Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-15, 04:17
  #1
Medlem
Tjena alla glada gummor och gubbar.
Tänkte leta lägenhet i Sthlm, behöver info om ställen jag inte bör flytta till(och självklart områden som är nice).

Områden som inte är aktuella:

Hallunda
Rinkeby
Alby
Tumba (delvis, är riktigt ghetto på sina ställen)
Fittja
Vårby
+ alla andra ghetton som Akalla, Hjulsta, Husby, Kista..

Områden som kan vara aktuella:

Tullinge
Huddinge
Solna
Salem(söderby)

Områden som jag är osäker på:

Tyresö
Farsta
Flemingsberg
Rönninge
Bagarmossen
Gubbängen

Främst vill jag ha info om de områden jag är osäker på
Citera
2008-02-15, 09:28
  #2
Medlem
re

Tyresö är iof ganska stort du har 10miljoners villor ute på halvön tex
Dock skulle jag akta mig lite för Granängsringen men på en Gettofaktor ligger Granängsringen på en 2a mot Rinkebys 10a
Citera
2008-02-15, 10:20
  #3
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Locomotiv
Områden som jag är osäker på:

Tyresö
Farsta
Flemingsberg
Rönninge
Bagarmossen
Gubbängen
Tycker du ska fortsäta vara osäker på dessa ställen.
Tullinge, huddinge känns också sådär.
Skulle det vara mitt val är Solna Givet, men själv klart finns det finna ställen i alla dessa områden. Sen är ju frågan hur pass centralt man vill bo och på vilken sida av stan. ??
Citera
2008-02-15, 10:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locomotiv
Tjena alla glada gummor och gubbar.
Tänkte leta lägenhet i Sthlm, behöver info om ställen jag inte bör flytta till(och självklart områden som är nice).

Områden som inte är aktuella:

Hallunda
Rinkeby
Alby
Tumba (delvis, är riktigt ghetto på sina ställen)
Fittja
Vårby
+ alla andra ghetton som Akalla, Hjulsta, Husby, Kista..

Områden som kan vara aktuella:

Tullinge
Huddinge
Solna
Salem(söderby)

Områden som jag är osäker på:

Tyresö
Farsta
Flemingsberg
Rönninge
Bagarmossen
Gubbängen

Främst vill jag ha info om de områden jag är osäker på

Huddinge och Salem är generellt verkligen inga höjdare, kraftig berikning och massor av inbrott i centrumen. Tullinge är jag osäker på och Solna har en del schyssta områden men ett centrum som ser ut som Baghdad.

Tyresö är fint, rekommenderas. Farsta har en hel del berikning vilket Gubbängen inte har (men närområdena svämmar). Rönninge är också ett riktigt arbetarområde med mycket berikning, slitet som fan. Flempan är ett riktigt jävla ghetto, nästan i klass med Rinkeby etc, billigaste bostadsrätter i Sthlm (Etta för 200-300k). Rönninge har jag inga preferenser för.

Generellt är problemet att även om man hittar mindre kluster av områden som faktiskt är rätt bra är skiten ofta på några stenkasts avstånd vilket förstör helhetsbilden.

Områdens kvalitet efter mina preferenser och statistik är:

Kanonområden: Bromma, Danderyd, Lidingö, Nacka, Saltis, Vasastan, Östermalm, övriga områden ut mot skärgården.

Bra områden: Täby, Söder, Kungsholmen (borsett från Stadshagen), delar av Enskede, Tyresö, Frösunda (som en egen liten "by" på avstånd från ghettot i Solna.)

Ok områden (blandar fina områden med ghettoaktiga): Älvsjö, Stuvsta, delar av Enskede, Vallentuna, Åkersberga, Spånga, Solna, Sundbyberg, Hägersten/Liljeholmen.

Dåliga-fruktansvärda områden: Resten.

http://www.usk.stockholm.se/internet...omradesvis.htm
__________________
Senast redigerad av flanders 2008-02-15 kl. 10:32.
Citera
2008-02-15, 10:34
  #5
Medlem
Carl Serungs avatar
Mao så vill man inte flytta till Tjockhult.
Citera
2008-02-15, 10:40
  #6
Medlem
wiiiilis avatar
söderby i salem och rönninge är väldigt bra områden inga invandrare mest medelklass invånare mycket villor.
i söderby är ju också allt nybyggt/under uppbyggnad det kommer nog bli väldigt bra när det är klart.
en nackdel med söderby är att det är dyrt att köpa där.

håll dig borta från flempan det är getto om nått.
Citera
2008-02-15, 16:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimpano
Tycker du ska fortsäta vara osäker på dessa ställen.
Tullinge, huddinge känns också sådär.
Skulle det vara mitt val är Solna Givet, men själv klart finns det finna ställen i alla dessa områden. Sen är ju frågan hur pass centralt man vill bo och på vilken sida av stan. ??

haha kom inte och säg att Tullinge är ett ghetto(bott där 23år), visst Huddinge är väldigt delat och Solna ja..fint men inte den bästa miljön...
Citera
2008-02-15, 16:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Tyresö är iof ganska stort du har 10miljoners villor ute på halvön tex
Dock skulle jag akta mig lite för Granängsringen men på en Gettofaktor ligger Granängsringen på en 2a mot Rinkebys 10a


Mjo vet..har sommarstuga i Tyresö..dock har jag ingen koll på alla lägehetskomplex.
Citera
2008-02-15, 17:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Huddinge och Salem är generellt verkligen inga höjdare, kraftig berikning och massor av inbrott i centrumen. Tullinge är jag osäker på och Solna har en del schyssta områden men ett centrum som ser ut som Baghdad.

Mjo vet att det är väldigt delat i Huddinge och Salem, dock när det gäller Salem så är det endast området Söderby jag skulle kunna tänka mig(dock inte så billigt..).



Tyresö är fint, rekommenderas. Farsta har en hel del berikning vilket Gubbängen inte har (men närområdena svämmar). Rönninge är också ett riktigt arbetarområde med mycket berikning, slitet som fan. Flempan är ett riktigt jävla ghetto, nästan i klass med Rinkeby etc, billigaste bostadsrätter i Sthlm (Etta för 200-300k). Rönninge har jag inga preferenser för.

Jo Tyresö är fint(har sommarstuga där) , men tycker det verkar vara lite för berikat område centralt..eller ja..vad vet jag..har ingen koll på lägenhetskomplexen..

Generellt är problemet att även om man hittar mindre kluster av områden som faktiskt är rätt bra är skiten ofta på några stenkasts avstånd vilket förstör helhetsbilden.

Områdens kvalitet efter mina preferenser och statistik är:

Kanonområden: Bromma, Danderyd, Lidingö, Nacka, Saltis, Vasastan, Östermalm, övriga områden ut mot skärgården.

Hehe jo kanonområdena vet jag om men då dra även priserna iväg, därav ej aktuellt.

Bra områden: Täby, Söder, Kungsholmen (borsett från Stadshagen), delar av Enskede, Tyresö, Frösunda (som en egen liten "by" på avstånd från ghettot i Solna.)

Hrm ska kolla vidare på Frösunda..

Ok områden (blandar fina områden med ghettoaktiga): Älvsjö, Stuvsta, delar av Enskede, Vallentuna, Åkersberga, Spånga, Solna, Sundbyberg, Hägersten/Liljeholmen.

Vart i Solna är det ghetto?

Dåliga-fruktansvärda områden: Resten.

http://www.usk.stockholm.se/internet...omradesvis.htm

Tackar för svaren
Citera
2008-02-15, 18:26
  #10
Medlem
Handkräms avatar
Tullinge: Kan vara okej, speciellt kring numera nedlagda F18
Huddinge: Kan också vara okej, eftersom det är så stort. Generellt nej.


Farsta: Nej.
Flemingsberg: Nej.

Bagarmossen: Absolut inte!
Gubbängen: Ja! Trevligt område helt enkelt.
Citera
2008-02-15, 18:35
  #11
Medlem
uffeuffes avatar
Jag tycker att ni generaliserar ganska grov i den här tråden.

Huddinge, ja det är ett jävligt stort område, snackar vi färglada gettokåkarna på terapivägen så är det självklart risigt, men Kästa, hela glömstavägen, fullersta mm. är riktigt fina områden.

Samma med Salem, den fins halvsunkiga hyresrätter (inte gettostandard men jag skulle inte vilja bo där), samt villor i 5-6 miljoners-klassen.

Rönninge är "finare" än Salem, så den punkten förstår jag inte alls.

Tullinge likaså, det fins sämre områden (inga riktiga drive-by, crack-yo-muttafukkah-områden, men ialla fall) samt feta villor som kostar mer att värma upp på ett år än vad en kontantinsats på en lägenhet är.

Gubbängen känns rätt ok, jag kollade på lägenhet där, det verkar rätt sömnigt område om man relaterar till närliggande Hökarängen.
Citera
2008-02-15, 18:45
  #12
Medlem
st0ckiss avatar
Ursäkta att jag hoppar in bara såhär, men Haningen/Brandbergen, hur ser det ut där nu för tiden?
Uppväxt där för massa år sen (10~) och då var det på väg utför.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback