2009-02-17, 21:55
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Mjo, jag vet en del om hur det går till på Komvux men jag menade om man gör prövningar (som man får betala för) i olika kurser. Är det samma sak där eller? Då gäller det att verkligen ge sitt allt på gymnasiet för den aspirerande utlandsstudenten.

Jag tentade upp MaC, och fick ett separat betygsdokument på det. När jag ansökte fyllde jag i både mitt gamla och nya betyg, det senare under "other qualifications" eller något liknande. När jag kom hit bads jag visa upp mina betyg och ge dem en översatt kopia. Efter mycket om och men lyckades jag få mig en översättning av mina slutbetyg skickad till mig från Sverige, dock inget på det separata betyget. Hittills har ingen klagat. Jag antar att de kan lägga ihop 2+2 här också.
Citera
2009-02-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Grattis till dina framgångar hittills! Jag antar att det var ditt personal statement som avgjorde så att du fick sitta en entrance examination på LSE samt gav dig plats på de andra. Får man fråga om du anser att du hade några speciellt gynnsamma extracurriculars?

Har en mängd olika utmärkande meriter (däribland självstudium av universitetskurser i matematik och språk) samt ett par extracurriculars. ECs i sig är meningslösa - det enda ett PS ska göra är att sälja ditt intresse för ekonomi och ECs kan till viss mån tjäna detta syfte. Att skriva sitt projektarbete i ekonomi, läsa universitetsböcker etc. är egentligen bättre material för ett PS. Vanligt är att skriva om ett begrepp inom ekonomi och linka det till något aktuellt politiskt åtagande, uppföljt av en personlig reaktion. Detta förstås bara för 1/4 av brevet. Egentligen är det inte helt viktigt vilka extracurriculars du har. Det som avgör är hur du beskriver dem i ditt PS och framförallt vad just Du fått ut av det. Det enda konkreta rådet jag kan ge ang. Personal Statement för economics (givet att du tänker söka in 2010) är att få läsa igenom nedan länkade tråd på Thestudentroom.co.uk och att skicka in ditt PS till "PS-helper service" på TSR. Fick tre olika killar på Cambridge, Oxford och Warwick att gå igenom 5 olika utskick av mina PS (deras svar omfattade cirka 2 sidor A4 styck / utskick).

http://www.thestudentroom.co.uk/showthread.php?t=664764
Senast redigerad av Matfascisten 2009-02-28 kl. 22:21.
Citera
2009-03-07, 20:50
Medlem
Har sökt runt på forumet men endast hittat information om det gamla systemet så jag undrar vad Upper Second-Class Honours (2:1) motsvarar i det nya betygsystemet med bolognaprocessen (dvs A-F) ??
Citera
2009-03-07, 21:05
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasooa
Har sökt runt på forumet men endast hittat information om det gamla systemet så jag undrar vad Upper Second-Class Honours (2:1) motsvarar i det nya betygsystemet med bolognaprocessen (dvs A-F) ??

Sannolikt B? Bologna-tjossan är inte i närheten av att implementeras här, för övrigt.
Citera
2009-03-07, 21:36
Medlem
encephalizations avatar
Min erfarenhet av UCAS ar bara positiv. Visserligen tar val universiteten sjalva over det mesta av arbetet sa fort ansokningarna ar inne men i alla led har jag motts med vanlighet. Och val har sa uppvager den goda olen alla eventuella besvikelser.
Citera
2009-03-28, 05:40
Medlem
cttcs avatar
Vore kul att veta vad folk har valt som sina firm/insurance val!

Personligen blev mitt val PPE på Manchester då jag inte längre hade så mycket att välja på Tror tyvärr det var mina betyg ifrån ettan som sabbade för mig. Är dock ganska nöjd med ansöknings processen överlag, då jag bland annat kom till intervju på oxford vilket jag inte riktigt räknat med.
Citera
2009-03-28, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cttc

Personligen blev mitt val PPE på Manchester då jag inte längre hade så mycket att välja på Tror tyvärr det var mina betyg ifrån ettan som sabbade för mig. Är dock ganska nöjd med ansöknings processen överlag, då jag bland annat kom till intervju på oxford vilket jag inte riktigt räknat med.
Vilket college var du på? Jag kommer att ha Oxford som mitt förstaval (surprise, surprise..) och troligen Durham som reserv.
Citera
2009-03-28, 19:13
Medlem
Det pratas nästan bara om Bsc här.
Någon som vet hur skolornas krav på EC, betyg och PS skiljer sig när man söker till en Msc jämfört med en Bsc?
Brukar söktrycket generellt vara lika högt till de båda?
Citera
2009-03-29, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelito
Det pratas nästan bara om Bsc här.
Någon som vet hur skolornas krav på EC, betyg och PS skiljer sig när man söker till en Msc jämfört med en Bsc?
Brukar söktrycket generellt vara lika högt till de båda?
Talar du om Msc på undergraduate-nivå eller på postgraduate-nivå? Jag sökte bara MMath/Msc (undergraduate). Vad de sade till mig var att det inte var någon skillnad alls mellan Bsc och Msc i intagningskrav osv, och att det var mycket enkelt att byta mellan Msc och Bsc när man väl börjat. De uppmuntrade att alla sökte Msc istället, för att det var lättare att byta ner sig än upp sig (vad gäller studielån).

Vad gäller postgraduate-nivå har jag ingen aning.
Citera
2009-03-29, 20:08
Medlem
Post graduate tänkte jag på.
Citera
2009-03-29, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cttc

(Väntar fortf. på besked från LSE). Kommer jag inte in på LSE kommer jag göra såhär:

Firm: University College London (UCL)
Insurance: Warwick

Svajar dock lite mellan UCL och HHS i dagsläget.

Sökt in på "economics" och är fast bestämd att spela en avgörande del i uppkomsten av nästa förödande finanskris.
Citera
2009-03-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matfascisten
(Väntar fortf. på besked från LSE). Kommer jag inte in på LSE kommer jag göra såhär:

Firm: University College London (UCL)
Insurance: Warwick

Svajar dock lite mellan UCL och HHS i dagsläget.

Sökt in på "economics" och är fast bestämd att spela en avgörande del i uppkomsten av nästa förödande finanskris.

Hur gick din entrance exam förresten? Kan du berätta lite om vad den bestod av för uppgifter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in