Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Tyvärr är det inte en lösning som är effektiv i dagsläget. All världens tillverkade solceller skulle knappt täcka en kvadratkilometer. Alltså en lång väg att gå.
Dessutom är tillverkningen svår och extremt dyr, även på stor skala. Samma argument gäller vindkraften som idag likt sol och våg bara är komplementkraft. I och med detta krävs det stora mängder reglerkraft.
Vindkraft blir alltså bara CO2-besparande om man eller grannarna har reglerkraft som är miljövänlig. Vilket innebär vattenkraft då det är den enda förnyelsebara energikällan som kan användas som reglerkraft i dagsläget.
Dessutom är tillverkningen svår och extremt dyr, även på stor skala. Samma argument gäller vindkraften som idag likt sol och våg bara är komplementkraft. I och med detta krävs det stora mängder reglerkraft.
Vindkraft blir alltså bara CO2-besparande om man eller grannarna har reglerkraft som är miljövänlig. Vilket innebär vattenkraft då det är den enda förnyelsebara energikällan som kan användas som reglerkraft i dagsläget.
Nu var det inte lösningen för stunden, men det förstår du med att det är en alternativ lösning för framtiden. Vet dock genom mycket informations tagande från diverse artiklar och dokumentärer att det finns ett företag i Usa med i detta fall en jude som ligger långt före resten av utvecklingen inom just solenergi och i detta fall superbatterier som kan lagrade en kapacitet långt utom våran marginal. Just det som fattas att sätta i våra bilar för att kunna köra dessa längre sträckor och har en laddningstid som inte heller är i närheten av dagens seg laddning.
Ett negativ i detta är att batteriet blev uppköpt av ett icke namngivet bolag för tillverkning/syfte att sätta i framtida bilar och på så sätt få bort utsläpp av koldioxid från bilar. Det mest tragiska var att detta verkligen var ett Superbatteri som kunde ha förändrat bilen, tyvärr ja tyvärr ägdes detta icke namngivna bolag utav Shell och ja du förstår vad som hände, ensamrätten på det togs och det försvann.
Men solcellerna ligger smidigt till och jag tror han lärt sig av det tidigare misstaget, låt säga inom 20-30 år kan det vara högst verklighet. Återkommer med mera, har för mig jag sparade några artiklar inom detta ämne..