Citat:
Fast om man skall investera i något som har en återbetalningstid på 40 år tittar man väl lämpligen på en längre horisont. Som jämförelse har den 10-åriga statsskuldsväxeln en medelränta på 7.2% under de senaste 20 åren. Så, hur hittar man investerare som binder sig till en ränta på 2-3% på 40år?
Ursprungligen postat av Starvid
Statslåneräntan ligger för närvarande på drygt 3 %, och den var IIRC närmare 2 % innan krisen. Det är alls inte en omöjlig finansieringskostnad. Kostnaden för nybyggd kärnkraft blir heller alls inte högre.
Citat:
Detta undviker man enkelt genom att köpa anläggningen nyckelfärdig.
Vem som står för risken för fördröjningar påverkar inte slutpriset på produkten. Det bara fördelar om ansvaret.Detta undviker man enkelt genom att köpa anläggningen nyckelfärdig.
Citat:
Man bygger ju redan ett antal reaktorer per kraftverk och därutöver är det många andra faktorer som gör förutsättningarna varierande. Säkerligen är det en fördel kostnadsmässigt med en högre byggfrekvens. En vanlig reduktion av kostnaden är 20% per fördubbling av antalet producerade enheter. Om det räcker för att nå de produktionskostnader kärnkraftsindustrin målar upp återstår att se.
Vidare försvinner de eventuella förseningar man har på en ny reaktormodell när den byggts några gånger och man fått upp vanan, vilket är anledningen att att reaktorer byggs på 4-6 år i de länder där man fått upp vanan. Titta till exempel på Sverige och Frankrike när vi byggde våra, eller Fjärran östern i dag.
Citat:
Jag har inget alls emot att stater tar upp eller garanterar lånen, men gillar man inte det kan man istället vända sig till ett industrikonsortium på en reglerad elmarknad så kan man låna över 20 år. Jag sade allt detta tidigare i tråden, och om du till äventyrs missade det finns inlägget här: https://www.flashback.org/showpost.php?p=19907381&postcount=92
Självklart handlar energi också i första hand om strategiska behov: miljö, försörjningssäkerhet och lågt pris. Allt detta får man i ett statsbackat eller reglerat kärnkraftsprogram.
Jag kan acceptera det som argument men det förändrar inte kostnaden för kärnkraften. Ibland har man inget bra val att göra och då får man välja bland de alternativ man har. Om staten subventionerar produktionskostnaden för att erbjuda ett lågt pris, vare sig det är genom regleringar eller skattesubventioner, så kommer befolkningen i slutändan att ta kostnaden på ett eller annat sätt och då blir det bara en övning i att flytta pengar från de som inte använder el till de som gör det.Jag har inget alls emot att stater tar upp eller garanterar lånen, men gillar man inte det kan man istället vända sig till ett industrikonsortium på en reglerad elmarknad så kan man låna över 20 år. Jag sade allt detta tidigare i tråden, och om du till äventyrs missade det finns inlägget här: https://www.flashback.org/showpost.php?p=19907381&postcount=92
Självklart handlar energi också i första hand om strategiska behov: miljö, försörjningssäkerhet och lågt pris. Allt detta får man i ett statsbackat eller reglerat kärnkraftsprogram.
Citat:
Jag fick intrycket att du tyckte att avsaknad av storskaliga strömavbrott var ett tecken på överinvestering i kraftsektorn. Jag tycker förstås motsatsen: har man storskaliga strömavbrott är det det tydligaste tecknet som finns på bristande kraftinvesteringar.
Nej, varför skulle jag vara en anhängare för en icke-fungerande elförsörjning. Det finns dock mycket att göra på användar-sidan och antagligen får vi se det när vi får mer elbilar. För i grund och botten så har vi en god kapacitet för energiproduktion medan effektbehovet driver priset per kWh.