Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Mycket intressant, det visste jag faktiskt inte om.
Inte konstigt det, massmedia vill förstås inte associera "de onda nazisterna" med något som folk i gemen uppfattar som sympatiskt (till exempel värnande om djur och miljö). Så detta brukar förtigas, tillsammans med till exempel det faktum att regeringen Hitler införde generösa utbildningsstipendier för begåvade ungdomar, höjde pensionerna, sänkte hyrorna för fattiga barnfamiljer och en del annat intressant. (Vilket förstås åtminstone jag inte anser rättfärdigar regimens våldsövergrepp på vissa grupper, men onekligen blir historien något vinklad i den officiellt godkända skolboksversionen.)
En annan variant är att man avfärdar djurskyddslagstiftningen som en täckmantel för antisemitism, eftersom den även förbjöd judarnas sadistiska men enligt Talmud ovillkorligen påbjudna koscher-slakt, som dödar djuren långsamt och plågsamt. Därför upphävdes också denna lagstiftning av de allierade erövrarna efter Tysklands nederlag i Andra världskriget, vilket om jag minns rätt glatt omnämns av rabbinerna Berman, Lewin och Munk i deras polemiska pro-koscherbok
Religious Freedom: The Right to practice Shehitah:
http://books.google.se/books/about/Religious_Freedom_the_Right_to_practice.html?id=Ty BkMwEACAAJ&redir_esc=y
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Detta med lampskärmar och tvålen har fascinerat mig. Men här är det typsikt alla sägner har en riktig bakgrund. Alltså det startar med en verklig händelse...
Lampskärmen= Det startades igenom SS domaren Konrad Morgan , skulle undersöka en svindel. Han upptäckte då det fanns en del rykten om tillverkning av lampskärmar av hudskin. Det skulle vara den sadistiska Ilse Koch nöje. Men han fann aldrig några bevis för att fälla henne. Så det var alltså ingen masstillverkning, som det gör sken av.
Såvitt jag vet finns det förutom just rykten inga bevis för att någon lampskärm över huvud taget tillverkats. Men visst verkar det ha förekommit en del skumrask från Karl Kochs och hans hustrus håll, han blev ju dömd till döden av SS-domstolen för de oegentligheter han kunde beslås med. (Bland annat mord och övergrepp på fångar samt tillgrepp av deras tillhörigheter.)