2012-07-12, 09:31
Medlem
DestroyPrometheuss avatar
Här är områden du bör undvika att slå ner bopålarna på i Stockholm:
Akalla, Alby, Bagarmossen, Bandhagen, Blackeberg, Bollmora, Brandbergen, Bredäng, Enskededalen,
Farsta, Fisksätra, Fittja, Flemingsberg, Gubbängen, Hagsätra, Hallonbergen, Hallunda, Handen,
Henriksdal, Husby, Hässelby, Högdalen, Hökarängen, Jakobsberg, Jordbro, Kista, Masmo,
Märsta (Valsta), Norsborg, Rinkeby, Rissne, Rotebro, Rågsved, Skarpnäck, Skärholmen,
Sollentuna, Solna, Sätra, Tensta, Tumba, Upplands Väsby, Vårberg, Vårby Gård, Vällingby,
Västra Skogås

Så kan ni fråga om områdena som blir över efter dessa då de kan vara halvsunkiga.
Citera
2012-07-12, 09:41
Medlem
FarbrorKjells avatar
Det blev inte så mycket kvar, och visst har förslummning brett ut sig de senaste åren.
När jag var yngre fanns det bara ett par problemområden, nu är det bara ett par områden som ännu är beboliga.
Citera
2012-07-12, 21:43
Medlem
outoforders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DestroyPrometheus
Här är områden du bör undvika att slå ner bopålarna på i Stockholm:
Akalla, Alby, Bagarmossen, Bandhagen, Blackeberg, Bollmora, Brandbergen, Bredäng, Enskededalen,
Farsta, Fisksätra, Fittja, Flemingsberg, Gubbängen, Hagsätra, Hallonbergen, Hallunda, Handen,
Henriksdal, Husby, Hässelby, Högdalen, Hökarängen, Jakobsberg, Jordbro, Kista, Masmo,
Märsta (Valsta), Norsborg, Rinkeby, Rissne, Rotebro, Rågsved, Skarpnäck, Skärholmen,
Sollentuna, Solna, Sätra, Tensta, Tumba, Upplands Väsby, Vårberg, Vårby Gård, Vällingby,
Västra Skogås

Så kan ni fråga om områdena som blir över efter dessa då de kan vara halvsunkiga.

Helt omöjligt att klumpa ihop alla områden du nämner när det finns sjukt många olikheter både när det gäller gentrifiering,arketiktur och demografi...

Flera av orterna du nämner är egna ganska stora kommuner och har allt från liljevita dyra villa-områden till miljonprogram..Vilket gäller flera andra förorter dessutom som har övervägande lugna med radhus/bostadsrätter......

Och vissa områden är sjukt gentrifierande och lugnare nuförtiden än många villaområden..

Att ta med t.e.x gubbängen på listan är skrattretande likaså med Enskededalen eftersom den största delen av enskedealen består av väldigt (enligt mig) dyra villor men jag antar att du tänker på bostadsområdet Dalen som statistiskt sätt tillhör gamla enskede och som haft dåligt rykte men nu nästan helt omvandlats till bostadsrätter och helt nybyggda bostadsrätts områden (fyrvaktarkroken e.t.c)

Sluta klumpa ihop..Gör om gör rätt och sluta vara en ignorant xenofob utan att hänga med i svängen när det gäller områden i våran huvudstad..
Citera
2012-07-20, 11:54
Medlem
Julmustarns avatar
Någon som har lite uppdaterad information om Blackeberg? Funderar på en lägenhet där närmare bestämt i ängby park, vilket är nya lägenheter.
Citera
2012-07-20, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locomotiv
Tjena alla glada gummor och gubbar.
Tänkte leta lägenhet i Sthlm, behöver info om ställen jag inte bör flytta till(och självklart områden som är nice).

Områden som inte är aktuella:

Hallunda
Rinkeby
Alby
Tumba (delvis, är riktigt ghetto på sina ställen)
Fittja
Vårby
+ alla andra ghetton som Akalla, Hjulsta, Husby, Kista..

Områden som kan vara aktuella:

Tullinge
Huddinge
Solna
Salem(söderby)

Områden som jag är osäker på:

Tyresö
Farsta
Flemingsberg
Rönninge
Bagarmossen
Gubbängen

Främst vill jag ha info om de områden jag är osäker på

Farsta och Flempan är inte mycket bättre än Hallunda m.fl. det är samma härliga multikulti (fast en del studenter i Flempan också, men de går som regel på Södertörn aka Blatte-Harvard så ungefär samma klientel).
Solna har jag bott i och det är väldigt olika där i de olika delarna, håll dig borta från Västra Skogen, Huvudsta och hela den änden, på andra sidan Solna C är det bättre men mycket dyrare såklart.
Huddinge... blandat men inte någon höjdare.
Salem har jag besökt, såg väl OK ut men har inga detaljer.
Tullinge är lite kul i och med att de har Tullinge-partiet som är less på att Tullinge betalar för Botkyrkas alla pensionsräddande bidragslyftare och vill skapa en egen kommun, men närheten till resten av kommunens elände gör det tveksamt. Skulle undvika hela Botkyrka kommun pga den skyhöga skatten och vad den går till.
Citera
2012-07-20, 14:29
Medlem
Julmustarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christbait
Farsta och Flempan är inte mycket bättre än Hallunda m.fl. det är samma härliga multikulti (fast en del studenter i Flempan också, men de går som regel på Södertörn aka Blatte-Harvard så ungefär samma klientel).
Solna har jag bott i och det är väldigt olika där i de olika delarna, håll dig borta från Västra Skogen, Huvudsta och hela den änden, på andra sidan Solna C är det bättre men mycket dyrare såklart.
Tullinge är lite kul i och med att de har Tullinge-partiet som är less på att Tullinge betalar för Botkyrkas alla pensionsräddande bidragslyftare och vill skapa en egen kommun, men närheten till resten av kommunens elände gör det tveksamt. Skulle undvika hela Botkyrka kommun pga den skyhöga skatten och vad den går till.

Trodde huvudsta vad ett trevligt område? Har en vän som bor där och han är väldigt nöjd med läget, nära in till stan och han känner sig säker under nattvandringar.
Citera
2012-07-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julmustarn
Trodde huvudsta vad ett trevligt område? Har en vän som bor där och han är väldigt nöjd med läget, nära in till stan och han känner sig säker under nattvandringar.

Jag gick förbi södra Huvudsta på vägen till jobbet (förbi Krysshammarvägen) och tyckte folk såg väldigt behucklade och nergångna ut, detta varr ett par år sedan dock och saker och ting kan ändras, kan ju ha ombildats lite till bostadsrätter och lockat vettigt folk. Det byggded en del nya BR mellan Västra skogen och Huvudsta när jag bodde i närheten och de såg fina ut förutom att fasaden var helt nerklottrad.
Citera
2012-07-21, 15:39
Medlem
outoforders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christbait

Återigen måste man förklara saker för okunniga människor utan riktig verklighetsuppfattning om områden man talar om... Klumpa inte ihop Farsta med Flempan..Farsta är ett område med mycket blandad arkitektur och många olika områden samt har en klar majoritet svenskar som boende..Flempan är ett miljonprogramsområde(farsta byggdes innan miljonprogrammet fanns och har tillbyggts lite i omgångar efter) där majoriteten är invandrare med en del svenskar.

Hallunda har en stor majoritet invandrare men är ganska lugnt delvis pågrund av att det består av100% bostadsrätter (eriksberg har dock en del hyresrätter men är väldigt lugnt)

Västra skogen är nästan uteslutande svenskar och en stor majoritet bostadsrätter...Huvudsta har svenskt ursprung som majoritet..

Men man ser väl det man vill se(eller är rädd för) ...Men snälla sluta släng fakta och sluta klumpa ihop områden som inte bör klumpas ihop..
Citera
2012-07-21, 20:11
Medlem
sonicyouthzs avatar
Antar att du syftar på hyresrätt?
Dröm vidare, och bo kvar i din säkra håla. Detta hat mot förorter är så lamt
Citera
2012-10-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Olika olika dar. Beror på hur vinden blåser, man använder olika banor för start/landning beroende på vinden. Och runt 5-6 på morgonen sätter det igång ja...har bott högt uppe i ett hus som visserligen ligger mer centralt, men ändå rakt under start och landning. Det lät fan som planen var på väg rakt in i sovrummet, man behövde ingen väckarklocka iaf. Jobbigt tom för mig som gillar flygplan.

De börjar inte flyga för ens 0700 på morgonen. Måste vara dina hjärnspöken som låter
Citera
2012-10-03, 18:24
Medlem
BlondBimbos avatar
Finns det några uppgifter om var i Stockholm som det bor minst araber, muslimer, negrer o afrikaner? flanders tipsade på förstasidan i denna tråden om Bromma, Danderyd, Lidingö, Nacka, Saltis, Vasastan, Östermalm, övriga områden ut mot skärgården.

Är det fortfarande dessa områden som gäller om man vill bo bland svenskar o inte bland massa muslimjävlar o negrer?
Citera
2012-10-03, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Finns det några uppgifter om var i Stockholm som det bor minst araber, muslimer, negrer o afrikaner? flanders tipsade på förstasidan i denna tråden om Bromma, Danderyd, Lidingö, Nacka, Saltis, Vasastan, Östermalm, övriga områden ut mot skärgården.

Är det fortfarande dessa områden som gäller om man vill bo bland svenskar o inte bland massa muslimjävlar o negrer?

Finns olika delar av alla de kommunerna som har olika mängd "nysvenskar".

Och beror helt på om du planerar lägenhet eller villa?

Östermalm och Vasastaden är i regel mest svenskar som bor, men sen är det trots allt innerstaden så där rör sig alla delar av Sthlm om dagarna.
Fisksätra i Saltis är invandrartätt annars lugnt.
Delar av Lidingö (tex Högsätra, Gångsätra, Larsberg, Bodal, Käppala) ska man se upp för, villaområdena är lugna.
Danderyd är rätt blandad kompott när det gäller lägenhetsområden - villaområdena är helt lugna.
Nacka är i regel väldigt bra, ju längre ut från stan desto "bättre" egentligen. Kommer man ut till Värmdö är det ännu "bättre", sålänge som man ser upp för Gustavsberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in