2017-04-08, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
OCD = Obsessive Compulsive Disorder = Tvångssyndrom. Att man t ex måste göra alla fransarna på en trasmatta helt raka, eller man måste tvätta händerna 20 ggr om dagen.

Anledningen varför läkaren inte skriver ut 100 mg på en gång är för att det är säkrare att börja på den lägre nivån - om du råkar vara ett av dom fåtal som får effekt från lägre doser så har han ju fuckat upp om du börjar på en för hög dos.

Läkareden har som största ideal att ej skada - m ao, hans första prio är att inte göra dig sjukare än vad du är - det kan han råka göra om han ger dig för hög dos.

Escitalopram är för övrigt verkligen inga skämtpiller - om du söker så kommer du finna flera på Flashback som snarare tycker att det är rena rama DÖDSknarket...!

Vi är alla olika serru', så hur man reagerar är högst individuellt.
Tack för info om OCD. Skämtpiller kanske det inte är men jag blev ej gladare av dom. Bara jag som inte har tålamod längre efter all dysterhet och hängighet, men jag kanske måste ha mer tålamod med sertralinet och ge det flera månader till innan det blir bra.
Citera
2017-04-08, 21:46
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialAirService
Tack för info om OCD. Skämtpiller kanske det inte är men jag blev ej gladare av dom. Bara jag som inte har tålamod längre efter all dysterhet och hängighet, men jag kanske måste ha mer tålamod med sertralinet och ge det flera månader till innan det blir bra.

Inga problem, glad att du fick ut något av det i alla fall.

Jag tycker inte du ska ge Sertralin (eller talar vi om escitalopram? hänger fan inte med...) flera månader... tanken är ju att man ska följa riktlinjerna, och där står det välan 6-8 veckor, vilket iof är 2 månader, men det är sällan det faktiskt tar såpass länge, istället är 3-4 veckor en rimlig tid innan man ser effekt, eller i varje fall bör överväga dosökning.

Läser man på fass så ser man att dom nämner att det finns bevis för att man kan se effekt inom 7 dagar... detta är dock överdrivet och gäller främst en minoritet.

Eftersom du redan stått på medicinen i över en månad så bör du nog överväga något annat nu.

DOCK... man bör åtminstone HÖJA medicinen upp till maxdosen, såvida du inte får oacceptabla bieffekter, innan man ger upp på den.

Har du kommit upp till 200 mg, eller åtminstone 150 mg?
Citera
2017-04-10, 22:11
Medlem
Citat:
Inga problem, glad att du fick ut något av det i alla fall.

Jag tycker inte du ska ge Sertralin (eller talar vi om escitalopram? hänger fan inte med...) flera månader... tanken är ju att man ska följa riktlinjerna, och där står det välan 6-8 veckor, vilket iof är 2 månader, men det är sällan det faktiskt tar såpass länge, istället är 3-4 veckor en rimlig tid innan man ser effekt, eller i varje fall bör överväga dosökning.

Läser man på fass så ser man att dom nämner att det finns bevis för att man kan se effekt inom 7 dagar... detta är dock överdrivet och gäller främst en minoritet.

Eftersom du redan stått på medicinen i över en månad så bör du nog överväga något annat nu.

DOCK... man bör åtminstone HÖJA medicinen upp till maxdosen, såvida du inte får oacceptabla bieffekter, innan man ger upp på den.

Har du kommit upp till 200 mg, eller åtminstone 150 mg?
Jag åt Ecitalopram hela hösten vintern, bytte till 50mg Sertralin för 5 veckor sedan. Min läkare har nyss sagt upp sig och jag väntar på att nya läkaren ska ringa. Ska jag be om 100mg eller 150mg? 50mg har inte gjort någon stor skillnad på mig. Man får dock tänka på att arbeta med sig själv och inte bara käka piller...
Citera
2017-04-10, 22:14
Medlem
Kanske ska tillägga att man är 190cm och väger 95kg då kanske 50mg är jävligt lite?? Vad vet jag
Citera
2017-04-13, 16:36
Medlem
Har fått Sertralin utskrivet efter att ha provat massa SSRI/SNRI redan.

Är lite orolig för det sägs vara den mest stimulerande/aktiverande SSRIn? Jag har framförallt problem med ångest/stress och behöver snarare bli lugnare än mer aktiverad.
Citera
2017-04-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Har fått Sertralin utskrivet efter att ha provat massa SSRI/SNRI redan.

Är lite orolig för det sägs vara den mest stimulerande/aktiverande SSRIn? Jag har framförallt problem med ångest/stress och behöver snarare bli lugnare än mer aktiverad.
Jag tar 100mg nu och märker inte ett skit av att jag skulle va mer aktiverad, den tar en del av ångesten dock
Citera
2017-04-20, 11:25
Medlem
Ätit sertralin i ca 2 veckor nu, idag har jag en hemsk känsla i halsen - det känns som en fet klump som jag inte kan svälja ner. Någon som känner igen sig?
Citera
2017-04-20, 11:43
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utandinluft
Ätit sertralin i ca 2 veckor nu, idag har jag en hemsk känsla i halsen - det känns som en fet klump som jag inte kan svälja ner. Någon som känner igen sig?
Ja, men skit i det.
Stå ut tills det går över.
Du missar lyckan annars med att bli fri från psykiska defekter.
Citera
2017-04-20, 11:44
Medlem
Psykonaut-s avatar
Ska man må fin, så måste man först lida pin
Citera
2017-04-20, 19:09
Medlem
Har tagit Sertralin nu i 2-3 månader. Började med en dos på 50mg och ökade till 100mg för 2-3 veckor sen. Jag verkar ha blivit mer alert och har lite extra energi. Har även märkt att jag nästan har slutat att kolla på porr och onanerat utan att jag riktigt tänkt på det, framförallt efter den ökade dosen. Känner inte samma lust för onani som jag gjorde förr, vilket känns som en bra grej egentligen med tanke på att det blev för mycket förr tycker jag.
Däremot var jag inte sexuellt aktiv då men nu har jag blivit det och min första gång blev igår och hade svårt att bli riktigt hård... antar att jag får se hur det utvecklas framöver så det inte bara var nervositet eller liknande.

Anyway, min huvudfråga: Hur noga är det att man tar tabletten samma tid på dygnet varje dag? Gör det något om man hoppar en eller två timmar fram och tillbaka? Försöker ta tabletten runt 20-21.00 på kvällen.
Citera
2017-04-20, 19:51
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
OCD = Obsessive Compulsive Disorder = Tvångssyndrom. Att man t ex måste göra alla fransarna på en trasmatta helt raka, eller man måste tvätta händerna 20 ggr om dagen.

Anledningen varför läkaren inte skriver ut 100 mg på en gång är för att det är säkrare att börja på den lägre nivån - om du råkar vara ett av dom fåtal som får effekt från lägre doser så har han ju fuckat upp om du börjar på en för hög dos.

Läkareden har som största ideal att ej skada - m ao, hans första prio är att inte göra dig sjukare än vad du är - det kan han råka göra om han ger dig för hög dos.

Escitalopram är för övrigt verkligen inga skämtpiller - om du söker så kommer du finna flera på som snarare tycker att det är rena rama DÖDSknarket...!

Vi är alla olika serru', så hur man reagerar är högst individuellt.
Fast det klassas ju inte som en sjukdom om man arbetar med det. Vad är gränsen av hur många gånger man måste tvätta sig för att det ska räknas som tvångstanke eller fransa mattan? Jag har själv haft tvättvång, men det är knappast svart eller vitt dessutom diagnosticeras inte psykisk sjukdom efter funktion utan symtom. Det enda man kan utgå från är ju om läkaren inte anser att symptomen är kvar.
Senast redigerad av The Beach boy 2017-04-20 kl. 19:54.
Citera
2017-04-21, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenReklamTack
Har tagit Sertralin nu i 2-3 månader. Började med en dos på 50mg och ökade till 100mg för 2-3 veckor sen. Jag verkar ha blivit mer alert och har lite extra energi. Har även märkt att jag nästan har slutat att kolla på porr och onanerat utan att jag riktigt tänkt på det, framförallt efter den ökade dosen. Känner inte samma lust för onani som jag gjorde förr, vilket känns som en bra grej egentligen med tanke på att det blev för mycket förr tycker jag.
Däremot var jag inte sexuellt aktiv då men nu har jag blivit det och min första gång blev igår och hade svårt att bli riktigt hård... antar att jag får se hur det utvecklas framöver så det inte bara var nervositet eller liknande.

Anyway, min huvudfråga: Hur noga är det att man tar tabletten samma tid på dygnet varje dag? Gör det något om man hoppar en eller två timmar fram och tillbaka? Försöker ta tabletten runt 20-21.00 på kvällen.
En eller två timmar spelar ingen roll. Varför tar du tabletten på kvällen och inte på morgonen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in