Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Kikade lite på antagningsstatistik till masters på Oxford. Siffrorna var inte alls så brutala som jag hade förväntat mig, hälften av de som sökt den utbildning jag är intresserad av fick offers. Dock verkar bara hälften av de som fick offers accepterat dem. Beror det på att det var många som fick conditional offers? Är det vanligt med sådana eller om man får ett offer är det garanterad plats? Hur ofta förekommer intervju på masternivå?
Väldigt många som söker till Oxford på mastersnivå hoppas kunna få finansiering i form av stipendier etc på något sätt. Om de sedan misslyckas med det, tackar de nej då de inte kan betala avgifterna. Det finns ingen motsvarighet till CSN-lån för terminsavgifter för brittiska studenter på mastersnivå, ska de låna får de hoppas på privata banklån.
Andra kanske söker Oxford och ... University of York. Får sedan fullt stipendium till York men inte till Oxford, vilket universitet tror du att de väljer?
Sen finns det folk som är som en kompis till mig - han kom in på LSE för två veckor sen, kom in på Oxford igår, tackar nej till Oxford för att han tycker LSE är glassigare / passar honom bättre.
Intervjuer är väldigt ovanliga. Conditional offers förekommer alltid såvida den sökanden inte redan har en examen.
Edit:
Det brukar ju kosta 500 kr att söka till en mastersutbildning också, så man söker inte om man inte tror att man har en realistisk chans. Så det är ju fortfarande viss konkurrens.
Men ja, 50/50 låter ju ganska fint.
Kolla gärna på den här videon:
http://www2.lse.ac.uk/study/graduate...tudyVideo.aspx