Citat:
Ursprungligen postat av Grodaan02
Ooh Karamella! Du kanske kan hjälpa mig!
Ungefär en vecka innan julafton kom jag på att jag vill söka landskapsarkitekturprogrammet i Edinburgh! (Har innan varit inne på arkitektur, men det kändes inte helt rätt, så jag tänkte att jag inte skulle söka till hösten 2011) Men när jag hittade landskapsarkitekturprogrammet istället har det varit snabba ryck! Jag har nu i princip skrivit klart mitt personal statement och min lärare fixar med referensen. Jag vill så gärna komma in!
Jag har tänkt att jag ska börja med ansökningen imorgon och har lite frågor angående om den, och det hade varit guld värt om du och/eller någon annan kunde svara på det!
* Jag har läst 3000 poäng, alltså 500 poäng utanför, ska alla kurser skrivas in?
Är en kurs en "module"?
*Ska man även skriva vilket program man har läst på gymnasiet någonstans och snittbetyg? Tror jag läste något svar om att man ska skriva istället hur många poäng man läst. Stämmer det? Var ska man i sådana fall göra det? I en vanlig "module"? I den första då..?
* Jag har läst fyra år på gymnasiet, läste först Naturvetenskapslinjen, för att sedan börja om på nytt och läsa Design och entreprenörskap. Jag har dock endast svenska och engelskabetyg från det året. Ska man skriva i datum man har fått dem? Tror inte jag har det.. Behöver man förklara att man har läst fyra år och varför, såg det inte som relevant för programmet jag vill läsa att dra upp det.
* Jag kommer vara 21 år nu i juni, jag har inte tagit upp att jag kommer vara mature student. Har trots allt bara haft ett gap year efter gymnasiet. Måste man då ta upp det i sitt personal statement?
Sedan har jag lite specifika frågor om
UCAS "ansökningsblanketten";
* Under rubriken
Personal details - vad menas med "Fee code" och student support arrangements?
* Under rubriken
Choices - vad menad med "Further details" och "Point of entry" ??
* Under rubriken "
Education" antar jag att man inte behöver fylla i något exam center..? Om man då gått i svensk skola. Vad menas med "did you recieve any formal qualifiquations at this centre"? Finns det någon svensk version av detta?
* Jag ska söka till Edinburgh College of art, är det då viktigt att skriva in slutbetyg från nian? Ska man skriva även tidigare betyg? Gick ut med 320 poäng, så kan ju göra det, men är det relevant?
* Har läst en 10 poängs kurs på universitet - kan man fylla i hur många poäng en uni. kurs är?
* Är IELTS ett engelskprov liknande CAE? Jag har tagit CAE, var kan jag fylla i detta istället?
Många frågor, jag vet, men snälla ni svara så fort som möjligt! Det är ju inte så lång tid kvar.. Och nu när jag verkligen hittat vad jag vill läsa vill jag verkligen komma in!!
Jag gick ut med MVG i alla ämnen förutom Matte A-C där jag fick VG, så förhoppningsvis har jag en chans i allafall, bara jag lyckas fylla i ansökan
Tacktacktack på förhand!
Oj oj oj vad långt, jag ska försöka svara så gott jag kan. Om du får fler frågor / jag råkar hoppa över något så får du gärna skicka fler PM.
Först och främst:
Alla saker som kan uppfattas som negativa eller behöver förklaras borde skrivas av din referens istället för att förklaras i ditt personal statement, som borde vara enbart positivt. Referensen bör vara en lärare som undervisat dig under flera år i gymnasiet, och du borde säga åt honom/henne vad han/hon bör ta med när det gäller sådana här saker. T.ex bör denne förklara varför du gått gymnasiet på fyra år istället för tre, och säga att det inte är något dåligt med detta. Denne kan då också säga "..därför har studenten av naturliga skäl tagit 3000 poäng istället för standard 2500." Sen kan du fylla i samtliga 3000 poäng (samtliga kurser) i din ansökan. Då visar du ju vad du gjort alla fyra år. De kommer ju annars undra vart tusan ett år har tagit vägen. Enda anledningen att dölja det vore om betygen vore dåliga, men så verkar inte vara fallet.
En kurs är en module ja.
Det går inte att skriva vilket program man har läst, men det är heller inte direkt nödvändigt. De kommer ändå kunna märka vilket tema dina kurser följer. Snittpoäng behöver man heller inte skriva, men det finns ju en ruta som heter "grade" för hela gymnasietiden (designat för att få plats med AAA då britterna bara läser tre huvudämnen som standard), där kan du om du vill skriva t.ex. "19,0" eller "3000", men det gör du som du vill då det inte finns något korrekt sätt för svenskar.
Gällande qualification date: Skriv juni och året du gick ut det läsåret.
Du behöver inte nämna att du är mature student. Det märker de, och det är inte så relevant för dig ändå. Det brukar bara innebära att då de märker att någon är lite äldre, så tar de lite extra hänsyn till icke-akademiska meriter (att arbetserfarenhet gjort en till en bättre student) samt gör en bedömning ifall man varit ifrån studierna för länge för att påbörja lång utbildning. "Länge" brukar mena minst 2 år sedan man sedan fick någon slags formell utbildning.
Fee code - hur ska du betala din utbildning? Du är 02 - EU. CSN+SAAS (skotska staten) ska betala din utbildning, inte dina egna pengar eller stipendier.
Further details - vissa utbildningar heter t.ex. "Natural sciences" och då ska man fylla i att det är "Physics" man vill läsa. Om det inte står något på din utbildnings hemsida om att du ska specifiera inriktning t.ex, så lämnar du det tomt.
Point of entry - Vilken årskurs vill du börja i? Om du läst landskapsarkitektur på Cambridge i 1 år redan, kanske du vill ansöka om att börja år 2 direkt osv. Det är alltså för transfer students. Du skriver entry point 1, då du ska läsa hela utbildningen.
Exam centre kan du hoppa över, om det inte går med inställningarna så skriv en egen förkortning av din skola eller något...
Slutbetyg från nian - Ja, ja, ja! Det finns ett alternativ i listan av education qualifications som heter "Slutbetyg från grundskolan". Själva namnet på kurserna ska du använda skolverkets officiella översättningar (hittas genom att söka "översättning av betyg" i skolverkets sökfunktion). Skriv G, VG, MVG precis som vanligt. Britterna vill se din akademiska utveckling över tid. Att du haft väldigt bra betyg hela tiden kommer verkligen att gynna din ansökan!
Universitetskurs - ja, du kan skriva in det i namnet.
Name of module: "Macroeconomics 7,5 ects" kan du skriva t.ex.
Ja, CAE brukar motsvara IELTS. Vet inte hur man fyller i det dock, försök slänga in det någonstans. Ibland kan de be dig göra IELTS också, men då får du till 31 augusti på dig att göra detta så du behöver inte oroa dig om det nu.