Citat:
Ursprungligen postat av psykologjanne
Fan. Fick nyss ett infall att jag ska till england att plugga.
Gick ut med 17-18 i betyg. MVG i allt viktigt. G i resten (bild osv). Kan tillägga att jag inte har mycket annat på mitt CV som är till min fördel.
Är sugen på ekonomi. Vilket universitet bör jag söka?
Egna erfarenheter?
LSE, Warwick, QMUL, Bristol, Nottingham, Manchester, Edinburgh, UCL, Kent, York är allihopa exempel på universitet som har bra rykte i sig och bra rykte inom just ekonomi. Så sök dem! du får såklart bara söka fem av dem, men välj efter preferens. En rekommendation är att ta 1 risk (LSE), 2 svåra/medel och två lätta/medel.
Så jag tycker absolut att du borde söka LSE + fyra andra.
Warwick är riktigt bra på ekonomi, men de är ute i ingenstans. Jag är mer av en stadsmänniska så jag skulle köra på LSE, QMUL, Nottingham, Kent, York typ. Fast allihopa är bra. Dina betyg borde räcka för de flesta.
Tänk dock på att det inte bara är betyg som spelar roll, så även om jag tror att du KAN komma in på alla med dina betyg så finns det inga garantier eftersom de väljer ganska subjektivt. Viktigast av allt är ju att verka intresserad av ämnet, det är mycket viktigare än betygen.
Du måste dock ha väldigt mycket matematik i dina betyg om du ska söka just ekonomi. Har du inte det, sök något snarlikt istället.