2011-12-10, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Men tänker TV4 över huvud taget? Han har ju med all önskvärd tydlighet, i sitt expressenprogram, visat vad han inte kan - göra tv.
Den uppenbara symbiosen mellan Expressen, TV4 och Marcus Birro själv är å ena sidan otäck, men å andra sidan nästan komisk.
Det hela börjar mer och mer stinka ultracynisk geschäftverksamhet – med alla dessa tre parter involverade för sina vederbörliga och tillhörande ekonomiska intressen.

Vad vi kan göra är väl mest att (ibland) kommentera den infantila skiten och framför allt att inte köpa dyngspridningen i kronor och ören räknat.
Citera
2011-12-10, 22:40
Medlem
Uncle Dukes avatar
Det står lite om Birros bok i Expressen idag. Jag tror att han är på väg utför mentalt såväl som fysiskt. Tydligen går flera kapitel ut på att snacka skit om kända svenskar som någon gång har gjort Marcus upprörd. T ex hemskingen Jan Guillou som en drack öl med Birro för 13 år sedan och inte ville stå för notan själv, eller något. Däremot är det tydligen okej att Birro själv för bara ett par månader sedan oprovocerat kallade Guillou för "en sur skitig gammal gummistövel" för att Guillou tyckte att någon annan än Tomas Tranströmer borde ha vunnit Nobelpriset i litteratur.
Samtidigt hyllar han svenska hjältar som Camilla Läckberg och Siewert Öholm. Ja, se där.
Jag tycker att det är något ranelidskt över Birros sätt att försöka framstå som en god människa i en värld av idioter och sadister, men han är bra mycket sämre på det än Ranelid själv. Ett exempel var när Birro, trots all sin påstådda kristlighet, skrev, med ett språk som närmast påminde om en häxförföljande 1600-talsprästs svavelosande predikningar, att han tyckte att Anders Behring Breivik borde dö.

http://www.expressen.se/noje/1.26480...kanda-svenskar
Citera
2011-12-10, 23:03
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Det står lite om Birros bok i Expressen idag. Jag tror att han är på väg utför mentalt såväl som fysiskt. Tydligen går flera kapitel ut på att snacka skit om kända svenskar som någon gång har gjort Marcus upprörd. T ex hemskingen Jan Guillou som en drack öl med Birro för 13 år sedan och inte ville stå för notan själv, eller något. Däremot är det tydligen okej att Birro själv för bara ett par månader sedan oprovocerat kallade Guillou för "en sur skitig gammal gummistövel" för att Guillou tyckte att någon annan än Tomas Tranströmer borde ha vunnit Nobelpriset i litteratur.
Samtidigt hyllar han svenska hjältar som Camilla Läckberg och Siewert Öholm. Ja, se där.
Jag tycker att det är något ranelidskt över Birros sätt att försöka framstå som en god människa i en värld av idioter och sadister, men han är bra mycket sämre på det än Ranelid själv. Ett exempel var när Birro, trots all sin påstådda kristlighet, skrev, med ett språk som närmast påminde om en häxförföljande 1600-talsprästs svavelosande predikningar, att han tyckte att Anders Behring Breivik borde dö.

http://www.expressen.se/noje/1.26480...kanda-svenskar
Jag tror att han super igen. Tycker man ser det på plufsigheten och de glansiga ögonen. För att inte tala om alla oöverlagda beslut och utfall han levererat.
Citera
2011-12-10, 23:39
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Jag tror att han super igen. Tycker man ser det på plufsigheten och de glansiga ögonen. För att inte tala om alla oöverlagda beslut och utfall han levererat.

Jag håller med. MB är tyvärr en rätt sorglig figur. Det sorgligaste är att han tar sig så på allvar och är mer lättkränkt än Linda f.d. Rosing samtidigt som hans exhibitionism ligger väl i klass med hennes.
Citera
2011-12-10, 23:41
Medlem
Citat:
Inte helt osannolikt faktiskt. Annars är det bara en tidsfråga. Han kanske t.o.m. skulle behöva den där göteborgska kronvraksstilen han vältrade sig i på 90-talet och lekte likaledes pseudopoet som kvasipoet.
Det kanske rentav skulle bli lugnare vid Hornstull och Långholmen (där han verkar frekventera en del), och även då, framför allt, i etermedier som TV4 och webb-tv-Expressen och Exp. på nätet – om han skiljer sig och börjar kröka ner sig ordentligt igen.
Hans texter (i tv skulle han ju inte kunna vara då) skulle måhända bli lite småpoetiska på riktigt (om han får hjälp med språket det vill säga ...).
Citera
2011-12-10, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Jag håller med. MB är tyvärr en rätt sorglig figur. Det sorgligaste är att han tar sig så på allvar och är mer lättkränkt än Linda f.d. Rosing samtidigt som hans exhibitionism ligger väl i klass med hennes.
Sådana som Linda, Ranelid och liknande kronpatogena pajasar är dock inte i närheten av Marcus Birros elakartat ultrapatologiska (upprepnings)exhibitionism.

Hos MB är det så invetererat, så skulle man eliminera MB:s huvudsakliga karaktärsdrag, d.v.s. megalomanistilen och den narcissistiska blottarsjukan han våldför sig på sin samtids människor med: skulle han också högst sannolikt gå (självmant) till de sälla jaktmarkerna inom ett par tre månader ...
Citera
2011-12-11, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Har du läst någon av hans böcker? Marcus Birros skönlitterära böcker är fantastiska.
Djupa, genomtänkta, och fullproppade med populärkulturella referenser på samma gång.
Det låter osannolikt att ironi eller textgyckel skulle fungera på Marcus Birro-tråden.

Vilka böcker menar du? Kan du citera något ur någon bok som bekräftar din utsaga?
Citera
2011-12-11, 04:30
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk

Jag håller också med. Han beter sig väldigt svinigt emellanåt, men jag har svårt att tycka illa om. Min spontana reaktion är snarare att tycka synd om honom. Han känns rätt vilsen och verklighetsfrånvänd.
Citera
2011-12-11, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Jag håller också med. Han beter sig väldigt svinigt emellanåt, men jag har svårt att tycka illa om. Min spontana reaktion är snarare att tycka synd om honom. Han känns rätt vilsen och verklighetsfrånvänd.
Jag kan förstå dig; själv är jag dock inte för abstrakt lyteskomik.
Citera
2011-12-14, 14:59
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Det låter osannolikt att ironi eller textgyckel skulle fungera på Marcus Birro-tråden.

Vilka böcker menar du? Kan du citera något ur någon bok som bekräftar din utsaga?

Inga direkta citat så här på stående fot, men jag rekommenderar hans bok <I>Alla djävulska främlingar</i>.
Citera
2011-12-14, 18:48
Medlem
Nu har den nyktre idioten skrivit en krönika till oss läsare, som en nynyktrer moralist predikar han svavelosande för oss alla:

http://www.expressen.se/kronikorer/m...u-ett-monster.

Citat:
Varje jul är det samma sak. De vuxnas fördärvliga behov av att degradera sig själva till lallande apor väger tyngre än läpparnas bekännelser om att julen, det är barnens högtid.

Citat:
Det handlar om att låta bli.......

.....Låta bli att förvandlas till andra människor framför ögonen på samma barn. Låta bli att skrika, hota, kissa ner sig, skälla ut släktingar, göra något man vet att man kommer att ångra.

Citat:
Redan när den första klunken rödvin (dyrt dessutom, garanterat ett sådant rödvin som "riktiga" fyllon aldrig skulle ha råd med) når ditt blod är du ett monster.

Vem skriver han till? Jo till oss alla, som han dessutom har fräckheten att kalla "mina vänner".
Jag kan lova Birro att jag inte blir ett monster. Ej heller pissar jag eller min fru på oss på julafton.
Det är väl vad de "riktiga fyllona" sysslar med, sådan som Birro påstår att han själv var i sin ungdom, när han drack Jack Daniels till frukost och stod i sina nedpissade kalsonger och vemodigt tittade ut genom fönstret på sina grannar.

Nej du Birro spy ut din galla mot de som behöver det, dina gamla fyllekompisar och andra dylika.
Vi andra klarar av att sköta oss. Vi kan rentav sköta vårt drickande som den bäste italienare.
Har för mig att Birro skrev om hur mysigt det var att åka bil till Italien ett sträck och när man passerade gränsen, så tog farsan (och morsan?) ett glas vin. Hur mysigt och cosy som helst.
De blev inga monster, eller?
Citera
2011-12-14, 23:44
Medlem
Minkybabys avatar
[quote=blixtvikaren]Nu har den nyktre idioten skrivit en krönika till oss läsare, som en nynyktrer moralist predikar han svavelosande för oss alla

Projektion kallas det visst inom psykologin när man tillskriver andra personer sina egna svagheter
http://sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi
Senast redigerad av Minkybaby 2011-12-14 kl. 23:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in