2013-08-31, 18:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nahkis5000
Om man vänder på det..varför ska den inte vara minst lika 'sann'?

För att den är skriven bronsåldersbarbarer som inte visste mycket om sin omvärld. Och bevisligen därav innehåller mängder med felaktigheter.

Citat:
Bibeln har ju dessutom mycket mera tyngd om man jämför med andra religiösa urkunder, historiskt, arkeologiskt,

Har den?
2013-08-31, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
För att den är skriven bronsåldersbarbarer som inte visste mycket om sin omvärld. Och bevisligen därav innehåller mängder med felaktigheter.

Har den?
Du jämförde ju med andra religiösa urkunder.. Dribblar du bara nu?
2013-08-31, 22:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du jämförde ju med andra religiösa urkunder.. Dribblar du bara nu?

Nej, Bogomil nämnde även "den rationella världsbilden". DEN jämförde jag med.

I nästa stycke jämförde jag dock med andra religioner. Du vet, där du påstod att bibeln var mer historiskt och arkelogiskt tillförlitlig än de andra. Det ville jag ha lite argument för från din sida.
2013-09-01, 02:34
Medlem
Citat:
Ordet tro har olika innebörd beroende på när de används.. Faith/belevie är ju helt olika tex...men på svenska blir båda tro

Helt rätt faith är starkare än tro, det betyder övertygelse.

Ord som ligger nära gissa, hoppas, tror, övertygad.

Ex Jag hoppas Gefle IF vinner fotbollsallsvenskan nästa år.

Jag gissar att Gefle vinner och kommer därför att spela lite grann på det

Jag tror att Gefle vinner, har därför spelat mycket på det, samt bokat festlokal där vi kan ha segerfesten.

Jag är övertygad om att Gefle vinner och har därför inrättat mitt liv efter det. Pantsatt huset och spelat på Ladbrokes. köpt säsongskort till alla matcher, sprider denna glädjekälla till alla Gävlebor. halleluleja Gefle IF
Senast redigerad av rusellpeters 2013-09-01 kl. 02:59.
2013-09-01, 08:01
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Jag är övertygad om att Gefle vinner och har därför inrättat mitt liv efter det. Pantsatt huset och spelat på Ladbrokes. köpt säsongskort till alla matcher, sprider denna glädjekälla till alla Gävlebor. halleluleja Gefle IF

Och precis när du är som mest Gefle-frälst så kommer det en AIK-ateist och frågar vad du har för bevis för din övertygelse.

Samt påpekar att ni fick bögstryk igår.

2013-09-01, 08:28
Medlem
En stor nackdel med bibeln är att den är skriven för många år sedan. Okunskapen om hur världen ser ut lyser igenom klart och tydligt för oss som har fått så mycket nya kunskaper speciellt de senaste 300 åren.

Vi har i princip gått ifrån att tro människan och den lilla landytan kring medelhavet var världen till att inse vår fina runda planet bara är en liten prick i ett universum som omfattar åtskilliga miljarder stjärnor varav många har flera planeter som snurrar runt stjärnan/solen.

Allt som återstår nu för troende är att tala om känslor och tro på en gud som aldrig någonsin visat sig på det sätt som bibeln beskriver, dvs en närvarande personlig gud.

Inte ens lagarna i de gamla skrifterna anses speciellt användbara i vårt samhälle utan ersattes med modernare och bättre lagar utan koppling till religion redan för flera hundra år sedan.

Så återstår hotet om efterdödens hemska kval i helvetet och att mer eller mindre frälsa från denna rädsla, som man alltså själva har skapat genom att mynta begreppet helvete.

När inte ens det hjälper så hotas med att hela jorden ska gå under och förgås i evighetslånga plågor.
2013-09-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej, Bogomil nämnde även "den rationella världsbilden". DEN jämförde jag med.

I nästa stycke jämförde jag dock med andra religioner. Du vet, där du påstod att bibeln var mer historiskt och arkelogiskt tillförlitlig än de andra. Det ville jag ha lite argument för från din sida.
Fattar..
2013-09-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
En stor nackdel med bibeln är att den är skriven för många år sedan. Okunskapen om hur världen ser ut lyser igenom klart och tydligt för oss som har fått så mycket nya kunskaper speciellt de senaste 300 åren.

Vi har i princip gått ifrån att tro människan och den lilla landytan kring medelhavet var världen till att inse vår fina runda planet bara är en liten prick i ett universum som omfattar åtskilliga miljarder stjärnor varav många har flera planeter som snurrar runt stjärnan/solen.

Allt som återstår nu för troende är att tala om känslor och tro på en gud som aldrig någonsin visat sig på det sätt som bibeln beskriver, dvs en närvarande personlig gud.

Inte ens lagarna i de gamla skrifterna anses speciellt användbara i vårt samhälle utan ersattes med modernare och bättre lagar utan koppling till religion redan för flera hundra år sedan.

Så återstår hotet om efterdödens hemska kval i helvetet och att mer eller mindre frälsa från denna rädsla, som man alltså själva har skapat genom att mynta begreppet helvete.

När inte ens det hjälper så hotas med att hela jorden ska gå under och förgås i evighetslånga plågor.
Vad i bibeln är mot bevisad kunskap? (note, evolutionsteorin är en teori inte bevisad kunskap)
2013-09-01, 11:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vad i bibeln är mot bevisad kunskap? (note, evolutionsteorin är en teori inte bevisad kunskap)

Definiera bevisad kunskap och ge exempel på sånt du anser vara det.
2013-09-01, 12:42
Avslutad
Citat:

I motsats till teori i dagligt tal, används ordet inom vetenskapen inte som en nära synonym till ordet "gissning". En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori

Du kommer inte till något mer bevisat än till det som är "vetenskapliga teorier".
Senast redigerad av se_där... 2013-09-01 kl. 12:54.
2013-09-01, 12:53
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Geocentrism.
2013-09-01, 12:56
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Vad är "bevisad kunskap" då?
Det finns massvis med bevis för evolutionsteorin, om man tror på det eller inte är en annan sak.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in