att vilja vara gäst i Babel när gång efter gång bevisat att han inte ens kan stava eller bygga korrekta meningar. Jag tycker ärligt detta för hans egen skull. Ännu en gång undrar jag bara varför han inte har en yrkesstolthet. Hur kan en port/förtfattare tycka att det är ok att sprida blogg och twitter med så mycket fel.
Till att börja med: Han hör självklart inte hemma i Babel. (Samtidigt skulle det inte förvåna mig om han till slut dyker upp där likväl – med tanke på den kulturella samtidens till stora delar intellektuella degenerering.)

Ett av (huvud)skälen till att MB inte ges utrymme i Babel är just det du tar upp.
Vad skänker det för trovärdighet till ett "finkulturellt" medieprogram som Babel att ha med en "författare" som inte kan stava, inte klarar en korrekt meningsbyggnad (vad gäller gängse standardsvenska) och (nu kommer vi till min käpphäst) inte klarar att använda skiljetecken korrekt i ett meningsberättande? ...

Och precis: Varför har han ingen yrkesstolthet?

Han snackar om Totti i tid och (över)otid – för mig är Birro ingenting annat än en övertidsspelande lytt och beskäftigt halt Vito Knezevic modell division 8 med skruvdobbarna före (ändå).
Och detta givetvis mest bara för att han bara måste upprepa traderandet av sin omnipotensregression ... åter och åter ...
Citera
2012-01-24, 13:55
Medlem
OneUps avatar
Jag har aldrig tyckt att Petra Mede är särskilt rolig, men när hon under Guldbaggegalan kallade Birro för vår tids August Strindberg, då skrattade jag högt och länge
Citera
2012-01-24, 16:46
Medlem
Citat:
Jag tycker ärligt detta för hans egen skull. Ännu en gång undrar jag bara varför han inte har en yrkesstolthet.

Han har visst det yrkesstolthet!

Citat:
Jag redovisar, ifrågasätter, och veckan efter kan ni ge er fan på att jag skriver om det som ligger mig nära med samma noggrannhet, med samma yrkesstolthet och med samma övertygelse

http://bloggar.expressen.se/birro/20...s-forsvarstal/
Citera
2012-01-24, 16:49
Medlem
Krönikan ovan kommenteras f.ö mycket förtjänstfullt på http://www.vemihelvete.se/2012/01/va...cus-birro.html

Citat:
Valet är ditt, Marcus Birro

Så var det dags igen. Marcus Birro är ånyo på tapeten. En tapet med ett mönster vi sett alltför många gånger: 1) Marcus skriver nåt som provocerar och anses dumt av många. 2) Dessa reagerar och tycker till i egna texter. 3) Marcus beklagar sig över det kolossala hat han får utstå.

Den här gången började det med en krönika som Marcus skrev i den frireligiösa tidningen Dagen. Många tyckte den var fördömande. Många att den var väldigt inkonsekvent och självmotsägande. Många tyckte den kändes homofobisk. Somliga hade andra synpunkter. Det spelar egentligen ingen roll, för det här ska inte handla om innehållet i krönikan - utan om efterspelet. För som vid tidigare tillfällen så dök Marcus upp med genmälen på inte mindre än två ställen: I Dagen och därefter i sin fotbollsblogg (!) i Expressen.

De följer samma mönster som tidigare: 1) Birro menar att han får utstå hat (inte kritik) för att det är någon slags trend (inte för vad han skrivit). 2) Hat är så lågt och så dumt (men Birro själv förhåller sig rätten att slänga invektiv på andra). 3) Birro slänger invektiv på andra. 4) Birro förklarar att han är en känslig själ. 5) Birro förklarar att han minsann inte är nån känslig själ.

Låt mig citera ur Expressen-inlägget och replikera lite direkt till Marcus:
(citaten återges exakt som de var publicerade vid skrivande stund, inkl fel)

"En del av det jag gör lockar fram ilskan hos en del, som svart regn över en skitflod. Alla hoppar gärna i den. Alla tycks älska att flyta med hatet, med skiten, med idiotin."

Varför ständigt denna retorik, Marcus? Varför är man ett mähä i en hatisk skitflod bara för att man uttrycker att man verkligen inte tycker som du?

"[kampanjen mot mig] har två syften. Dels att attackera mig som person. Den älskar att måla opp mig mig som något jag inte är. Och den vill framställa mig som en förbannad lipsill som inte kan ta kritik."

Bara för att många reagerar likadant och tycker att du har sagt jävligt dumma grejer så är det inte en "kampanj". Det ligger inget organiserat sällskap bakom. Ingen Facebookgrupp, ingen mailinglista eller strategisk plan. Men dessutom så ÄR du ju en lipsill som inte kan ta kritik, Marcus. På riktigt. Du bevisar det gång på gång på gång. Med denna text, och med en handfull liknande innan den här.

"[Om anonyma nätkommentarer] Jag ska bespara er det värsta. Låt mig klargöra att det är i nivå med ”du ska då din tattare” jag hoppas du knarkar ihjäl dig” och ”dina barn ska dö ditt svin.”"

Jag tvivlar inte på att det är så som du säger trots att jag aldrig har sett de där påhoppen själv bland dina kommentarer. Men de är skittråkiga och förfärliga. Och de är helt meningslösa. Skitskallar och troll finns överallt på nätet. Det bästa man kan göra är att bara ignorera ihjäl dem. Det sämsta man kan göra är att lipa över och citera dem i text efter text. Du säger sedan "Det är råttans svans och den kan man möjligen hugga av". Ja. Hugg av den. Strunta i den. Nämn den inte mer.

Men sen kör du i diket igen: "Det är värre med råttan. Det är människor som av olika anledningar snickrat upp sig sin egna pssiga små plank runt om". Och så gör du klart att du syftar på skribenter i etablerade och halvetablerade media: "Råttan använder erkända plattformar åt att sprida sina lögner. Råttan älskar svansen lika mucket som svansen älskar råttan."

Här drar du ett riktigt fult grepp, Marcus: Att koppla ihop de skribenter som framför saklig (om än svidande) kritik mot dina ståndpunkter med de små rövhattar som skriver anonyma påhopp i kommentarer. Det är lågt och oärligt. "Råttan" tycker lika illa om "svansen" som du, för den gör att du gång på gång kan dra detta smutsiga kort.

Och återigen: Varför utgör människor som inte tycker som du en kollektiv "råtta"? Först en skitflod av hat och sen en råtta? Du får massiv kritik, Marcus. That's it. Givetvis svider det att få massiv kritik från flera håll. Men slår dig aldrig tanken att den är befogad?

"Jag lovar er att inte ett enda ont ord slår ner mig."

Men det är ju precis det det gör. Du blir jätteledsen och nedslagen varje gång. Därpå spyr du sån här galla i nån av dina mediakanaler, och sen går allt på repeat. Det hela påminner mig om Bob Hunds text "Vad det är skönt, att inte veta sitt eget bästa. Att gå på en smäll, och sen springa som en tjur - rakt in i nästa". Och det hade väl fungerat om du hade haft den tuffa tjurhuden som behövdes. Men det har du ju inte.

Du fortsätter din text med att i tio (!) textstycken sabla ner en sportjournalist som har kritiserat dig. Vi har sett det så många gånger förr. Du tycker inget särskilt om en person - tills de uttalar en enda liten kritisk mening om dig. Då är de plötsligt jordens avskum; avdankade, bittra och småaktiga. Utläggningen har dessutom inte ett dugg med Dagen-krönikan och eftermälet till den att göra. Så nej, Marcus, det känns bara förfärligt smutsigt.

"Med Kärlek Överlever Jag Er Alla" säger du i inläggets rubrik. Du talar ofta om den där kärleken. Men var är den? Var i dina texter kan vi hitta den där kärleken du så enträget framhåller? Och då talar jag inte om kärleken till Gud eller din familj eller nåt så enkelt. Jag talar om kärleken till de som läser dig och bryr sig. Kanske till och med tycker annorlunda än du. Jag ser den inte. Jag ser bara förakt och galla, Marcus Birro. Och jag ser bara ditt tal om kärleken som en tom retorisk figur. Som ett patos med pyspunka.

Jag undrar, på riktigt: Slår dig aldrig tanken att problemet kanske ligger hos dig? När man gång efter annan hamnar i exakt samma sits, brukar det vara dags att blicka inåt. Med det menar jag inte att du ska foga dig eller bli nåt du inte är. Men det finns inte en människa som inte har utrymme att förbättra sig.

Antingen slutar du skriva unkna och dogmatiska texter som osar moralism och förakt för oliktänkande och oliklevande. Då ska du se att "kampanjen" och "skitfloden" mot dig uteblir, och du kan sitta lugnt och tryggt med din tunna hud och poethjärtat och klara dig alldeles utmärkt.

Eller så skriver du precis hur provocerande och osande dräpor du vill, men slutar vara så förbannat känslig för den kritik du eventuellt får efteråt. Gå gärna i replik om ämnet i sig. Förklara. Förtydliga. Argumentera. Du har skapat debatt - passa på att ta den. Men sluta upp med de här förbannade offerkoftetexterna där du ondgör dig och försöker vaska din byk i alla kanaler som står dig tillgängliga.

Valet är ditt, Marcus Birro.
Citera
2012-01-24, 18:39
Medlem
Snygg.Fjortisbruds avatar
han har en sån konstig sne framtand .
Citera
2012-01-25, 21:03
Medlem
Jag förstår inte varför Birro inte tar ett steg tillbaka, tar det lugnt, analyserar situationen och ser sin egen del allt skit han gör.

Ok, han kanske inte har den intellektuella kapaciteten, han är kanske för svag och för lättkränkt.

Men att som i dagens Expressen fortsätta korståget med att indirekt anklaga sina kritiker (eller ja hela Sverige) för att var fascister är så idiotiskt att jag vet in vad ..

"Varje gång jag inte gråter applåderas jag. Varje gång jag gråter jagas jag som en hund nerför varenda förbannad gata som klåparna tagit över, dammat ren från allt som stör den perfekta, fascistiska ordningen"

http://www.expressen.se/kronikorer/m...ag-som-en-hund

Lägg ner nu Birro. Innan du skadar din karriär (för någon slags karriär har du, ännu) för gott.

Skulle jag gissa så tror jag sparken från Kvällsöppet tagit hårdare på honom än vi anar. Detta byggde snabbt upp en självbild som nu totalt knäckt honom. Han försäker spela glad i Birros bord men vet att det programmet är ingenting, ingenting i jämförelse att få leda Kvällsöppet. Att Expressen varit snälla och givit honom en WebbTV-show är inget att hänga i granen.. rent "statusmässigt" är vilket program som helt i UR mer meningsfull och större värdemätare.
Citera
2012-01-25, 22:11
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Jag förstår inte varför Birro inte tar ett steg tillbaka, tar det lugnt, analyserar situationen och ser sin egen del allt skit han gör.

Ok, han kanske inte har den intellektuella kapaciteten, han är kanske för svag och för lättkränkt.

Men att som i dagens Expressen fortsätta korståget med att indirekt anklaga sina kritiker (eller ja hela Sverige) för att var fascister är så idiotiskt att jag vet in vad ..

"Varje gång jag inte gråter applåderas jag. Varje gång jag gråter jagas jag som en hund nerför varenda förbannad gata som klåparna tagit över, dammat ren från allt som stör den perfekta, fascistiska ordningen"

Lägg ner nu Birro. Innan du skadar din karriär (för någon slags karriär har du, ännu) för gott.

Skulle jag gissa så tror jag sparken från Kvällsöppet tagit hårdare på honom än vi anar. Detta byggde snabbt upp en självbild som nu totalt knäckt honom. Han försäker spela glad i Birros bord men vet att det programmet är ingenting, ingenting i jämförelse att få leda Kvällsöppet. Att Expressen varit snälla och givit honom en WebbTV-show är inget att hänga i granen.. rent "statusmässigt" är vilket program som helt i UR mer meningsfull och större värdemätare.
Han borde skaffa sig något intresse. Det kan inte vara nyttigt för honom att på heltid sysselsätta sig med hur han tas emot i massmedia. Det blir hans enda ämne, och när han skriver om det alstras nya reaktioner som han reagerar på. Det går i en cirkel och är fullständigt sterilt ur litterär synvinkel. Den enda poängen i det hela är tragikomiken.

Lustigt förresten att han talar om klåpare och fascism. "Klåpare" behöver väl inte kommenteras, men Birros person, där han går på, leder tankarna till en Adolf Hitler, Berlin 1945, som fördömer och förkastar hela världen, utan all självinsikt eller världskontakt. Hitler hade spelat bort ett imperium, Birro programledarskapet i Kvällsöppet.

Jag tror inte att han kan ta ett steg tillbaka och betrakta sig själv. Han är helt radiostyrd.
Citera
2012-01-26, 08:02
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
J

Jag läste den krönikan, och kunde inte hitta något annat innehåll än att det är synd om Marcus Birro. Det är skrämmande. Hur man än letar efter substans så finns det inte ett skvatt av innehåll. Förutom att Marcus Birro tycker synd om sig själv och gråter för att andra är dumma mot honom. Jag börjar undra om han har en akut mental störning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in