2013-01-11, 09:51
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vi befinner oss i sista tiden enligt bibeln så hur tolkar ni bibeln? Snälla, vill ha en seriös diskussion här med bibelkunniga troende o inte antaganden från ateister. Vill inte heller ha inlägg om muslimernas tolkning eftersom det är en annan religion.

Texten i fetstil är för övrigt en paradox.
2013-01-11, 09:52
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Har du vägt in att skapandet av israel som stat 1948 var inspirerat av bibeln, inte förutspått? Det är två väldigt olika saker.

Tror det är omöjligt att med en sådan precision som bibeln förutspådde Israels tillkomst att få till det på planerad väg. Inom loppet av bara några 2-3 timmar så anföll ju Egypten den ny utropade staten.
Vi äter ju till o med Jaffa frukt som vi köpt på ICA, det står i bibeln det med.
2013-01-11, 10:54
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Tror det är omöjligt att med en sådan precision som bibeln förutspådde Israels tillkomst att få till det på planerad väg. Inom loppet av bara några 2-3 timmar så anföll ju Egypten den ny utropade staten.
Vi äter ju till o med Jaffa frukt som vi köpt på ICA, det står i bibeln det med.

Är ICA-nämnd i Bibeln? Är ICA-Stig en profet?
2013-01-11, 11:51
Medlem
Citat:
Vi befinner oss i sista tiden enligt bibeln så hur tolkar ni bibeln? Snälla, vill ha en seriös diskussion här med bibelkunniga troende o inte antaganden från ateister. Vill inte heller ha inlägg om muslimernas tolkning eftersom det är en annan religion.

Det finns mycket som talar för att vi är den sista generationen. Bla ser vi vad som händer i Damaskus och vi ser Ryssland-Iran-Kina koalitionen precis som bibeln förutsett, global ekonomi, monster tsunamis o katastrofer, kärnvapen som kan utrota världen, Israels bildande på en dag, jobbandet på ett fredsavtal mellan Israel o Palestina, EU, arab våren, Homosexualitet, olika smittor, apostasia o nedgång för kyrkorna, falska jesus som New Age m.m., själviskhet o festande, falska doktriner som evolutionen, media kommunikation som tv, radio m.m., droger, accepterat med occultism o Wicca, gospeln sprids till alla länder, terrorism, Islams rop att utrota Israel m.m.

Kom igen, låt höra vad ni har att säga?

Jag har kommit över ett bibelstudium i ämnet och tar upp det i följande diskussion på Flashback.
Daniels tidslinje

Det kan vara värt att plöja igenom det bibelstudiet ( nästan 2 timmar totalt). Det finns enligt mig vissa brister i dess uppfyllande av beräkningarna. Men vissa delar är ändå viktiga att känna till.
2013-01-11, 12:17
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melun
Jag har kommit över ett bibelstudium i ämnet och tar upp det i följande diskussion på Flashback.
Daniels tidslinje

Det kan vara värt att plöja igenom det bibelstudiet ( nästan 2 timmar totalt). Det finns enligt mig vissa brister i dess uppfyllande av beräkningarna. Men vissa delar är ändå viktiga att känna till.

Ska plöja igenom den där videon när jag har mer tid. Men jag antar att det handlar om bla "The woman clothed with the Sun" och det jämför då med astronomiska beräkningar eller?
Om så är fallet så kan jag bara säga att de har fel, för bibeln tolkar sig självt och vi hittar svaret i Genesis om "The woman clothed with the Sun" i hänsyn till Jakob.
2013-01-11, 12:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Good-day
Vem som helst fattar att profeten Muhammed beskrev ett flygplan.

Vem som helst som redan bestämd sig till att efterrationalisera verkligheten så den passar till den religiösa fanatismen.
2013-01-11, 12:21
Medlem
De tar upp bibelstudiet under premissen att Guds ord i bibeln inte är tomma ord.
2013-01-11, 12:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför ska vi gå emot Guds ord o vissa tolerans mot intolerans?

Aaaah, den renodlade religions-fascismen visar öppet sitt sanna jag. Vi kan ju inte ha någon kritik eller begränsning av religionens självutnämnde privilegier.

Har 'gud' dekreterat något, då måste ALLA följa det. För annars ........ blir det domedag.
2013-01-11, 12:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
De tar upp bibelstudiet under premissen att Guds ord i bibeln inte är tomma ord.

Så du KAN operera med premisser? Vilket är väldig viktigt i den kunskaps-sökande process ..... antingen det nu gällar bibel-tolkning eller vetenskap.

Problemet är, att vill man fungera som pådyvlare då möts man givetvis av kritik, så premiss-underlaget blir eventuellt tvunget till att nystas upp tills man har fast grund under fötterna.

Och som det redan har konstaterats på denna tråd, då finns det definitivt ingen éntydighet i kristen och abrahamisk tolknings-metodologi.
2013-01-11, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så du KAN operera med premisser? Vilket är väldig viktigt i den kunskaps-sökande process ..... antingen det nu gällar bibel-tolkning eller vetenskap.

Problemet är, att vill man fungera som pådyvlare då möts man givetvis av kritik, så premiss-underlaget blir eventuellt tvunget till att nystas upp tills man har fast grund under fötterna.

Och som det redan har konstaterats på denna tråd, då finns det definitivt ingen éntydighet i kristen och abrahamisk tolknings-metodologi.

Återigen, så du tror inte på Gud! Det är det enda jag läsa in i ditt inlägg.
2013-01-11, 12:52
Bannlyst
Citat:
Varför ska vi gå emot Guds ord o vissa tolerans mot intolerans? Gud är tydlig att vi inte ska acceptera avguda dyrkan som Islam m.m. Baal o Allah är egentligen samma Gud så du kan se i gamla testamentet hur de gjorde där.
Alla profetiska konferenser och kända eskatologi lärare som Dave Hunt, Gary Kah, Perry Stone, Chuck Missler, Mark Hitchcock, Hal Lindsey, John Haage mfl talar alla om Islam.
Tyvärr har svenska bibel kunniga fastnat upp i 80talet o talar om EU eller har som Ulf Ekman en Preteristisk eller idealistisk syn på profetia.

Bibeln på svenska har sina svagheter. Bibel 2000 är ju inget att vifta med precis.
Jo, jag ska försöka ta det på svenska men hittar jag inte bra översättning från Hebreiskan eller Grekiskan då blir det automatiskt på engelska.

Dessutom är vi tillsagda i bibeln att vara på vår vakt, att vara väktare (watchmen) och läsa tidens tecken.

Jag håller med dig om situationen med svenska biblar och jag läser själv bibeln på engelska som är mitt modersmål, jag ogillar bara den här fixeringen vid allt trams från USA, inklusive onödig användade av engelska i Sverige i alla sammanhang. Det finns ju andra versioner av svenska biblar som man kan kopiera från, än Bibel2000.
Massor av ateister kopierar långa stycken från amerikanska ateistsidor också. Mesigt och visar att de bara spottar upp sånt som de läst någon annanstans och egentligen inte tänker ett dugg mer unikt än de "inskränkta" kristna som de så gärna vill argumentara med.
Om jag vill debattera det här på engelska med amerikaner så går jag till ett amerikanskt forum.
Ok, nog om detta.

När det gäller Chuck Missler så är det en karl som gör alla möjliga påståenden som inte har så mycket substans. Jag råkade höra honom prata om att Ryssland skulle starta ett världskrig, invadera Israel osv, som om det var absolut given sanning. Jag trodde han blivit helt galen. Inte ett ord om att detta är en möjlig tolkning/teori, och vad han baserade den på, utan "detta kommer att hända". Visade sig att det var en gammal inspelning från kalla kriget som sannerligen inte uppfylldes och som är helt orealistisk idag.

Hans bibeltroende kredenser kanske är goda, men han är i princip en konspirationsteorist som använder bibeln för att koka ihop scenarier. Känner inte till alla de du nämner men detta gäller flera av de ledande bibeltroende amerikanska evengelisterna, tex Chuck Smith också. Är det så fattigt på det andliga planet i Sverige, att du måste vända dig västerut för all den här informationen?

Citat:
Återigen, så du tror inte på Gud! Det är det enda jag läsa in i ditt inlägg.
Det är därför det egentligen inte funkar för oss som tror att ha en debatt om bibeltolkning och liknande här. Alla diskussioner urartar i samma ateistiska apologeti attack. Det finns några kristna f.d. deltagare här som startat ett eget svenskt forum för att kunna diskutera religion och bibeltolkning på ett kritiskt sätt, utan ateistiskt tjafs i två av tre poster.

.
Senast redigerad av ptitsa 2013-01-11 kl. 13:04.
2013-01-11, 12:56
Medlem
Apologists avatar
Intressant påpekande, I uppenbarelse boken läser vi i kaptiel 6

8 Då fick jag se en blekgul häst; och mannen som satt på den, hans namn var Döden, och Dödsriket följde med honom. Och åt dem gavs makt över fjärdedelen av jorden, så att de skulle få dräpa med svärd och genom hungersnöd och pest och genom vilddjuren på jorden.

Islam är nu över 23% i folkmätningar enligt en studie från 2010. Och deras land yta är runt 25% också. Så om Islam är bästen i bibeln så är vi relativt nära "slutet" nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in