Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Jag menar att vattenkraften inte är att räkna med nej. Visst får vi 50% av vad vi behöver därifrån och så skall det förbli, MEN för övriga 50% så kan vi inte räkna med vattenkraften. Det går ju inte att utnyttja allting oändligt, vattenkraften måste kompletteras med något och då är komplementen som kan bidraga med 50% antingen kol- eller kärnkraft. Det finns ju en anledning till att vattenkraften inte byggs ut, eller hur? Det går liksom inte mycket mer.
Ber om ursäkt om jag varit för otydlig, jag men jag räknar vattenkraften som en fast grund och i mina tidigare inlägg avser jag alltså var övrig energi skall komma från.
Då är vi överens.
Givetvis skulle de bli jävligt olustigt om man hade 100% vattenkraft i ett system.
Om man får gå vidare i funderingarna lite så tror jag att den stora frågan och stötestenen Sverige i framtiden kommer att handla om vi ska bryta uran eller ej.
Som jag visade tidigare så byggs det kärnkraft för fulla muggar runt om i världen.
Nu vet jag inte hur tillgången på uran ser ut i världen men ett logiskt antagande vore ju en ökad efterfrågan och en prisuppgång på uran.
Frågan är ju då om vi kan bli "snorrika" som nation utan att förstöra vår miljö?