Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-25, 23:36
  #565
Medlem
Ettgottvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutledgeWood
Om din budget bara är 6-7 miljoner, kommer du inte undan mångkulturen. Då är tipset att flytta ut på landet istället.

Anser att du har fel. I budgeten kan man bo i radhus i Danderyd eller Saltsjöbaden. Bor du i Nyköping så kommer dina barn dela skola med kaozbarnen från höghusen vilket man i samma utsträckning inte behöver göra i Stockholm om man bor i "rätt" område. Små städer kan du drabbas av mångkulturen i högre utsträckning än om du bor segregerat i Stockholm. Ville bara höra folks egna erfarenheter av "bättre" områden.
Citera
2018-01-26, 00:41
  #566
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NEOC0RTEX
Någon som kan säga något om Sköndal då, närmare bestämt runt centrum.

Sent svar men väldigt blandat med folk. Allt från hipsters, invandrare, pensionärer med lite övervägande del svensk/europeisk arbetarklass. Med sthlms-mätt lugn och sömnig stadsdel mkt på grund av avsaknaden av tunnelbana.
Kunde krökas en del på helgerna bland folket i lägenheterna men inget större knas.
Trivdes bra när jag bodde där betydligt lugnare än omgivningen vid Tyresövägen gick bussar till Gullmarsplan på 5 min.
Citera
2018-01-28, 00:26
  #567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettgottvin
Hej,

funderar på att flytta ut från bostadsrätten till villa. Bostadsmarknaden är lite svajig just nu men skulle helst flytta inom ett år. Det viktiga är bra förskolor/skola, lugnt villaområde långt från mångkulturen och socioekonomiska problem. Har tittat på Viby i Sollentuna, Nacka (Lännersta, Björknäs osv.) Täby och Danderyd. Har familj på norra sidan så funderar på att ha nära dit men o andra sidan bör man tänka på sig själv och ens familj. Vill bo så långt ifrån Rinkeby/Tensta som möjligt. Viby verkar isolerat och bra men vissa delar av Sollentuna verkar mindre bra. Hela västerort inkl. Bromma går bort. Täby kyrkby verkar fint. Vill gärna bo nära naturområden på gångavstånd därför gillar jag Viby och norra järvafältet.

Budget 6-7 miljoner. Och har man inte råd med Villa blir det parhus/kedjehus, radhus etc.

Kom gärna med förslag och motiveringar.

Lidingö rekommenderas starkt. Dock kommer du knappt att ha råd. Du får börja tjäna mer pengar helt enkelt. Överlag är norrort i allmänhet bra och lugnt.
Citera
2018-02-02, 21:54
  #568
Medlem
Ettgottvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoltOverklass
Lidingö rekommenderas starkt. Dock kommer du knappt att ha råd. Du får börja tjäna mer pengar helt enkelt. Överlag är norrort i allmänhet bra och lugnt.

Pengarna och lönen jobbar jag på. Du har rätt i att pengarna inte räcker till Lidingö. Norrort känns bättre än Nackahalvön då kommunikationerna är sämre och de flesta jobben ligger i city, norrort vilket är "fel" sida när man kommer från Nacka.
Citera
2018-02-03, 10:33
  #569
Medlem
Vasastan anser jag är det bästa stället att bo på i sthlm
Citera
2018-03-03, 03:29
  #570
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locomotiv
Tjena alla glada gummor och gubbar.
Tänkte leta lägenhet i Sthlm, behöver info om ställen jag inte bör flytta till(och självklart områden som är nice).

Områden som inte är aktuella:

Hallunda
Rinkeby
Alby
Tumba (delvis, är riktigt ghetto på sina ställen)
Fittja
Vårby
+ alla andra ghetton som Akalla, Hjulsta, Husby, Kista..

Områden som kan vara aktuella:

Tullinge
Huddinge
Solna
Salem(söderby)

Områden som jag är osäker på:

Tyresö
Farsta
Flemingsberg
Rönninge
Bagarmossen
Gubbängen

Främst vill jag ha info om de områden jag är osäker på
alla förorter bor det invandrare, bra att veta...
Citera
2018-03-18, 21:26
  #571
Medlem
Bäst utan tvekan på södersidan är oasen Finntorp i Nacka. Trots att ettorna där ligger på drygt 60000:-/kvm i skrivande stund så är det värt det och dyrare lär det bli. Idag finns Sickla köpcentrum men även sjö och badplats jättenära samtidigt som mysiga Finntorp centrum har stans bästa sushi och mest prisvärda vietnameskäket i Stockholm samt genuint fik m.m. Saltsjöbanan och tvärbanan samt bussar jättesmidigt och nära. Tunnelbanan kommer om några år. Då kan priserna per kvm nog vara närmare 100 000:-.
Citera
2018-03-18, 21:38
  #572
Medlem
I norrort är Näsby Park i Täby den folkhemsoas som Nackas Finntorp är i söderort. Mysiga lägenheter i välskötta föreningar som t.ex. på Eskadervägen nära parker, badplats, slott och inte minst Näsby Parks charmiga köpcentrum med allt man behöver. Näsby Park är slutstation på en gren av Roslagsbanan men ändå bara knappt 20 minuter från Stockholm vilket är ett mycket attraktivt faktum eftersom du då alltid har en bra plats på Roslagsbanan om du åker med den. Bara bra folk i området d.v.s. hederliga pensionärer, skötsamma småbarnsfamiljer och artiga ungdomar samt inte minst ödmjuka men framgångsrika och högutbildade kvinnor och män. Pris per kvm är i skrivande stund ca 60000:-/kvm men spås öka till 75000:- till 2020 som effekt av att fler fått upp ögonen för detta smultronställe och på sikt uppåt 100000:- då bl.a. Roslagsbanans förlängning till Odenplan.
Citera
2018-07-20, 23:09
  #573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tattare2010
I norrort är Näsby Park i Täby den folkhemsoas som Nackas Finntorp är i söderort. Mysiga lägenheter i välskötta föreningar som t.ex. på Eskadervägen nära parker, badplats, slott och inte minst Näsby Parks charmiga köpcentrum med allt man behöver. Näsby Park är slutstation på en gren av Roslagsbanan men ändå bara knappt 20 minuter från Stockholm vilket är ett mycket attraktivt faktum eftersom du då alltid har en bra plats på Roslagsbanan om du åker med den. Bara bra folk i området d.v.s. hederliga pensionärer, skötsamma småbarnsfamiljer och artiga ungdomar samt inte minst ödmjuka men framgångsrika och högutbildade kvinnor och män. Pris per kvm är i skrivande stund ca 60000:-/kvm men spås öka till 75000:- till 2020 som effekt av att fler fått upp ögonen för detta smultronställe och på sikt uppåt 100000:- då bl.a. Roslagsbanans förlängning till Odenplan.

Är det 60000 kr, det låter mycket dyrt. Jag åker till Näsby Park ibland och är inte så förtjust i Roslagsbanan, den är inte helt pålitilig. Sen är det ju Stockholm östra man hamnar på och jobbar man inte i närheten av där har man ju ha lite mer restid kvar.

Men det är ett mycket lugnt område.

Ps om det är bostadsrätter vi pratar om så är det inte 60 k nu ivarjefall. Det ligger snarar närmare 50 k och under.
__________________
Senast redigerad av Burgundi 2018-07-20 kl. 23:13.
Citera
2018-07-27, 21:49
  #574
Medlem
Flytta inte till Ursvik. Som är granne med Rinnkeby skulle aldrig i mitt liv låta mina växa upp där. Hade en arbetskollega som flyttade ditt men valde att flytta efter ett halvår pga av allt som händer där.
Citera
2018-07-30, 12:31
  #575
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tusse015
Flytta inte till Ursvik. Som är granne med Rinnkeby skulle aldrig i mitt liv låta mina växa upp där. Hade en arbetskollega som flyttade ditt men valde att flytta efter ett halvår pga av allt som händer där.

Ursviksborna uppfattar ju sitt område som väldigt tryggt (undersökning gjord). Dock tror jag att det var innan kommunikationerna mellan orterna blev bättre. Har själv tittat på Ursvik och tycker tex att skolan som är mycket fin tyvärr verkar väldigt stökig.
__________________
Senast redigerad av Burgundi 2018-07-30 kl. 12:37.
Citera
2018-07-30, 14:12
  #576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tusse015
Flytta inte till Ursvik. Som är granne med Rinnkeby skulle aldrig i mitt liv låta mina växa upp där. Hade en arbetskollega som flyttade ditt men valde att flytta efter ett halvår pga av allt som händer där.
Är det ett skämt eller? Ursvik är ju framförallt villor i tio miljonersklassen och främst välställda barnfamiljer. Få babbar och annat löst pack, och jag tycker inte man märker av att Rissne och Hallonbergen ligger granne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback