2010-10-11, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Jag kan iofs instämma med att universitetet inte är det som gör allt. Jag har bara läst 2 år på universitetet, och då inget fancy universitet, men blev headhuntad för detta jobb ändå, på grund av min personlighet och på grund av att jag syns och hörs. Genom att vara aktiv i föreningar har jag skaffat många värdefulla kontakter.

Skulle rekommendera alla att lasa inlagget manga ganger!
Citera
2010-10-11, 10:47
Medlem
djgoebbelss avatar
Håller på och skriver för fullt på mitt PS och börjar närma mig slutfasen. Jag har dock ett problem.
Jag hade tänkt söka Politics (vid bl.a. Hull, Nottingham, York, Edinburgh, Durham) men jag fastnar på ett ställe hela tiden; jag har aldrig varit aktiv rent politiskt i Sverige. Hur mycket sänker det mina chanser utan den EC'n son känns livsviktig när man söker Politics? Jag har verkligen inget som faktiskt visar att jag brinner för politik.

Är jag kanske t.om. bättre av att försöka söka någon annan kurs? Eller har ni något bra tips eller exempel på vad jag kan få med som visar att jag brinner för politik. Rent av ljuga? Eller är det dött lopp (i princip) och jag gör bäst i att byta kurs?
Kanske jag som är väldigt cynisk och pessimistisk men jag känner mig nästintill chanslös bara för att jag inte har gjort något på fritiden som kan styrka att jag brinner för politik.

Förstår att det är en väldigt svår fråga att svara på men jag uppskattar alla svar jag kan få.
Tack på förhand.
Senast redigerad av djgoebbels 2010-10-11 kl. 10:56.
Citera
2010-10-11, 11:13
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djgoebbels
Håller på och skriver för fullt på mitt PS och börjar närma mig slutfasen. Jag har dock ett problem.
Jag hade tänkt söka Politics (vid bl.a. Hull, Nottingham, York, Edinburgh, Durham) men jag fastnar på ett ställe hela tiden; jag har aldrig varit aktiv rent politiskt i Sverige. Hur mycket sänker det mina chanser utan den EC'n son känns livsviktig när man söker Politics? Jag har verkligen inget som faktiskt visar att jag brinner för politik.

Är jag kanske t.om. bättre av att försöka söka någon annan kurs? Eller har ni något bra tips eller exempel på vad jag kan få med som visar att jag brinner för politik. Rent av ljuga? Eller är det dött lopp (i princip) och jag gör bäst i att byta kurs?
Kanske jag som är väldigt cynisk och pessimistisk men jag känner mig nästintill chanslös bara för att jag inte har gjort något på fritiden som kan styrka att jag brinner för politik.

Förstår att det är en väldigt svår fråga att svara på men jag uppskattar alla svar jag kan få.
Tack på förhand.

Berätta för mig, här, informellt, varför du vill bli statsvetare, så kan jag hjälpa dig därifrån sen.
Citera
2010-10-11, 11:31
Medlem
djgoebbelss avatar
Citat:
Berätta för mig, här, informellt, varför du vill bli statsvetare, så kan jag hjälpa dig därifrån sen.

Framförallt är det för att jag alltid haft ett brinnande intresse för hur olika människor och kulturer är världen över, och vilka problem och konflikter det kan skapa. Hur historien påverkat, hur olika kulturers syn på den världen vi lever i påverkar hur dessa konflikter utvecklats och även psykologin och sociologin bakom.
Jag har ett djupt intresse för olika kulturer och olika synsätt och hur det sedan format hur de lever sitt liv (styrsätt, lagar, tabun osv). Även hur konflikter framkommit och utvecklats, och hur man skulle kunna komma till en möjlig lösning.
Dessutom är jag intresserad av hur styrsätten är uppbyggda och hur "spelreglerna" inom de olika styrsätten ser ut.

Jag är även intresserad av hur politiken ser ut på hemmaplan, men mitt stora intresse ligger framförallt internationellt. Jag är speciellt intresserad av den urgamla konflikten mellan västvärlden och den muslimska världen och jag har läst flera böcker inom ämnet (både dokumentära som Albert Fisks skildringar av mellanöstern, såsom skönlitterära som Khaled Hosseinis Flyga Drake och Tusen Strålande Solar.)

Kanske internationella relationer skulle passa allra bäst för mig, men det faller oftast in under politik så det är det jag har tänkt söka (dessutom ger Politics, som jag förstått det bättre, förutsättningar för framtida praktik och jobb än IR då Politics är bredare). Men som sagt jag är även intresserad av detta på ett rent psykologiskt och sociologiskt plan också.

Blev lite flummigt nu kanske men jag skyller på att jag inte fått någon sömn inatt. Är det något mer du undrar så fråga på så försöker jag svara så gott jag kan.
Senast redigerad av djgoebbels 2010-10-11 kl. 11:35.
Citera
2010-10-12, 00:56
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Framförallt är det för att jag alltid haft ett brinnande intresse för hur olika människor och kulturer är världen över, och vilka problem och konflikter det kan skapa. Hur historien påverkat, hur olika kulturers syn på den världen vi lever i påverkar hur dessa konflikter utvecklats och även psykologin och sociologin bakom.
Jag har ett djupt intresse för olika kulturer och olika synsätt och hur det sedan format hur de lever sitt liv (styrsätt, lagar, tabun osv). Även hur konflikter framkommit och utvecklats, och hur man skulle kunna komma till en möjlig lösning.
Dessutom är jag intresserad av hur styrsätten är uppbyggda och hur "spelreglerna" inom de olika styrsätten ser ut.

Jag är även intresserad av hur politiken ser ut på hemmaplan, men mitt stora intresse ligger framförallt internationellt. Jag är speciellt intresserad av den urgamla konflikten mellan västvärlden och den muslimska världen och jag har läst flera böcker inom ämnet (både dokumentära som Albert Fisks skildringar av mellanöstern, såsom skönlitterära som Khaled Hosseinis Flyga Drake och Tusen Strålande Solar.)

Kanske internationella relationer skulle passa allra bäst för mig, men det faller oftast in under politik så det är det jag har tänkt söka (dessutom ger Politics, som jag förstått det bättre, förutsättningar för framtida praktik och jobb än IR då Politics är bredare). Men som sagt jag är även intresserad av detta på ett rent psykologiskt och sociologiskt plan också.

Blev lite flummigt nu kanske men jag skyller på att jag inte fått någon sömn inatt. Är det något mer du undrar så fråga på så försöker jag svara så gott jag kan.

Har samma problem, brinner för politik men är inte partipolitisk aktiv. Din lösning är föreningslivet. Föreningslivet är en plattform för politisk aktivitet. Politiska ungdomsförbund är konstruerade på samma vis som en förening och regelverken och praxis är väldigt lika för båda.
Sedan det viktigaste, föreningslivet innebär en inblick i samhället man lever i vilket är väldigt viktigt för politik.

Sedan finns det alltid utöver föreningslivet och de ickepolitiska organisationerna partipolitiskt bundna organisationer.
Citera
2010-10-12, 01:04
Medlem
Ferres avatar
Nu blir det dags för mig att söka. Det jag ska söka är Politics och förhoppningsvis Poltics & Development studies.

Det jag har är:

- 18 i snitt (dock inte MVG i alla relevanta ämnen)
- Statsvetenskap från Stockholms universitet
- Väldigt väldigt aktiv inom föreningsliv (ordförandeposter osv)
- EDIT: Har även CAE och funderar på att även fixa IELTS.

Sen så måste jag ha ett bra ps osv och även om det var länge sen jag läste kraven för ansökning så har jag för mig att det var detta som krävdes.

- Personal statement
- 2-3 referenser
- EC (eller var det ET eller något, glömt)

Är det något som fattas kravmässigt och meritmässigt? Finns det något man kan lägga till?

Sedan till den viktigaste frågan. Jag har svårt att hitta rätt utbildning. Vill plugga i London och endast London.

Tänkte mig UCL, SOAS, LSE (har för mig att de har politics)

Vet att SOAS har "BA Politics and Development studies" Hur ser andra utbildningar ut och vad rekommenderar ni?
Senast redigerad av Ferre 2010-10-12 kl. 01:07.
Citera
2010-10-12, 07:59
Medlem
djgoebbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
Nu blir det dags för mig att söka. Det jag ska söka är Politics och förhoppningsvis Poltics & Development studies.

Det jag har är:

- 18 i snitt (dock inte MVG i alla relevanta ämnen)
- Statsvetenskap från Stockholms universitet
- Väldigt väldigt aktiv inom föreningsliv (ordförandeposter osv)
- EDIT: Har även CAE och funderar på att även fixa IELTS.

Sen så måste jag ha ett bra ps osv och även om det var länge sen jag läste kraven för ansökning så har jag för mig att det var detta som krävdes.

- Personal statement
- 2-3 referenser
- EC (eller var det ET eller något, glömt)

Är det något som fattas kravmässigt och meritmässigt? Finns det något man kan lägga till?

Sedan till den viktigaste frågan. Jag har svårt att hitta rätt utbildning. Vill plugga i London och endast London.

Tänkte mig UCL, SOAS, LSE (har för mig att de har politics)

Vet att SOAS har "BA Politics and Development studies" Hur ser andra utbildningar ut och vad rekommenderar ni?

Eftersom jag inte bara vill fråga utan även hjälpa till i tråden så försöker jag svara på det lilla jag vet.

UCL erbjuder Politics and East European Studies samt Politics and East European Studies with a year abroad. för 2011 medan LSE erbjuder International Relations. Det är de kurser de båda skolorna erbjuder som ligger närmast Politics. Sedan har du även International Studies på King's College, som är en bra skola.

Har själv tänkt söka International Relations på LSE.

Hur ser det förresten ut lite mer exakt med dina MVG'n? Sitter du exempelvis med G i Samhällskunskap så kanske du borde skippa dina planer med LSE på en gång och byta alternativ till något mer troligt. LSE är en oerhört tuff skola att ta sig in på.
Jag fick ett väldigt bra råd tidigare i tråden att man skulle söka En skola där man har liten chans att komma in på, Två skolor där man har medelvärdiga chanser att komma in på och Två skolor man antagligen borde komma in på. Så tänker jag när jag sedan ska söka. Alltså en högoddsare, två medeloddsare och två medel/lågoddsare. Ha det i åtanke när du sedan ska söka tycker jag, så du inte bara söker högoddsare. UCL ligger femma, LSE ligger åtta och SOAS ligger elva på The Guardians UK universitetsranking.
Senast redigerad av djgoebbels 2010-10-12 kl. 08:08.
Citera
2010-10-12, 15:09
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Eftersom jag inte bara vill fråga utan även hjälpa till i tråden så försöker jag svara på det lilla jag vet.

UCL erbjuder Politics and East European Studies samt Politics and East European Studies with a year abroad. för 2011 medan LSE erbjuder International Relations. Det är de kurser de båda skolorna erbjuder som ligger närmast Politics. Sedan har du även International Studies på King's College, som är en bra skola.

Har själv tänkt söka International Relations på LSE.

Hur ser det förresten ut lite mer exakt med dina MVG'n? Sitter du exempelvis med G i Samhällskunskap så kanske du borde skippa dina planer med LSE på en gång och byta alternativ till något mer troligt. LSE är en oerhört tuff skola att ta sig in på.
Jag fick ett väldigt bra råd tidigare i tråden att man skulle söka En skola där man har liten chans att komma in på, Två skolor där man har medelvärdiga chanser att komma in på och Två skolor man antagligen borde komma in på. Så tänker jag när jag sedan ska söka. Alltså en högoddsare, två medeloddsare och två medel/lågoddsare. Ha det i åtanke när du sedan ska söka tycker jag, så du inte bara söker högoddsare. UCL ligger femma, LSE ligger åtta och SOAS ligger elva på The Guardians UK universitetsranking.

Problemet är att jag inte bara vill läsa kurser utan ett program.

UCL borde alltså vara svårare att komma in på än LSE? Eftersom den ligger högre upp i ranking. Tänkte mig följande:

1. UCL (svår)

2. LSE (medel, svår? )

3. SOAS (medel, kan komma in)

4. Kings College (kommer nog in)

Finns det flera skolor?

Tack för hjälpen förresten.
Citera
2010-10-12, 15:47
Medlem
karamellas avatar
Citat:

UCL borde alltså vara svårare att komma in på än LSE? Eftersom den ligger högre upp i ranking. Tänkte mig följande:

1. UCL (svår)

2. LSE (medel, svår? )

Finns det flera skolor?

Haha, LSE är ju rankad etta i världen enligt många rankinglistor. De har ofta 1:15 eller 1:10 sökande mot Cambridge 1:4 så det är nog den mest konkurrensutsatta utbildningen som du kan söka. En av professorerna vann ju Nobelpriset i Ekonomi bara för några dagar sen.

Mer specifikt, de fick 433 sökanden på 16 platser till den statsvetenskapliga utbildningen 2009.

Iaf, bra universitet:
QMUL, KCL, UCL, Warwick, Nottingham, Hull, Edinburgh, St Andrew's, Exeter, York, Glasgow, Durham.
Senast redigerad av karamella 2010-10-12 kl. 15:58.
Citera
2010-10-12, 15:49
Medlem
karamellas avatar
Citat:

När han säger "kurs" menar han 3-årig kurs dvs ett kandidatprogram. I Storbrittanien går det inte att läsa "kurser" på det sätt vi gör, dvs 30 hp kurser etc.
Citera
2010-10-12, 17:03
Medlem
MadickenEs avatar
intressant att Browne review som kom ut idag rekommenderar att släppa tuition fee cap, och att Russel group troligen kmr höja terminsavgiften till 6-10k per år

Kommer vi få se ökade antal britter som drar till nederländerna och skandinavien för att plugga pga detta i framtiden?
Citera
2010-10-12, 17:25
Medlem
djgoebbelss avatar
Citat:

1. UCL (svår)

2. LSE (medel, svår? )

Finns det flera skolor?

Kanske värt att nämna att Guardian rankar skolorna efter hur bra de anser att själva utlärningen är. Den säger ingenting om hur många sökande som kommer in eller hur bra skolas olika programmen står sig mot de övriga i UK. Exempelvis så har Hull University inte en skola som ligger särskilt högt upp i skolrankingen, men dess Politics-utbildning är en av UK's bästa.

Kollar man specifikt på The Guardians lista över de bästa Politics-programmen i UK så finner man 5 London-skolor inom top 15; King's College (3), Queen Mary (5), SOAS (6), LSE (10), UCL (13). Då har man bl.a. mätt på hur nöjda studenterna är med kursen och utlärningen, hur lärar/elev-ration ser ut, hur mycket pengar skolan spenderar på eleven och hur många procent som får jobb inom 6 månader av avslutad kurs.

Citat:
När han säger "kurs" menar han 3-årig kurs dvs ett kandidatprogram. I Storbrittanien går det inte att läsa "kurser" på det sätt vi gör, dvs 30 hp kurser etc.

Precis.
Senast redigerad av djgoebbels 2010-10-12 kl. 17:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in