2008-07-30, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Förutsatt att man inte fått hoppa över en eller flera årskurser, eller fått börja i skolan ett år tidigare,
'

Vilket jag skrev.

Citat:
så är man inte alls alltid nitton när höstterminen börjar, och behöver heller inte vara det när den slutar. Däremot är chanserna rätt höga att man är det när vårterminen året efter börjar.

Eh. Jo. Läs mitt inlägg igen, geni.

Om man redan har fyllt 7 år när man börjar ettan (dvs man har fyllt 7 senast sommaren innan höstterminens start), och inte hoppar över nån årskurs etc, kommer man alltid att ha fyllt nitton när höstterminen på högskolan börjar. (förutsatt att högskoleterminen börjar samtidigt eller senare än grundskoleterminen, vilket brukar vara fallet)

Att det däremot finns folk som fyller 7 under första terminen/skolåret (dvs folk som börjar på grundskolan året de fyller 7, men inte fyllt 7 ännu när höstterminen börjar), och därav kan vara 18 när högskolan börjat, har jag inte heller förnekat, eller hur? Det tog jag inte heller upp i mitt förra inlägg. Det hela bottnar alltså i att du antingen missförstod mitt inlägg (trots att jag strök under ordet "när" i originalinlägget), eller misslyckats med simpel aritmetik. Your pick.

Citat:
Hoppas det gick bättre i skolan än på FB

Nice try. Försök rikta gevärspipan åt rätt håll nästa gång, Elmer.
Senast redigerad av Weilöv 2008-07-30 kl. 14:56.
Citera
2008-07-30, 16:54
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
'

Vilket jag skrev.
Vilket jag upprepade så att inga missförstånd skulle uppstå.

Citat:
Eh. Jo. Läs mitt inlägg igen, geni.

Om man redan har fyllt 7 år när man börjar ettan (dvs man har fyllt 7 senast sommaren innan höstterminens start), och inte hoppar över nån årskurs etc, kommer man alltid att ha fyllt nitton när höstterminen på högskolan börjar. (förutsatt att högskoleterminen börjar samtidigt eller senare än grundskoleterminen, vilket brukar vara fallet)

Att det däremot finns folk som fyller 7 under första terminen/skolåret (dvs folk som börjar på grundskolan året de fyller 7, men inte fyllt 7 ännu när höstterminen börjar), och därav kan vara 18 när högskolan börjat, har jag inte heller förnekat, eller hur? Det tog jag inte heller upp i mitt förra inlägg. Det hela bottnar alltså i att du antingen missförstod mitt inlägg (trots att jag strök under ordet "när" i originalinlägget), eller misslyckats med simpel aritmetik. Your pick.

Nice try. Försök rikta gevärspipan åt rätt håll nästa gång, Elmer.
Jag läste det som att du menade att man börjar skolan det året man är sju, eftersom att du annars skulle diskvalificera alla som fyller år i Q4 - någonting jag inte trodde att du skulle göra eftersom att jag antar att även de som går direkt från gymnasiet till HHS får fylla år i Q4. Eller?

Uppenbarligen missförstod jag dig, men jag tycker att det är lite tarvligt att utesluta alla som fyller år sent på året
Citera
2008-07-30, 23:03
Medlem
G3x0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Jernkrok
Grattis, men vart är bilderna för oss andra?
I småttingguiden du borde ha fått hem om du blivit antagen. bl.a. finns en del på det stället där de gör massa konstiga poser. Sedan är damfotbollslaget ett gäng som gärna får leka med mina bollar

Sen finns en del på sidbilderna på www.hhss.se

//G
Citera
2008-07-31, 12:20
Medlem
Citat:
Jag läste det som att du menade att man börjar skolan det året man är sju

Vilket förvisso har blivit vanligare sen flexibel skolstart infördes 1997. Innan dess var det även då möjligt att få börja skolan samma år som man fyller 7 men innan man faktiskt fyllt 7, men inte lika ofta förekommande.

Citat:
, eftersom att du annars skulle diskvalificera alla som fyller år i Q4 - någonting jag inte trodde att du skulle göra eftersom att jag antar att även de som går direkt från gymnasiet till HHS får fylla år i Q4. Eller?

Jag gjorde det eftersom jag sedan tidigare påpekat att väldigt få; under 10%, av alla som börjar på HHS är under 18 år gamla. Detta vet jag av egen erfarenhet. Allt annat jag skrev var bara mina egna försök till att förklara detta fenomen.
Citera
2008-07-31, 12:45
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Vilket förvisso har blivit vanligare sen flexibel skolstart infördes 1997. Innan dess var det även då möjligt att få börja skolan samma år som man fyller 7 men innan man faktiskt fyllt 7, men inte lika ofta förekommande.

Jag gjorde det eftersom jag sedan tidigare påpekat att väldigt få; under 10%, av alla som börjar på HHS är under 18 år gamla. Detta vet jag av egen erfarenhet. Allt annat jag skrev var bara mina egna försök till att förklara detta fenomen.

Ja, men är det inte så att statistik alltid [ska] räknas mellan den tionde och den nittionde procentilen för att få bort extremerna som förstör?

Men det där med skolstarten hade jag ingen aning om, men jag vet att jag på åttiotalet hade kamrater i lågstadieklassen som fyllde år på hösten. Vet du var det finns mer att läsa om det?
Citera
2008-07-31, 18:54
Medlem
Är det någon som har någon form av statistik angeånde lottningen vid antagningen till HHS, särskilt detta året? Kom alla in, eller lottades några bort, och isf, hur många procent? :O

Ska söka hösten 2009, och jag behöver verkligen komma in då (med tanke på införandet av det nya systemet 2008, då jag har läst på komvux). Jag behöver lugnande statistik! ;D

Tack på förhand!
Citera
2008-07-31, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffie
Är det någon som har någon form av statistik angeånde lottningen vid antagningen till HHS, särskilt detta året? Kom alla in, eller lottades några bort, och isf, hur många procent? :O

HHS har aldrig lottat hittils (2006 och 2007 valde de att ta in fler än de avsedda 275 studenterna för att kunna få in alla med 20.0), och de lär inte heller göra det iår, just på grund av de nya reglerna (att man t.ex måste ha läst moderna språk steg 3 etc)
Citera
2008-07-31, 21:59
Medlem
Jag tackar för informationen Weilöv! =)
Det lugnade mina nerver en smula iaf!
Citera
2008-08-01, 08:53
Medlem
Citat:
Jag tackar för informationen Weilöv! =)
Det lugnade mina nerver en smula iaf!

Skriv högskoleprovet iallafall? Att det bara krävs 1,8 (förra året var det nån med 1,7 som slank in i reservantagningen, så alla 1,8-or kom in) för HHS nuförtiden är rätt så schysst.
Citera
2008-08-01, 21:59
Medlem
Appelgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baronessan
Finns det nåt sätt att komma in på handels utan 20.0?

Högskoleprovet är ju faktiskt ett lite osäkert kort.

1. Fiffla till med någon merit
2. Köp en plats
3. Fuska på HP

NOT. Det är 20.0, 1.8 eller gör-en-Ebba-Hultqvist som gäller!
Vet dock en som har blivit infixad för att hans föräldrar var tighta med rektorn. Han slutade efter en månad.
Citera
2008-08-01, 22:01
Medlem
Appelgrens avatar
Citat:

Ska söka hösten 2009, och jag behöver verkligen komma in då (med tanke på införandet av det nya systemet 2008, då jag har läst på komvux). Jag behöver lugnande statistik! ;D

Tack på förhand!
253 kom in på betyg. That's all I know. Förmodligen hade alla 20.0 och läst de ämnen HHS krävde.
Citera
2008-08-01, 22:06
Medlem
G3x0rs avatar
Edit: Felpost

//g
Senast redigerad av G3x0r 2008-08-01 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in