2010-05-24, 23:08
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Det står säkert någonstans i tråden, men jag hittar ingenting. Hursomhelst, jag har ett värdelöst betygssnitt (runt 16 utan meritpoäng) men ett (i Sverige) helt okej högskoleprovsresultat, 1.5. Dessutom har jag läst 30hp universitetsengelska nu, vilket jag antar är meriterande. Jag skulle förmodligen kunna få rätt högt på ett språktest i engelska också, om det behövs.
Har jag någon chans att ta mig in på någon av de bättre skolorna i London till våren? Jag tänkte flytta dit till hösten och jobba ett halvår, men helst vill jag testa plugga också. Framförallt vill jag läsa lingvistik, vilket jag antar inte har världens värsta söktryck. Hur meriterande är det förresten att ha läst något sådant "flummigt" utomlands om jag söker att arbete som inte har med lingvistik att göra?
Har jag någon chans att ta mig in på någon av de bättre skolorna i London till våren? Jag tänkte flytta dit till hösten och jobba ett halvår, men helst vill jag testa plugga också. Framförallt vill jag läsa lingvistik, vilket jag antar inte har världens värsta söktryck. Hur meriterande är det förresten att ha läst något sådant "flummigt" utomlands om jag söker att arbete som inte har med lingvistik att göra?
Intermezxo har rätt. Att kunna engelska är på inget sätt en merit - det är en självklarhet. Det är inte högskoleprovet heller.
Angående lingvistik, i Sverige kan du inte få använding för det - alls, medan i England anses det ok att jobba med något man inte pluggat. En examen kan ofta användas för att visa att man är kapabel till högre studier och många som pluggat lingvistik i Storbrittanien går vidare till att jobba med business eller politics. Dock är det ju lite slöseri på studietid, då det är mycket lättare att komma in på arbetsmarknaden inom business eller politics med just en examen i business eller politics. Du kan inte förbättra dina karriärmöjligheter på något sätt genom att plugga lingvistik.
Och ja, det är lite mindre söktryck på lingvistik än på andra utbildningar, men det betyder inte att de tar in vem som helst. Men du gör du som du vill.