2010-10-29, 21:16
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tractatus
Mjo, jag vet förstås att du är Don Juan ^2, men jag misstänker att jag själv skulle förtvina i /home/tractatus, så att säga. Å andra sidan kanske jag skulle funnit mig på plats i det londonska utelivet, som verkar vara något helt annat än det stockholmska.

Jag gick runt och grämde mig hur mycket som helst innan jag kom på att jag inte var tvungen att hoppa på en elitutbildning på ett mycket coolare ställe än någonstans i Sverige (vilket jag förstås ville). Kan tänka mig att du har haft det jättebra i London.. men så var det det där med representanttjejen på Imperial, som var ensam bland hur många killar som helst i sin årskull, och som inga andra sökande vågade prata med trots att hon såg helt alldaglig ut och inte verkade särskilt spännande.. tre år där.. blir det bra, eller inte..

Men jag förstår att du reagerar på att jag tackade nej, det var lite drygt.

Man måste ju inte bara umgås med sina klasskompisar... Jag har ett brett kontantnät, men har inte pluggat med någon av mina närmaste vänner...
Speciellt när det gäller relationer, hur ofta dejtar man någon inom sitt eget ämne? Jag dejtar bara nördar, men de finns inte på min utbildning... Och jag skulle aldrig läsa något nördigt själv.
Citera
2010-10-29, 22:37
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Man måste ju inte bara umgås med sina klasskompisar... Jag har ett brett kontantnät, men har inte pluggat med någon av mina närmaste vänner...
Speciellt när det gäller relationer, hur ofta dejtar man någon inom sitt eget ämne? Jag dejtar bara nördar, men de finns inte på min utbildning... Och jag skulle aldrig läsa något nördigt själv.
bor du i London?
Citera
2010-10-29, 22:46
Medlem
psykologjannes avatar
Jag är idag bosatt i centrala Uppsala där jag trivs kanonbra. Jag har ungefär 17-18 i betyg, där ämnen som geografi,bild och tyska drar ner mina poäng. Sitter på ett bra HP-resultat som skulle göra att jag utan problem kommer in på ekonomiutbildningen på UU. Jag vet att UU står sig helt okej internationellt och att det är ett bra universitet.

Samtidigt så känns det väldigt attraktivt att flytta härifrån och göra en utbildning någon annanstans. USA är inte aktuellt och då är det enda landet som kvarstår egentligen UK.

Med mina betyg och bristande meriter tar jag för givet att jag inte har chans på LSE. Möjligtvis att jag kommer in på Warwick. Ponera att jag inte kommer in på Warwick utan kommer in på universitet som spelar i ligan under(QMUL och liknande)

Är det ens värt det när jag kan få en lika bra utbildning gratis här hemma?

Hur resonerade ni som inte kom på de bästa universiteten utan valde de lite sämre rankade?

Hur är det att hoppa på ett sämre rankat universitet, plugga som en oxe, skaffa kontakter och sedan ta en master på ett av de bättre universiteten?

Alla tankar och reflektioner mottages hjärtligt!

Helvete vad dåligt luddigt och dåligt skrivet allt blev nu. Jag bjuder på den.
Senast redigerad av psykologjanne 2010-10-29 kl. 22:50.
Citera
2010-10-30, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tractatus
Mjo, jag vet förstås att du är Don Juan ^2, men jag misstänker att jag själv skulle förtvina i /home/tractatus, så att säga. Å andra sidan kanske jag skulle funnit mig på plats i det londonska utelivet, som verkar vara något helt annat än det stockholmska.

Jag gick runt och grämde mig hur mycket som helst innan jag kom på att jag inte var tvungen att hoppa på en elitutbildning på ett mycket coolare ställe än någonstans i Sverige (vilket jag förstås ville). Kan tänka mig att du har haft det jättebra i London.. men så var det det där med representanttjejen på Imperial, som var ensam bland hur många killar som helst i sin årskull, och som inga andra sökande vågade prata med trots att hon såg helt alldaglig ut och inte verkade särskilt spännande.. tre år där.. blir det bra, eller inte..

Men jag förstår att du reagerar på att jag tackade nej, det var lite drygt.
Jag reagerade inte pa att du tackade nej bara lite pa hur du la fram anledningen

Det ar absolut inte nagonting for alla att vara har. Jag har sjalv vatt pa LTH ett halvar dar jag markte de extrema skillnaderna. Dock fann jag mig sakna Imperial mycket mer an jag trodde jag skulle gora.

Har du nagra som helst doubts om att du kanske inte kommer kanna dig hemma pa Imperial ar det sjalvklart att du inte ska komma. Jag tror de flesta som tanker som du inser att de har fel nar de varit har ett tag. Det ar dock verkligen inte vart risken att vara en av de som hade ratt
Citera
2010-10-30, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykologjanne
Jag är idag bosatt i centrala Uppsala där jag trivs kanonbra. Jag har ungefär 17-18 i betyg, där ämnen som geografi,bild och tyska drar ner mina poäng. Sitter på ett bra HP-resultat som skulle göra att jag utan problem kommer in på ekonomiutbildningen på UU. Jag vet att UU står sig helt okej internationellt och att det är ett bra universitet.

Samtidigt så känns det väldigt attraktivt att flytta härifrån och göra en utbildning någon annanstans. USA är inte aktuellt och då är det enda landet som kvarstår egentligen UK.

Med mina betyg och bristande meriter tar jag för givet att jag inte har chans på LSE. Möjligtvis att jag kommer in på Warwick. Ponera att jag inte kommer in på Warwick utan kommer in på universitet som spelar i ligan under(QMUL och liknande)

Är det ens värt det när jag kan få en lika bra utbildning gratis här hemma?

Hur resonerade ni som inte kom på de bästa universiteten utan valde de lite sämre rankade?

Hur är det att hoppa på ett sämre rankat universitet, plugga som en oxe, skaffa kontakter och sedan ta en master på ett av de bättre universiteten?

Alla tankar och reflektioner mottages hjärtligt!

Helvete vad dåligt luddigt och dåligt skrivet allt blev nu. Jag bjuder på den.
Warwick hade varit vart om du vill jobba i England. Ska du tillbaka till Sverige ar det bara onodigt. Ska du ha en master ando kommer warwick inte ge dig nagon storre edge framfor UU. Som 219 sager ar det lika bra att plugga hemma och sedan ta mastern har. Att dock ga QMUL->LSE master istallet for UU->var du vill ar absurbt.
Citera
2010-10-30, 17:34
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Jag reagerade inte pa att du tackade nej bara lite pa hur du la fram anledningen

Det ar absolut inte nagonting for alla att vara har. Jag har sjalv vatt pa LTH ett halvar dar jag markte de extrema skillnaderna. Dock fann jag mig sakna Imperial mycket mer an jag trodde jag skulle gora.

Har du nagra som helst doubts om att du kanske inte kommer kanna dig hemma pa Imperial ar det sjalvklart att du inte ska komma. Jag tror de flesta som tanker som du inser att de har fel nar de varit har ett tag. Det ar dock verkligen inte vart risken att vara en av de som hade ratt

Hur var LTH olik Imperial då, några exempel?
Citera
2010-10-30, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadickenE
Hur var LTH olik Imperial då, några exempel?
Inte 80% foreigners.

Mina mattekurser hade 30% kvinnor.

Folk umgicks inte precis i grupper utan halva kurser gick ibland pa lunch tillsammans. (Sma kurser).

Nationer kontra union...

Kontakt med lecturers pa helt annan niva.

Campus sa helt annan kansla an att va i mitten av london.

Massa andra grejer
Citera
2010-10-30, 20:49
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Inte 80% foreigners.

Mina mattekurser hade 30% kvinnor.

Folk umgicks inte precis i grupper utan halva kurser gick ibland pa lunch tillsammans. (Sma kurser).

Nationer kontra union...

Kontakt med lecturers pa helt annan niva.

Campus sa helt annan kansla an att va i mitten av london.

Massa andra grejer

Haha men ponja då, du får Imperial framstå som en sämre skola
Citera
2010-11-03, 14:00
Medlem
lysdexis avatar
Ok, ännu ett steg på vägen till England är avklarad. Oxfords PAT är nu skrivet och skickat. Nu är det bara en låååååång väntan tills möjlig intervju i december och sedan brevet i början av Januari.

Testet gick ganska dåligt. Jag landar nog på 50-60 poäng. Vilket räcker för intervju men de tar bara in ca 50% av de med poäng runt mitt. Det är riktigt surt att man nu efteråt sitter och tänker tillbaka på provet och de uppgifter jag hoppade över. Då verkade de svåra men när jag funderat lite på dem så inser jag att jag förlorat kanske 10 poäng på extremt simpla uppgifter. Men, som sagt. Intervju blir det skulle jag tro.

Fick precis acknowledgement från Imperial, så nu är det bara att vänta som sagt.

Jag undrar dock om det är värt att bege sig till Storbritannien med de tider som väntar där. Då terminsavgifterna ökar med det dubbla så är det nästan bara tanken på Oxford som får mig att vilja åka dit. Imperial hade varit grymt men studielån på 800 000 kr känns lite oattraktivt. Fem år i Sverige ger ju skulder på 1/3 och om det är som 219 säger så spelar det inte så stor roll vart man kör U-grad då man ska söka vidare till doktorandtjänster. Men om man mitt i utbildningen inser att man vill slänga om så rycker de väldigt mycket i en om man gått på Imperial eller?

Sedan undrar jag hur stor skillnad det är mellan 4 års brittisk fysik och fem år i Europa. Universiteten själva säger ju självklart att utbildningarna är likvärdiga men i verkligheten måste man ju hinna med mer på 5 års teknisk fysik/kandidat+master fysik än fyra år fysik på Imperial.
Meningarna på TSR är ganska splittrade i detta ämne. Vissa säger att britterna förlorar grymt mycket på sitt system. Det var en person som tydligen arbetade på Cavendish i Cambridge och där var det nästan bara forskare från kontinenten sa han. Medans andra säger att det inte spelar så stor roll.

Hur är möjligheterna att söka Master/doktortjänst från t.ex. Imperial respektive KTH? Jag har länge haft ögonen öppna för UCLA eller USA i allmänhet. Går de bara på betyg när doktorandplatser ges ut?

MvH Lysdexi
Citera
2010-11-03, 23:33
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lysdexi
...i
Har en kompis som går 3:e året på imperial physics. Han bytte av egen vilja från en MSci (4år) till en trrårig BSc för att sedan söka till en separat MSc på ett år. Han sa att det skulle ge bättre möjligheter att söka till phd program på kontinenten/USA, men att det inte spelade mycket roll om man ville stanna i UK.
Citera
2010-11-04, 17:31
Medlem
lysdexis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadickenE
Har en kompis som går 3:e året på imperial physics. Han bytte av egen vilja från en MSci (4år) till en trrårig BSc för att sedan söka till en separat MSc på ett år. Han sa att det skulle ge bättre möjligheter att söka till phd program på kontinenten/USA, men att det inte spelade mycket roll om man ville stanna i UK.

Vad sökte han för MSci? Hur är egentligen valfriheten mellan olika MSci när man läst BSc? MSci bygger ju på det man läst på kandidatnivå eller? Vad är möjligheterna att hoppa på ekonomi/matte MSci om man läst tre år fysik?

//lysdexi
Citera
2010-11-05, 07:09
Medlem
djgoebbelss avatar
Har nagra fragor, ratt personliga fragor, som jag inte tror har kommit upp:
  • Ni som studerar i London, hur bor ni? (Delat kok&badrum med andra? Delat sovrum, kok&badrum med andra? Egen lagenhet? osv. Ni forstar vad jag menar)
  • Hur mycket betalar ni i veckan for ert boende.
  • Fixade ni boende pa egen hand eller tog ert universitet hand om det?

Dessutom har jag haft siktet installt pa UK ett tag nu men borjar bli orolig over det prat om att tuition fees skulle hojas, kanske t.om. dubblas. Hade tank lasa 3 ar undergrad. Men som jag samtidigt forstatt det sa ar ingenting klart an, det ar mer rykten eller spekulationer. Har det blivit nagon mer klarhet i detta?

Tack pa forhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in