Citat:
Ursprungligen postat av Macciato
Vänder mig därmed till de i tråden med någon form av erfarenhet av dessa institutionerna för att höra lite vem "den typiske studenten" är på de diverse universiteten. Kanske inte framkallar några skrällar, men kan vara kul att höra ändå. (Tänkte först och främst på de skolor jag själv är intresserad av
: LSE, UCL, Warwick, Durham, Edinburgh och St Andrews)
I Sverige finns det en ganska traditionell stil och attityd (nyborgerlig?) bland ekonomer etc, oftast med foraldrar i medel/ovre medelklassen. I UK har dessa studenter last pa privat internatskola eller statliga motsvarighet och dar burit daglig skoluniform etc. Sa pa universitetet blir de tvart om, de gar i sandaler och collegetrojor och ar helt opolitiska.
Det fatal som ar intresserade av nagot samhalleligt ar oftast mot de brittiska krigen, grona fragor etc, men inte partipolitiskt. Ingen av grupperna ar speciellt preppy eller konservativ (varken politiskt/attityd/stil).
Viktigast ar att tillhora nagon relevant forening for CV poang. I ovrigt ar det mycket sportande och drickande.
Nar jag borjade pa Cambs gick jag omkring i kavaj, men trottnade snabbt pa alla fragor om jag skulle pa foretagsintervju. Skjorta och khaki racker for att man ska vara overkladd da tshirt med tryck ar standard. Sa jag bytte till shorts, loafers och roddjacka istallet, mer eller mindre oavsett vader.
Fast alla verkade ha en smoking for festerna (sant).
Skolorna du tar upp ar lika da tar in studenter fran samma upphamtningsomraden, Warwick undantaget.