2013-01-11, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Mycket talar för att Anti krist kommer vara muslim ex ur Daniels bok:

37 Neither shall he regard the God of his fathers, nor the desire of women (Muslimer bryr sig inte om vad kvinnor tycker), nor regard any god: for he shall magnify himself above all.

38 But in his estate shall he honour the God of forces (Det är precis det Allah kallas): and a god whom his fathers knew not shall he honour with gold, and silver, and with precious stones, and pleasant things.

39 Thus shall he do in the most strong holds with a strange god, whom he shall acknowledge and increase with glory: and he shall cause them to rule over many, and shall divide the land for gain (det är precis vad som händer i Palestina konflikten, man vill dela upp Israel).

Andra tecken är sättet antikrist kommer avrätta folk som inte accepterar hans framfart:

Revelation 20:4

And I saw the souls of those who had been beheaded (Precis vad muslimerna gör, man halshugger) because of their testimony for Jesus and because of the word of God. They had not worshiped the beast or his image and had not received his mark on their foreheads or their hands.

Sedan nekar Muslimerna till att Jesus är Guds son

1 John 2:22

Who is a liar but he that denieth that Jesus is the Christ? He is antichrist, that denieth the Father and the Son.

Och inte nog med det koranens slutscenario är som en upp o nervänd bild av bibelns slutscenario. Deras mahdi är vår antikrist o deras Isa är den falske profeten bibeln talar om.
Det här är bara exempel så det finns flertal till verser som pekar på Islam.

Jag tycker inte man bör spekulera om att antikrist är muslim. Det märker vi väl, om det skulle bli så men under tiden så försämrar det relationerna till muslimer att tala så.
Dessutom tycker jag inte om när någon, vare sig troende eller ateist direktkopierar texter från amerikanska sidor på FB som är ett svenskt forum. Jag tycker man kan citera bibeln på svenska här.
2013-01-11, 01:09
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Bara de med vingspann på 18 meter!
Uppenbarligen . jag tyckte dock det lät lite på god-day som att profetian var uppfylld. Och om den är det bör hen ju ha ett plan att peka ut, och om den inte är uppfylld, varför ens ta upp det?

Jag gissar på att det är wtc-planet som åsyftas, isf-->
1. Djävulen är muslim.
2. Den som utförde dådet kan ha valt tillvägagångssättet efter profetian. Profetian är då inte en förutsägelse utan en inspiration. Fail vilket som.
Senast redigerad av wooten 2013-01-11 kl. 01:12.
2013-01-11, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Uppenbarligen . jag tyckte dock det lät lite på god-day som att profetian var uppfylld. Och om den är det bör han ju ha ett plan att peka ut, och om den inte är uppfylld, varför ens ta upp det?

Och varför i hela fridens namn fortsätter vi tillverka flygplan med en vingspann på 18 meter? Varför inte vara på den säkra sidan och bara bygga plan med 17 eller 19 meter mellan vingspetsarna!
2013-01-11, 01:15
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Och varför i hela fridens namn fortsätter vi tillverka flygplan med en vingspann på 18 meter? Varför inte vara på den säkra sidan och bara bygga plan med 17 eller 19 meter mellan vingspetsarna!
Hehe, ja. Jag tror hursomhelst det är rätt få flygplan med dåtidens motsvarighet till åsnors syfte, att transportera gods som passar in på den beskrivningen. Jag editerade mitt inlägg ovan också
2013-01-11, 08:48
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Good-day
Notera att profeten Muhammad (saw) sade att dajjal kommer att rida på en vit åsna som är gjord av järn och att dajjal kommer att röra sig väldigt fort, och att åsnans öron kommer vara 40 cubits (18 m) lång. Åsnan är symboliskt för den moderna flygplanet. Profeten Muhammad (saw) kunde inte ha sagt något om en modern flygplan för 1400 år sedan. De följeslagare av profeten kunde inte ha förstått vad ett flygplan är. Så Muhammad (saw) använde symbolspråk för att beskriva hur Dajjal kommer att resa på jorden.Det fanns en anledning att Muhammed (saw) sa åsnan och inte en häst eller kamel eller något annat. För att en åsna var nog det enda djuret av den tiden som enbart användes för last och transport.

Du får starta en egen tråd om du vill diskutera Muslimernas eskatologi. Den här tråden handlar bara om Bibelns eskatologi. Ok, nej vi delar inte samma Gud.
2013-01-11, 09:05
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa
Jag tycker inte man bör spekulera om att antikrist är muslim. Det märker vi väl, om det skulle bli så men under tiden så försämrar det relationerna till muslimer att tala så.
Dessutom tycker jag inte om när någon, vare sig troende eller ateist direktkopierar texter från amerikanska sidor på FB som är ett svenskt forum. Jag tycker man kan citera bibeln på svenska här.

Varför ska vi gå emot Guds ord o vissa tolerans mot intolerans? Gud är tydlig att vi inte ska acceptera avguda dyrkan som Islam m.m. Baal o Allah är egentligen samma Gud så du kan se i gamla testamentet hur de gjorde där.
Alla profetiska konferenser och kända eskatologi lärare som Dave Hunt, Gary Kah, Perry Stone, Chuck Missler, Mark Hitchcock, Hal Lindsey, John Haage mfl talar alla om Islam.
Tyvärr har svenska bibel kunniga fastnat upp i 80talet o talar om EU eller har som Ulf Ekman en Preteristisk eller idealistisk syn på profetia.

Bibeln på svenska har sina svagheter. Bibel 2000 är ju inget att vifta med precis.
Jo, jag ska försöka ta det på svenska men hittar jag inte bra översättning från Hebreiskan eller Grekiskan då blir det automatiskt på engelska.

Dessutom är vi tillsagda i bibeln att vara på vår vakt, att vara väktare (watchmen) och läsa tidens tecken.
2013-01-11, 09:06
Medlem
Citat:
Vi befinner oss i sista tiden enligt bibeln så hur tolkar ni bibeln? Snälla, vill ha en seriös diskussion här med bibelkunniga troende o inte antaganden från ateister. Vill inte heller ha inlägg om muslimernas tolkning eftersom det är en annan religion.

Det finns mycket som talar för att vi är den sista generationen. Bla ser vi vad som händer i Damaskus och vi ser Ryssland-Iran-Kina koalitionen precis som bibeln förutsett, global ekonomi, monster tsunamis o katastrofer, kärnvapen som kan utrota världen, Israels bildande på en dag, jobbandet på ett fredsavtal mellan Israel o Palestina, EU, arab våren, Homosexualitet, olika smittor, apostasia o nedgång för kyrkorna, falska jesus som New Age m.m., själviskhet o festande, falska doktriner som evolutionen, media kommunikation som tv, radio m.m., droger, accepterat med occultism o Wicca, gospeln sprids till alla länder, terrorism, Islams rop att utrota Israel m.m.

Kom igen, låt höra vad ni har att säga?

Matt kap 24, 2 Tim 3:1-5
2013-01-11, 09:18
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Tänk på att profetiorna gjordes för 2000 eller fler år sedan.

Jetplan, internet och TV som kan sända live jorden över samtidigt, kärnvapenbestyckade kryssningsrobotar, homosexuella giftemål, extrem sexuell lösaktighet, New Age blandreligioner är alla mer eller mindre unika för just vår tid och kan sägas vara uppfyllelser på olika profetior och tecken i den sista tiden. 2000 år sedan var allt detta rena tokfantasierna.

Ju mer du sätter dig in i detta ju mer tecken ser du. Det här är inget som jag personligen går och grubblar på och läser på om dagarna i ända. Men tecknen är rätt tydliga.

Det är helt upp till dig om du förnekar dem dock.
Det är inget krav för frälsning att tro att vi lever i den yttersta tiden. Det går bra att vara kristen och inte tro det och ändå vara helt på rätt fot med Jesus. Själv tycker jag inte att det är så mycket att orda om dock, och de flesta som regelbundet läser bibeln och följer media tycker det samma.

Det finns dock även några tecken som inte ännu har inträffat men som förmodligen är precis på tröskeln, utifrån nuvarande världssituation och tillgänglig teknik.

Att det är 10 skeptiska inlägg och ett par bejakande kanske säger en del om den allmäna inställningen till den här sortens stollerier. Gå utanför din bekvämlighetszon och träffa folk så får du nog en bra inblick i hur folk i allmänhet ser på domedagsprofetior.

Dessutom kan jag inte annat än tycka det beklämmande med de som postar inlägg i tron att de bara skall bli bejakade eller bemötta på sina egna villkor. Det är ynkligt. Kan man inte försvara sinposition på bättre grund än så, vd är den då värd?

Din caveat lector hur allt inte infriat sig är rätt talande för hur ogrundad din spekulation är. Likaså din frånvaro av sakligt bemötande. Inte undra på att en frikyrka efter en annan lägger ned och att kristendomen är på avklingande i landet i största allmänhet.
2013-01-11, 09:32
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar och visst kan det bli så att mer klockrena uppfyllelser inträffar senare och det visar sig att vad vi ser idag bara var en försmak.

Det finns förstås också möjligheten att profetiorna var hallucinationer som inte skall tas på allvar och ev. uppfyllelser av dessa är fullkomligt chansartade. Det tror dock inte jag, baserat på vad jag läser i bibeln och ser omkring mig.

Vissa kristna som inte är så värst bibeltroende menar att dessa profetior uppfylldes i sin helhet under seklerna efter de skrevs, och att de inte är relevanta längre. Jag tror detta är Sv. Kyrkans ståndpunkt, om de har någon överhuvudtaget.

Tecken som uppenbarligen ännu ej uppfyllts är:
  • Ett nytt "romarrike" skapas
  • Attack mot Israel, totalt krig...
  • Världsfred under antikristus inflytande,
  • Bestens märke som man inte kan handla utan att ha
Även självklart Kristus återkomst, Uppryckelsen,

Men om du tittar på punkterna ovan så är samtliga relativt realistiska och praktiskt möjliga idag.

Som sagt, det här är inget att tjafsa om. Den här bibeltolkningen är inte obligatorisk. Det viktiga är att du tror på Jesus som frälsaren och läser bibeln.

Jesus sade dock att folk skall vara på sin vakt inför sluttiden och hans återkomst som kommer att komma väldigt plötsligt och oväntat. Ingen kan förutspå exakt när, varför grupper som har exakta datum är obibliska. Dock kan man ha på god känn att det rör sig i den riktningen och att det inte är alltför långt bort.

Tro't om du vill.

Naturligtvis tror jag inte på någon undergång i biblisk mening. Det är en befängd tanke för en rationalist som inte kräver särskilt noggrant övervägande. Däremot finns det miljöfaror som finns anledning att bekymra sig för. Där kan man ju å andra sidan engagera sig för att komma till rätta med dem (vilken ju inte finns någon anledning göra med din apokalyptiska vision, den skulle ju enligt dig hända ändå).

Kan du säga en tid i världshistorien då det inte varit krig i Mellanöstern?
Har du vägt in att skapandet av israel som stat 1948 var inspirerat av bibeln, inte förutspått? Det är två väldigt olika saker.
Har har du ett exempel till hur generellt och allmänt hållet dina profetior är skrivna: det nya Romariket passar in på vilken union, världsmakt som dominerar världen just nu. Det har länge varit USA, man trodde det skulle bli EU, snart är det Kina.

Och så kommer du med en härlig brasklapp igen: "undergången är inte viktig"!
2013-01-11, 09:36
Medlem
Hammarens avatar
Citat:

+1
2013-01-11, 09:38
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Du får starta en egen tråd om du vill diskutera Muslimernas eskatologi. Den här tråden handlar bara om Bibelns eskatologi. Ok, nej vi delar inte samma Gud.

Muslimernas stolliga texter är högst relevanta att ställa komparativt mot de kristna tokigheterna. Var inte så styv i korken.
2013-01-11, 09:48
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Du glömde att åsnan är gjord av metall

Citat:
Notera att profeten Muhammad (saw) sade att dajjal kommer att rida på en vit åsna som är gjord av järn och att dajjal kommer att röra sig väldigt fort, och att åsnans öron kommer vara 40 cubits (18 m) lång. Åsnan är symboliskt för den moderna flygplanet. Profeten Muhammad (saw) kunde inte ha sagt något om en modern flygplan för 1400 år sedan. De följeslagare av profeten kunde inte ha förstått vad ett flygplan är. Så Muhammad (saw) använde symbolspråk för att beskriva hur Dajjal kommer att resa på jorden.Det fanns en anledning att Muhammed (saw) sa åsnan och inte en häst eller kamel eller något annat. För att en åsna var nog det enda djuret av den tiden som enbart användes för last och transport.

Om jag såg en flygande vitmålad åsna av järn med öron på arton meter så skulle jag överväga att bli muslim. Problemet är att om den flyger i ljusets hastighet, som profeian säger så skulle man aldrig se den. Ja förutom på landnigsbanan. Å andra sidan så borde "landningsbanan" endast vara ett djupt åsneformat hål, ungefär som i Gråben och Hjulben. Vad händer med järn när det färdas i ljusets hastighet i atmosfären...? Vad händer med atmosfären när en järnåsna med JÄTTElånga öron färdas i ljusets hastiget genom den?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in