Jag kan ångra den formuleringen. Jag menade helt enkelt att ni övervärderar er själva in absurdum.
Besvikelsen är dock ömsesidig. Först kommer det en mångsidig och nyanserad infallsvinkel och sedan får man ett slag i ansiktet av det sedvanliga inskränkta och korkade skitsnacket om Handels. "Det är bäst eftersom jag pluggar här" eller "han säger det".
Men jag ska försöka motsvara dina krav för att fortsätta diskussionen, en till synes omöjlig uppgift.
Partiska källor innebär för mig att en f.d. Handelsstudent kommer tillbaka och presenterar ett stort företag. Det den personen säger om att studera på Handels sätter jag inget högre värde på eftersom han är orubbligt positiv till det. När det sedan handlar om en "ML-snubbe" som möjligen kan ha varit en "GS-snubbe" som kommer och säger att det är "mañana" som gäller i Sydeuropa, som säger att britter är egenkära men accepterar HHS i klubben, så låter det också partiskt för mig, även om han tar parti med något slags Nordeuropa och inte direkt med HHS. Det är ju så att många spanska handelshögskolor är mycket högt rankade och populära, och där man får anta att mañana ingår i vokabulären på ett radikalt annorlunda sätt än när lallarsvenne vill berätta hur "de där spanjackerna" är. Kort sagt, man hugger inte den hand som föder en, eller har fött en heller. Men jag kan för all del tänka om; det är kanske som du säger, det är svårt för mig att veta som inte var där och ställde frågorna.
Jag påstår dock inte att det finns någon baksida av Handels som skulle kunna framställas om bara källorna var mindre partiska.
När vi nu kommer till frågan om motargument så kan jag säga på en gång att jag inte sitter och för någon argumentation med personer som jag inte träffat (om än på ett forum), och vars argument jag inte har tagit del av direkt från källan. Det
du påstår är att "de kommer slänga ditt CV om du har en kandidat från Mittuniversitetet. "De" är banker och Mittuniversitetet är en generisk skitskola. Men snälla orkarN, varför skulle jag säga emot det? Om jag inte trodde att det var så, så hade jag suttit på något av deras sketna lärosäten i skrivande stund, på väg mot stjärnorna. Jag sågar vartenda universitet i Sverige utom HHS med motorsåg. Därför att, men nu blir det inte något motargument, jag vet att studenterna är högpresterande sedan barnsben och har gjort allting rätt från ruta ett.
Det jag tycker, har att göra med att du placerar SSE i topp i Europa. Ok, så vad har jag att jämföra med för att förstå din ståndpunkt? LSE, Oxbridge, ok... Där har vi tre andra skolor som är "i topp i Europa". Jag köper allt du har sagt till den här gränsen och det är här jag säger att sakta i backarna, du kanske inte har rätt i det där. Jag säger inte "nä du har fel". Mitt motargument är att du gör det för lätt för dig att hålla Handels högt när du inte tar in den internationella konkurrensen i beräkningarna. Du utgår från vad någon annan har sagt, faktum är bara att vederbörande yttrat dessa påståenden, och jämför indirekt med blott tre engelska skolor. Sydländska skolor är inte att tala om, då det bara är mañana som gäller där...
Det du har berättat är bra och finns inte till mer än ett fragment på andra svenska skolor, men när det kommer till en internationell/global jämförelse så tar diskussionen bara slut. Det är synd, det är min enda poäng.
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Stjärtoskulden? På riktigt; "stjärtoskulden"? Här trodde jag att jag diskuterade utbildning med en normalt funtad människa, men nu ser vi klart och tydligt att du blott är ännu en i raden av pajasar på FB. Säg mig, o pajas, vilken källa som enligt dig kan räknas som partisk, och säg mig, förresten, vad ditt motargument är.
De kommer slänga ditt CV om du har en kandidat från Mittuniversitetet. Varför skulle de rekrytera därifrån när de kan rekrytera från LSE? Säg mig, Ben-Benn, du som vet allt om varifrån banker rekryterar, hur det egentligen är.
Innan jag sätter mig och börjar fundera på vilka skolor som är jämförbara vill jag att du formulerar ett motargument, en alternativ teori som är bättre än "nä du har fel". Tills dess kan du få nöja dig med två testiklar som är större än dina; mina.
t