2011-02-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Japp, han blev uppfiskad av Churchill College.

Jag vet inte om han ska ta platsen, när han var i poolen var han rätt så bitter och han lät lite mer bitter över att det inte blev hans förstaval av college. Sen är conditions ganska brutala (S,1 på steps)
S 1
Citera
2011-02-02, 21:11
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
S 1

Ja...
En annan kompis till mig hade samma conditions förra året, han fick 2,2...
Citera
2011-02-02, 23:17
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxer
Vänta lite nu, förväntar de sig att man ska arbeta inom industrin under gymnasietiden? Det där med att skugga folk är jag heller inte helt med på.

Att namedroppa Studiebesök på diverse industriföretag funkar också när det gäller civilingenjör. Är gratis att besöka Scania i södertälje, volvo i torslanda och LKAB i kiruna.

Var för övrigt på studiebesök på Rolls Royce i Bristol idag och glodde på hur de tillverkade gasturbiner till Joint Strike Fighter och UAVs. Jag har varit på många besök på företag som Ericsson, Volvo, LKAB etc men dagens var klart det mest inspirerande studiebesöket jag någonsin varit på. Nu fick jag motivationen tillbaks att göra bra ifrån mig i Thermodynamics igen, min f.d mest frunkade ämne Hoppas det håller till maj
Citera
2011-02-02, 23:39
Medlem
Dest88s avatar
Kikade lite på antagningsstatistik till masters på Oxford. Siffrorna var inte alls så brutala som jag hade förväntat mig, hälften av de som sökt den utbildning jag är intresserad av fick offers. Dock verkar bara hälften av de som fick offers accepterat dem. Beror det på att det var många som fick conditional offers? Är det vanligt med sådana eller om man får ett offer är det garanterad plats? Hur ofta förekommer intervju på masternivå?
Citera
2011-02-02, 23:59
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Kikade lite på antagningsstatistik till masters på Oxford. Siffrorna var inte alls så brutala som jag hade förväntat mig, hälften av de som sökt den utbildning jag är intresserad av fick offers. Dock verkar bara hälften av de som fick offers accepterat dem. Beror det på att det var många som fick conditional offers? Är det vanligt med sådana eller om man får ett offer är det garanterad plats? Hur ofta förekommer intervju på masternivå?

Väldigt många som söker till Oxford på mastersnivå hoppas kunna få finansiering i form av stipendier etc på något sätt. Om de sedan misslyckas med det, tackar de nej då de inte kan betala avgifterna. Det finns ingen motsvarighet till CSN-lån för terminsavgifter för brittiska studenter på mastersnivå, ska de låna får de hoppas på privata banklån.

Andra kanske söker Oxford och ... University of York. Får sedan fullt stipendium till York men inte till Oxford, vilket universitet tror du att de väljer?

Sen finns det folk som är som en kompis till mig - han kom in på LSE för två veckor sen, kom in på Oxford igår, tackar nej till Oxford för att han tycker LSE är glassigare / passar honom bättre.

Intervjuer är väldigt ovanliga. Conditional offers förekommer alltid såvida den sökanden inte redan har en examen.

Edit:
Det brukar ju kosta 500 kr att söka till en mastersutbildning också, så man söker inte om man inte tror att man har en realistisk chans. Så det är ju fortfarande viss konkurrens.
Men ja, 50/50 låter ju ganska fint.

Kolla gärna på den här videon:
http://www2.lse.ac.uk/study/graduate...tudyVideo.aspx
Senast redigerad av karamella 2011-02-03 kl. 00:02.
Citera
2011-02-03, 00:21
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Väldigt många som söker till Oxford på mastersnivå hoppas kunna få finansiering i form av stipendier etc på något sätt. Om de sedan misslyckas med det, tackar de nej då de inte kan betala avgifterna. Det finns ingen motsvarighet till CSN-lån för terminsavgifter för brittiska studenter på mastersnivå, ska de låna får de hoppas på privata banklån.

Andra kanske söker Oxford och ... University of York. Får sedan fullt stipendium till York men inte till Oxford, vilket universitet tror du att de väljer?

Jo, det är ju sant, tänkte inte så mycket på den aspekten. Undrar hur antagningsstatistiken påverkas då de ökar terminsavgifterna.
Citera
2011-02-03, 00:53
Medlem
Citat:
Jo, det är ju sant, tänkte inte så mycket på den aspekten. Undrar hur antagningsstatistiken påverkas då de ökar terminsavgifterna.

Det ar fa sokanden till de flesta program, undantaget de ekonomirelaterade. Finns finansiering ar det ganska enkelt att komma in pa historia, statskunskap, antropologi, sprak etc. Egentligen kommer alla normalt funtade som anstrangde sig lite under grundexamen in pa dessa program, aven pa LSE/Cambs etc. Detsamma galler i man de amerikanska skolorna ocksa.

Problemet ar just finansiering. Jobb efterat ar langt ifran garanterat, aven med examen fran valrenomerade skolor. Ofta lyxkonsumption alltsa. Och for stipendier kravs valdigt bra betyg, sa manga sokanden tackar nej till sina offers pga pengabrist.

MEN (spoilervarning!) vissa skolor planerar att chockhoja sina avgifter for populara mastrar, t.ex. i redovisning och finans i hopp om att ansokningarna gar ned och pa sa satt losgor resurser med bibehallna inkomster. Om det gar igenom beslutstrappan aterstar att se, men hall ogonen oppna pa mastersavgifterna till hosten och nasta ar.
Senast redigerad av 219 2011-02-03 kl. 00:56.
Citera
2011-02-03, 01:10
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Det ar fa sokanden till de flesta program, undantaget de ekonomirelaterade. Finns finansiering ar det ganska enkelt att komma in pa historia, statskunskap, antropologi, sprak etc. Egentligen kommer alla normalt funtade som anstrangde sig lite under grundexamen in pa dessa program, aven pa LSE/Cambs etc. Detsamma galler i man de amerikanska skolorna ocksa.

Problemet ar just finansiering. Jobb efterat ar langt ifran garanterat, aven med examen fran valrenomerade skolor. Ofta lyxkonsumption alltsa. Och for stipendier kravs valdigt bra betyg, sa manga sokanden tackar nej till sina offers pga pengabrist.

Tur att jag är intresserad av en master som det bör finnas gott om jobb för.

Citat:
MEN (spoilervarning!) vissa skolor planerar att chockhoja sina avgifter for populara mastrar, t.ex. i redovisning och finans i hopp om att ansokningarna gar ned och pa sa satt losgor resurser med bibehallna inkomster. Om det gar igenom beslutstrappan aterstar att se, men hall ogonen oppna pa mastersavgifterna till hosten och nasta ar.

Är inte avgifterna redan brutala för dessa program
Citera
2011-02-03, 01:12
Medlem
karamellas avatar
Citat:

Vad vill du söka för masters?
Citera
2011-02-03, 01:19
Medlem
Citat:

Alles gut!

Lagg pa ~£10k.
Citera
2011-02-03, 01:20
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Vad vill du söka för masters?

Vill helst inte skriva i tråden, skickar ett PM istället.
Citera
2011-02-03, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadickenE
Att namedroppa Studiebesök på diverse industriföretag funkar också när det gäller civilingenjör. Är gratis att besöka Scania i södertälje, volvo i torslanda och LKAB i kiruna.

Hur är det med studiebesök på forskningsinstutioner och dylikt? Mitt projektarbete kommer antagligen även bedrivas delvis vid ett sådant. Bör jag leta reda på industrier i Göteborgstrakten istället?

Ni som lyckats bli antagna till bra högskolor i Storbritannien, hur gjorde ni? Tänker på framförallt utbildning till civilingenjör men kanske även annat inom matte och fysik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in