2009-08-25, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
okej, tack för svaren. Jävligt sugen på UCL, men har läst lite i tråden och ser att det finns mycket att fixa.

Jag har nyss börjat mitt sista år i gymnasiet. Är det något jag bör tänka på? förutom att spika MVG på allt.
Men jag menar, några datum, extra-curricular. Eller liknande, tar emot alla tips.

MVH
som karamella sager. extra-curricular kan du rent ut sagt skita i om det inte ar nanting du verkligen gillar som ar relevant. Da kommer du skriva om det i ditt personal statement endo.
Citera
2009-08-25, 16:24
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
som karamella sager. extra-curricular kan du rent ut sagt skita i om det inte ar nanting du verkligen gillar som ar relevant. Da kommer du skriva om det i ditt personal statement endo.

Så instrument och parti kan man skita i? Läste i de första sidorna här i tråden att det är viktigt med sådant.
Om jag skiter i dessa, vad ska jag skriva i mitt personal statement?

Några meriter måste jag ha.
Vad annars måste jag hålla koll på? Jag har väldigt slappt schema just nu, så jag har tid till mkt läsning av böcker och sådant. Jag vill bli klar med allt i tid.
Citera
2009-08-25, 17:01
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Så instrument och parti kan man skita i? Läste i de första sidorna här i tråden att det är viktigt med sådant.
Om jag skiter i dessa, vad ska jag skriva i mitt personal statement?

Några meriter måste jag ha.
Vad annars måste jag hålla koll på? Jag har väldigt slappt schema just nu, så jag har tid till mkt läsning av böcker och sådant. Jag vill bli klar med allt i tid.

Här är exempel på hur man INTE ska göra i ett PS:
http://www.lse.ac.uk/collections/und...l_statemen.htm

Här är ett exempel på hur man ska göra i ett PS:
http://www.lse.ac.uk/collections/und...onal_state.htm

Och av erfarenhet vet jag att i princip alla framgångsrika ansökningar nämner böcker. "Say exactly what literature you have read, why it was useful, what you have learnt and if you agree or disagree with the author in question." Du kanske skriver "jag är intresserad av partikelfysik, och boken "xx" fick mig att inse att partiklar inte har någon färg, men jag är kritisk till synen på att partiklar skapar yy." (ursäkta mitt dåliga exempel, jag vet inte vad fysiker lär sig :P)

Det är viktigt att du visar att du har intresse för ditt ämne även utanför skolan. Så nämn läsning etc. För finare skolor rekommenderas dock att man inte skriver mer än 10% på EC. Och ska man nämna det, skriv varför det är relevant och vad du har fått ut av det.

Personligen har jag en hel del ECs - hållt på med dans i många år och jag är även konstnär som ställer ut konst, och även om man skulle kunna koppla det till politiskt intresse (jag har gjort bland annat jesus som kvinna och ett stort porträtt av hitler av plastpärlor) så valde jag att inte nämna ett ord av det för att jag har andra, mer viktiga saker att skriva om. Även aktiv i politiska föreningar och har träffat flera ministrar, men inte det heller tyckte jag var direkt relevant. Man ska inte bara namedroppa saker för att man kan.
Citera
2009-08-25, 17:06
Medlem
karamellas avatar
Jag vet också att en väldigt vanlig fråga på intervjuer (om du blir kallad till en sån) är "What have you been reading lately?"
Citera
2009-08-25, 17:11
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Jag vet också att en väldigt vanlig fråga på intervjuer (om du blir kallad till en sån) är "What have you been reading lately?"

Har du själv varit på intervjuer? Vad sa de? Vad gjorde du bra/dåligt?
Citera
2009-08-25, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Med fa undantag sa har de flesta magisterkurser for fa sokande, alltsa tomma platser da institutionerna inte vill ta in folk med "lagre" betyg.
Fast inte allvetare - man hor ju hur det gar till via fikarummet...

TheSimons: valj ratt college, annars bra mindre sannolikhet

Okej rätt college. det är nog det jag är mest osäker på hur jag väljer rätt. Hur vet man det? Funderar åp att ändra om och välja Law istället . Har MVG i alla samhällsämnen och nästan alla humaniora ämnen som finns att välja på.
Så är möjligt att jag väljer det istället.
Men college. Kollade på Oxfords hemsida igår och där stod det att skillnaderna var små och för den osäkre skulle man välja open application.?
Citera
2009-08-25, 17:51
Medlem
Ferres avatar
Juste språk kan nog vara bra att ta upp vid Intervju eller som EC.

Som tur är jag nästan femspråkig. Blir väl bara att spika franskan så
Citera
2009-08-25, 17:53
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSimons
Okej rätt college. det är nog det jag är mest osäker på hur jag väljer rätt. Hur vet man det? Funderar åp att ändra om och välja Law istället . Har MVG i alla samhällsämnen och nästan alla humaniora ämnen som finns att välja på.
Så är möjligt att jag väljer det istället.
Men college. Kollade på Oxfords hemsida igår och där stod det att skillnaderna var små och för den osäkre skulle man välja open application.?

Det stämmer inte att du ökar dina chanser att komma in beroende på vilket college du väljer, då de fördelar sökanden mellan collegen genom pool-systemet. Söker du en open application blir du relokerad till något av de collegen som har minst antal sökanden, och de får väl minst antal sökanden av en anledning.

Saker att ta hänsyn till när du väljer college:
- Stor eller liten
- Centralt eller inte
- Antagningsmetod (TSA, school essay eller att man skriver essay on topic of their choice)

Välj utifrån det och välj hellre på slump själv än att låta dem välja åt dig! Du måste bestämma dig om du ska göra TSA eller inte och det är väl dumt att skicka in school essays då de måste ha "original marks" och det blir klurigt då jag antar att du inte skrivit de flesta av dina uppsatser på engelska. Utifrån det kan du välja college bland de college som har den antagningsmetod du vill ha.

Sen kan det vara värt att kika på om det finns professorer inom ditt ämne på det colleget. Jag har läst på TSR att studiebördan (antal uppsatser per vecka etc) är MINDRE om du väljer ett college som har mer erfarenhet och anställda inom din kurs
Citera
2009-08-25, 17:55
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Juste språk kan nog vara bra att ta upp vid Intervju eller som EC.

Som tur är jag nästan femspråkig. Blir väl bara att spika franskan så

Yep, jag har slängt in orden "fyra språk" i mitt PS
Citera
2009-08-25, 18:00
Medlem
Xtfrs avatar
219, ponjavic och karamella: Vilken skola läser ni på (Cambridge/Oxord?), samt vad läser ni?

Jag är även nyfiken på vilka jobb ni siktar på att landa efter er examen.
Citera
2009-08-25, 18:08
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtfr
219, ponjavic och karamella: Vilken skola läser ni på (Cambridge/Oxord?), samt vad läser ni?

Jag är även nyfiken på vilka jobb ni siktar på att landa efter er examen.

Ponjavic blev poolad efter intervju på Cambridge (ungefär som reservlistad) och sedan nekad. Han började sen studier vid Imperial College i London (som är ett väldigt fint tekniskt universitet) så jag kan bara anta att han läser något tekniskt. Det är möjligt att han läst klart också, vet inte riktigt. Resten får han svara själv. :-)

Jag påbörjar på måndag studier vid ett fint universitet i östeuropa (statsvetenskap, europeisk intregration, östeuropeisk ekonomisk utveckling m.m), och ska vid sidan om mina studier försöka lära mig detta östeuropeiska språk med hopp om att så småningom kunna tala det väldigt bra. Jag söker in till Cambridge, LSE och Durham nu i höst, med hopp om att påbörja studier i Storbrittanien först i höst.

Jag hoppas på diplomatprogrammet om några år, men blir inte det av är jag öppen för ganska mycket. Skulle kunna tänka mig att jobba i EU eller hos en NGO i Bryssel. Vill bli högavlönad tjänsteman helt enkelt. Än så länge går det framåt, gjort sommarutbyte på ett fint universitet i Kina och åker ju som sagt utomlands igen i helgen.
Citera
2009-08-25, 18:10
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Sen racker det dock inte att de ger en rekommendation, det ar ocksa viktigt vad som star i deras brev. Har ska det sta att du ar en av arets basta studenter och att du har en ljus framtid inom forskning (om det galler MSc) bl. a.

Kan de inte skriva det ar det battre att hitta nagon som inte ar hogt uppsatt men kan skriva det. De som tar emot ansokningarna brukar respektera vem som helst med en PhD som rekommenderar nagon. Vad galler hogt uppsatta professorer ar det mer viktigt for masters i USA.

OK! Ja att hitta tre stycken som skulle kunna tänka sig att skriva ett sådant för att vara schysst på min institution är nog inte jättesvårt. Skulle tippa på att det också speglar dem rätt bra om någon av deras studenter gått vidare till Oxford. Alltid bra att slänga in på föreläsningar och liknande.

Gud vad jag älskar samhällsvetenskapliga utbildningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in