2017-04-21, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialAirService
En eller två timmar spelar ingen roll. Varför tar du tabletten på kvällen och inte på morgonen?
Jag tar den på kvällen då jag stiger upp väldigt oregelbundna tider tyvärr. Något jag försöker bli bättre på hehe.
Citera
2017-05-01, 14:43
Medlem
Första veckan gick att härda ut men andra veckan har varit tuff. Väldigt hög ångest och får inte sova. Fått ta Sobril och Imovane varje dag för att kunna uthärda. Senaste dagarna har jag fått ganska allvarliga självmordstankar. Förstår inte varför det alltid går år fel håll för mig med SSRI. Biverkningarna ska ju lätta inte bli värre och värre.

Tänker sätta ut den från och med idag då det blivit ohållbart.
Citera
2017-05-04, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Första veckan gick att härda ut men andra veckan har varit tuff. Väldigt hög ångest och får inte sova. Fått ta Sobril och Imovane varje dag för att kunna uthärda. Senaste dagarna har jag fått ganska allvarliga självmordstankar. Förstår inte varför det alltid går år fel håll för mig med SSRI. Biverkningarna ska ju lätta inte bli värre och värre.

Tänker sätta ut den från och med idag då det blivit ohållbart.
Prata med din läkare, be om remiss till en expert som hjälper dig hitta rätt medicin och har du självmords tankar måste du söka akut hjälp för det så kommer dom hjälpa dig garanterat.
Citera
2017-05-04, 20:36
Medlem
Flaskpostenss avatar
Inne på min andra dag. Hoppas jag får sova hyffsat inatt, men vafan man är van. Käkar för GAD, PTSD och depression.
Citera
2017-05-05, 17:34
Medlem
SvenEastmans avatar
Har tagit Sertralin 150mg i över ett år nu, har hjälpt mig bli fri från svår OCD. Men ska inte ge all cred till Sertralinet, kämpade verkligen.

Denna SSRI har fungerat mycket bra för mig alltså, inga besvärliga biverkningar. Första 2 veckorna sov jag mycket, 10tim per natt, var enormt trött. Enda biverkningen nu som är tydlig är att jag har svårare att få orgasm, men det är inget problem, snarare tvärtom. Hade också enormt ökad sexlust första två månaderna ungefär på Sertralin, nu normal.

Något som också är en stor skillnad mot tidigare är att jag drömmer mycket, älskar att drömma, gjorde det när jag var yngre också.
När jag hade OCD hade jag inga problem att somna men hade inga drömmar alls, så fort jag vaknade hade jag kanske några sekunders respit, sedan kom tvångstankarna.

Har nära till känslor nu och mår på det stora hela bra. Har nu bra och dåliga dagar, övervägande bra. Är en orolig person, bra fantasi, får leva med det. Känner mig ganska normal nu, det funkar.

Var mycket skeptisk till SSRI och det tog bra länge innan jag accepterade att det kanske var en viktig komponent för att hitta vägen ut ur OCD-helvetet.

Tror inte SSRI fungerar för alla, men jag är en av de lyckliga..antar jag

Vill inte knapra dessa livet ut men kör på ett tag till. Saknar att jag inte kan rekreera mig med psykedelia, som SSRI blockar.
Citera
2017-05-08, 23:30
Medlem
Har ätit 100mg Sertralin ett tag nu och vet inte om det hjälper. Jag lider förmodligen av GAD då jag kan få ångest av allt möjligt. Njuter väldigt sällan av något i livet. Jag fick Ett litet paket Oxascand utskrivet i Januari som jag tagit väldigt få gånger men sist åt jag typ 20 eller 30mg och mådde jättebra av det och somna som en stock senare på kvällen. Ska jag ta upp det med läkaren? Jag kan ju inte käka benzo jämnt det verkar ju va rena knarket! Finns det annan medecin som funkar lika bra mot GAD?
Citera
2017-05-09, 14:04
Medlem
Har ätit sertralin bluefish i ca en månad, vi började med 25mg för att sedan öka dosen till 50mg. Igår var jag på återbesök hos doktorn för att utvärdera läget och nu kommer vi att höja dosen till 100mg, där vi börjar med 75mg till en början. Läkaren sade att vi skulle fortsätta med samma medicin då jag inte fått några vidare besvärliga biverkningar. Det enda är väl halsbränna, vilken var förjävlig en dag och försvann sedan, sjukt trött första 14 dagarna samt svårare att få orgasm, känns typ inte så mkt där nere. Väl på apoteket då jag skulle hämta ut medicinen fick jag sertralin actavis istället. Ngn som testat båda och märkt nån skillnad? Eftersom vi sade jag skulle fortsätta med bluefish förstår jag ej varför det blev actavis. Tog första 75mg idag.

var sjukt nojig i början efter ha läst biverkningarna för sertralin, men som ovan, har inte märkt nåt speciellt. har även testat att dricka rätt rejält en gång och märkte ingen skillnad mot hur det var innan då jag drack utan medicinering.
Citera
2017-05-10, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utandinluft
Har ätit sertralin bluefish i ca en månad, vi började med 25mg för att sedan öka dosen till 50mg. Igår var jag på återbesök hos doktorn för att utvärdera läget och nu kommer vi att höja dosen till 100mg, där vi börjar med 75mg till en början. Läkaren sade att vi skulle fortsätta med samma medicin då jag inte fått några vidare besvärliga biverkningar. Det enda är väl halsbränna, vilken var förjävlig en dag och försvann sedan, sjukt trött första 14 dagarna samt svårare att få orgasm, känns typ inte så mkt där nere. Väl på apoteket då jag skulle hämta ut medicinen fick jag sertralin actavis istället. Ngn som testat båda och märkt nån skillnad? Eftersom vi sade jag skulle fortsätta med bluefish förstår jag ej varför det blev actavis. Tog första 75mg idag.

var sjukt nojig i början efter ha läst biverkningarna för sertralin, men som ovan, har inte märkt nåt speciellt. har även testat att dricka rätt rejält en gång och märkte ingen skillnad mot hur det var innan då jag drack utan medicinering.
det är samma medecin men olika märken. Spelar ingen roll vilken du tar det är samma
Citera
2017-05-10, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utandinluft

Sluta nojja om allt Sertralin är inget farligt alls dock ska man inte supa när man tar ssri medecin
Citera
2017-05-10, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialAirService
Sluta nojja om allt Sertralin är inget farligt alls dock ska man inte supa när man tar ssri medecin
Det är jag medveten om. Dricker väldigt sällan och med tanke på att jag ska äta medicinen i ca 6 mån - 1 år och ej är deprimerad har jag ingen lust att sluta helt med alkoholen. Testat en gång och märkte ingen skillnad, men självklart ska jag ta det försiktigt om jag ska dricka.
Citera
2017-05-16, 19:12
Medlem
Sluta med Sertalin?

Hej flashback!

Jag tar 2st Sertralin varje kväll och har gjort det i ungefär 1 års tid. Men nu så känner jag att dom inte gör nånting för mig längre, så jag vill sluta med dom.

Jag var deprimerad innan jag tog dom men nu känner jag mig inte deppig längre samt min ångest är inte så jobbig längre, men jag har hört att det blir inget bra att bara sluta med det sådär? Vad kan hända om jag bara slutar ta dom?
Citera
2017-05-16, 19:20
Medlem
Sluta inte tvärt, utan minska dosen sakta men säkert. En vecka 1 + 1/2 tablett, nästa vecka 1 + 1/4 osv

Citat:
Ursprungligen postat av Joyxer90
Hej flashback!

Jag tar 2st Sertralin varje kväll och har gjort det i ungefär 1 års tid. Men nu så känner jag att dom inte gör nånting för mig längre, så jag vill sluta med dom.

Jag var deprimerad innan jag tog dom men nu känner jag mig inte deppig längre samt min ångest är inte så jobbig längre, men jag har hört att det blir inget bra att bara sluta med det sådär? Vad kan hända om jag bara slutar ta dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in