2009-09-13, 13:50
Medlem
För att du överhuvudtaget ska ha en poäng vill jag att du nämner vilka skolor du jämför HHS med när du placerar den som "i topp i Europa".

Det du säger om MSc må vara sant, men hur ställer du dig själv? Ser du avancerad nivå som viktig för att bli en framgångsrik ekonom?

Om det inte är någon större skillnad i utbildning, så lär väl inte arbetsgivarna vara mindre medvetna om det än du. Du tror inte att du drar för stora växlar på de attraktiva arbetsgivarnas närvaro? (Bortse gärna från ordvitsen).

Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
För att svara kort: nej. Det beror naturligtvis på hur du mäter utbildningens värde, men förutsatt att vilka företag som visar intresse är någon form av indikator är HHS absolut i topp i Europa. Det är inget jag gissar, utan ett citat av Merrill Lynchs vice styrelseordförande. Han är visserligen HHS-alumn och erkände att han kunde ha en viss bias, men faktum är ju att de "bästa" (för finanskåta ekonomer) arbetsgivarna är på HHS och ett fåtal andra skolor io Europa. De vill förresten inte ha någon MSc.
Citera
2009-09-13, 13:55
Medlem
Ja. Jag resonerade som så att alla andra skolor än HHS är dåliga och kom fram till att studera utomlands. Förenklat, men du kan väl ställa lite mer specifika frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Xtfr
Hej,

Jag sitter med ca 13-14 amnen som jag behover tenta upp till MVG for att kunna komma in pa HHS (nej, mitt HP resultat ar inte att tanka pa).
Utover det sa behover jag lasa upp moderna sprak steg 1-3.

Ar det vart att spendera 1-2 ar for att ta sig in pa HHS, eller ska jag hoppa pa motsvarande utbildningen i Lund istallet?
Min storsta mardrom ar att leva ett svenssonliv, sa finns det nagra attraktiva arbetsgivare som rekryterar fran Lund?
Nagon annan som har statt infor samma dilemma, och i sa fall, hur resonerade ni?

- Xtfr
Citera
2009-09-13, 14:22
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
För att du överhuvudtaget ska ha en poäng vill jag att du nämner vilka skolor du jämför HHS med när du placerar den som "i topp i Europa".

Det du säger om MSc må vara sant, men hur ställer du dig själv? Ser du avancerad nivå som viktig för att bli en framgångsrik ekonom?

Om det inte är någon större skillnad i utbildning, så lär väl inte arbetsgivarna vara mindre medvetna om det än du. Du tror inte att du drar för stora växlar på de attraktiva arbetsgivarnas närvaro? (Bortse gärna från ordvitsen).
Jag placerar dem ingenstans, utan citerade som sagt ML-killen. Någon (minns tyvärr inte vem men antagligen en rekryteringsansvarig på antingen ML eller GS, alternativt MLs vice styrelseordförande) sa att britterna är egenkära och gärna ser sina skolor som bäst - LSE och oxbridge då, men att HHS är där uppe med dem. Ett flertal har sagt att det är positivt att vara svensk; samma ML-snubbe menade att ju längre söderut man kommer, desto mer mañana blir inställningen.

Är HHS av samma kaliber som LSE, eller oxbridge? Jag tror inte det, jag vill påstå att deras synsätt är för snävt och rentav dumt i det långa loppet. Men vad jag tycker spelar ingen större roll, faktum är att det är ett fåtal skolor i Europa som hindrar ditt CV från att bli slängt efter en första koll och HHS är en av dem.

Angående MSc - vad är en framgångsrik ekonom? Paul Krugman? I så fall är det PhD som gäller. En trött banker? Då kan du köra på med en BSc. Däremot är det väl allmänt känt att bankerna skickar iväg dig på en MBA efter några år i organisationen, så vidare utbildning är inte uteslutet bara för att man inte läser en MSc direkt på kandidaten.

Xtfr: Någon sa att JPM var på Lunds universitet för något år sen och har regular events där.

Disclaimer: Jag redovisar mina källor för att ni ska kunna bedöma min trovärdighet. Allt jag skriver är baserat på vad jag kunnat få ur rekryteringsfolk och andra anställda på banker och konsultföretag, andra studenter och lösa kontakter. Kom alltid ihåg källkritiken och att det någon pajas skriver på internet knappast kan vara hela sanningen.
Citera
2009-09-13, 14:36
Medlem
timpakays avatar
Ni som läser HHS får gärna posta i denna tråden om det är någon intressant gästföreläsare på g. Missade den som var våras med hon negressen som kom från Afrika och pratade om bistånd något jag gärna hade velat gå på.
Citera
2009-09-13, 15:27
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Hej,

Jag sitter med ca 13-14 amnen som jag behover tenta upp till MVG for att kunna komma in pa HHS (nej, mitt HP resultat ar inte att tanka pa).

Ar det vart att spendera 1-2 ar for att ta sig in pa HHS, eller ska jag hoppa pa motsvarande utbildningen i Lund istallet?
Min storsta mardrom ar att leva ett svenssonliv, sa finns det nagra attraktiva arbetsgivare som rekryterar fran Lund?
Nagon annan som har statt infor samma dilemma, och i sa fall, hur resonerade ni?

- Xtfr

Jag skulle inte tycka det var värt att läsa upp betyg i 1-2 år för att sedan låta lotten avgöra. I och med de nya reglerna lär det väl bli sjukt svårt att komma in i "upplästa-betyg-gruppen". Jag funderar själv på om det öht. är värt att läsa upp 2 betyg för att konkurrera i den gruppen.
Citera
2009-09-13, 15:31
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Hej,

- Xtfr
Låter som ett jävla slöseri med tid när arbetsinsatsen för att få ett bra resultat på HP i framtiden är mindre. Ser du det som en omöjlighet så får du nog fundera på något annat.
Citera
2009-09-13, 16:32
Medlem
Ok då. Men för mig mynnar diskussionen här ut i bullshit; "hej och hopp, jag går på HHS och har inte förlorat stjärtoskulden". Dina källor är grymt jävla partiska; det är personer som får pengar för att komma och peppa er ettor på HHS.

Gillar din spiral, men i övrigt har du ju inga åsikter i frågan. Inte förvånande att du pluggar på HHS, så få egna åsikter som möjligt kännetecknar alla jag känner som pluggat där. Och grovt uppenbara felaktigheter som "de kommer slänga ditt CV om du gått någon annan stans än på HHS"; den typen av generaliseringar är ju väldigt användbara som skygglappar, så slipper man reflektera över hur det egentligen är.

Jag vill ha namn på tio andra skolor som är jämförbara med HHS.

Citat:
Jag placerar dem ingenstans, utan citerade som sagt ML-killen. Någon (minns tyvärr inte vem men antagligen en rekryteringsansvarig på antingen ML eller GS, alternativt MLs vice styrelseordförande) sa att britterna är egenkära och gärna ser sina skolor som bäst - LSE och oxbridge då, men att HHS är där uppe med dem. Ett flertal har sagt att det är positivt att vara svensk; samma ML-snubbe menade att ju längre söderut man kommer, desto mer mañana blir inställningen.

Är HHS av samma kaliber som LSE, eller oxbridge? Jag tror inte det, jag vill påstå att deras synsätt är för snävt och rentav dumt i det långa loppet. Men vad jag tycker spelar ingen större roll, faktum är att det är ett fåtal skolor i Europa som hindrar ditt CV från att bli slängt efter en första koll och HHS är en av dem.

Angående MSc - vad är en framgångsrik ekonom? Paul Krugman? I så fall är det PhD som gäller. En trött banker? Då kan du köra på med en BSc. Däremot är det väl allmänt känt att bankerna skickar iväg dig på en MBA efter några år i organisationen, så vidare utbildning är inte uteslutet bara för att man inte läser en MSc direkt på kandidaten.

Xtfr: Någon sa att JPM var på Lunds universitet för något år sen och har regular events där.

Disclaimer: Jag redovisar mina källor för att ni ska kunna bedöma min trovärdighet. Allt jag skriver är baserat på vad jag kunnat få ur rekryteringsfolk och andra anställda på banker och konsultföretag, andra studenter och lösa kontakter. Kom alltid ihåg källkritiken och att det någon pajas skriver på internet knappast kan vara hela sanningen.
Citera
2009-09-13, 18:10
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ok då. Men för mig mynnar diskussionen här ut i bullshit; "hej och hopp, jag går på HHS och har inte förlorat stjärtoskulden". Dina källor är grymt jävla partiska; det är personer som får pengar för att komma och peppa er ettor på HHS.

Gillar din spiral, men i övrigt har du ju inga åsikter i frågan. Inte förvånande att du pluggar på HHS, så få egna åsikter som möjligt kännetecknar alla jag känner som pluggat där. Och grovt uppenbara felaktigheter som "de kommer slänga ditt CV om du gått någon annan stans än på HHS"; den typen av generaliseringar är ju väldigt användbara som skygglappar, så slipper man reflektera över hur det egentligen är.

Stjärtoskulden? På riktigt; "stjärtoskulden"? Här trodde jag att jag diskuterade utbildning med en normalt funtad människa, men nu ser vi klart och tydligt att du blott är ännu en i raden av pajasar på FB. Säg mig, o pajas, vilken källa som enligt dig kan räknas som opartisk, och säg mig, förresten, vad ditt motargument är. Du tycks ju bara sitta här och skriva "nej" för att resten av tangentbordet är trasigt.

Det här är ingen starkt laddad fråga; vi pratar fakta här, inte åsikter. Du kan få sitta och ha åsikten att banker inte rekryterar primärt från HHS i norden, men det är ungefär lika intressant som min åsikt att Hitler var en 30 centimeter lång gubbe med stort skägg, grön dräkt och en pipa.

De kommer slänga ditt CV om du har en kandidat från Mittuniversitetet. Varför skulle de rekrytera därifrån när de kan rekrytera från LSE? Säg mig, Ben-Benn, du som vet allt om varifrån banker rekryterar, hur det egentligen är.

Innan jag sätter mig och börjar fundera på vilka skolor som är jämförbara vill jag att du formulerar ett motargument, en alternativ teori som är bättre än "nä du har fel". Tills dess kan du få nöja dig med två testiklar som är större än dina; mina.
Senast redigerad av orkarN 2009-09-13 kl. 21:37.
Citera
2009-09-13, 21:23
Medlem
Citat:

Tror nog snarare det är så att företagen betalar skolan för att få komma dit och träffa eleverna.
Citera
2009-09-13, 22:05
Medlem
Jag kan ångra den formuleringen. Jag menade helt enkelt att ni övervärderar er själva in absurdum.

Besvikelsen är dock ömsesidig. Först kommer det en mångsidig och nyanserad infallsvinkel och sedan får man ett slag i ansiktet av det sedvanliga inskränkta och korkade skitsnacket om Handels. "Det är bäst eftersom jag pluggar här" eller "han säger det".

Men jag ska försöka motsvara dina krav för att fortsätta diskussionen, en till synes omöjlig uppgift.

Partiska källor innebär för mig att en f.d. Handelsstudent kommer tillbaka och presenterar ett stort företag. Det den personen säger om att studera på Handels sätter jag inget högre värde på eftersom han är orubbligt positiv till det. När det sedan handlar om en "ML-snubbe" som möjligen kan ha varit en "GS-snubbe" som kommer och säger att det är "mañana" som gäller i Sydeuropa, som säger att britter är egenkära men accepterar HHS i klubben, så låter det också partiskt för mig, även om han tar parti med något slags Nordeuropa och inte direkt med HHS. Det är ju så att många spanska handelshögskolor är mycket högt rankade och populära, och där man får anta att mañana ingår i vokabulären på ett radikalt annorlunda sätt än när lallarsvenne vill berätta hur "de där spanjackerna" är. Kort sagt, man hugger inte den hand som föder en, eller har fött en heller. Men jag kan för all del tänka om; det är kanske som du säger, det är svårt för mig att veta som inte var där och ställde frågorna.

Jag påstår dock inte att det finns någon baksida av Handels som skulle kunna framställas om bara källorna var mindre partiska.

När vi nu kommer till frågan om motargument så kan jag säga på en gång att jag inte sitter och för någon argumentation med personer som jag inte träffat (om än på ett forum), och vars argument jag inte har tagit del av direkt från källan. Det du påstår är att "de kommer slänga ditt CV om du har en kandidat från Mittuniversitetet. "De" är banker och Mittuniversitetet är en generisk skitskola. Men snälla orkarN, varför skulle jag säga emot det? Om jag inte trodde att det var så, så hade jag suttit på något av deras sketna lärosäten i skrivande stund, på väg mot stjärnorna. Jag sågar vartenda universitet i Sverige utom HHS med motorsåg. Därför att, men nu blir det inte något motargument, jag vet att studenterna är högpresterande sedan barnsben och har gjort allting rätt från ruta ett.

Det jag tycker, har att göra med att du placerar SSE i topp i Europa. Ok, så vad har jag att jämföra med för att förstå din ståndpunkt? LSE, Oxbridge, ok... Där har vi tre andra skolor som är "i topp i Europa". Jag köper allt du har sagt till den här gränsen och det är här jag säger att sakta i backarna, du kanske inte har rätt i det där. Jag säger inte "nä du har fel". Mitt motargument är att du gör det för lätt för dig att hålla Handels högt när du inte tar in den internationella konkurrensen i beräkningarna. Du utgår från vad någon annan har sagt, faktum är bara att vederbörande yttrat dessa påståenden, och jämför indirekt med blott tre engelska skolor. Sydländska skolor är inte att tala om, då det bara är mañana som gäller där...

Det du har berättat är bra och finns inte till mer än ett fragment på andra svenska skolor, men när det kommer till en internationell/global jämförelse så tar diskussionen bara slut. Det är synd, det är min enda poäng.

Citat:
Stjärtoskulden? På riktigt; "stjärtoskulden"? Här trodde jag att jag diskuterade utbildning med en normalt funtad människa, men nu ser vi klart och tydligt att du blott är ännu en i raden av pajasar på FB. Säg mig, o pajas, vilken källa som enligt dig kan räknas som partisk, och säg mig, förresten, vad ditt motargument är.

De kommer slänga ditt CV om du har en kandidat från Mittuniversitetet. Varför skulle de rekrytera därifrån när de kan rekrytera från LSE? Säg mig, Ben-Benn, du som vet allt om varifrån banker rekryterar, hur det egentligen är.

Innan jag sätter mig och börjar fundera på vilka skolor som är jämförbara vill jag att du formulerar ett motargument, en alternativ teori som är bättre än "nä du har fel". Tills dess kan du få nöja dig med två testiklar som är större än dina; mina.
t
Citera
2009-09-13, 22:06
Medlem
Jajaja, något åt det hållet, jag fattar också det nu. Men jag har däremot inte hittat några belägg för att det skulle vara så.

Citat:
Ursprungligen postat av Katre
Tror nog snarare det är så att företagen betalar skolan för att få komma dit och träffa eleverna.
Citera
2009-09-13, 22:19
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Jajaja, något åt det hållet, jag fattar också det nu. Men jag har däremot inte hittat några belägg för att det skulle vara så.
Du får ta en HHS-are på orden och i värsta fall får jag leta fram källor från näringslivsutskottet. De tar bra betalt för att låta företag hålla sina presentationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in