2011-05-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trashpack
Vilka dårar som skriver här. "Flemingsberg är dåligt, Huddinge är dåligt, Stuvsta är bra". Nu är det ju så att Huddinge är Sveriges 14:e största kommun med ca 100 000 innevånare. Både Flemingsberg och Stuvsta hör till Huddinge, liksom Segeltorp, Fullersta, Hörningsnäs, Snättringe, Länna, Trångsund, Skogås, med flera andra områden. Det känns som det är mest villaområden, flerfamiljshus i ett område runt pendeltågstationen Huddinge C, och Flemingsberg förstås, och i Skogås, och lite runt Stuvsta station.

Glöm allt Du läser i den här tråden, och utgå från var Du kommer att jobba, och satsa sedan på att få snabb och enkel kollektivtrafik (gärna gång- eller cykelavstånd) till jobbet. Du får ett helvete om Du skall bo i Tyresö och jobba i Solna.

Och varför är Du så rädd för "ghetton"? Är Du rädd för något? Med det mind-settet vet jag faktiskt inte om vi vill ha Dig här, håll Dig i Skåne istället, Du känner Dig nog mer hemma där.

Själv bor jag i Hägersten, nära Telefonplan. Det börjar också bli ett ghetto, ett kulturarbetar-, musiker- och allmänt balla människor-ghetto, så snart får jag väl flytta.

Men du var mig också ett gökbo, i dagens samhälle kan man inte bara tänka på vart man jobbar osv. Skulle aldrig rekommendera någon att flytta till t.ex. Fittja eller Hallunda. Fast är är klart, du kanske är sosse och fått för dig att minderåriga svenska tjejer kan röra sig helt fritt i dessa områden..
Citera
2011-06-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locomotiv
Men du var mig också ett gökbo, i dagens samhälle kan man inte bara tänka på vart man jobbar osv. Skulle aldrig rekommendera någon att flytta till t.ex. Fittja eller Hallunda. Fast är är klart, du kanske är sosse och fått för dig att minderåriga svenska tjejer kan röra sig helt fritt i dessa områden..

Jag förstår mig inte på folk. Det är svårt nog att få bostad i Stockholm och tro eller ej det kommer bli ännu svårare inom snar framtid.

Sedan kommer ingen undan från invandrare...jag menar det bor ca 700 000 utlänningar i storStockholm. Sedan är det bara idioti välja lägenhet efter antalet invandrare finns. Sträva efter områden där det finns klass och där man har råd och trivs. Då är även invandrarna anpassade och inga konstigheter finns. Jag menar flyttar jag till hökarängen för att slippa blattar tex Solna (som är 100 gånger bättre område) så får du problem med misslyckade och alkoholiserade Svenssons.

Så välj efter område efter dina behov än vilka grannar du har
Citera
2011-06-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarroBlivese
Jag förstår mig inte på folk. Det är svårt nog att få bostad i Stockholm och tro eller ej det kommer bli ännu svårare inom snar framtid.

Sedan kommer ingen undan från invandrare...jag menar det bor ca 700 000 utlänningar i storStockholm. Sedan är det bara idioti välja lägenhet efter antalet invandrare finns. Sträva efter områden där det finns klass och där man har råd och trivs. Då är även invandrarna anpassade och inga konstigheter finns. Jag menar flyttar jag till hökarängen för att slippa blattar tex Solna (som är 100 gånger bättre område) så får du problem med misslyckade och alkoholiserade Svenssons.

Somliga verkar inte förstått att Stockholm i allra högsta grad blivit en internationell stad, liksom övriga europeiska storstäder (undantaget Helsingfors).

Det spelar ingen roll var du bor eller jobbar. Du kommer komma i kontakt med utlänningar ändå.

Det kommer alltid flytta in utlänningar till Europas storstäder så länge Europa är bättre än andra platser på planeten.

Jag kan förstå om detta känns jobbigt för en byfåne.

Med det inte sagt att man ska bosätta sig i ett "misslyckat" område med allvarliga integrationsproblem.
Citera
2011-06-13, 00:44
Medlem
1772s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Somliga verkar inte förstått att Stockholm i allra högsta grad blivit en internationell stad, liksom övriga europeiska storstäder (undantaget Helsingfors).

Det spelar ingen roll var du bor eller jobbar. Du kommer komma i kontakt med utlänningar ändå.

Det kommer alltid flytta in utlänningar till Europas storstäder så länge Europa är bättre än andra platser på planeten.

Jag kan förstå om detta känns jobbigt för en byfåne.

Med det inte sagt att man ska bosätta sig i ett "misslyckat" område med allvarliga integrationsproblem.

Men, din tramsolle, du förstår väl att han menar MENA-folk?

Nej, jag har inget emot om en japansk IT-tekniker blir min granne, men att bo där ens dotter eller son löper riskt att bli våldtagen/misshandlad av ett MENA-gäng är såklart något man vill undvika.

Eller menar du att all "white flight" är resultat av byfåneri? Sluta fåna dig, din bonde.
Citera
2011-06-15, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarroBlivese

Det är ett intelligent tänkande. Men att använda sig av tumregeln att ett bostadsområde ska ha så få invandrare som möjligt brukar funka bra. Trashet kan vara besvärliga. Men hellre ett trash än att ta risken att bosätta sig i närheten av MENA. Man skulle ju helst vilja slippa bådadera. Sen kan man ju ha tur att det är anpassade individer med invandrarbakgrund som kan sköta sig. Men det hör till ovanligheterna tycker jag.
Men vad är ett bättre område då? Först och främst tror jag att de flesta tittar efter invandringsmängden och arbetslöheten bland befolkningen i ett bostadsområde.
Citera
2011-08-22, 23:43
Medlem
carebears avatar
Att välja var man ska bo i sthlm är väl inte så enkelt, om man inte har obegränsat med pengar.
Tänkte iaf dela med mig av tankar om var JAG aldrig nånsin skulle bosätta mig:
Fisksätra, Henriksdalsringen åt Nackahållet.
Tumba, Tullinge C, Storvreten, Alby, Hallunda, Norsborg i Botkyrka. Finns visserligen fina radhus- och villaområden men det känns bara fel.
Tullinge strand, F18 mm känns mer ok.
Runt Salem C. Resten av kommunen (inkl Rönninge) är bara villor/radhus och helt ok.
Skärholmen, Bredäng. (finns fina omr i Mälarhöjden, men det är dyrt som fan. men pettersbergsv är fint o sen hela vägen bort mot campingen och udden som jag inte minns namnet på nu... känns mer fiskeby än sthlm)
Axelsberg o alla områden i närheten av Puben Dimman.
Haninge (inte landet utan C o Brandbergen)
Farsta C
Flemingsberg/Visättra
Nu blev det mycket o då har jag ändå bara betat av en del av söderförorterna...
Samtliga platser har jag antingen bott/jobbat i, eller varit mycket på, men det är givetvis en väldigt subjektiv lista baserat på hustyper, omgivning, kommunalskattesats, boende, kommunikationer och känslan jag fått där.
Har även svårt för sjöstan efter att ha bott några år där, det känns så fejk på nåt sätt. Bor i stan nu o det är mycket mer liv, men ändå avslappnat på ett helt annat sätt än i skitnödiga HS.
Nåja, det var lite tankar, håll till godo!
Citera
2012-07-11, 15:16
Medlem
någon med tankar om västberga för en barnfamilj?
Citera
2012-07-11, 15:26
Medlem
FarbrorKjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
någon med tankar om västberga för en barnfamilj?
Att det mesta är smålägenheter.
Citera
2012-07-12, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Att det mesta är smålägenheter.

ursäkta det var västertorp jag avsåg. dålig koll på förorterna
Citera
2012-07-12, 08:31
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
ursäkta det var västertorp jag avsåg. dålig koll på förorterna

Grymt fint, Sthlms just nu mest prisvärda förort efter att Telefonplan gått och blivit hippt... Dåligt utbud av stora lägenheter tyvärr.
Citera
2012-07-12, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob den Ouden
Grymt fint, Sthlms just nu mest prisvärda förort efter att Telefonplan gått och blivit hippt... Dåligt utbud av stora lägenheter tyvärr.

aha. tack för ditt svar! har fått lite sån uppfattning efter läst runt lite
Citera
2012-07-12, 09:26
Medlem
FarbrorKjells avatar
Västertorp, det var en annan femma. Det är ett fint gammalt inbott 50-talsområde, ganska lugnt och trevligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in