2013-01-11, 12:58
Bannlyst
.
Senast redigerad av ptitsa 2013-01-11 kl. 13:03.
2013-01-11, 13:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melun
Återigen, så du tror inte på Gud!

Och återigen: Jag är överlag agnostisk ('svag') ateist, men kan i vissa fall .... som ang. den abrahamiska GT-'guden' ...... vara 'stark' ateist.

Varför hållar du på att upprepa det tydliga i min position?

Citat:
Det är det enda jag läsa in i ditt inlägg.

Så din kompetens och din kunskap räckar inte längre än till att kunne konstatera, att jag är ateist. Du kan inte läsa innebörden av min kritik, som är mycket mera relevant/essentiell än vilken etikett du kan sätta på mig.

Så debatt om domedags-profetier o.dyl. är bara en fråga om att häva ur sig dom floskler, klyschor eller auktoritativa dogmer som ens position innehållar. Inte en kritisk analys.
2013-01-11, 13:03
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa

När det gäller Chuck Missler så är det en karl som gör alla möjliga påståenden som inte har så mycket substans. Jag råkade höra honom prata om att Ryssland skulle starta ett världskrig, invadera Israel osv, som om det var absolut given sanning. Jag trodde han blivit helt galen. Inte ett ord om att detta är en möjlig tolkning/teori, och vad han baserade den på, utan "detta kommer att hända". Visade sig att det var en gammal inspelning från kalla kriget som sannerligen inte uppfylldes och som är helt orealistisk idag.

Han syftar till Ezekiel 38 kriget och hans tolkning stämmer till 100%. Bibeln talar inte om Ryssland utan talar om Cog o Magog. Det är den landytan som ryssland ligger på idag.
Orealistisk? Knappast, senaste nyheterna om Kina-Iran-Ryssland alliansen pekar i rakt led mot Ezekiel 38.

Får jag fråga vad din teori är, vilka parter är med i slutpläderingen? Är du EU-Nato teorist?
2013-01-11, 13:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Massor av ateister kopierar långa stycken från amerikanska ateistsidor också. Mesigt och visar att de bara spottar upp sånt som de läst någon annanstans och egentligen inte tänker ett dugg mer unikt än de "inskränkta" kristna som de så gärna vill argumentara med.

Knappast på FB, där ateisterna inte är särskild auktoritets-trogna.
2013-01-11, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Han syftar till Ezekiel 38 kriget och hans tolkning stämmer till 100%. Bibeln talar inte om Ryssland utan talar om Cog o Magog. Det är den landytan som ryssland ligger på idag.
Orealistisk? Knappast, senaste nyheterna om Kina-Iran-Ryssland alliansen pekar i rakt led mot Ezekiel 38.

Får jag fråga vad din teori är, vilka parter är med i slutpläderingen? Är du EU-Nato teorist?

Varför skulle jag behöva ha någon teori? Jag tror att det kommer att hända och jag är på min vakt, men det betyder inte att jag behöver sitta och oroa mig över konspirationsteorier av amerikaner som lika gärna kunde varit radikala högerpolitiker eller science fiction författare, som predikanter...
Det är intressant hur deras bibeltolkningar alltid verkar falla i linje med USAs senaste geopolitiska, ekonomiska och militära agenda. Jag tycker inte att dessa figurer är ett dugg trovärdiga.

Ryssland för tillfället har absolut inga fientliga avsikter mot Israel över huvudtaget, relationerna är bättre än någonsin.

Det finns tecken så det räcker som redan har inträffat. Israel, tex och livsstilen i Europa.

När någon kommer och vill sätta ett microchip på högerhanden eller det blir fullt ut krig i Israel så kommer jag absolut inte att argumentera om vem som ligger bakom.
Allt annat är spekulationer.
Senast redigerad av ptitsa 2013-01-11 kl. 13:13.
2013-01-11, 13:09
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Intressant påpekande, I uppenbarelse boken läser vi i kaptiel 6

8 Då fick jag se en blekgul häst; och mannen som satt på den, hans namn var Döden, och Dödsriket följde med honom. Och åt dem gavs makt över fjärdedelen av jorden, så att de skulle få dräpa med svärd och genom hungersnöd och pest och genom vilddjuren på jorden.

Islam är nu över 23% i folkmätningar enligt en studie från 2010. Och deras land yta är runt 25% också. Så om Islam är bästen i bibeln så är vi relativt nära "slutet" nu.

Så en annan religion utmålas som djävulens redskap, som besten i Bibeln som motståndare i den sista kampen mellan himmel och helvete. När jag läser sådana inlägg som ditt framstår religion som inget annat än ett direkt hot mot mänsklighetens överlevnad.

I trådstartens början bad du ateister att hålla sig borta. Du måste inse att Du och dina föreställningar utgör en av anledningarna till vi inte kan göra det - personer som dig måste bemötas.
2013-01-11, 13:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Intressant påpekande, I uppenbarelse boken läser vi i kaptiel 6

8 Då fick jag se en blekgul häst; och mannen som satt på den, hans namn var Döden, och Dödsriket följde med honom. Och åt dem gavs makt över fjärdedelen av jorden, så att de skulle få dräpa med svärd och genom hungersnöd och pest och genom vilddjuren på jorden.

Islam är nu över 23% i folkmätningar enligt en studie från 2010. Och deras land yta är runt 25% också. Så om Islam är bästen i bibeln så är vi relativt nära "slutet" nu.

Och hade det inte varit islam som låg på '25%' då hade du i din frenetiska efterrationaliserings-metodologi kunnet hitta någon annan 25% grupp som 'passade'.

Kommunisterna liggar ju nära till hands också, eller vad med hinduer, buddhister och ateister (som inte är Yahvew zombies) tillsammans.

Du är fullständig irrationell i din semantiska akrobatik.
2013-01-11, 13:11
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Det är därför det egentligen inte funkar för oss som tror att ha en debatt om bibeltolkning och liknande här. Alla diskussioner urartar i samma ateistiska apologeti attack. Det finns några kristna f.d. deltagare här som startat ett eget svenskt forum för att kunna diskutera religion och bibeltolkning på ett kritiskt sätt, utan ateistiskt tjafs i två av tre poster.

Jag har aldrig hör talas om en ateist som lämnat Flashback för att starta en blogg dit bara ateister är välkomna att säga saker till varandra som man ömsesidigt gillar. Symptomatiskt för denna typ av kristna. Ynkryggar, hela högen. Folk som inte tål att höra att de kan ha fel.
2013-01-11, 13:14
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Varför skulle jag behöva ha någon teori? Jag tror att det kommer att hända och jag är på min vakt.

Varför vara på din vakt, den apokalyps du inbillar dig skall ske kommer ju inträffa oavsett vad du gör? eller hade du tänkt att vänta med att ångra dina synder tills i sista stund?
2013-01-11, 13:15
Medlem
Hammarens avatar
Citat:

Foliehatt.
2013-01-11, 13:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Så en annan religion utmålas som djävulens redskap, som besten i Bibeln som motståndare i den sista kampen mellan himmel och helvete. När jag läser sådana inlägg som ditt framstår religion som inget annat än ett direkt hot mot mänsklighetens överlevnad.

Från ett rationellt perspektiv är det egentligen mera sannolikt, att domedagen (om den händer) är en direkt KONSEKVENS av dom abrahamiska religionerna per se, snarare än att ha någon som helst relation till abrahamismens spekulativa metafysik.
2013-01-11, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Jag har aldrig hör talas om en ateist som lämnat Flashback för att starta en blogg dit bara ateister är välkomna att säga saker till varandra som man ömsesidigt gillar. Symptomatiskt för denna typ av kristna. Ynkryggar, hela högen. Folk som inte tål att höra att de kan ha fel.
Nej det var just folk som du som de ville undvika.
De gillar inte att bli förolämpade utan anledning heller, kan du tro?!

Argumenten som du drar upp har de själva redan undersökt och avfärdat, och de vill kunna ha en diskussion utan att detta skall dras upp i varenda inlägg, som sker här.

Så där har du orsaken till varför du inte blev informerad eller inbjuden...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in