2013-01-09, 19:48
Medlem
Jag bor för tillfället i uppsala, men tänker flytta till stockholm inom en relativt snar framtid. Jag hittar inte särskilt bra och söker därför tips på områden.
Budget är ca 1,8-2m och jag söker en tvåa på minst 40 kvm. Jag har tittat på lägenheter ute i nacka, men det är ju tyvärr ganska långt ifrån innerstaden då det inte finns någon tunnelbana, är områdena nära stan i nacka ändå att rekommendera? Jag har också funderat på solna men det känns som att nacka kanske smäller snäppet högre?
Liljeholmen/hornstull låter även det attraktivt men det är väl ganska långt över min budget?
Vill bara få lite idéer bollade till mig, tack!
Citera
2013-01-09, 20:22
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegeFerenda
Jag bor för tillfället i uppsala, men tänker flytta till stockholm inom en relativt snar framtid. Jag hittar inte särskilt bra och söker därför tips på områden.
Budget är ca 1,8-2m och jag söker en tvåa på minst 40 kvm. Jag har tittat på lägenheter ute i nacka, men det är ju tyvärr ganska långt ifrån innerstaden då det inte finns någon tunnelbana, är områdena nära stan i nacka ändå att rekommendera? Jag har också funderat på solna men det känns som att nacka kanske smäller snäppet högre?
Liljeholmen/hornstull låter även det attraktivt men det är väl ganska långt över min budget?

Det går snabbt till Slussen med buss från Nacka. Det är inte riktigt så avlägset som det kanske kan verka. Jag har själv svårt för områden utan spårtrafik, men det behöver inte vara så farligt och ofta sparar man pengar på det...
Citera
2013-01-09, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegeFerenda

Jag skulle rekommendera Nacka med hela mitt hjärta, det är ett väldigt trevligt område.
Långt från innerstaden går väl att diskutera, Finntorp, Alphyddan och de områdena ligger 10 min med buss från Slussen, vilket jag ser som nära. Dessutom är buss att föredra under vintern då allt som går på spår har en tendens att sluta fungera, medan de alltid kan sätta in fler bussar i fall det skulle krävas.
Skrev om Nacka i en annan tråd, https://www.flashback.org/t1078457p17 :

Mycket bra shopping.
Nära stan (Alphyddan/Finntorp är max 10 min från slussen och bussar som går minst var 5e minut).
Många trevliga grönområden.
Bra brottsstatistik, verkligen inget område man är orolig över att gå i på nätterna.
Nära till både norrort och söderort.
Perfekt område att i framtiden låta sina barn växa upp i.
Närhet till Värmdö och skärgården på sommaren.
osv. Listan kan göras lång.

Här är ett exempel på vad du kan få för din budget:
http://objekt.fastighetsbyran.se/Tem...020_1212721943

Där har du även ett boende som funkar om du hittar partner och skaffar yngel
Senast redigerad av Patrik32 2013-01-09 kl. 20:48.
Citera
2013-01-10, 07:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik32
Jag skulle rekommendera Nacka med hela mitt hjärta, det är ett väldigt trevligt område.
Långt från innerstaden går väl att diskutera, Finntorp, Alphyddan och de områdena ligger 10 min med buss från Slussen, vilket jag ser som nära. Dessutom är buss att föredra under vintern då allt som går på spår har en tendens att sluta fungera, medan de alltid kan sätta in fler bussar i fall det skulle krävas.
Skrev om Nacka i en annan tråd, https://www.flashback.org/t1078457p17 :

Mycket bra shopping.
Nära stan (Alphyddan/Finntorp är max 10 min från slussen och bussar som går minst var 5e minut).
Många trevliga grönområden.
Bra brottsstatistik, verkligen inget område man är orolig över att gå i på nätterna.
Nära till både norrort och söderort.
Perfekt område att i framtiden låta sina barn växa upp i.
Närhet till Värmdö och skärgården på sommaren.
osv. Listan kan göras lång.

Här är ett exempel på vad du kan få för din budget:
http://objekt.fastighetsbyran.se/Tem...020_1212721943

Där har du även ett boende som funkar om du hittar partner och skaffar yngel

Jag håller med. Det är ingen slump att politikereliten bor i Nacka. (Mona Sahlin, Annie Lööf mfl). Även företagsledare bor här. (Arne Karlsson (ex-Ratos), Olof Faxander (Sandvik)) Överlag en mycket bra kommun att låta sina barn växa upp i med vissa undantag för bland annat Fisksätra.

Att bero på Finntorp/Alphyddan är det fortfarande helt ok priser på bostadsrätter, jämfört med innerstaden och jag tror att dessa områden kan få sig ett prislyft på sikt, eftersom folk inte riktigt förstått hur nära stan det är egentligen. Bussarna går verkligen hela tiden.

På riktigt lång sikt är även T-bana på gång, vilket borde göra området än mer attraktivt.
Citera
2013-01-10, 07:05
Medlem
MR.Rises avatar
Stick från Stockholm! Ingen idé att plåga dig själv.
Citera
2013-02-05, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag håller med. Det är ingen slump att politikereliten bor i Nacka. (Mona Sahlin, Annie Lööf mfl). Även företagsledare bor här. (Arne Karlsson (ex-Ratos), Olof Faxander (Sandvik)) Överlag en mycket bra kommun att låta sina barn växa upp i med vissa undantag för bland annat Fisksätra.

Att bero på Finntorp/Alphyddan är det fortfarande helt ok priser på bostadsrätter, jämfört med innerstaden och jag tror att dessa områden kan få sig ett prislyft på sikt, eftersom folk inte riktigt förstått hur nära stan det är egentligen. Bussarna går verkligen hela tiden.

På riktigt lång sikt är även T-bana på gång, vilket borde göra området än mer attraktivt.
Jag håller med, har bott i nacka i snart ett år nu och är mer än nöjd. Känns som priserna kommer att öka när t-banan kommer så det lär inte vara en dålig investering på lång sikt heller.
Citera
2013-02-05, 14:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PabloDiablo
Jag håller med, har bott i nacka i snart ett år nu och är mer än nöjd. Känns som priserna kommer att öka när t-banan kommer så det lär inte vara en dålig investering på lång sikt heller.

Jag tror att kvarnholmen kommer bli grymt.. Har kollat runt lite där efter en ny bostadsrätt. Faktiskt helt ok priser än så länge för den som är "early bird".

5000 lgh (mestadels bostadsrätter), restauranger och shoppingcenter ska byggas, liksom skolor/dagis och en ny broförbindelse med Nacka. Det går redan idag att åka båt dit från exempelvis Nybrokajen på ca en kvart och jag antar att färjetrafiken kommer att utökas vart efter tiden går och folk flyttar in.

Det är som upplagt för att bli nästa Hammarby Sjöstad. Bara ca 5 km från slussen. (3 km sjövägen).

Ingen risk för att bo granne med något slödder där inte.
Citera
2013-02-05, 22:25
Medlem
Nacka är the bomb. Köper jag någonsin bostadsrätt så är det enda stället jag kan tänka mig. Dock är ju Nacka ENORMT stort; men allt innan Forum (och strax efter, som Kantatvägen och Stor/Lillängen) är klart värt.
Citera
2013-02-20, 21:01
Bannlyst
Ska snart ta mitt jävla feta arsle och flytta hemifrån, och sitter och hänger på Täby eller Nacka.
Täby är fint, och det ligger hyfsat nära Danderyd där man är uppvuxen. Kan dock tycka att lite nytt inte skadar, och därefter har Nacka börjat komma in i bilden.
Någon som vet om bostadspriserna stiger oerhört mycket ute vid Nacka?
Finns det något område i Nacka som bör undvikas? Vill helst inte bo i områden med invandrare och socfall
Citera
2013-02-20, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Ska snart ta mitt jävla feta arsle och flytta hemifrån, och sitter och hänger på Täby eller Nacka.
Täby är fint, och det ligger hyfsat nära Danderyd där man är uppvuxen. Kan dock tycka att lite nytt inte skadar, och därefter har Nacka börjat komma in i bilden.
Finns det något område i Nacka som bör undvikas? Vill helst inte bo i områden med invandrare och socfall

Själv älskar jag Nacka, och kommer flytta dit själv när jag får möjlighet.

Områden att undvika är:
- Fisksätra
- Orminge (Inte alls i klass med våra sämsta förorter, men i jämförelse med resten av Nacka så är det väl lite av det svarta fåret)

Ang. priserna så är de redan höga ju närmare stan du kommer, och tror inte det är en kurva som kommer vända neråt.
Citera
2013-02-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin

Nacka är en av Stockholms "finare" kommuner, så allt utom Fiskis borde funka bra för dig. Jag bor just nu i Täby (Hägernäs Strand) och det är ju snarlikt på många vis: mycket natur, sådärliga kommunikationer om man inte har bil, känns som en hyvens kommun med bra skolor, etc. Nacka är ju dock generellt bra mycket närmre stan, om det är det (samt ev. värdeökning) man är ute efter.

Fast jag skulle nog välja Danderyd framför Nacka, faktiskt. Det är ju lika naturnära, mer direkt sjönära, Danderyds Sjukhus är en sjysst knytpunkt och norra delen av staden är i min mening trevligare än den södra (dit Nacka-kommunikationerna ändå går). Även om de är lite...bisarra i Danderyds kommun ibland. Men Danderyd kanske inte var ett alternativ eftersom du är uppvuxen där?
Citera
2013-02-21, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Nacka är en av Stockholms "finare" kommuner, så allt utom Fiskis borde funka bra för dig. Jag bor just nu i Täby (Hägernäs Strand) och det är ju snarlikt på många vis: mycket natur, sådärliga kommunikationer om man inte har bil, känns som en hyvens kommun med bra skolor, etc. Nacka är ju dock generellt bra mycket närmre stan, om det är det (samt ev. värdeökning) man är ute efter.

Fast jag skulle nog välja Danderyd framför Nacka, faktiskt. Det är ju lika naturnära, mer direkt sjönära, Danderyds Sjukhus är en sjysst knytpunkt och norra delen av staden är i min mening trevligare än den södra (dit Nacka-kommunikationerna ändå går). Även om de är lite...bisarra i Danderyds kommun ibland. Men Danderyd kanske inte var ett alternativ eftersom du är uppvuxen där?

Täby likt Nacka med att det är "sådärliga" kommunikationer? Från t.ex Finntorp, Alphyddan, Sickla osv tar det 5-10 min till SLUSSEN (Vilket ändå är en central knytpunkt), vilket jag skulle vilja kalla riktigt bra kommunikation.
Men sen försvarar jag Nacka med näbb och klor också eftersom jag själv älskar det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in