Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Berätta för mig, här, informellt, varför du vill bli statsvetare, så kan jag hjälpa dig därifrån sen.
Framförallt är det för att jag alltid haft ett brinnande intresse för hur olika människor och kulturer är världen över, och vilka problem och konflikter det kan skapa. Hur historien påverkat, hur olika kulturers syn på den världen vi lever i påverkar hur dessa konflikter utvecklats och även psykologin och sociologin bakom.
Jag har ett djupt intresse för olika kulturer och olika synsätt och hur det sedan format hur de lever sitt liv (styrsätt, lagar, tabun osv). Även hur konflikter framkommit och utvecklats, och hur man skulle kunna komma till en möjlig lösning.
Dessutom är jag intresserad av hur styrsätten är uppbyggda och hur "spelreglerna" inom de olika styrsätten ser ut.
Jag är även intresserad av hur politiken ser ut på hemmaplan, men mitt stora intresse ligger framförallt internationellt. Jag är speciellt intresserad av den urgamla konflikten mellan västvärlden och den muslimska världen och jag har läst flera böcker inom ämnet (både dokumentära som Albert Fisks skildringar av mellanöstern, såsom skönlitterära som Khaled Hosseinis Flyga Drake och Tusen Strålande Solar.)
Kanske internationella relationer skulle passa allra bäst för mig, men det faller oftast in under politik så det är det jag har tänkt söka (dessutom ger Politics, som jag förstått det bättre, förutsättningar för framtida praktik och jobb än IR då Politics är bredare). Men som sagt jag är även intresserad av detta på ett rent psykologiskt och sociologiskt plan också.
Blev lite flummigt nu kanske men jag skyller på att jag inte fått någon sömn inatt. Är det något mer du undrar så fråga på så försöker jag svara så gott jag kan.