2010-10-10, 13:23
Medlem
Oscizs avatar
Väger en ek.kand från ett engelskt universitets mer än en från exempelvis Högskolan Borås i en arbetsgivares ögon?
Citera
2010-10-10, 20:24
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osciz
Väger en ek.kand från ett engelskt universitets mer än en från exempelvis Högskolan Borås i en arbetsgivares ögon?

Klart det gör. Utlandsstudier öht ses som ganska positivt.
Citera
2010-10-10, 20:29
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykologjanne
Fan. Fick nyss ett infall att jag ska till england att plugga.

Gick ut med 17-18 i betyg. MVG i allt viktigt. G i resten (bild osv). Kan tillägga att jag inte har mycket annat på mitt CV som är till min fördel.

Är sugen på ekonomi. Vilket universitet bör jag söka?

Egna erfarenheter?

LSE, Warwick, QMUL, Bristol, Nottingham, Manchester, Edinburgh, UCL, Kent, York är allihopa exempel på universitet som har bra rykte i sig och bra rykte inom just ekonomi. Så sök dem! du får såklart bara söka fem av dem, men välj efter preferens. En rekommendation är att ta 1 risk (LSE), 2 svåra/medel och två lätta/medel.

Så jag tycker absolut att du borde söka LSE + fyra andra.

Warwick är riktigt bra på ekonomi, men de är ute i ingenstans. Jag är mer av en stadsmänniska så jag skulle köra på LSE, QMUL, Nottingham, Kent, York typ. Fast allihopa är bra. Dina betyg borde räcka för de flesta.

Tänk dock på att det inte bara är betyg som spelar roll, så även om jag tror att du KAN komma in på alla med dina betyg så finns det inga garantier eftersom de väljer ganska subjektivt. Viktigast av allt är ju att verka intresserad av ämnet, det är mycket viktigare än betygen.

Du måste dock ha väldigt mycket matematik i dina betyg om du ska söka just ekonomi. Har du inte det, sök något snarlikt istället.
Citera
2010-10-10, 21:01
Medlem
Retroflexs avatar
Nu när vi ändå är inne på ekonomistudier igen. Lönar det sig rent ekonomiskt att studera alla fem åren (Undergrad+master blir väl det?) i England. Jag menar, man ska finansiera både årsavgiften och boendet själv. Räcker studielån från Sverige till det om man studerar så lång tid i London?

Bor själv i Lund redan, så det kanske blir bra ändå om jag tar min ekonomikandidat här (med bra betyg) och sedan ger mig på en master i England?
Citera
2010-10-10, 21:07
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retroflex
Nu när vi ändå är inne på ekonomistudier igen. Lönar det sig rent ekonomiskt att studera alla fem åren (Undergrad+master blir väl det?) i England. Jag menar, man ska finansiera både årsavgiften och boendet själv. Räcker studielån från Sverige till det om man studerar så lång tid i London?

Bor själv i Lund redan, så det kanske blir bra ändå om jag tar min ekonomikandidat här (med bra betyg) och sedan ger mig på en master i England?

CSN inklusive merkostnadslån + lån för terminsavgifter räcker för att betala alla utgifter, så du behöver inte leta andra inkomster utöver det.

Och ptja, det beror på vad du vill göra med din examen. Tänker du bli investment banker finns det bara två universitet i Europa du borde söka - LSE och Handels.

Många svenska nationalekonomin blir ju bara räknenissar på SCB eller konjunkturinstitutiet och då tjänar man ändå helt okej (typ 27k i ingångslön iaf) men det är ingenting man behöver ett toppuniversitet för, inte heller något som man har mycket att tjäna på för att plugga utomlands.
Citera
2010-10-10, 21:35
Medlem
Citat:

Med en helt Lund examen sa ar nasta meriterande steg att du gjort relevant praktik eller liknande. For utlandserfarenhet sa ses MSc eller utbytestermin som lika for de flesta svenska foretag. For UK foretag sa racker MSc om skoan och programmet ar "ratt".

Darfor sakrare och billigare att lasa ek.kand i Lund, soka praktik, och sedan antingen borja jobba eller lasa en MSc.

Notera att med praktik/erfarenhet sa kommer du in pa battre skolor, och okar chanserna att fa intervju och anstallning pa UK foretag efterat oerhort.
Citera
2010-10-10, 21:45
Medlem
Columbias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Med en helt Lund examen sa ar nasta meriterande steg att du gjort relevant praktik eller liknande. For utlandserfarenhet sa ses MSc eller utbytestermin som lika for de flesta svenska foretag. For UK foretag sa racker MSc om skoan och programmet ar "ratt".

Darfor sakrare och billigare att lasa ek.kand i Lund, soka praktik, och sedan antingen borja jobba eller lasa en MSc.

Notera att med praktik/erfarenhet sa kommer du in pa battre skolor, och okar chanserna att fa intervju och anstallning pa UK foretag efterat oerhort.

Hur pass relevant ska praktiken/arbetet vara?

I Sverige är det väl ännu inte det lättaste att få relevant arbetslivserfarenhet med en BSc/BBA i bagaget.
Citera
2010-10-10, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Columbia
Hur pass relevant ska praktiken/arbetet vara?

I Sverige är det väl ännu inte det lättaste att få relevant arbetslivserfarenhet med en BSc/BBA i bagaget.

Maste vara tillrackligt relevant sa att du verkar fokuserad pa jobbintervjun efterat. Arbetsplatsen i sig ar inte sa viktig, men arbetsrollen/uppgiften ar det.

Bara att ringa runt och kolla.
Foretag annonserar ocksa pa institutionen sa borja dar. Samt kolla med foraldrarnas alla kompisar.
Citera
2010-10-10, 22:25
Medlem
Retroflexs avatar
Tack för svaren, båda två!

Betryggande att lånen räcker till, så att jag kan välja mellan de två sätten. Det hade varit väldigt kul att studera på LSE, men Investment Banker vill jag nog inte bli. Fast det finns säkert något som ändå överstiger "räknenisse på SCB" som passar mig! =)

Att ens komma in på den där skolan lär ju dock inte vara helt enkelt.. Satsar på det i alla fall och om det inte går vägen får studierna fortsätta i Lund.
Citera
2010-10-10, 23:17
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Tack för svaren, båda två!

Betryggande att lånen räcker till, så att jag kan välja mellan de två sätten. Det hade varit väldigt kul att studera på LSE, men Investment Banker vill jag nog inte bli. Fast det finns säkert något som ändå överstiger "räknenisse på SCB" som passar mig! =)

Att ens komma in på den där skolan lär ju dock inte vara helt enkelt.. Satsar på det i alla fall och om det inte går vägen får studierna fortsätta i Lund.

Men LSE har nog rätt så mycket högre anställbarhet än Lund och Uppsala. Efter Pol kand på Uppsala får bara 60% ett jobb som motsvarar deras utbildning. En kandidat från LSE är värt mycket mer än en kandidat från Lund eller Uppsala. Så vill du ha ett vettigt jobb direkt efter 3 år så är LSE värt det. Verkligen värt pengarna. Och du får mycket bredare fält att söka jobb inom- hela Europa kommer ju känna till universitetet. Lund är bra i Sverige bara.

Pol Kand i Lund gör ingen anställningsuppföljning, men en rapport från 2010 visar att 84 procent av de som tog magisterexamen 2006 från Lund från ekonomprogrammet har en tills vidare-anställning.

(jag jobbar med utbildningsbevakning)
Citera
2010-10-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Men LSE har nog rätt så mycket högre anställbarhet än Lund och Uppsala. Efter Pol kand på Uppsala får bara 60% ett jobb som motsvarar deras utbildning. En kandidat från LSE är värt mycket mer än en kandidat från Lund eller Uppsala. Så vill du ha ett vettigt jobb direkt efter 3 år så är LSE värt det. Verkligen värt pengarna. Och du får mycket bredare fält att söka jobb inom- hela Europa kommer ju känna till universitetet. Lund är bra i Sverige bara.

Pol Kand i Lund gör ingen anställningsuppföljning, men en rapport från 2010 visar att 84 procent av de som tog magisterexamen 2006 från Lund från ekonomprogrammet har en tills vidare-anställning.
(jag jobbar med utbildningsbevakning)

Causaliteten ar nog lite tveksam. Kan vara bra personer som ar pa bra skolor snarare an skolan som lyfter studenten. For MBA sa finns manga artklar om detta, och man kan ana att det stammer for andra amnen ocksa.

LSE gynnas har av att det engelska systemet ar klassbaserat, sa vad du laser ar inte lika viktigt som vart. Sverige ar mer funktionellt, sa amnensval spelar storre roll. Klart det gor en skillnad om du vill till UK, men tror inte manga svenska foretag premierar en LSE examen over samma student fran Lund som gjort en utbytestermin.

Det finns forstas andra fordelar, nytt tankesett, nya kontakter etc som oppnar upp sinnet. Det premieras av naringslivet, men utbytesterminer ar tillrackligt. Fast kanske inte lika kul da kortare!

Karriarmassigt ar det nog battre att spara pengarna och starta eget foretag. Aven om det kraschar far du garanterat intervju efterat pa storre foretag da visat drivkraft, intresse for affarer etc. Och du kommer ha bra svar pa alla HR fragor under intervjun, vilket att endast studera inte ger.

Du behover personligheten oavsett. Ex: har en kompis som last en BSc pa WBS, sedan jobbat som policy konsult, sedan MSc pa LSE. Just klar for nagon manad sedan. Jobbar nu pa call centre da misslyckats fa nagot annat jobb. Han ar valdigt smart men lite savlig sa ger vekt intryck.
Skolans namn racker inte.

OT: utbildningsbevakning later ganska kul!
Citera
2010-10-11, 00:51
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 219

OT: utbildningsbevakning later ganska kul!

Det är väldigt kul Jag driver även utbildningspolitiska frågor.

Jag kan iofs instämma med att universitetet inte är det som gör allt. Jag har bara läst 2 år på universitetet, och då inget fancy universitet, men blev headhuntad för detta jobb ändå, på grund av min personlighet och på grund av att jag syns och hörs. Genom att vara aktiv i föreningar har jag skaffat många värdefulla kontakter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in