Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Förutsatt att man inte fått hoppa över en eller flera årskurser, eller fått börja i skolan ett år tidigare,
'
Vilket jag skrev.
Citat:
så är man inte alls alltid nitton när höstterminen börjar, och behöver heller inte vara det när den slutar. Däremot är chanserna rätt höga att man är det när vårterminen året efter börjar.
Eh. Jo. Läs mitt inlägg igen, geni.
Om man
redan har fyllt 7 år när man börjar ettan (dvs man har fyllt 7 senast sommaren innan höstterminens start), och inte hoppar över nån årskurs etc, kommer man alltid att ha fyllt nitton när höstterminen på högskolan börjar. (förutsatt att högskoleterminen börjar samtidigt eller senare än grundskoleterminen, vilket brukar vara fallet)
Att det däremot finns folk som
fyller 7 under första terminen/skolåret (dvs folk som börjar på grundskolan året de fyller 7, men inte fyllt 7 ännu när höstterminen börjar), och därav kan vara 18 när högskolan börjat, har jag inte heller förnekat, eller hur? Det tog jag inte heller upp i mitt förra inlägg. Det hela bottnar alltså i att du antingen missförstod mitt inlägg (trots att jag
strök under ordet "när" i originalinlägget), eller misslyckats med simpel aritmetik. Your pick.
Citat:
Hoppas det gick bättre i skolan än på FB

Nice try. Försök rikta gevärspipan åt rätt håll nästa gång, Elmer.