Citat:
Ursprungligen postat av tuben96
jag behöver lite hjälp med ett arbete, jag ställer några frågor och hoppas få seriösa svar av er med bra argument. tack på förhand!
fördelar och nackdelar med kärnkraft, samt kärnkraftverken?
hur påverkar kärnkraft vår miljö?
hur uppkommer energin? vad är ursprungskällan till kärnkraft?
förslag på hur man kan rätta till energiproblem i fattiga länder?
fördelar och nackdelar med kärnkraft, samt kärnkraftverken?
hur påverkar kärnkraft vår miljö?
hur uppkommer energin? vad är ursprungskällan till kärnkraft?
förslag på hur man kan rätta till energiproblem i fattiga länder?
Det går att se på dina frågor på flera sätt. Du får tänka på att Svensk kärnkraftindustri (självfallet även då amerikansk) är byggt för att så snabbt som möjligt kunna producera Uran-235 och Plotonium till nukleära vapen. Våra gamla reaktorer är inte primärt byggda för att användas som en energikälla. Usa och även Sverige valde bort den säkra vägen att skapa energi på för att kunna producera vapengraderade Uran och Plutonium.
För detta behöver du en reaktor som är snabb, dvs som har snabba neutroner som sedan modereras ner till lite långsammare. Detta medför reaktorer som måste arbeta i en väldigt hög atmosfärtryck för att klara kylning. De flesta reaktorer som är i bruk idag är sådana som ser ut som en gigantisk tryckkokare. Dessa behöver ordentliga förstärkningar för att inte gå sönder.
Men tittar man på kärnenergifrågan från ett perspektiv där energiproduktion till El är det som är det primära och inte vaprenproduktion så ser kärnkraftindustrin helt annorlunda ut. För att producera elenergi istället för vapenbaserad Uran och Plutonium så kan du använda redan långsamma neutroner och då ha ett flytande bränsle. Ett flytande bränsle behöver inte ha övertryck.
Jorden har ett väldigt stort överskott av torium, och torium kan brytas över allt där man bryter annan malm. Faktum är att USA har flera miljoner ton torium som bara ligger lagrat i containrar och som inte används till någonting. Detta lager klarar att värma upp jorden i flera år.
En flytande reaktor är väldigt säker. Den kan inte fallera. Det går inte att få en härdsmälta, det går inte att få den att explodera av sig själv!
Har man en torium-breeder eller en LFTR så kan du också producera bränsle till bilar och andra fordon, man kan producera syre och mängder med andra saker genom elektrolys.
Du kan mao tillföra mer till samhället än vad du tar från det.
Du frågade om hur kärnenergi fungerar. Jag råder dig att googla på det och läsa på för att förstå det jag skrev ovan.
Gå också in på http://energyfromthorium.com/ där förklarar de varför torium är den nya förnybara källan.
Här har du en expresskurs för säker kärnenergi http://www.youtube.com/watch?v=WWUeBSoEnRk&feature=relmfu
Här är en avhandling som faktiskt är gjort i samarbete med Edward Teller (Han som skapade vätebomben). Den avhandlar toriumreaktorer http://energyfromthorium.com/pdf/NT_thoriumMSR.pdf
Senast redigerad av Methos 2012-04-18 kl. 20:39.
Senast redigerad av Methos 2012-04-18 kl. 20:39.