2012-04-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuben96
jag behöver lite hjälp med ett arbete, jag ställer några frågor och hoppas få seriösa svar av er med bra argument. tack på förhand!
fördelar och nackdelar med kärnkraft, samt kärnkraftverken?
hur påverkar kärnkraft vår miljö?
hur uppkommer energin? vad är ursprungskällan till kärnkraft?
förslag på hur man kan rätta till energiproblem i fattiga länder?

Det går att se på dina frågor på flera sätt. Du får tänka på att Svensk kärnkraftindustri (självfallet även då amerikansk) är byggt för att så snabbt som möjligt kunna producera Uran-235 och Plotonium till nukleära vapen. Våra gamla reaktorer är inte primärt byggda för att användas som en energikälla. Usa och även Sverige valde bort den säkra vägen att skapa energi på för att kunna producera vapengraderade Uran och Plutonium.

För detta behöver du en reaktor som är snabb, dvs som har snabba neutroner som sedan modereras ner till lite långsammare. Detta medför reaktorer som måste arbeta i en väldigt hög atmosfärtryck för att klara kylning. De flesta reaktorer som är i bruk idag är sådana som ser ut som en gigantisk tryckkokare. Dessa behöver ordentliga förstärkningar för att inte gå sönder.

Men tittar man på kärnenergifrågan från ett perspektiv där energiproduktion till El är det som är det primära och inte vaprenproduktion så ser kärnkraftindustrin helt annorlunda ut. För att producera elenergi istället för vapenbaserad Uran och Plutonium så kan du använda redan långsamma neutroner och då ha ett flytande bränsle. Ett flytande bränsle behöver inte ha övertryck.
Jorden har ett väldigt stort överskott av torium, och torium kan brytas över allt där man bryter annan malm. Faktum är att USA har flera miljoner ton torium som bara ligger lagrat i containrar och som inte används till någonting. Detta lager klarar att värma upp jorden i flera år.

En flytande reaktor är väldigt säker. Den kan inte fallera. Det går inte att få en härdsmälta, det går inte att få den att explodera av sig själv!

Har man en torium-breeder eller en LFTR så kan du också producera bränsle till bilar och andra fordon, man kan producera syre och mängder med andra saker genom elektrolys.
Du kan mao tillföra mer till samhället än vad du tar från det.

Du frågade om hur kärnenergi fungerar. Jag råder dig att googla på det och läsa på för att förstå det jag skrev ovan.

Gå också in på http://energyfromthorium.com/ där förklarar de varför torium är den nya förnybara källan.
Här har du en expresskurs för säker kärnenergi http://www.youtube.com/watch?v=WWUeBSoEnRk&feature=relmfu

Här är en avhandling som faktiskt är gjort i samarbete med Edward Teller (Han som skapade vätebomben). Den avhandlar toriumreaktorer http://energyfromthorium.com/pdf/NT_thoriumMSR.pdf
Senast redigerad av Methos 2012-04-18 kl. 20:39.
Citera
2012-05-05, 09:46
Avslutad
Japan stänger sin sista reaktor idag...vad sysslar Sverige med????

Idag stänger Japan sin sista kärnkraftsreaktor. De hade 54 st innan jordbävningen drabbade de förra året.

Sverige har 10 tror jag.

Jag tycker det är fantastiskt starkt av Japan om de lyckas med det här. ÄR det någon som kan lyckas är det Japan.

De har redan infört många metoder för att minska elförbrukningen, bla förskjuten semester.

Men jag trodde att Japans reaktorstopp var tillfällig. Men att man stänger den sista reaktorn så här långt efter jordbävningen tyder på att man verkligen vill avveckla kärnkraften!

Det ska bli intressant att se hur man ska ersätta strömmen. Man kommer bla investera mycket i Soleenergi. Kostnaden för solpaneler har ju sjunkit 50-80% det sista året, många tillverkare går i konkurs, men för de som överlever ser det ut att bli en stor marknad. I solrika länder är det nu billigare att investera i sol, än i tex gas, oavsett statliga subventioner.

Japan är väl hyfsat solrikt, och med en del statliga subventioner kommer sol explodera här.
Att sol har blivit så billigt har till att börja med drabbat vindkraften, som inte lyckats reducera sina kostnader. Danska jätten Vestas har problem. I nästa steg kommer andra energiformer få problem att konkurrera med sol.

Tyskland planerar att stänga sin kärnkraft 2022.

Då ska vi se vad Sverige sysslar med.... Sverige har sina futtiga 10 reaktorer, en liten futtig befolkning, investering i vind, en minskande elförbrukning, och minskning av energikrävande industri.

Sverige kunde faktiskt ha lyckats stänga kärnkraften till 2010, eller några fler reaktorer, och kanske haft ett nytt mål att stänga allt till 2020, när de sista verken ändå skulle vara för gamla. 7

Tänk vilka samarbetsmöjligheter detta hade gett med Tyskland och Japan! Snacka om fina axelkamrater.

Men Sverige har väl blivit för svagt och tappat tron på sig själv. Det är beklagligt. Det är en väldigt defensiv politik att bara säga att "nä vi kan inte ta bort kärnkraften vi msåte tänka på industrin..."

Vi ska kunna stänga, men ändå tänka på industrin, tilltag kan göras för att försäkra pappersindustrin tex ett hyfsat lågt el-pris.

Idag är vind 3 % av producerad el i Sverige. Jag tänker mig att man ökar den delen till ca 20%. Sedan ska ytterliggare 20% kunna tas bort genom besparing, LED-lampor är en sak på liten nivå, bättre isolering, processenergiåtervinning från industrier osv. Fjärrvärme tar en del, värmepumpar osv. Här finns mycket att göra.

Kom igen, Japan stänger 54 reaktorer..... Sverige borde kunna stänga sina 10 ???

Mitt intryck är att högersidan, eftersom de i alla år har kämpat för att inte stänga känrkraften 2010, in absurdum har drivit kravet om att riva upp beslutet. Men de har inte insett att världen omkring de har ändrat.

Som jag ser det så vore det en fin högerpolitik idag att sjösätta ett program för energiomställning i Sverige. Men ikke. Man har kört fast i sina gamla spår helt enkelt. Man driver krav och politik i en slags tacksamhetsskuld till sina företrädare, och det är förstås inte enkelt att vända skutan och erkänna att man har fel eftersom omvärlden har förändrats så mycket att kraven är helt inaktuella.

t ex, Moderaterna snackade om att bolag skulle stå i kö för att bygga nya känrkraftverk när förbuden togs bort. Vad har det blivit av det ?? Svar; ingenting! Ny kärnkraft är helt enkelt inte en vettig investering i Sverige. Vattenfall har nästan gett upp sin utredning.

Alltså, man driver ett krav om att behålla kärnkraften, och bygga nytt, in absurdum.

Som ett exempel kan vi ta industrimomvandlingen i Sverige. Många stålverk har stängt, liksom många pappersbruk. Ja, delvis pga höga elpriser i Sverige, men det har inte att göra med för lite kärnkraft, utan på att priserna är integrerade med europeiska elpriser.

Papper går ju också igenom en strukturell minskning pga minskad tidningsläsande, så några pappersbruk till kommer nog att stänga.

men, även om elförbrukningen minskar med 25% till, så kommer alliansen inklusive centern fortfarande kräva mer kärnkraft.

De har helt enkelt tappat greppet om sina egna krav. De är som en liten unge som tjatar om en hundvalp från de är 6 år, och inte får nån, men sen köper en när de är 30 och då har glömt varför, men får ett helvete med att gå ut med hunden varje dag.

Totalt sett; Sverige bör bilda en ny axelmakt med Japan och Tyskland, och på så sätt lyckas ställa om.

Detta är rätt tillfälle. Tydligen är Sverige pga felaktig coachning för svaga för att klara det själva. Men, i samarbete med Tyskland och Japan får vi tillgång till mycket teknologi från de. Sverige har också mycket att bidra med! ABB med hela High Power Valley i Dalarna kommer blomstra.... Nya företag kommer växa fram. Svenskarna är innovativa och begåvade och förtjänar den här chansen.

Förutsättningarna för att få till en avveckling är bättre än någonsin; Vindkraftverken är större, elförbrukningen har minskat, ny teknologi har tillkommit, och vi får hjälp av självaste Japan och Tyskland!! Alltså inte Angola och Ryssland som skulle kunna hjälpa oss med ny kärnkraft, utan vi får hjälp av Tyskland och Japan!

Om jag själv fick välja två länder fritt att samarbeta med, skulle det nog bli Tyskland och Japan.

Så, jag önskar Sverige lycka till med omställningen, och jag hoppas vi slipper se fler ledare där man skriver hur viktigt det är med mer kärnkraft i Sverige.

Lycka till!
Citera
2012-05-05, 09:54
Medlem
Bongomans avatar
Vi behöver varken stålverk, pappersbruk eller gruvor i Sverige. Vi är ett rikt land som kan leva på att sälja tjänster till varandra. Om vi nu ska ha stålverk får de väl stänga när det inte blåser. Tågen kan vi köra på vindsnurror på taket. Fartvinden lär vara tillräcklig för att driva dem. För att skydda fisken i älvarna bör vi omedelbart riva alla kraftverk för att öringen inte ska dö.
Citera
2012-05-05, 10:30
Medlem
Jarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Vi behöver varken stålverk, pappersbruk eller gruvor i Sverige. Vi är ett rikt land som kan leva på att sälja tjänster till varandra. Om vi nu ska ha stålverk får de väl stänga när det inte blåser. Tågen kan vi köra på vindsnurror på taket. Fartvinden lär vara tillräcklig för att driva dem. För att skydda fisken i älvarna bör vi omedelbart riva alla kraftverk för att öringen inte ska dö.
Men hur skall vi då kompensera med allt vi importerar? Om vi slutar helt med export så kommer vi ju ekonomiskt att dö ut.
Citera
2012-05-05, 10:45
Medlem
Fyfan! Varför!? Kärnkraftverk bidrar mer än vad det skadar fattar ingen det?

Bara för det händer en olycka så är hela världen i chock det dör mer av avgaser än vad det någonsin kommer göra av kärnkraftverk.
Citera
2012-05-05, 10:52
Medlem
Det går inte att jämföra riskerna med kärnkraften i Japan och i Sverige med tanke på Japans geografi. I Tyskland fick politikerna skrämselhicka och har nog inte riktigt insett konsekvenserna av vad de lovat.

Politikerna i Sverige vill fortfarande på sikt avveckla kärnkraften, men det är självklart billigare och tryggare att inte gå i täten utan att låta jättarna gå före och sedan införskaffa alternativ som hunnit bli billigare.

Sverige är duktiga gossen i världssamvete, men jag tycker det finns bättre hål att stoppa pengarna i än dyra alternativ till den ypperligt rena och relativt billiga existerande energikällan.

Hoppas för övrigt på fortsatta forskningsframsteg för ännu effektivare och säkrare kärnkraft.
Citera
2012-05-05, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mann1
Fyfan! Varför!? Kärnkraftverk bidrar mer än vad det skadar fattar ingen det?

Bara för det händer en olycka så är hela världen i chock det dör mer av avgaser än vad det någonsin kommer göra av kärnkraftverk.

Det dog 20tusen i Japan av tsunamin, dom drunknade eller krossades mot hus.
Inte en(1) enda har dött av den så kallade "kärnkrafts" olyckan i Japan.
Vi behöver bygga ut kärnkraften, inte avveckla.
Citera
2012-05-05, 11:04
Medlem
Mr.Browstones avatar
Tyskland kommer hämta sin el från sina kolkraftverk, gas från Ryssland och kärnkraft el från
Frankrike. Du är rätt vinklad när du nämner Angola och Ryssland som samarbetspartner vad det gäller kärnkraftpartners, dessutom helt fel ute. Ryssarna vill inget hellre än att sälja gas till de europiska länderna så att de får mer inflytande i Europa. De länder som verkligen satsar på ny kärnkraft är Frankrike, Finland och antagligen USA.

Den stora anledningen till att det inte byggs nytt i Sverige idag, även fast man får.
Beror på att Vattenfall, Eon och Fortum har lagt ner mycket pengar i att förbättra och
effekthöja befintliga kärnkraftverk så att de ska hålla i 30 år till.

Vindkraft är bra som komplement i Sverige men den kan inte ersätta kärnkraftverken de
närmsta 30 åren. De enda egentliga anledningen varför företagen satsar på vindkraftverk
beror på att de är skattesubventionerad och är inne energikällan bland folket.
Citera
2012-05-05, 11:29
Medlem
flummbullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Browstone
Vindkraft är bra som komplement i Sverige men den kan inte ersätta kärnkraftverken denärmsta 30 åren. De enda egentliga anledningen varför företagen satsar på vindkraftverkberor på att de är skattesubventionerad och är inne energikällan bland folket.

Så jävla sant, jag blir så sjukt jävla arg på detta

TS, kolla upp fjärde generationens reaktorer.
Citera
2012-05-05, 11:30
Medlem
Gridiots avatar
Stäng de gamla verken och bygg nya säkra och högproduktiva verk!
Citera
2012-05-05, 11:31
Medlem
Shivayas avatar
Dom stänger verken, tillfälligt. Efter att dom gått igenom jordbävningstester och liknande ska dom öppna igen. Nog för att det finns folk som inte vill att dom ska starta igen men så kommer det knappast att bli.
Senast redigerad av Shivaya 2012-05-05 kl. 11:35.
Citera
2012-05-05, 11:36
Bannlyst
Jag anser att de röda med miljöfittpartiet främst har sett till så att vår kärnkraft är skit. Självklart ska vi satsa på riktig kärnkraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in