2010-07-08, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Jag menar att vattenkraften inte är att räkna med nej. Visst får vi 50% av vad vi behöver därifrån och så skall det förbli, MEN för övriga 50% så kan vi inte räkna med vattenkraften. Det går ju inte att utnyttja allting oändligt, vattenkraften måste kompletteras med något och då är komplementen som kan bidraga med 50% antingen kol- eller kärnkraft. Det finns ju en anledning till att vattenkraften inte byggs ut, eller hur? Det går liksom inte mycket mer.

Ber om ursäkt om jag varit för otydlig, jag men jag räknar vattenkraften som en fast grund och i mina tidigare inlägg avser jag alltså var övrig energi skall komma från.

Då är vi överens.

Givetvis skulle de bli jävligt olustigt om man hade 100% vattenkraft i ett system.

Om man får gå vidare i funderingarna lite så tror jag att den stora frågan och stötestenen Sverige i framtiden kommer att handla om vi ska bryta uran eller ej.
Som jag visade tidigare så byggs det kärnkraft för fulla muggar runt om i världen.
Nu vet jag inte hur tillgången på uran ser ut i världen men ett logiskt antagande vore ju en ökad efterfrågan och en prisuppgång på uran.
Frågan är ju då om vi kan bli "snorrika" som nation utan att förstöra vår miljö?
Citera
2010-07-08, 00:45
Medlem
Jag är väldigt positiv till kärnkraft, samtidigt som jag är rädd för det, ni såg ju hur lätt greenpeace slödder hoppade över staketen härom veckan. Skrämmande.

Anledningen till att de flesta andra som istället ställer sig negativa till kärnkraften, är rädda för den, är förmodligen Tjernobyl exempel, tron på att ett kärnkraftsverk kan sprängas helt hux-flux.

Kärnkraft är nog tusen gånger mer hälsosamt för planeten än fossil-baserad energi.
Senast redigerad av palsternack 2010-07-08 kl. 00:48.
Citera
2010-07-08, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteT
Då är vi överens.

Givetvis skulle de bli jävligt olustigt om man hade 100% vattenkraft i ett system.

Om man får gå vidare i funderingarna lite så tror jag att den stora frågan och stötestenen Sverige i framtiden kommer att handla om vi ska bryta uran eller ej.
Som jag visade tidigare så byggs det kärnkraft för fulla muggar runt om i världen.
Nu vet jag inte hur tillgången på uran ser ut i världen men ett logiskt antagande vore ju en ökad efterfrågan och en prisuppgång på uran.
Frågan är ju då om vi kan bli "snorrika" som nation utan att förstöra vår miljö?

Det byggs väl ett kärnkraftverk i Finland, annars byggs väl inget?

Edit: Hittade visst 12 som byggs. Där ser man.

Edit 2: Tydligen fler då.
Senast redigerad av Kinslaughterer 2010-07-08 kl. 01:17.
Citera
2010-07-08, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinslaughterer
Det byggs väl ett kärnkraftverk i Finland, annars byggs väl inget?

Ett är under byggnation samt ytterliggare två ska byggas i Finland.
Men du tror väl inte att Finland är ensam om det?

Från wikipedia iofs men det lär stämma.
Citat: Enligt FN:s atomenergiorgan IAEA finns det totalt 436 kärnreaktorer runt om i världen. År 2010 är 56 nya kärnreaktorer under byggnad.
Citera
2010-07-08, 01:33
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Oh ja, vinstmaximerande företag är ju kända för sin säkerhet med BP som modernt skolboksexempel!
Tror du BP hade slarvat lika mycket om ledningen inte tilldelats juridisk immunitet av staten?
Citera
2010-07-08, 08:03
Medlem
Blackelfs avatar
Det kommer mer avgaser och radioaktiva ämnen från ett KOLkraftverk än ett kärnkraftverk.

Uranet som behövs för att driva hela Sveriges försörjning skulle rymmas i EN ENDA lastbil. Två kutsar stora som din tumnagel kan driva hela ditt hem med el under ett år.

Vad som är problematiskt är SLUTFÖRVARINGEN.
och det lilla faktumet att URANBRYTNINGEN är kostsam.. och man behöver en jävla massa olja för att driva maskinerier och gruvdrift.. och som de flesta vet så är även oljan på väg att bli för ekonomisk obrytbar för att man ska vilja sätta in sådana resurser.

Så, svenska folket; Börja bygga era vattenhjul på en gång och hamstra solcellspaneler medan de finns att få tag på innan hela vårt system kollapsar totalt;D
Citera
2010-07-08, 08:34
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palsternack
Jag är väldigt positiv till kärnkraft, samtidigt som jag är rädd för det, ni såg ju hur lätt greenpeace slödder hoppade över staketen härom veckan. Skrämmande.

Anledningen till att de flesta andra som istället ställer sig negativa till kärnkraften, är rädda för den, är förmodligen Tjernobyl exempel, tron på att ett kärnkraftsverk kan sprängas helt hux-flux.

Kärnkraft är nog tusen gånger mer hälsosamt för planeten än fossil-baserad energi.

Kärnkraftverken är betydligt säkrare än vad man kan tro. Att GP-aktivister hoppade över ett stängsel är en sak. Att ta sig in till delar av ett KK där de kan orsaka skada är en helt annan sak. I princip stängs
hela KKt ner som bunker som ger tid till militär/insatsstyrkor att ta sig på plats.

Citat:
Ursprungligen postat av blackelf
och det lilla faktumet att URANBRYTNINGEN är kostsam.. och man behöver en jävla massa olja för att driva maskinerier och gruvdrift.. och som de flesta vet så är även oljan på väg att bli för ekonomisk obrytbar för att man ska vilja sätta in sådana resurser.

Uran är egentligen inte farligare än andra metaller som behövs vid de miljövänliga alternativen. Quantilho som är moderator här under Vetenskap & Humaniora förklarar det bra här:
https://www.flashback.org/sp9909023
Citera
2010-07-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelbullah
Att säga att våra kärnkraftverk är supersäkra är ju nonsens... det sade man i soviet 1986 och long mile island 1979. Sen har vi tillbuden på de svenska kraftverken för något år sedan. Jag tycker att vi längden ska ersätta kärnkraften med förnyelsebar energi och energieffektiva apparater.
Man kan väl säga att ingenting är 100% säkert - inte ens vattenkraften. År 1975 brast Banquiao-dammen i Kina och 170 000 människor miste livet.
Citat:
The Dam was designed to survive a 1-in-1,000-year flood (300 mm of rainfall per day). In August of 1975, however, a 1-in-2,000 year flood occurred, and poured more than a year's rainfall in 24 hours

http://en.wikipedia.org/wiki/Banqiao_Dam
Är det kanske dags att avveckla våra stora vattenkraftverk, för i teorin så skulle ju något liknande kunna hända även här i Sverige.
Citera
2010-07-10, 18:48
Medlem
thefarside.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0kern
Vem har sagt att jag argumenterar mot kärnkraft? Stycket du citerade handlar om att det inte är befängt att vara motståndare till kärnkraft på grund av säkerhetsrisken som TS hävdar. Läs om, läs rätt.
jag vet inte vem som sagt det, och jo, det är befängt att vara emot kärnkraft för något som inte har med den att göra
Citera
2010-09-10, 21:46
Medlem
Etanols avatar
Det finns ju risker med typ all basel.

Vattenkraft - dammar som brister. Jag står hellre bredvid ett kärnkraftverk som precis drabbas av härdsmälta än nedanför en damm avsedd för vattenkraft som brister. Greenpeace kan ju försöka lista ut hur svårt det är att sabotera en damm.

Kol- och olja - om växthuseffektsteorin stämmer är det ju rent vansinne att använda kol och olja. Konsekvenserna kan bli förödande. Oljan förväntas väl ta slut hyffsat snart. Kolen har jag ingen koll på, men den är direkt äcklig på många sätt - sura regn bland annat. Thank god att vi har lite kalk i jorden.

Kärnkraftverk - det är väl i princip bara terrorister som möjligtvis kan få ett modernt kärnkraftvärk att trilla av pinnen, men konsekvenserna blir lite lätt salongstråkiga sådär. Men tänk på att människor som befann sig i samma byggnad som reaktorn i Tjernobyl överlevde. Slutförvaringen är förstås ett problem, men varför kan man inte bara gräva ner det i urberget och låta kommande generationer övervaka allt? Löser vi inte energikrisen finns i allafall inga kommmande generationer att be om ursäkt till.

Inte heller att glömma är att elen bara står för en del av vårt energibehov. Ett kärnkraftverk producerar en helvetes massa spillvärme (kylvatten) som man ofta sprutar ut i havet. Det finns platser där man använder det till fjärrvärme istället. Bra idé, va?
Citera
2010-10-17, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etanol
Det finns ju risker med typ all basel.

Vattenkraft - dammar som brister. Jag står hellre bredvid ett kärnkraftverk som precis drabbas av härdsmälta än nedanför en damm avsedd för vattenkraft som brister. Greenpeace kan ju försöka lista ut hur svårt det är att sabotera en damm.

Kol- och olja - om växthuseffektsteorin stämmer är det ju rent vansinne att använda kol och olja. Konsekvenserna kan bli förödande. Oljan förväntas väl ta slut hyffsat snart. Kolen har jag ingen koll på, men den är direkt äcklig på många sätt - sura regn bland annat. Thank god att vi har lite kalk i jorden.

Kärnkraftverk - det är väl i princip bara terrorister som möjligtvis kan få ett modernt kärnkraftvärk att trilla av pinnen, men konsekvenserna blir lite lätt salongstråkiga sådär. Men tänk på att människor som befann sig i samma byggnad som reaktorn i Tjernobyl överlevde. Slutförvaringen är förstås ett problem, men varför kan man inte bara gräva ner det i urberget och låta kommande generationer övervaka allt? Löser vi inte energikrisen finns i allafall inga kommmande generationer att be om ursäkt till.

Inte heller att glömma är att elen bara står för en del av vårt energibehov. Ett kärnkraftverk producerar en helvetes massa spillvärme (kylvatten) som man ofta sprutar ut i havet. Det finns platser där man använder det till fjärrvärme istället. Bra idé, va?

Bra skrivet, dock kylvattnet som kärnkraftverken kör ut i havet är värdelös som fjärrvärme då den bara håller 10 grader mer än havstempen. Alldeles för kall för att använda till det tyvärr.

Du säger dock att det används på vissa platser, misstror dig absolut inte men vad har dem den till att värma för något?
Citera
2010-10-17, 13:01
Medlem
miklons avatar
Häromveckan kunde man ju läsa i tidningen att fyra reaktorer (av tio) står stilla på grund av planerat underhåll som dragit ut på tiden. Det är ju ganska lätt att inse vad det gör för elpriset. Eftersom kraftbolagen får mer betalt för den el som trots allt produceras när delar av produktionen står stilla så finns ju inget direkt incitament att undvika sådana situationer.

Det är ett problem som sällan diskuteras i sammanhanget, kärnkraft innebär att man lägger väldigt många ägg i ett fåtal korgar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in