Citat:
Ursprungligen postat av davveboy
Jo, det har du säkert rätt i. Men att plugga i centrala London och få ett gratis språk flytande på köpet är inte tråkigt. Sen kan jag tänka mig att det låter högre i arbetsgivares öron att ha pluggat i London än att ha pluggat i Karlstad eller i Umeå om man försöker sig på en karriär ute i Europa. Håller du inte med?
Min asikt ar att flytande engelska ar mer av ett krav an en USP for en svensk arbetssokande med universitetsutbildning, sa jag skulle knappast se det som ett sarskilt viktigt egenvarde att ha pluggat pa brittiskt universitet av den anledningen.
Jag skulle for den delen ranka Umea och aven Karlstad betydligt hogre an LSBU, dels pga att sarskilt Umea inte ar ett daligt svenskt universitet (deras handelshogskola har t ex EQUIS-ackreditering), och dels pga att svenska universitet tenderar att halla en relativt jamn niva. Nar det galler brittiska universitet ar spridningen betydligt storre. De basta universiteten ar varldsklass medan de samsta ar valdigt svaga.
Om en europeisk arbetsgivare inte alls bryr sig om att kontrollera vilken status ditt universitet har funkar sakert LSBU helt ok, men a andra sidan skulle ju aven en examen fran en "paper mill" fungera i sadana sammanhang. Det ser dock mycket illa ut att ha pluggat pa ett av de absolut samsta universiteten i UK om de skulle orka bry sig om att ta en titt pa universitets ranking. Jag tillhor personligen inte den del av flashbacks anvandarskara som tvarsakert havdar att endast toppuniversitet ar av nagot som helst varde, men du maste ha i atanke hur illa det ser ut att studera vid ett universitet som ar 113:e pa en ranking av 114 universitet. Om de skulle fixa en position pa 50-70 ar det en helt annan sak, men 113:e plats..