2009-03-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Några aktuella artiklar, som är intressanta:

]"- Finanskrisen påverkar oss också väldigt mycket. Det är svårt att låna pengar till att investera i vindkraft, säger Matthias Rapp.
Den svaga kronan har lett till att investeringskostnaderna ökat med cirka 10 procent.
- Det har blivit väldigt dyrt att importera vindkraftverk och det är 80 procent av kostnaden i ett vindkraftsprojekt."
Dags att börja bygga verk i SWE kanske??

Citat:
Solenergi har enorm potential:
""Den politiska viljan saknas"
"Enligt Kasemo räcker solstrålningen över en tiondel av Saharas yta för att försörja hela världens energibehov. Kvar finns det så kallade "intermittensproblemet".
Spanien har sol verk som funkar 24/7 dom lagrar värme i saltlösningar som värms till 400 grader C. Detta räcker till att driva turbinerna på natten.

Citat:
Kärnkraft:
Tidigare hade jag ett inlägg som länkade till en studie som kraftindustrin själv har gjort och där kalkylerar man med ett elpris på upp till 70-80 öre per kwh, vilket ju är väldigt högt och borde avskräcka de flesta.

Precis, när KKverk har blivit säkrare dvs dyrare har vindkraft blivit billigare Så det är samma pris nu på nyproduktion.
Citera
2009-03-14, 13:04
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Spanien har sol verk som funkar 24/7 dom lagrar värme i saltlösningar som värms till 400 grader C. Detta räcker till att driva turbinerna på natten.
Det som kan vara en lösning är ju att lagra intermettent kraft på detta sätt. Frågan är bara hur hög verkningsgrad denna lösning kan ha i Sverige som är betydligt kallare då vi verkligen behöver mycket kraft.

Finns det några siffror på vad en sådan anläggning skulle kunna producera på längre sikt i t ex Norrland? Viktigt här är ju att det är den lägsta produktionen på t ex årsbasis som kan användas som baskraft.
Citera
2009-03-14, 13:12
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Vindkraft kan placeras ut som små prickar runt om i landet. (KK kräver kust eller floder för att funka). Vindkrafts ström behöver inte transformeras lika mycket.
Enbart en kort sträcka från snurran till vanliga nätet behövs ofta mindre än 2 km. Så man kan säga att strömen som förbrukas färdas inte speciellt långt mellan snurran och förbrukaren. SWE har i dag ett problem med att vi har ett elnät som flyttar ström långa sträckor. Bla från norrland och från kk verk vid kusterna. Man skulle inte behöva bygga mer nät om man kunde "pytsa in" el på lite fler ställen. en uppgradering av tex en reaktor till en starkare, skulle inte funka kanske , pga att redan i dag är dessa stora stam nät ganska hårt belastade. Nyckel i framtiden är att producera och förbruka el lokalt.

Helt rätt. Vindkraft och solenergi ger möjligheten att skapa många input till elnätet, som då blir mindre beroende av en enda energikälla. Det kommer att bli många elproducenter runtom i landet och de investeringar som behövs betalar sig väldigt snart och då har man gratis uppvärmning av huset t ex.
Citera
2009-03-14, 13:46
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Helt rätt. Vindkraft och solenergi ger möjligheten att skapa många input till elnätet, som då blir mindre beroende av en enda energikälla. Det kommer att bli många elproducenter runtom i landet och de investeringar som behövs betalar sig väldigt snart och då har man gratis uppvärmning av huset t ex.
Ta en titt på Tyskland. Där gillar de inte kärnkraft nåt vidare, och vi vet ju hur de har löst sitt behov av energi. Det kryllar av vindkraftverk i Tyskland och lik förbannat är de i klorna på Ryssland för sin energibehov.
Citera
2009-03-14, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det som kan vara en lösning är ju att lagra intermettent kraft på detta sätt. Frågan är bara hur hög verkningsgrad denna lösning kan ha i Sverige som är betydligt kallare då vi verkligen behöver mycket kraft.

Finns det några siffror på vad en sådan anläggning skulle kunna producera på längre sikt i t ex Norrland? Viktigt här är ju att det är den lägsta produktionen på t ex årsbasis som kan användas som baskraft.

hmm hitta detta. "Melting salts at temperatures above 435 degrees Fahrenheit (224 degrees Celsius), however, can deliver back as much as 93 percent of the energy, plus the salts are ubiquitous because of their application as fertilizers."

http://www.sciam.com/article.cfm?id=how-to-use-solar-energy-at-night

Troligen funkar sol bäst för sydligare länder. Men finns ju inget som hindrar att man köper mark där och sedan skickar strömmen hit. Tydligen är det inte så långt mellan södra SWE och Spanien som man kan tro.
Citera
2009-03-14, 14:02
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:

När det gäller regler kraft. Konstigt då att Danmark som har betydligt sämre möjligheter att reglera kan ha 22-25% vind????! För SWE är det mycket enkelt problem. Du använder dig av vattenkraften. Dvs öppna portarna när det behövs. Det är så det funkar lite nu. Men kan utökas.

Danmark använder kolkraft för att reglera vinden...

Jag tror ni måste förstå att alla vill nog att vi i framtiden ska använda rena energikällor. Men idag är det inte möjligt att göra det fullt ut. Men i framtiden ja... Dock måste vi utgå idag från en verklighet vi lever i och den säger oss att vi måste ersätta de gamla kärnkraftverken!
Citera
2009-03-14, 14:11
Medlem
Citat:
Jo, så här är det
När man har ett KK verk så får man först transformera upp spänningen väldigt högt, kanske till 22 000 volt eller 100 000 volt. Sedan går den i mycket kraftiga ledningar, det sk stamnätet ganska långa sträckor, för att sedan transformeras ner i olika steg. *Det blir långa sträckor * Stora kostnader för transformering *Sårbart *Tar utrymme * förstör för boende

Själva fördelen med vindkraft är att man inte behöver transportera det över lika större sträckor, givetvis, men problemet med det är att man måste ändå transportera det.

Varje vindkraftverkstation behöver sina egna ledningar, i slutändan blir det enormt mycket mer elledningar.

Detta borde vemsomhelst fatta som predikar vindkraft, de är ju "ni" som vill att vi ska bygga ut elnätet för att ens göra vindkraft möjligt.

Citat:
Vindkraft kan placeras ut som små prickar runt om i landet. (KK kräver kust eller floder för att funka). Vindkrafts ström behöver inte transformeras lika mycket.
Enbart en kort sträcka från snurran till vanliga nätet behövs ofta mindre än 2 km. Så man kan säga att strömen som förbrukas färdas inte speciellt långt mellan snurran och förbrukaren. SWE har i dag ett problem med att vi har ett elnät som flyttar ström långa sträckor. Bla från norrland och från kk verk vid kusterna. Man skulle inte behöva bygga mer nät om man kunde "pytsa in" el på lite fler ställen. en uppgradering av tex en reaktor till en starkare, skulle inte funka kanske , pga att redan i dag är dessa stora stam nät ganska hårt belastade. Nyckel i framtiden är att producera och förbruka el lokalt.

Det spelar ingen roll att man behöver transformera kärnkraftselen, den är så enormt billig att den går att slösa på. Dessutom bör du ju veta att de flesta städer ligger vid kuster eller floder, att man ska transportera kärnkraften över stora sträckor sker ju enbart för att folk har en irrationell rädsla för att bo nära kärnkraftverk.

Vindkraftverk behöver också placeras vid kuster, så jag förstår inte ens att du använder det som argument. Men ja, själva fördelen är att elförsörjning ska bli mer lokal. Men att lägga elledningar från Kiruna till Malmö leder fortfarande till mindre kabel än om man ska ha ledningar till varje av de 11000 vindkraftverk som krävs för att ersätta en kärnreaktor.

Vi driver faktiskt vår stuga till stor del med solkraft och bilbatterier. Men sen bor vi typ 5 minuter från Forsmark så det var egentligen fullständigt slöseri, och jag är medveten om att inhandlandet enbart är ett hobbyprojekt, det är inte en vinstaffär. Det verkar dock vara någonting som miljölobbyn (du ser, det är en lkobby också) inte verkar förstå.

Vi MÅSTE ha kärnkraft. Vi kan inte driva landet på fina ord och framtida utopier. Jag ser inte ens att framtiden skulle innebära att vi har kraftverk överallt, jag tror det snarare kommer bli så att nätet blir effektivare, kraftverken blir ännu mer centraliserade för att de blir så mycket bättre. Cold fusion, där har du framtiden.

Citat:
Ja, jag har varit i Danmark och även Åborg, Skagen osv. Jag bygger det på att vi har gott om utrymme dvs mark att bygga på. Och att tydligen har vi bra med vind, det är det en rapport som säger. Jag fattar inte varför det skulle vara nödvändigt att hög befolkningstäthet för vind? Finns inget som säger de.
Vi har lika mycket vinter som dom, bara det att vi har vattenkraft också, ganska lyxigt. Även om Norge har ännu mer vattenkraft.

För att man behöver ett större energinät om man har vindkraft överallt, då är det bättre om man har hus och sådant i närheten. Du verkar tro att vi kan bygga upp olika individuella energisamhällen landsbygden får driva sina egna vindkraftverk. Det är precis det systemet vi har gått ifrån. Det var det vi hade i början av industrialiseringen med massa kolkraftverk och vattendriva kvarnar överallt. Det system är inte effektivt. Det är billigare att ha energijättar producera enorma mängder energi än att ha massa ineffektiva vind och solkraftverk lite här varstans.
Kärnkraft är så enormt effektivt att vi skulle kunna slösa bort 50% av det och fortfarande göra vinstaffärer i utbygnad av det, faktum är att det är precis vad vi gör, vi slösar bort all värme i Forsmark.

Citat:
Jo, den funkar på vintern. Mälardalen är överskattat .

Nej, vi behöver mycket mer el än vattenkraften kan bidra med. Ett elnät behöver energikällor där man kan reglera produktionen.

Pfff, mest produktiva området i Sverige. Vi borde bara gräva bort arbetslösskåne och ge det till Danmark, för oss i mälardalen är det en enorm förlustaffär att ingå i samma union som Skåne.
Senast redigerad av Visf 2009-03-14 kl. 14:13.
Citera
2009-03-14, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Själva fördelen med vindkraft är att man inte behöver transportera det över lika större sträckor, givetvis, men problemet med det är att man måste ändå transportera det.

Varje vindkraftverkstation behöver sina egna ledningar, i slutändan blir det enormt mycket mer elledningar.

Detta borde vem som helst fatta som predikar vindkraft, de är ju "ni" som vill att vi ska bygga ut elnätet för att ens göra vindkraft möjligt.
Hur som helst, tydligen är nuvarande stamnät med 100 000 voltare och dylikt. Dessa ledningar går på knäna stundtals. Jag tror att el nätet behöver anpassas för att klara 30-40% mer el dom kommande 10 åren. Det behöver också anpassas för att klara mer mer regleringar.
Jag kan inte veta vad som drar mest ledning. Men vi kan ta ett exempel.
Småland: KK vid kusten. Behov "skogen i småland". Elen går genom en 22K ledning från kusten, sedan till en 8k ledning o sist genom en 400 volts.
Nu behövs 30% mer ström. Ajdå. 22k ledning orkar visst inte det.
Nu får vi bygga om... inte billigt. Men hade jag haft 300 snurror i skogen i småland. Hade jag nästan skickat elen år motsatt håll. Då behövs kanske enbart 400 volts nätet förstärkas och sedan behövs en det en ledning mellan snurrorna och närmaste 400 volts ledning. Så att bygga en större "KK" funkar kanske inte för då orkar inte nuvarande stamnät som byggdes för den gamla effekten. Det är ett problem.

Citat:
Det spelar ingen roll att man behöver transformera kärnkraftselen, den är så enormt billig att den går att slösa på. Dessutom bör du ju veta att de flesta städer ligger vid kuster eller floder, att man ska transportera kärnkraften över stora sträckor sker ju enbart för att folk har en irrationell rädsla för att bo nära kärnkraftverk.

Citat:
Vindkraftverk behöver också placeras vid kuster, så jag förstår inte ens att du använder det som argument. Men ja, själva fördelen är att elförsörjning ska bli mer lokal. Men att lägga elledningar från Kiruna till Malmö leder fortfarande till mindre kabel än om man ska ha ledningar till varje av de 11000 vindkraftverk som krävs för att ersätta en kärnreaktor.
Nej det tror jag inte. En liten kabel är mycket billigare än en stor.
Även om det i längd kanske blir längre.

Citat:
Vi driver faktiskt vår stuga till stor del med solkraft och bilbatterier. Men sen bor vi typ 5 minuter från Forsmark så det var egentligen fullständigt slöseri, och jag är medveten om att inhandlandet enbart är ett hobbyprojekt, det är inte en vinstaffär. Det verkar dock vara någonting som miljölobbyn (du ser, det är en lkobby också) inte verkar förstå.
Citat:
Vi MÅSTE ha kärnkraft. Vi kan inte driva landet på fina ord och framtida utopier. Jag ser inte ens att framtiden skulle innebära att vi har kraftverk överallt, jag tror det snarare kommer bli så att nätet blir effektivare, kraftverken blir ännu mer centraliserade för att de blir så mycket bättre. Cold fusion, där har du framtiden.

Klart vi ska ha KK, jag har aldrig sagt något annat. Men man bör inte lägga alla äggen i samma korg. Tex i sommras var det enorm brist på styrstavar, det var på gränsen att det inte gick att köra vissa reaktorer. Men klart att vi ska bygga om dom reaktorer som behöver ersättas med nya. Men jag tycker samtidigt att vi bör bygga vindkraft, mm för att öka andelen sådan energi i nätet från nu låga 1% till kanske 5%-10%. Danmark har ju hela 25%. Det är typiskt Svenskt att bygga storskaliga lösningar. När Cold fusion eller ITER eller nått börjar funka om 35 år, så klar att vi ska ha det. Men för den skull är det inte korkat att fylla näten med fler sätt som generar ström. Detta gör också nätet stabilare. Tänkt tex om ditt mega super ställverk vid din super mega reaktor skulle brinna. Då finns risk att man tappar hela nätet.

Citat:
För att man behöver ett större energinät om man har vindkraft överallt, då är det bättre om man har hus och sådant i närheten. Du verkar tro att vi kan bygga upp olika individuella energisamhällen landsbygden får driva sina egna vindkraftverk. Det är precis det systemet vi har gått ifrån. Det var det vi hade i början av industrialiseringen med massa kolkraftverk och vattendriva kvarnar överallt. Det system är inte effektivt. Det är billigare att ha energijättar producera enorma mängder energi än att ha massa ineffektiva vind och solkraftverk lite här varstans.
Nej, jag är tveksam titta på syd-tyskland. Där har många hus solceller och säljer el till baka till nätet. Dom säger att det är en vinst affär.Och detta med dyra solceller. Nu är det på gång betydligt billigare celler. Jag tror att i framtiden kommer det att finnas fler källor till el än bara dom "stora" och det kanske är bra med tanke på hur elpriserna verkar gå.

Citat:
Nej, vi behöver mycket mer el än vattenkraften kan bidra med. Ett elnät behöver energikällor där man kan reglera produktionen.
japp. precis som jag skrev ha många olika typer av källor så funkar det bättre.
Citera
2009-03-14, 18:32
Medlem
Citat:
Klart vi ska ha KK, jag har aldrig sagt något annat. Men man bör inte lägga alla äggen i samma korg. Tex i sommras var det enorm brist på styrstavar, det var på gränsen att det inte gick att köra vissa reaktorer. Men klart att vi ska bygga om dom reaktorer som behöver ersättas med nya. Men jag tycker samtidigt att vi bör bygga vindkraft, mm för att öka andelen sådan energi i nätet från nu låga 1% till kanske 5%-10%. Danmark har ju hela 25%. Det är typiskt Svenskt att bygga storskaliga lösningar. När Cold fusion eller ITER eller nått börjar funka om 35 år, så klar att vi ska ha det. Men för den skull är det inte korkat att fylla näten med fler sätt som generar ström. Detta gör också nätet stabilare. Tänkt tex om ditt mega super ställverk vid din super mega reaktor skulle brinna. Då finns risk att man tappar hela nätet.

Nej jag håller med om att vi ska ha vindkraft, men att det ska vara en statlig lösning håller jag inte med om. Den statliga lösningen är att sluta få bort småföretag för att skydda Vattenfall, om vattenfall är så bra kan de klara sig, vi behöver inte reglera ett monopol, illa nog som det är att vi inte tar bort det.

Då bygger man två super mega reaktorer. Saken är den att det är mycket billigare att generera el storskaligt.

Citat:
Nej, jag är tveksam titta på syd-tyskland. Där har många hus solceller och säljer el till baka till nätet. Dom säger att det är en vinst affär.Och detta med dyra solceller. Nu är det på gång betydligt billigare celler. Jag tror att i framtiden kommer det att finnas fler källor till el än bara dom "stora" och det kanske är bra med tanke på hur elpriserna verkar gå.

japp. precis som jag skrev ha många olika typer av källor så funkar det bättre.

Tror energi kommer bli en stor del av hur man bygger hus i framtiden. Efterfrågan verkar finnas på marknaden.
Citera
2009-03-14, 19:13
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Såga miljötalibanismen nu och satsa på kärnkraft

I andra trådar har jag skrivit om den låga sysselsättningsgraden och därmed det usla skatteunderlaget. Invandrare utan användbar utbildning om dräller om kring, asylsökande som dräller om kring, förtidspensionerade som dräller om kring.

Det finns ett sätt att ge Sverige ett kraftfullt ekonomiskt tillskott och det är att minska kostnaderna för den höga oljeimporten. Svaret är mer el från kärnkraft vilket ger exportinkomster till Tyskland, minskar handelsunderskottet ger svensk industri en vitamininjektion.
Givetvis är det långsiktigt att förändra fordonsparken från importerade fossila bränslen till inhemsk el men vi måste starta nu effekten kommer sakta och ger full effekt om 20 år.
Citera
2009-03-14, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes
I andra trådar har jag skrivit om den låga sysselsättningsgraden och därmed det usla skatteunderlaget. Invandrare utan användbar utbildning om dräller om kring, asylsökande som dräller om kring, förtidspensionerade som dräller om kring.
Jag håller inte riktigt med. Ekonomi är en knepig grej.
Jag kan rekommendera dig att läsa Paul Krugman's - Krisen. Den kommer att ger dig nya insikter som du inte hade tidigare. http://sv.wikipedia.org/wiki/Paul_Krugman

Citat:
Det finns ett sätt att ge Sverige ett kraftfullt ekonomiskt tillskott och det är att minska kostnaderna för den höga oljeimporten. Svaret är mer el från kärnkraft vilket ger exportinkomster till Tyskland, minskar handelsunderskottet ger svensk industri en vitamininjektion.
Givetvis är det långsiktigt att förändra fordonsparken från importerade fossila bränslen till inhemsk el men vi måste starta nu effekten kommer sakta och ger full effekt om 20 år.
Håller faktiskt med , med undantaget då att det även ska vara mer vind och sol.
Citera
2009-03-15, 00:26
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Jag håller inte riktigt med. Ekonomi är en knepig grej.
Jag kan rekommendera dig att läsa Paul Krugman's - Krisen. Den kommer att ger dig nya insikter som du inte hade tidigare. http://sv.wikipedia.org/wiki/Paul_Krugman

Vad säger att Krugman har mer rätt än andra ekonomer? Att sossar gillar honom? Eller Nobelpriset?

Harold Pinter, Arafat och Al Gore har fått Nobelpris. Go figure!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in