Nu har den nyktre idioten skrivit en krönika till oss läsare, som en nynyktrer moralist predikar han svavelosande för oss alla:
http://www.expressen.se/kronikorer/m...u-ett-monster.
Citat:
Varje jul är det samma sak. De vuxnas fördärvliga behov av att degradera sig själva till lallande apor väger tyngre än läpparnas bekännelser om att julen, det är barnens högtid.
Citat:
Det handlar om att låta bli.......
.....Låta bli att förvandlas till andra människor framför ögonen på samma barn. Låta bli att skrika, hota, kissa ner sig, skälla ut släktingar, göra något man vet att man kommer att ångra.
Citat:
Redan när den första klunken rödvin (dyrt dessutom, garanterat ett sådant rödvin som "riktiga" fyllon aldrig skulle ha råd med) når ditt blod är du ett monster.
Vem skriver han till? Jo till oss alla, som han dessutom har fräckheten att kalla "mina vänner".
Jag kan lova Birro att jag inte blir ett monster. Ej heller pissar jag eller min fru på oss på julafton.
Det är väl vad de "riktiga fyllona" sysslar med, sådan som Birro påstår att han själv var i sin ungdom, när han drack Jack Daniels till frukost och stod i sina nedpissade kalsonger och vemodigt tittade ut genom fönstret på sina grannar.
Nej du Birro spy ut din galla mot de som behöver det, dina gamla fyllekompisar och andra dylika.
Vi andra klarar av att sköta oss. Vi kan rentav sköta vårt drickande som den bäste italienare.
Har för mig att Birro skrev om hur mysigt det var att åka bil till Italien ett sträck och när man passerade gränsen, så tog farsan (och morsan?) ett glas vin. Hur mysigt och cosy som helst.
De blev inga monster, eller?