Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-27, 00:27
  #1
Avstängd
Tonaldins avatar
Förr inte så länge sedan besöktes min skola av en man som hette Mietek Grocher, en polsk jude som säger sig ha överlevt förintelsen. Han påstod en rad intressanta saker, som jag själv tvivlar på har skett då det låter för sjukt.

Det allra sjukaste och mest otroliga var att han påstod att en nazist vid namn Sepp hade sagt åt en judisk kvinna att ge ifrån sitt barn då den skulle till gaskammaren, då kvinnan upprepade gånger avviserade detta krav tog då denna nazist vid namn Sepp barnet från kvinnan och slet barnet i två delar, drog i benen och armarna och slet itu barnet. Dett kan väl inte stämma? Är det fysiskt möjligt?

En annan mysko sak han berättade var att han lyckades fly ur en gaskammare i Maidanek. Han påstod att han lyckades fly genom att en officer började prata med en annan officer och tog några steg bort och just i det ögonblicket lyckades han slinka i väg från dem och fly sitt ''öde''. Han menade att officeraren inte vågade då han hade fått allvarliga reprimander som han kallade det.

Gubben menade också saker som att nazisterna ofta trakaserade gradvida kvinnor genom att brutalt misshandla dem, spotta på dem och ibland döda dem, ibland slog de bebisars huvuden i betongväggar och annat.

Detta var ett litet axplock av allt han hade att säga, han pratade i hela 2 timmar och det var bara en massa historier som dessa. Hur hög sanningshalt är dessa uppgifter tror ni? Hände sådana här saker på riktigt eller är det fabrikation från hans sida?

Han är en av de kändaste påstodda överlevarna från förintelsen och reser runt varje vecka till olika skolor i Sverige, han har även skrivit en egen bok som heter ''jag överlevde''.
Citera
2009-08-27, 00:42
  #2
Medlem
cannaBes avatar
Jag är väldigt övertygad om att det förekom jävligt sjuka saker på den tiden. Tror dom gjorde saker som folk inte ens vill prata om, om jag ska vara ärlig.. Men däremot tror jag också att han kanske överdriver sina historier lite, ingen skulle ju någonsin säga emot.

Gör man det blir man för det första klassens svarta får, och för det andra så säger gubben nog bara "du var ju inte där så hur kan du veta" - vilket iofs är ganska sant

Jag råkade nämligen göra något i stil med det när jag var liten. Var en tjej som hette Flora Glad och hälsade på oss när vi gick typ i 4:an. Efter att hon hade berättat sina historier så fick vi fråga saker, så en kille frågade om han kunde få se hennes tatuering med serienummer eller vad man ska kalla det. Så hon gick runt och visade den och alla sa "Ååh wow" eller höll bara andan för att dom var så överspända. Men så kom hon till mig, jag som aldrig orkat hålla käften i hela mitt liv hahah det första jag säger är att den är fake och att hon har fått den med ett tuggummi Jag var den enda som inte kramade Flora när hon gick Hahah, fyfan vad jag vill vara barn igen.
Citera
2009-08-27, 00:48
  #3
Medlem
Bevisligen hade han ju överlevt eftersom han stod där, och inte var död.

Nä, skämt åsido är det svårt att förstå vad du har för poäng.

Går det att slita sönder spädbarn i två delar? Det är nog inte så lätt att hitta någon som har testat, och som har lust att berätta om det. Men om man tänker på vad riktigt starka människor kan göra på cirkusföreställningar, och tävlingar av typen "världens starkaste man", så verkar det inte vara fysiskt omöjligt.

När det gäller den psykiska förmågan att plåga och ha ihjäl oskyldiga människor, så kan man hänvisa till Milgrams lydnadsexperiment. Det visar att även psykiskt friska människor som vuxit upp i moderna demokratiska samhällen är beredda att utföra dödlig tortyr, om de fått order av sin chef.

Att fångvakter låter ett problem som de själva orsakat bli "någon annans problem" torde vara uppenbart för alla som kan något om väktarbranschen.

Och att vakter skulle ha slagit och spottat på småbarn och gravida kvinnor låter inte heller som någon orimlighet som ger skäl att ifrågasätta hela berättelsen.
__________________
Senast redigerad av CaesarDavid 2009-08-27 kl. 01:01.
Citera
2009-08-27, 00:54
  #4
Avstängd
Tonaldins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaesarDavid
Bevisligen hade han ju överlevt eftersom han stod där, och inte var död.

Men skämt åsido är det svårt att förstå vad du har för poäng.

Går det att slita sönder spädbarn i två delar? Det är nog inte så lätt att hitta någon som har testat, och som är beredd att berätta. Men om man tänker på vad riktigt starka människor kan göra på cirkusföreställningar, och tävlingar av typen "världens starkaste man", så verkar det inte vara fysiskt omöjligt.

När det gäller den psykiska förmågan att göra sådant, så kan man hänvisa till Milgrams lydnadsexperiment. Det visar att även psykiskt friska människor som vuxit upp i moderna demokratiska samhällen är beredda att utföra dödlig tortyr, om de fått order av sin chef.

Att fångvakter låter ett problem som de själva orsakat bli "någon annans problem" torde vara uppenbart för alla som gjort lumpen eller kan väktarbranschen.

Och att vakter skulle ha slagit och spottat på småbarn och gravida kvinnor låter inte heller som någon orimlighet som ger skäl att ifrågasätta hela berättelsen.
Men det där med att SS män bara sprang in på ett sjukhus och skjöt ihjäl alla kvinnor där kan väl inte stämma?

Han påstod dessutom att nazisterna kastade in eldbomber i ett hus och att folk hoppade ur från övervåningsfönstret för att överleva elden, när de gjorde det så använde nazisterna dem som en slags ''lek'' och testade vem som kunde träffa flest med vapnen när de var i luften.

Allt detta låter enligt mig rätt så otroligt, eller gjorde nazisterna sådana grejer?

Sedan påstod gubben att han överlevde massvis med olika förintelselägren, han överlevde även ett år i ett ghetto i Warzawa, lyckades fly från en gaskammare och han överlevde även dödsmarschen. Allt detta kan han fan inte ha överlevt utan jag tror att han ''förbättrar'' sin historia rätt mycket.
__________________
Senast redigerad av Tonaldin 2009-08-27 kl. 00:57.
Citera
2009-08-27, 00:58
  #5
Medlem
Menar du att SS skulle ha varit så ridderliga att de inte nedlät sig till att avfyra sina vapen mot patienter på sjukhus, eller mot folk som hoppade från fönster?
Citera
2009-08-27, 01:03
  #6
Avstängd
Tonaldins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaesarDavid
Menar du att SS skulle ha varit så ridderliga att de inte nedlät sig till att avfyra sina vapen mot patienter på sjukhus, eller mot folk som hoppade från fönster?
Nej men jag tror verkligen att detta är fabricerat. Eller finns det bevis för att SS män kastade in barn i kremeringsugnar och sådant?

Kommentera hans påstående om att han överlevde ca 9 olika lägren, plus ghettot plus dödsmarschen? Jag skulle ge honom mindre än 1 % chans att överleva alla dessa saker. Han lyckades ju även ''fly'' från en gaskammare, enligt han själv.
Citera
2009-08-27, 01:11
  #7
Medlem
Myggan.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonaldin
Men det där med att SS män bara sprang in på ett sjukhus och skjöt ihjäl alla kvinnor där kan väl inte stämma?

Han påstod dessutom att nazisterna kastade in eldbomber i ett hus och att folk hoppade ur från övervåningsfönstret för att överleva elden, när de gjorde det så använde nazisterna dem som en slags ''lek'' och testade vem som kunde träffa flest med vapnen när de var i luften.

Allt detta låter enligt mig rätt så otroligt, eller gjorde nazisterna sådana grejer?

Sedan påstod gubben att han överlevde massvis med olika förintelselägren, han överlevde även ett år i ett ghetto i Warzawa, lyckades fly från en gaskammare och han överlevde även dödsmarschen. Allt detta kan han fan inte ha överlevt utan jag tror att han ''förbättrar'' sin historia rätt mycket.


Varför skulle detta på något sätt vara orealistiskt?
Citera
2009-08-27, 01:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonaldin
Nej men jag tror verkligen att detta är fabricerat. Eller finns det bevis för att SS män kastade in barn i kremeringsugnar och sådant?

Skulle det vara fysiskt omöjligt att kasta in ett barn i en ugn nu? Eller skulle det strida mot någon etisk regel inom SS?

Citat:
Ursprungligen postat av Tonaldin
Kommentera hans påstående om att han överlevde ca 9 olika lägren, plus ghettot plus dödsmarschen? Jag skulle ge honom mindre än 1 % chans att överleva alla dessa saker. Han lyckades ju även ''fly'' från en gaskammare, enligt han själv.

En procent av sex miljoner blir 60 000. Det blir alltså ganska många koncentrationslägerfångar med osannolika öden.

Det finns en japan (möjligen flera) som överlevde atombomben i Hiroshima, för att sedan fly till Nagasaki, som också träffades av en atombomb, som han också överlevde.

Om vi ska ta ett mer strikt matematiskt exempel, så händer det emellanåt att det bland alla pokerbord i världen och på Internet dyker upp två straight flush i samma giv.

Ytterst osannolikt, men om tillräckligt många tillfällen ges, så händer det ibland.
Citera
2009-08-27, 01:12
  #9
Medlem
felias avatar
Mieteks lönande och patetiska snyfthistoria har varit föremål för diskussion tidigare:

https://www.flashback.org/showthrea...=213245&page=2

Nio läger, my ass.
Citera
2009-08-27, 01:13
  #10
Medlem
Schadenfreudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonaldin
Nej men jag tror verkligen att detta är fabricerat. Eller finns det bevis för att SS män kastade in barn i kremeringsugnar och sådant?

Kommentera hans påstående om att han överlevde ca 9 olika lägren, plus ghettot plus dödsmarschen? Jag skulle ge honom mindre än 1 % chans att överleva alla dessa saker. Han lyckades ju även ''fly'' från en gaskammare, enligt han själv.
Jag tror så här.. han satt troligen i nåt ghetto eller läger och blev brutalt behandlad och förnedrad, såsom så många andra, vilket gjorde att han utvecklade ett livslångt hat mot tyskarna. När han nu senare kan åka runt och berätta om vad han upplevt (och få betalt, utgår jag ifrån) så har han nog inget emot att brodera ut historierna och även passa på att demonisera sina fångvaktare så mycket han kan. Vem ska säga emot honom? Alla vet ju att tyskarna var onda monster, eller hur?

Jag tycker att det är mycket bra att du är kritisk. Man önskar att fler hade samma kritiska hållning.
Citera
2009-08-27, 01:17
  #11
Avstängd
Tonaldins avatar
Som sagt det som gjorde att jag själv anser hela historien vara delvis eller helt fabricerad var den om den ''enormt'' starke och sjuka nazist vid namn Sepp som älskade att tortera kvinnor och barn och ju slet ett barn i två delar om man får tro Mietek, detta var bara för mycket enligt mig, det låter helt orealistiskt.

Det där med 9 läger låter ju inte heller särskilt ''troligt''.
Citera
2009-08-27, 01:19
  #12
Avstängd
Tonaldins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schadenfreude
Jag tror så här.. han satt troligen i nåt ghetto eller läger och blev brutalt behandlad och förnedrad, såsom så många andra, vilket gjorde att han utvecklade ett livslångt hat mot tyskarna. När han nu senare kan åka runt och berätta om vad han upplevt (och få betalt, utgår jag ifrån) så har han nog inget emot att brodera ut historierna och även passa på att demonisera sina fångvaktare så mycket han kan. Vem ska säga emot honom? Alla vet ju att tyskarna var onda monster, eller hur?

Jag tycker att det är mycket bra att du är kritisk. Man önskar att fler hade samma kritiska hållning.
Jag håller med dig. Jag skulle tro att en del av det han säger är sant, självklart blev han mycket illa behandlad och sådant, vem vet vilka psykologiska följder detta medförde? Kanske han till och med hallucinerar dessa grejer? Han kanske själv är helt övertygad om att detta hände fast det bara är i hans huvud?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback