Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
”Jaha, du tror att du är förföljd av näthatare och har seriöst funderat på att bli kristdemokrat? Diagnos: Marcus Birro”
Ständigt
smålustige skäggmannen Kalle Lind diskuterar i luffartidningen
Faktum slutsatsernasom man kan dra om dagens samhällsklimat utifrån det faktum att narcissismen tas ut ur
nästa upplagan av psykiaterhandboken DSM. Birro har inte så mycket att göra med det, men han nämns ju t o m i rubriken, så jag lägger in länken.
http://www.faktum.nu/2011/10/diagnos-birro/
Jag läste herr
Birros senaste krönika i Expressen, hur ett barns julafton blir förstörd om dess föräldrar så mycket som sippar på ett glas öl. Hur står det fatt med karln? Drar han dessa slutsatser från sina egna erfarenheter? Har han haft det så svårt, stackarn? Är han helt oförmögen att inse att andra kanske haft föräldrar som inte blev fulla och obehagliga på en nubbe och ett glas? Jag börjar nästan tro att han har en autismspektrumstörning. Fast han verkar ha spårat ur på sistone, så han kanske bara är inne i en deppig period där han inte kan tänka helt ordentligt.
Likaledes
smålustigt skriven är Kalle Linds lilla socialstrukturerade (han kan sånt!) bloggning, he he ... Att Lind benämner Birro i sitt lätta kåserande om
DSM,
psykiska avvikelser och psykiatrisk diagnostisering i och med samtiden – är just (samtids)signifikativt.
Själv ställer jag mig jävligt skeptisk till
APA:s ideologi (i huvudsak i händerna på medicin, psykiatri, [kvasi]biologi och dylik pseudovetenskap, enligt mig) i och med den nya
DSM-V-bibelmanualen och kategoriseringen däri medels diagnostiska kriterier för psykiatriska diagnoser av människans "patologiska" belägenhet etcetera. (Men det kan vi språka yttermera om på en annan tråd, en annan gång.)
Apropå det du retoriserar i texten vidare: Jag är till nära 100 % säker på att Marcus Birro
inte faller inom/"tillhör" det man lite samlingsbegreppsligt benämner AST (
autism
spektrum
störning) — Birro har av allt att döma något annat och egentligen allvarligare.
Vad han har i DSM-V-termer: vetefan

.
Hans senaste krönika (som du vidrör) återkommer jag till ...