2008-08-01, 22:21
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Skriv högskoleprovet iallafall? Att det bara krävs 1,8 (förra året var det nån med 1,7 som slank in i reservantagningen, så alla 1,8-or kom in) för HHS nuförtiden är rätt så schysst.
Stämmer verkligen det? Enligt Xstar här på forumet kom endast ca en fjärdedel av alla behöriga som sökte med 1.8 in. Kan du ge någon länk eller statistik?
Citera
2008-08-01, 22:29
Medlem
muminss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Stämmer verkligen det? Enligt Xstar här på forumet kom endast ca en fjärdedel av alla behöriga som sökte med 1.8 in. Kan du ge någon länk eller statistik?
Stämmer inte. Det var typ 10stycken om jag minns rätt som kom in med 1.8. Är f.ö rätt många som sitter och fiser med 1.8.
Citera
2008-08-02, 09:37
Medlem
Blondes avatar
Varför skulle högskoleprovet vara ett "osäkert kort"? Det är ju snarare tvärt om - det finns avsevärt färre personer (i den åldern som brukar börja studera på universitetet) i Sverige som har 2,0 än vad det finns kids som har 20,0 efter de senaste årens betygsinflation. Att man måste gå tillbaka till sent 90-tal för att hitta en lägsta intagning på 1,9 talar också för att det inte kommer att ske några drastiska hopp uppåt i HP-kvoten.

Eller syftade Baronessans uttalande på den egna kompetensen?
Citera
2008-08-02, 19:49
Medlem
-Zeke-s avatar
Har en polare som sökte med 1,8 HP. Han kom inte in...
Citera
2008-08-04, 00:38
Medlem
Blondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zeke-
Har en polare som sökte med 1,8 HP. Han kom inte in...

Vad har han för reservnummer?
Citera
2008-08-04, 20:20
Medlem
Tänkte se om någon förstått hur man lämnar anmälan till vattendagarna?

Det står att man ska skicka in pengar till ett konto på SEB och sedan ett kontonummer. Det står inte vad man ska skriva som mottagarnamn och i meddelandefältet kan man ju bara skriva 10 tecken så man kan ju inte skriva både att det gäller för vattendagarna och sitt namn. Finns heller inget telefonnummer till dom ansvariga :/
Citera
2008-08-04, 20:30
Medlem
Astromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superjens
Tänkte se om någon förstått hur man lämnar anmälan till vattendagarna?

Det står att man ska skicka in pengar till ett konto på SEB och sedan ett kontonummer. Det står inte vad man ska skriva som mottagarnamn och i meddelandefältet kan man ju bara skriva 10 tecken så man kan ju inte skriva både att det gäller för vattendagarna och sitt namn. Finns heller inget telefonnummer till dom ansvariga :/

Det står väl typ "tänk på att spara kvittot", så ifall du går till ett bankkontor och gör inbetalningen och sparar kvittot så borde det väl räcka?

Nu har man ju fått antagningsbesked 2 på studera.nu. I materialet HHS har skickat ut står att "sista svarsdag för urval 2 är 13 augusti till HHS". Har man fått något hem på posten från HHS som man ska svara på nu (har ej direkt tillgång till min ordinarie postlåda för tillfället) eller gäller det bara dem som varit på reservplats och nu är antagna?
Senast redigerad av Astroman 2008-08-04 kl. 20:33.
Citera
2008-08-05, 16:51
Medlem
Undrar lite samma sak som i ovanstående inlägg. Vad är det man ska skicka som svar efter att ha fått antagningsbesked 2? Det står i mailet från VHS att man inte får något brev hem om man gjort en webanmälan, men på studera.nu så står det inte så himla mycket. Är antagningsbesked 2 endast avsett för de som kommit in som reserver och måste tacka ja till sin plats? Ska man alltså inte göra nånting om man blev antagen redan i urval 1?
Citera
2008-08-06, 11:05
Medlem
Blondes avatar
Ang. Vattendagen: om du har SEB kan du bara skriva ditt namn i "text på kontoutdrag"-fältet. Om du inte har SEB, skriv ditt namn i meddelandefältet. Eftersom det rör sig om inbetalningar på 50 kr så gissar jag att de förstår att alla dessa är för Vattendagen.

Ang brevet: HHS skickar nu i dagarna ut ett brev till oss som är antagna. Det gäller alla, oavsett om man kom in i urval 1 eller 2. Om ni inte skickar in ett papper som finns i detta brev så att HHS har det den 13:e, så förlorar ni er plats. Om man inte har tillgång till sin brevlåda mellan idag och måndag skulle jag i ert ställe ringa HHS illa kvickt och fråga hur ni ska gå till väga.
Citera
2008-08-06, 19:50
Medlem
Blondes avatar
Satt och skummade igenom studiehandboken igår kväll. Blir tydligen tvungen att köpa en till stor, ful och dyr miniräknare - endast CASIO FX-82ES är tillåten vid tentor. Hade ju varit kul om man vetat det innan jag köpte en TI-siffrasiffranågnting som jag endast använt till att läsa in matte D.
Citera
2008-08-06, 20:53
Medlem
Astromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blonde
Satt och skummade igenom studiehandboken igår kväll. Blir tydligen tvungen att köpa en till stor, ful och dyr miniräknare - endast CASIO FX-82ES är tillåten vid tentor. Hade ju varit kul om man vetat det innan jag köpte en TI-siffrasiffranågnting som jag endast använt till att läsa in matte D.

Nej, attans. Jag som såg fram emot att gräva fram min TI-83:a igen. Den har hängt med mig hela gymnasiet nämligen. Men å andra sidan är det väl antagligen omöjligt att installera "Falldown" på Casios räknare och då ökar chansen att jag pluggar istället för spelar spel

EDIT: nä, hittade en bild nu. tråkig räknare. Två-radigt fönster. Kommer köra TI-83an i övrigt då tror jag
Citera
2008-08-06, 22:02
Medlem
Casio-räknaren suger förvisso, men dyr är den inte. runt en 150kr kostar den på Akademibokhandeln nere i hålan som är Handels kårlokaler/källarplan.

För er som inte varit inuti våra lokaler än kan jag säga att ni kommer att bli förvånade/besvikna. HHS "hårdvara" är riktigt jävla risig. Var beredda på att sitta mycket på Studentpalatset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in