2009-09-04, 12:38
Medlem
Drevets avatar
Sumpan, lilla alby och mariehäll.
Bromma och äppelviken är ju alltid trevligt.
Citera
2009-10-26, 01:29
Medlem
Fan vad alla här ska vara obeslutsamma. Om ni vill ta reda på om det är ett kulturberikat område så är det bara att gå in på youtube och skriva in området ni undrar över. Är det videor på blattar som rappar nån keff jävla låt där dom förespråkar hur dom äger sitt område eller hur dom klottrar ner hela centrum så är saken biff; ni flyttar ni inte dit.

Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=NdHpSJsV9lI
Citera
2009-10-26, 01:41
Medlem
Dalailamas avatar
kan rekommendera Östermalm. Lugnt och sansat. Trevliga och kultiverade människor Vasastan är inte så dumt heller. Lite mer drag, särskilt neråt Rörstrandsgatan till.

Söder ska du undvika. Har blivit lite för hippt och kommersiellt för min smak.
Citera
2009-10-26, 11:35
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
kan rekommendera Östermalm. Lugnt och sansat. Trevliga och kultiverade människor Vasastan är inte så dumt heller. Lite mer drag, särskilt neråt Rörstrandsgatan till.

Söder ska du undvika. Har blivit lite för hippt och kommersiellt för min smak.
Håller med till 100%!
Bara det a´tt det är lite lagom dyrt att bo där...
Citera
2009-10-26, 13:07
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraplegic
Ta inte i så du blir brun i kallsingarna nu. Täby har ju för fasiken inga hårda ghetton !! Bara medelklassungar som lyssnat för mycket på hiphop.

Om du menar att Gribbylund och Grindtorp är de "tuffa områden" kan du lika gärna skriva till Emmaboda dansbana när de har pensionärskväll.

Ett område i Täby där det bor rätt många socialfall och WT är ju hyreslägenheterna på värmevägen. Kanske inte så många kulturberikare men rätt många ur socialgrupp 3 om man säger så.
Sen är det ju inte Alby eller Rinkeby men det är ju inga medelklassungar som bor där iaf
Citera
2009-10-26, 21:45
Medlem
4thtimearounds avatar
Har en liten fråga, jag har en lägenhet på G, den ligger i Fagersjö? Någon som har lite info om det stället? Har hört både bra och dåliga saker om det.

Ett av problemen är att det inte finns någon tunnelbanestation där, så man måste åka buss 10min till Fagersta C för att sedan ta tuben. Då undrar jag om man måste betala dubbelt, eller om bussbiljetten även gäller på tunnelbanan?

Tacksam för svar.
Citera
2009-10-26, 21:48
Medlem
Priamoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4thtimearound
Har en liten fråga, jag har en lägenhet på G, den ligger i Fagersjö? Någon som har lite info om det stället? Har hört både bra och dåliga saker om det.

Ett av problemen är att det inte finns någon tunnelbanestation där, så man måste åka buss 10min till Fagersta C för att sedan ta tuben. Då undrar jag om man måste betala dubbelt, eller om bussbiljetten även gäller på tunnelbanan?

Tacksam för svar.

Biljetten räcker en timme.
Citera
2009-10-27, 00:35
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:

Tacksam för svar.

En kompis som bor där i radhus med hela familjen.. de verkar trivas men jag tror tyvärr att bil är ett måste
Citera
2009-10-27, 00:44
Medlem
iambecomedeaths avatar
Citat:
Ett av problemen är att det inte finns någon tunnelbanestation där, så man måste åka buss 10min till Fagersta C för att sedan ta tuben.
Nog för att Fagersjö ligger lite off, men Fagersta...? Farsta, så klart.
Citera
2009-10-27, 01:46
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Higgs
Skulle uppskatta lite tips om områden i västerort som är vettiga att köpa hus i (radhus/kedjehus) för barnfamilj.

Bromma är tyvärr för dyrt och jag antar att det är höga priser utmed hela området där nockebybanan går (väster om Alvik) (?).

Kikar lite på områden kring Vällingby, Vinsta, Grimsta, Spånga osv. men det är svårt att avgöra när man knappt varit där tidigare.

Ekerö verkar riktigt schysst förrutom just kommunikationerna som är halvkul dit.
Har bott i hela mitt snart 19-åriga liv i Spånga. Spånga är INTE ghetto, Spånga innefattar visserligen Tensta, men jag bor i villaområdet Solhem som ligger i anknytning till Spånga centrum och Spånga station. Mitt hus ligger relativt långt ifrån centrum, mot Vällingbyhållet fast ändå väääldigt mycket närmare Spånga än Vällingby. 10 minuters gång kanske, 3-4 min med buss. Solhem är väldigt fint, bara villor och radhus, iaf tills ett par år sedan. Nu har de smällt upp mängder med lägenheter men de är fräscha och långt ifrån ghetto, mycket barnfamiljer. Om någon minns vädergubben Peter Kondrup (?) ifrån TV4 så bodde han där.

Finns Ica, Konsum, Videobutik, Charkeri, Fiskaffär, Kiosk, Pizzerior, Thaimat, Tobaksaffär, Grill, Pressbyrån, Flera banker, Fräsch liten pub, Kinarestaurang, Idrottsplats med fotbollsplan på gräs och i inomhusbyggnad, hockeyrink inomhus främst för Spångas hockeylag, men även utomhusrink för oss vanliga. Badminton-, pingis-, tennis-, squash- och innebandyhallar i anslutning till Spånga station, 15 minuter med pendeltåg till Centralen. Finns ett nyöppnat gym en bit ifrån stationen mot Bromsten, öppet dygnet runt vet dock inte hur det är där.

Centrum har blivit rätt stökigt då folk ifrån förorterna färdas mycket via Spånga, går bussar överallt ifrån Spånga + våran pendel. Kompis blev misshandlad på Spånga IP, fått rutan på sin bil sönderslagen och lillebrodern blivit rånad men själv har jag inte blivit något av ovanstående. Sålänge man inte flashar med pengar en fredagskväll vid Spånga station så är det lugnt. Villaområdet är VÄLDIGT LUGNT och äkta barnfamiljsställe, med lite äldre par.

Har dessutom bott några dagar här och där med min pappa, då har jag bott i;

Bromsten; Mycket alkisar och socfall, runt centrum. Sedan finns det villor runt som kanske är okej.
Rissne; Lägenhetsghetto.
Ör; Lägenhetsghetto, nära till Lötsjön som är en fin park. Nära till Sundbyberg, och bara kort gångavstånd till pendeln vid Hallonbergen.
Sundbyberg; Centrum känns som svensk arbetarklass. Snickare med tribals som tränar/dricker öl och är med i DFG. En del alkisar. Finns finare villaområden som Duvbo nära. Tycker Sundbyberg centrum är jävligt slitet, speciellt järnvägsgatan med alla restauranger. Finns en hel del alkispubbar.
Har även bott en kort period i Hässelby och det är sunk nummer ett, om man talar om kring centrum, mycket alkisar och förlorare där.

Hammarby Sjöstad är det finaste jag någonsin sett, så läskigt modernt och fräscht. Om ni någonsin sett bilder av planerade byggen som ska byggas om ett par år, exakt så ser Hammarby Sjöstad ut. Min moster bor där med man och barn, de är i 30-årsåldern men då är mannen tandläkare också.
Senast redigerad av Warg 2009-10-27 kl. 01:50.
Citera
2009-10-27, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Har bott i hela mitt snart 19-åriga liv i Spånga. Spånga är INTE ghetto, Spånga innefattar visserligen Tensta, men jag bor i villaområdet Solhem som ligger i anknytning till Spånga centrum och Spånga station. Mitt hus ligger relativt långt ifrån centrum, mot Vällingbyhållet fast ändå väääldigt mycket närmare Spånga än Vällingby. 10 minuters gång kanske, 3-4 min med buss. Solhem är väldigt fint, bara villor och radhus, iaf tills ett par år sedan. Nu har de smällt upp mängder med lägenheter men de är fräscha och långt ifrån ghetto, mycket barnfamiljer. Om någon minns vädergubben Peter Kondrup (?) ifrån TV4 så bodde han där.

Finns Ica, Konsum, Videobutik, Charkeri, Fiskaffär, Kiosk, Pizzerior, Thaimat, Tobaksaffär, Grill, Pressbyrån, Flera banker, Fräsch liten pub, Kinarestaurang, Idrottsplats med fotbollsplan på gräs och i inomhusbyggnad, hockeyrink inomhus främst för Spångas hockeylag, men även utomhusrink för oss vanliga. Badminton-, pingis-, tennis-, squash- och innebandyhallar i anslutning till Spånga station, 15 minuter med pendeltåg till Centralen. Finns ett nyöppnat gym en bit ifrån stationen mot Bromsten, öppet dygnet runt vet dock inte hur det är där.

Centrum har blivit rätt stökigt då folk ifrån förorterna färdas mycket via Spånga, går bussar överallt ifrån Spånga + våran pendel. Kompis blev misshandlad på Spånga IP, fått rutan på sin bil sönderslagen och lillebrodern blivit rånad men själv har jag inte blivit något av ovanstående. Sålänge man inte flashar med pengar en fredagskväll vid Spånga station så är det lugnt. Villaområdet är VÄLDIGT LUGNT och äkta barnfamiljsställe, med lite äldre par.

Har dessutom bott några dagar här och där med min pappa, då har jag bott i;

Bromsten; Mycket alkisar och socfall, runt centrum. Sedan finns det villor runt som kanske är okej.
Rissne; Lägenhetsghetto.
Ör; Lägenhetsghetto, nära till Lötsjön som är en fin park. Nära till Sundbyberg, och bara kort gångavstånd till pendeln vid Hallonbergen.
Sundbyberg; Centrum känns som svensk arbetarklass. Snickare med tribals som tränar/dricker öl och är med i DFG. En del alkisar. Finns finare villaområden som Duvbo nära. Tycker Sundbyberg centrum är jävligt slitet, speciellt järnvägsgatan med alla restauranger. Finns en hel del alkispubbar.
Har även bott en kort period i Hässelby och det är sunk nummer ett, om man talar om kring centrum, mycket alkisar och förlorare där.

Hammarby Sjöstad är det finaste jag någonsin sett, så läskigt modernt och fräscht. Om ni någonsin sett bilder av planerade byggen som ska byggas om ett par år, exakt så ser Hammarby Sjöstad ut. Min moster bor där med man och barn, de är i 30-årsåldern men då är mannen tandläkare också.

hahaha herregud, någon har blivit trampad på en öm punkt

Edit:
Jag kan fan inte släppa att du i all desperation försöker legitimera ett område som icke-ghetto genom att berätta att "en meterolog minsan har bott där"!
Senast redigerad av stockbroker 2009-10-27 kl. 08:59.
Citera
2009-11-05, 23:45
Medlem
pikzels avatar
Tycker inte Södermalm är så fint som många säger. Jag bor vid Skanstull och här är det dystert med alla alkisar och förlorare. För att inte tala om Södra station.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in