2012-04-14, 13:46
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camejo
Det finns ingen eftersom han inte bestämmer det. Det jag menade var att han utövade påtryckningar på twitter mot chefredaktören på Expressen angående Birros vara eller icke vara på Expressen. Det är en kraftig överreaktion.
Nej, det är den normala reaktionen från alla människor som kan svenska, efter att de konfronterats med Birros mellanstadieprosa.
Citera
2012-04-18, 18:34
Medlem
Basil Fawltys avatar
Apropå mellanstadieprosa, så ligger Birros logiska förmåga på samma nivå.

I dagens krönika på Expressen om den här negresstårtan, så skriver Birro mest om sig själv som vanligt, men ondgör sig också över den här sortens konstnärliga provokationer, som det handlar om.
Birro avslutar med att ge kulturministerns sitt fulla stöd. För vaddå? För att hon genom sitt snittande godkänner/deltar i den konstnärliga installationen?

Vilket ben ska Birro stå på?

http://www.expressen.se/kronikorer/m...tt-fulla-stod/
Citera
2012-04-18, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basil Fawlty
Apropå mellanstadieprosa, så ligger Birros logiska förmåga på samma nivå.

I dagens krönika på Expressen om den här negresstårtan, så skriver Birro mest om sig själv som vanligt, men ondgör sig också över den här sortens konstnärliga provokationer, som det handlar om.
Birro avslutar med att ge kulturministerns sitt fulla stöd. För vaddå? För att hon genom sitt snittande godkänner/deltar i den konstnärliga installationen?

Vilket ben ska Birro stå på?

http://www.expressen.se/kronikorer/m...tt-fulla-stod/

Tycker nog Birro hade en bra poäng i den krönikan.

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Birro
I kulturkretsar, vänsterns kanske allra heligaste fikarum, frodas ett förakt för svaghet som bara överträffas av rena vidrigheter när namnkunniga debattörer likställer liberala tankesmedjor med massmördaren Breivik. Det är på den nivån det befinner sig. Vändkorset är rostigt och total ur fas med tiden. Bloggar, hemsidor och Twitter har helt eller delvis plockat all makt av kulturens fanbärare och självutnämnda påvar. Nu kan man inte tysta ner hela författarskap på grund avundsjuka, elitism eller svågerpolitik.

Citat:
Men sådan är kulturens befängda villkor. Så länge en låtsatsvärld befolkas av människor som på allvar anser att meningslös provokation i sig själv har ett konstnärligt värde, exakt så länge kommer kultursidorna bara ha ett värde för de som skriver där och för de högst medelmåttiga kulturutövare som lyfts in i värmen trots sin totala brist på talang.

Kan inte annat än hålla med Birro. Bra, Birro!
Citera
2012-04-18, 19:35
Medlem
wonderlands avatar
Fast Birro hade aldrig skrivit så om han själv faktiskt hade fått förekomma på kultursidorna..tror innerst inne han vill vara del av det.

Han får allt att handla om sig själv, även ett ämne så som negresstårta...
Citera
2012-04-18, 19:52
Medlem
IshethZenunims avatar
När Marcus skriver "de högst medelmåttiga kulturutövare som lyfts in i värmen trots sin totala brist på talang", hur kan han då undgå att märka att det han skriver än en 100% korrekt beskrivning av honom själv?
Citera
2012-04-18, 21:19
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Tycker nog Birro hade en bra poäng i den krönikan.

Kan inte annat än hålla med Birro. Bra, Birro!
Du må dela Birros "åsikter", men den "slutsats" han kommer fram till går ju inte ihop med krönikans innehåll i stort. Han har yttrat sig i en fråga som han inte har förstått, ser du inte det? Han har i sista stycket sedan länge tappat överblicken och glömt vad han skulle säga (som om han hade något att säga). Och han ser det inte. Han fattar faktiskt inte.

Som om han någonsin hade fattat någonting ...
Citera
2012-04-18, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Du må dela Birros "åsikter", men den "slutsats" han kommer fram till går ju inte ihop med krönikans innehåll i stort. Han har yttrat sig i en fråga som han inte har förstått, ser du inte det? Han har i sista stycket sedan länge tappat överblicken och glömt vad han skulle säga (som om han hade något att säga). Och han ser det inte. Han fattar faktiskt inte.

Som om han någonsin hade fattat någonting ...

Varför går det inte ihop?
Citera
2012-04-18, 21:30
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Varför går det inte ihop?
Därför att kulturministern invigde ett av de "kontroversiella" konstverk som större delen av "Birros" "krönika" ägnades åt att fördöma.

"Birro" skrev en för, för honom, lång text. Vid slutet var början bortglömd och han hade tappat greppet.

Som om han någonsin hade haft något ...

Jag får faktiskt börja skriva "Birro" inom citationstecken för att markera min ytterliga reservation inför begreppet, mitt tvivel på att en sådan företeelse verkligen existerar.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2012-04-18 kl. 21:33. Anledning: citationstecken
Citera
2012-04-18, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Därför att kulturministern invigde ett av de "kontroversiella" konstverk som större delen av "Birros" "krönika" ägnades åt att fördöma.

"Birro" skrev en för, för honom, lång text. Vid slutet var början bortglömd och han hade tappat greppet.

Som om han någonsin hade haft något ...

Jag får faktiskt börja skriva "Birro" inom citationstecken för att markera min ytterliga reservation inför begreppet, mitt tvivel på att en sådan företeelse verkligen existerar.

Nej, han kritiserade "kulturens fanbärare" som lyfter upp saker som ej bör betraktas som konst.

Citat:
... kan du sedan hävda att din konstnärliga logik motiverade urineringen och att din handling, hur osmaklig den än är, alltså har ett värde.

Det är inte, enligt Birro, kulturministern som har bestämt denna logik utan "kulturens fanbärare" och det är där felet ligger oavsett vilken kulturminister vi har och därför stödjer han kulturministern.
Citera
2012-04-18, 22:00
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Nej, han kritiserade "kulturens fanbärare" som lyfter upp saker som ej bör betraktas som konst.

Det är inte, enligt Birro, kulturministern som har bestämt denna logik utan "kulturens fanbärare" och det är där felet ligger oavsett vilken kulturminister vi har och därför stödjer han kulturministern.
Jag ska gå igenom hans text en gång till, noggrant. Inte för att jag vill utan för att jag har yttrat mig om den efter att ha skumläst den. Dock inte i dag - att två gånger konfronteras med "Birro" under loppet av en dag är mer än jag orkar.

Men jag kan säga så här mycket med säkerhet:

Hänger texten ihop logiskt och idémässigt så är den spökskriven. Jag lovar och svär.
Citera
2012-04-24, 18:08
Medlem
Basil Fawltys avatar
Citat:
Att det socialdemokratiska partiet ger denna ohederliga antisemit (Reepalu) fortsatt förtroende är ett nederlag för inte bara svensk socialdemokrati, utan också för Malmö som stad.

Citat:
Möjligen kompliceras frågan av att den politiskt korrekta agendan ihärdigt håller käften om det faktum att det mestadels är muslimer som trakasserar Malmös judiska befolkning. Vänstern har ju sedan länge en viss förkärlek för att blunda när illdåd och missgärningar begås av muslimer.

Citat:
Svensk vänsterrörelse består av hatiska och väldigt fördomsfulla clowner.

Citat:
Vänsterns är cynisk, elak, selektivt blind. Vänstern håller antisemiter som Reepalu under armarna. Vilka är det då som ägnar sig åt praktisk solidaritet, vilka är det som faktiskt gör skillnad istället för att prata om att göra skillnad.
Jo, de kristna

Så talar en sann före detta vänsterpartist, som numera öppet bekänner sig till "kristen höger", den f.d. partiledarkandidaten för KD.

Mår han inte bra, Markus Birro?

http://www.varldenidag.se/blogg/Marc...g-var-vanster/
Citera
2012-04-24, 18:32
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basil Fawlty
Så talar en sann före detta vänsterpartist, som numera öppet bekänner sig till "kristen höger", den f.d. partiledarkandidaten för KD.

Mår han inte bra, Markus Birro?

http://www.varldenidag.se/blogg/Marc...g-var-vanster/

Han kallar alltså Reepalu för en ohederlig antisemit (och då går jag inte in på att detta inlägg skrevs EFTER att Reepalu gjort en fullständig pudel), när Birro själv har skrivit en text med rubriken "Elitism-Judism Hatar Med En Bödels Brist På Empati". Elitism-judismen i fråga var ett par andra narcissistiska pajasar, bröderna Schulman, som hade skrivit något taskigt om Birros poesi, och Aftonbladet, som publicerat brödernas tarvligheter. Nu är dessvärre blogginlägget borttaget från internet, men när Katrin Zytomierska (som jag också ogillar skarpt) konstaterade att Birro tycker att judar styr och ställer blev Birro kränkt och såg till att hon fick sparken från TV4.

Citat:
I torsdags krävde Marcus Birro, som jobbar i TV4:s ”Kvällsöppet”, Katrin Zytomierskas avgång. Programledaren, av judisk härkomst, gav i går sin respons:
”Han har uttryckt sitt missnöje mot judar. Så mycket har jag förstått,” skriver hon på sin blogg och fortsätter sedan: ”Han uttrycker sitt missnöje mot att judar styr för mycket”.
Marcus Birro själv är sårad när Aftonbladet når honom:
– Man blir ju väldigt, väldigt ledsen såklart. Och arg. Jag har släktingar som har suttit i koncentrationsläger och min familj har ringt mig och är jätteledsna. ”Fyllo” kunde jag ta, men det här … Nu överväger jag att polisanmäla henne för förtal, säger han.

(...)

Marcus Birro är lättad när han nås av beskedet att programledaren tvingas att sluta.
– Det känns som en jävla upprättelse. Både för mig och min familj. Det här visar också att det inte är okej att bete sig som hon har gjort, säger han.
Vad ska du göra nu?
– Jag har inte bestämt mig för om jag ska polisanmäla eller inte. Det första jag ska göra i kväll är att ringa runt till min familj och ge dem det här beskedet.

http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle11542626.ab

Så Birro får säga vad som helst om judar, men när Reepalu säger något dumt förstör han allt förtroende för hela vänstern. Man får kalla Reepalu, och hela vänstern, för antisemiter, men om man riktar samma anklagelse mot Birro överväger han att polisanmäla OCH ser till att man får sparken.

Jävligt ruttet gjort av den gamla judehataren, tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in