Citat:
Ursprungligen postat av Godzillaa
Hej! Jag är en kille som går första året på gymnasiet. (Vet att det kan vara lite patetiskt att söka stöd här, men vet inte vad jag ska göra)
Jag vet inte om jag håller på, har gått in i väggen eller något annat.
De senaste 3 veckorna eller någonting så har jag mått ganska dåligt. Jag har haft en känsla av att jag inte orkar göra någonting, speciellt inte något inom skolan. Hela lovet låg jag i princip på soffan och gjorde ingenting. Det känns också som att jag inte har några kompisar i klassen och att jag är en "tönt".. Det är olikt mig för att jag har alltid haft massor av kompisar och varit hyffsat populär. Det ända jag tänker på är typ att hoppa av gymnasiet, vilket jag innerst inne inte vill eftersom att jag vill få en bra utbuldning. Vi ska ha nationella i svenska snart och jag har inte ens börjat skriva någonting, så fort jag öppnar datorn och ska börja skriva så mår jag skit.
Har också börjat få svårt att "lagra minnen" gårdags minnena är typ som efter en fylla.. lite åt det hållet.
Skulle jag kunna få tips och idéer för att komma ur detta och känna mig motiverad i skolan igen, för att få mer ork och må bra igen. Har alltid haft stark framtidstro och planerat mitt liv i förväg, men nu orkar jag inte ens bry mig om det.
Detta är inget "tyck synd om mig", hatar verkligen sånna personer. Men vill ha någon som kan hjälpa mig upp ur skiten igen!
tacksam för tips och idéer
Jag känner igen mig i din situation, jag kommer själv ihåg när jag gick i gymnasiet för några år sedan och jag kände likadant. Massor att plugga, kompisar som sviker och värdelösa lärare var vanligt och jag kände också tristess till livet.
Jag lyckades dock ta mig ur den tristessen genom att göra nya saker. Jag tror att det kan vara lösning på ditt problem, testa göra nya saker!
I mitt fall var det att jag började baka. Jag satte upp delmål; varje vecka skulle jag ha gjort en ny rätt som jag aldrig gjort tidigare. Jag klarade det till slut och efteråt kände jag mig helt annorlunda. Detta gör att du får något att längta till, det är så jag tror att man ska lösa sådana problem. Man är helt enkelt omotiverad att göra saker.
Det behöver såklart inte vara att man bakar eller lagar mat som är lösning, men jag tror att göra något ganska nytt för dig under en längre tid med små delmål kommer lösa det.
Lycka till!